Je mag weer flink betalen voor benzine, want tanken wordt weer duur vanaf 1 juli.
Ondanks hoge belastingdruk blijven wij Nederlanders stug doorrijden. Alsof we wat te bewijzen hebben. Of omdat we een baan hebben waarbij je de auto nodig hebt. Handig: want als er veel gereden wordt, dan kan er ook veel belasting geind worden.
Daarom hebben we BPM op auto’s (belasting die zie in andere landen niet kennen) en betalen we extra accijnzen op brandstof. Hierdoor staat Nederland net-wel-net-niet in de Top 10-lijstjes van duurste benzine per liter ter wereld, samen met wat kleine staatjes en andere rijke Europese oorden als IJsland, Zwitserland en Scandinavië.
Tanken weer ouderwets duur binnenkort
Nu is de kans aanwezig dat we weer wat kunnen gaan klimmen op die overzichten, want de brandstofprijzen stijgen weer binnenkort. Dat komt doordat het kabinet de korting hoogstwaarschijnlijk niet gaat verlengen. De prijzen werden een tijdje geleden verlaagd vanwege de oorlog in Oekraïne en het sanctiepakket voor Rusland.
Hierdoor stegen de prijzen ineens enorm, waardoor autorijden bijna onbetaalbaar werd. De overheid kwam ons tegemoet met een beetje accijnskorting. Natuurlijk, het is een sigaar uit eigen doos, maar ze hadden het ook niet kunnen doen.
Met de jaarwisseling is de korting met nog een halfjaar verlengd. Dit terwijl de prijzen in Duitsland alweer terug naar het oude niveau gingen. In Nederland kunnen we de korting vaarwel zeggen op 1 juli. Officieel is er nog niets over gezegd. Echter, de overheid heeft allerlei financiële tegenvallers te verwerken en kan geen cadeautjes blijven geven aan de automobilist.
Een ingewijde coalitiebron zegt tegen Algemeen Dagblad dat er simpelweg geen geld is om de de korting door te laten gaan. Met name de opvang van asielzoekers en compensatie van Groningers kost miljarden. Dan hebben ze die 42 miljoen die ze op jaarbasis mislopen door de korting hard nodig.
Tweetrapsraket (misschien zelfs drie!)
De prijsstijging zal in stapjes gaan. Het is namelijk wel de bedoeling dat je door blijft rijden. Anders was een pakje sigaretten morgen ook ineens 25 euro als men MOET stoppen. Dus per 1 juli stijgen de prijzen weer gedeeltelijk naar het oude niveau. Benzine stijgt met 13,8 cent, diesel 9,9 cent en LPG wordt 6 cent duurder.
Vervolgens komt 1 januari daar NOG een verhoging bovenop. Benzine wordt dan 8,7 cent duurder, diesel gaat met 5,6 cent omhoog en LPG gaat met 2,1 cent omhoog.
Maar dan is het feestje nog niet voorbij, want de Minister van Klimaat heeft een voorstel gemaakt om de brandstoffen veel duurder te maken. Wel wordt er dan gebruik gemaakt van biobrandstoffen die iets minder schadelijk zijn voor het milieu. Over dat laatste is nog niets officieel, het is alleen een voorstel.
Fotocredits: Ferrari 356 GTB/4 Daytona door @TimD via Autoblog Spots!
bigblock zegt
Ze zijn echt een beetje niet goed wijs aan het worden hier of niet?
mjpamsterdam zegt
Wordt het weer interessant om in Duitsland te tanken ?
Richmond zegt
Als je bij de grens woont wel.
RutgerK zegt
Terecht dat de korting eraf gaat. Bij elektriciteit is dat al ecen het geval.
Ik ben wel benieuwd naar de prijsstijging de afgelopen jaren gecorrigeerd voor inflatie.
Voor sigaretten blijkt de verhoging gelijke tred te houden met inflatie en dus dat geen extra koppkracht nodig is om tabak te kunnen blijven kopen.
schuimbekje3 zegt
dat inflatie verhaal is natuurlijk D66 onzin.. die inflatie ontstaat juist ook DOOR deze verhogingen. Dat is baron van munchhausen syndroom die een self fulfiling prophecy doet.
En inflatie wordt niet automatisch gecorrigeerd met hoger inkomen… daarom zijn 99% van alle pensionados’ er al 20 jaar op achteruit gegaan.. ze hebben wel als voordeel dat het grootste deel van hen hun hypotheek afbetaald heeft.. want hun huizen kosten toen gemiddeld 15.000 euro… daar heb je nu de inrichting van de badkamer voor… met jouw inflatie dus… dan zou een huis nu niet 460.000 euro kosten…
Johanneke zegt
Dit dus. En als het Kruitvat personeel er 10% bij krijgt, waardoor de luiers die ik moet kopen 3% duurder worden, gaat mijn koopkracht ook achteruit. Dus ga ik om meer loon vragen. En de cirkel is weer rond.
MrSkyline zegt
Het wordt straks misschien zelfs interessant om aan de grens te gaan wonen ookal werk je in amsterdam met deze benzineprijzen. De huizen zijn er goedkoper en met goedkope benzine ben je onderaan de streep waarschijnlijk goedkoper uit en heb je een groter huis dan dat je in de randstad zou kunnen betalen.
bertorelli zegt
In 2021 verhuisd van het midden van het land naar een plaats in het oosten.
Binnen 30 minuutjes zitten we in een Duits plaatsje met een paar supermarkten, bierhandel ;-) en 2 tankstations.
Het verschil voor E10 is nu al 6 cent per liter in het voordeel van de oosterburen en dat wordt dus alleen maar groter.
En mijn oldtimer lust alleen maar E5, dus daarmee rij ik sowieso altijd een blokje om.
Daarbij is het nog leuker en mooier wonen ook.
Grote blij dus hier.
alfa147ti zegt
Tja en daar lekker de boodschappen .
shicomm zegt
Net een roadtripje door Duitsland gedaan ; met goed zoeken vind je nette prijzen maar het verschil is minimaal…
KEV9 zegt
Duitsland gaat de prijzen ook flink verhogen per 1 januari 2024
Robert zegt
@mjpamsterdam: dat ligt er natuurlijk ook aan hoever je bereid bent om hiervoor om te rijden.
Op dit moment scheelt het 2 tot 6 cent op een liter 95 E10 en en zo’n 15 tot 20 cent voor een liter 98 E5.
Na 1 juli wordt dat dus ca. 16 tot 20 cent respectievelijk 29 tot 33 cent per liter.
En per 1 januari 2024 ca. 25 tot 29 cent respectievelijk 38 tot 42 cent per liter.
Hiermee komen we aardig in de buurt van de prijsverschillen die tot halverwege 2020 gebruikelijk waren
Overigens is de claim van Rob Jetten, dat een verhoging van het percentage biobrandstoffen beter is voor het milieu, al lang gedebunked door de wetenschap. Maar goed, die hele covid crisis heeft ons wel geleerd dat de politiek, van links tot rechts, de wetenschap alleen uitleg laat geven als het ze in hun straatje past.
horch zegt
Het had leuk geweest als werd vermeld om hoeveel korting het dan ging. Hoeveel wordt het duurder per 1 juli? Dat had er wat mij betreft wel bij gemogen, het is een aardig lap tekst maar het belangrijkste nieuws ontbreekt mijns inziens.
erwingrunn zegt
Een liter benzine wordt op 1 juli daardoor 13,8 cent duurder. De benzineprijs kruipt dan richting de 2,15 euro per liter. Diesel stijgt met 9,9 cent per liter en LPG met 6 cent.
Dutchdriftking zegt
Volgensmij per 1 juli 50% van de korting er af, en in januari het laatste restje toch? Daar kan ik op zich mee leven. Maar die biobrandstof ellende van Jette, die mag hij lekker houden. Er komt steeds meer ellende aan het licht met de huidige E10 brandstof, dat gaat er met zijn ideeën natuurlijk niet beter op worden.
rwdftw zegt
Een liter “Super” doet in D op dit moment 1.88, hier om de hoek bij de Tango is het 1.82 voor een liter Euro 95. Het is op dit moment dus goedkoper om in NL te tanken. Dan is het in NL wel E10, waar het in Duitsland E5 is. Dat maakt uit voor mijn klassieker.
Het zal denk ik niet veel uitmaken, de benzineprijzen waren al eerder ruim over de 2 euro en toen bleef ook iedereen rijden. Uiteindelijk maakt de consument keuzes op basis van het beleid dus we zullen het wel zien. Een deel zal van baan veranderen naar “iets dichter bij huis”, een deel gaat de bijstand in want werken kost meer geld, en een deel gaat niet meer met de auto naar Zuid Frankrijk maar pakt gewoon het vliegtuig.
shicomm zegt
Als het zo door gaat dan word het gewoon bijna weer leuk om in Baarle te gaan tanken…
Huidige gla hier ; 1,99 voor e10 ; in Baarle 1,61…
iannuzi zegt
Als je alleen koppen leest dan wist je het niet, dus even verder lezen had je geleerd dat het een tijdelijke regeling is.
MarcoM zegt
Net als dat kwartje van Kok zeker.
pomoek zegt
Echter, de overheid heeft allerlei financiële tegenvallers te verwerken en kan geen cadeautjes blijven geven aan de automobilist. Lijkt mij logisch toch?
MarcoM zegt
1 ding is wel mooi, D66 wordt overal van tafel geveegd met hun stugge gedoe, nu de rest nog die ons land onnodig skyhigh aan het belasten is en wij de rekeningen daarvoor moeten betalen.
pier zegt
Fun fact: de afgebeelde Daytona is van Nico Aaldering en die is niet te koop. OT: ik maak me niet meer druk om benzineprijzen, verspilde moeite.
kreukelzone zegt
Origineel Nederlandse auto ook nog eens. Mooie bak, helemaal in dit blauw.
roadster zegt
Als het de mijne was, zou ik hem ook niet verkopen.
Allison Burgers zegt
Mooi. Hopelijk na 1 juli niet meer zo achterlijk druk op de weg.
garp zegt
Kijk, ik ben dus niet de enige die er zo over denkt. Kan niet wachten tot de prijs voor peut €3 de liter is.
dawwg zegt
“Met name de opvang van asielzoekers en compensatie van Groningers kost miljarden. Dan hebben ze die 42 miljoen die ze op jaarbasis mislopen door de korting hard nodig.”
Uhmm, er is meer dan 430 miljard euro aan Gas uit Groningen verdiend over de decennia heen… als de 2% compensatie-kosten gewoon netjes gespaard waren, was er niets aan de hand geweest nu. Maar nee, de overheid graait weer uit een andermans potje en doet dan alsof er alleen maar onverwachte kosten zijn … terwijl hier al 30+ jaar voor gewaarschuwd is.
En biobrandstoffen zijn hartstikke slecht voor veel verbrandingsmotoren – ik noem even zo ongeveer elke 1.x FIAT of MINI benzine motoren als voorbeeld; daar doe je auto-eigenaren helemaal geen plezier mee.
Mbt de minister en z’n wereldvreemde uitspraken & idiote ballonnetjes; goed onthouden van welke partij die is en daar vooral volgende keer niet meer op stemmen …
MarcoM zegt
Wat denk je van de megawinsten bij onze grutters dan.
Jack zegt
Ik kan me herinneren dat de BPM volgens Europa niet mocht en dat deze afgebouwd zou worden. Ik zie echter alleen maar dat hij steeds weer verhoogd wordt!
Wie kan mij vertellen hoe dat nou zit?
Stefje zegt
BPM is afgeschaft en daarvoor is Co2 belasting teruggekomen. Die is wél toegestaan. Maar in de volksmond noemt men het nog steefs BPM, want dat is het.
Voor veel dure auto’s was het overigens een uitkomst. De Veyron was nieuw 1 mio netto met nog eens 8 ton aan belastingen. De Chiron is 2.5mio netto met 6.5 ton aan belastingen.
Terug naar het onderwerp; als je dit soort dingen leest ontstaat (iig bij mij persoonlijk) de noodzaak om zoveel mogelijk geld te investeren in toekomstige rijkdom steeds heftiger. Als je niet rijk bent doe je vanzelf niet meer mee in de maatschappij. 1 mio leven al onder de armoedegrens. Op naar de 2…
W115 zegt
De overheid gaat ons maximaal belasten zodat de zon minder fel schijnt.
schuimbekje3 zegt
Ik pak even 3 landen erbij… NLD, GBR, ESP en SVE…
Benzine voor mijn Subaru WRX: 180, 165, 163 en 180 (per liter)
BPM voor mijn WRX: 48000 euro, 0 euro, 0 euro, 0 euro (bij aanschaf)
Bijtelling: 2017 euro, 275 euro, 0 euro, 340 euro (per maand)
Wegenbelasting: 1112, 347, 36, 360 (in 3 delen) (per jaar)
Dus bij gemiddeld gebruik en elke 2 jaar aanschaf nieuwe auto (tja, met 80.000/jaar gaat het hard) zijn de kosten voor
NLD: 95.000 euro per jaar
UK: 39.000 euro per jaar
E: 32.000 euro per jaar
S: 41.000 euro per jaar
Dus ondanks alle leugens, grove leugens en statistieken van hobby bob clubjes zijn de keiharde feiten behoorlijk in het nadeel van nederland.
In eerste instantie dacht ik dus dat de wegenbelasting in Spanje per maand was, en dan nog zelfs goedkoop.
De bijtelling berekenen in Zweden, daar moet je een universitair opgeleide voor inhuren maar valt dan nog steeds mee (komt ook omdat ik veel kilometers in het buitenland maak)
De belastingen in Schotland kunnen nog verder omlaag als je een BEV rijdt, maar niemand doet dat hier, omdat laadpalen bagger zijn en schaars en dat in een gebied waar hoog-octaan benzine ook schaars is… De eerste keer ben ik maar gewoon achter een mitsubishi evo aan gereden omdat die ook 98 moest tanken. Bijtelling is in Nederland ook erg belachelijk hoog… In principe vind de belastingdienst dat je van je baas elke 4 jaar een auto cadeau krijgt…. Als je dan ook daadwerkelijk de auto zou krijgen, belastingvrij zou ik de bijtelling nog grappig vinden maar zeg nu eerlijk, wanneer je een auto van (space star) 17000 euro ter beschikking krijgt, dan is het niet zo dat je elk jaar 3800 euro aan extra salaris ontvangt natuurlijk.
legion1349 zegt
Prima plan. Lekker elektrisch rijden dan is er niets aan de hand.