Waarvan waarschijnlijk ongeveer tweederde in Nederland*.
Zoals we gisteren berichtten beginnen de oliemaatschappijen de pijn te voelen van oprukkende EV’s. Doch niet alleen de peutverkopers zelf worden er slechter van als mensen minder tanken. Wereldwijd troggelen verschillende overheden hun burgers immers ook bakken vol met geld af middels accijnzen op brandstof. De Financial Times heeft eens in kaart gebracht hoeveel geld de overheden samen precies mislopen als de EV doelwitten van het International Energy Agency (IEA) gehaald worden.
De IEA hoopt dat dertig procent van alle auto’s en trucks die in 2030 verkocht worden EV’s betreffen. In dat geval zal de dagelijkse vraag naar olievaten voor de productie van benzine en diesel dalen met 4,8 miljoen vaten per dag (1 vat heeft een standaardinhoud van een kleine 159 liter). Dit betekent overigens nog steeds maar een daling van vijf procent van de totale vraag naar olievaten. Yep, doe zelf de rekensommen maar even, als je durft.
Desalniettemin zullen ’s werelds overheden een behoorlijke klap in de begrotingenen op moeten vangen door deze verandering, namelijk een van 92.000.000.000 Dollarpegels. De onderzoekers hebben ook een scenario doorgerekend dat de doelstelling van de IEA niet gehaald wordt, maar de huidige trend wordt doorgezet. In dat geval zal de vraag naar olievaten voor diesel en benzine dalen met 2,6 miljoen vaten per dag en lopen de overheden 47.000.000.000 Dollars mis. Wij hebben er echter wel vertrouwen in dat ónze overheid een manier zal vinden het gat te dichten.
*grove schatting
dwfc zegt
Kilometerheffing is de taal!
tvr1974 zegt
@dwfc: yep… en feitelijk terecht. De gebruiker (van de weg) betaald.. en dan betalen uiteindelijk de buitenlanders die hier allemaal kosteloos rondrijden ook mee… Met alle techniek van tegenwoordig (GPS-tracker) moet dit zo te realiseren zijn.. En wil je dan dat mensen niet weten waar je bent dan pak je maar mooi het openbaar vervoer ;)
vtechlover zegt
@tvr1974: jij wilt geleefd worden zie ik..
mashell zegt
@tvr1974: waarom moeten de buitenlanders hier betalen, ik hoef toch in de meeste buitenlanden ook niet te betalen? Die rare xenofobe houding om buitenlanders waaraan we moeilijk kunnen factureren te laten betalen levert al snel meer kosten dan baten op. Dus dat zou wel typisch Nederlands zijn om dat wel te doen, want het is “eerlijk”…
unknown32 zegt
@mashell: Ik heb juist 130€ betaald om heen/terug naar Z-Frankrijk te rijden. Payage… Om nog niet te spreken over de dure diesel prijzen… Zeker met een bak die 15L/100km drinkt.
In Belgie betalen vrachtwagens ook tegenwoordig kilometerheffing.
Niet meer dan normaal in een transitland. Je ziet hier meer buitenlandse vrachtwagens rijden dan Belgische, maar de Belgische bevolking zou volgens jou dan de hele kost moeten dragen?
Gebruiker betaald, klaar:-)
mashell zegt
@unknown32: jij kiest voor de dure premium particuliere snelwegen in Frankrijk, dat mag (doe ik ook) maar het hoeft niet. En het motto is niet gebruiker betaald, maar vrij verkeer van goederen. Je betaalt in je eigen land en dan maakt het niet uit waar je rijdt. Vrachtwagens rijden de wegen kapot dus daar is voor transit verkeer een tol misschien wel op z’n plaats.
tvr1974 zegt
@mashell: nou laten we hier dan ook de snelwegen tolwegen maken.. En is kijken wat de NL kiest. Gratis over B wegen of betaald op de snelweg. Wat denk jij? Daarbij betaald de Fransman vrijwel geen wegenbelasting want die is in de benzine verwerkt. Ook dat mag van mij. Want ook dan geldt de gebruiker betaald.. maar dan moet ie ook wel in de ELECTRO km’s die getankt worden betaald worden en dat is momenteel nogal lastig te meten daar mensen vaak thuis of op de zaak stekkeren.. In tegenstelling tot benzine die je alleen aan de pomp kan verkrijgen. Daarom gewoon KM heffing (electronische TOL, makkelijk en redelijk eenvoudig tegenwoordig te installeren en bovendien eerlijk.. Ook in oude en elektrische auto’s).
Oh en vwb de buitenlanders; wij betalen ook in Frankrijk, Spanje, Portugal, Italie, Zwitserland, Oostenrijk, enz enz. En zeg niet dat we in Frankrijk niet betalen want via de POMP (in de benzine zit een element wegenbelasting daar verwerkt) betaal je daar aan mee.. En zeker mensen die hier werken en die hier maanden rijden in hun buitenlandse auto daar gaat het me om. Ik heb het niet over die vakantieganger die hier heen komt. Ik heb het over gelijke monniken gelijk kappen.
potver7 zegt
@dwfc: Dat gebeurt toch al? Maar niet direct, het gebeurt nu via de brandstofaccijns. En dat kan met EV’s net zo, gewoon een x-bedrag per kWh aan de laadpaal. Dat dat nu nog niet gebeurt is tijdelijk…
dwfc zegt
@potver7: Dat extra bedrag inbouwen lijkt me niet zomaar even gedaan …. of zie jij een oplossing?
Men kan de elektriciteitsfactuur van de residentiële markt en zeker onze productiebedrijven zomaar niet verhogen om concurrentiële markten niet te verstoren. Wat wel zal zijn, de VW groep-BMW-Mercedes en Ford hebben een consortium opgericht om een laadpalennetwerk uit te rollen. Deze fabrikanten worden uw en mijn stroomleverancier en gaan daar centjes aan verdienen.
rs18011 zegt
@dwfc: je zou eventueel via de bestaande (snel)wegcamera’s die de kentekens van voertuigen al scannen een schatting kunnen maken hoeveel kilometer je hebt gemaakt in Nederland. En op grond daarvan een heffing laten plaatsvinden.
dwfc zegt
@rs18011: Absoluut, maar in BE hebben we veel meer gewestwegen zoals in France er de Routes Nationale zijn. Op laatste moet je geen tol betalen. En dan spreek ik nog niet over de buurtwegen die we nu reeds als sluipwegen gebruiken om files te ontwijken.Ik heb een sterk vermoeden dat we in BE jaarlijks naar de technische controle mogen om de kilometerstand af te lezen …en bij Fraude staan er hier heel dikke boetes op + celstraf tot inbeslagname wagen!
robert110 zegt
@dwfc: Lukt het de staat niet om het via de elektriciteit terug te verdienen dan gaat of de houderschapsbelasting omhoog of accu’s worden schreeuwend duur. Het dan echt niet uit of het geld eerlijk binnenkomt, als het maar binnenkomt. En dan zal je nog van die typetjes hebben die roepen dat ze voor bijna niks “tanken”.
potver7 zegt
@dwfc: je moet tich een pasje bij een laadpaal houden om er überhaupt stroom uit te krijgen? Dat djng communiceert ergens mee om te valideren, dus is het een koud kunstje om bij te houden hoeveel er geladen wordt. En dus kan die accijns via de electriciteitsrekening doorbelast worden. Zal geen populaire maatregel zijn, maar je kan er gif op innemen dat er zoiets gaat komen als EV’s mainstream worden.
lincoln zegt
gave foto ..
dat er echt mensen zijn die dachten dat het een goed idee was om op zo een kweetje te stemmen ..
rhellema zegt
@lincoln: op wie heb jij gestemd dan?
lincoln zegt
op de 8ste aflevering van het 8ste seizoen South Park ..
rhellema zegt
@lincoln: ik bedoel niet waarop je hebt afgestemd.
torsen zegt
@rhellema: “Douche and Turd is de 8e aflevering van het 8e seizoen van South Park. De aflevering werd uitgezonden vlak voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen en is indirect ook het onderwerp van de aflevering.”
volvonerdy70 zegt
@rhellema: Denk… ;-)
rhellema zegt
@volvonerdy70: ???
gekketurbo zegt
Rekenen jullie mee:
30% wijziging van de vraag naar auto’s leidt tot 5% daling naar de vraag in olie, dus 100%(!!!) zal ongeveer leiden tot 20%.
Je vraagt je af of er niet gebieden zijn die meer invloed hebben op de vraag naar olie…
gekketurbo zegt
@gekketurbo: Nou…
Onderzoek wijst uit dat transport over de weg verantwoordelijk is voor 50% van de wereldwijde vraag:
https://www.statista.com/statistics/307194/top-oil-consuming-sectors-worldwide/
Mea culpa, en bij deze kunnen alle theorieën dat scheepsvaart en industrie grotere verbruikers zijn de prullenbak in.
dare2think zegt
@gekketurbo: Dat het maar 20% daalt roept vragen op waarom juist personenauto’s in Nederland zo duur zijn qua bezit en gebruik. Volgens mij komt dat omdat die in het betaalde dichtgetimmerde systeem zitten, een nummerplaat hebben en als individu géén macht en géén zin om op te treden voor lagere prijzen. Als je niks doet betaal je. Bedrijven hebben er veel meer economisch belang bij dus die zijn qua lobby en macht veel sterker.
Design_Driven zegt
Ja, als die 1000 euro maar niet komt pakken we die zelf wel terug.
kobus1967 zegt
Plugin hybrides fiscaal stimuleren dan komt het goed, meer Outlanders op de linkerbaan!
ghengiskhan zegt
@kobus1967: je bedoelt die PHEV’s, neem ik aan. Nog meer? Dat past nooit.
misterBo zegt
Laat de overheid eens doorbereken wat er gaat gebeuren als er geen accijns of kilometerprijs betaal gaat worden
Bijna alles heeft met transport te maken. Deze kosten worden doorberekend…en dat gaat niet 1-op-1 maar met opslagen.
Vervolgens is alles duurder en hebben mensen weer toeslagen en weet ik veel wat voor overheidsteun nodig om rond te komen. Daarmee meer belasting nodig en ga zo maar door
Kap dit eens af en kijk wat er gebeurt
mashell zegt
@misterbo: maar transport is al zo verschrikkelijk goedkoop. Je kunt verzendkostenvrij iets bij Ali Express in China bestellen, je kunt varkens naar Parma laten rijden, daar te laten slachten en dan hier al Parmaham in de supermarkt verkopen. De snelwegen slibben dicht door een enorme hoeveelheid vrachtwagens, waarvan een groot deel (kwart of zelfs meer) leeg rond rijdt, dat kan er allemaal gewoon uit. Woonwijken staan vol met witte en zwarte busjes, die zijn vaak niet eens echt nodig maar wel spotgoedkoop te rijden. Ik denk dus dat we met een nog goedkoper transport nog veel slechter af zouden zijn.
jorden zegt
Over 10 jaar denken we terug aan die goede oude tijd dat je met een Marlboro’tje in je bakkes en benzine in je tank kon cruisen over dat grijze biljartlaken, ook wel asfalt. Straks zitten er gaten in de weg, want begrotingstekort en dan is het ook weer niet goed.
robert110 zegt
@jorden: Over 10 jaar cross ik met een lach op mijn gezicht, een dikke sigaar in mijn snufferd en zelf verbouwde biodiesel in de tank nog een rondje over de dan onverhard N305. Een mooie tijd wordt dat.
roel_lemaire zegt
@robert110: Alsof je over 10 jaar uberhaupt nog met een diesel mag rijden :)
amg65 zegt
Off-topic:
In het geval jullie niet louter negatieve verhalen van Tesla willen uitlichten:
https://www.consumerreports.org/cars-tesla-model-3-gets-cr-recommendation-after-braking-update/
Binnen 24uur een update uitgerold. Volgens vele zou dat niet kunnen met software. Misschien leuk om een verhaal van te maken?
amg65 zegt
@amg65: ..en de andere kritieken zijn opgelost, voor het geval jullie daar zelf op willen terugkomen.
w0o0dy zegt
Stond er laatst niet in dat artikel over de kosten van ICE-auto’s ivt EV’s dat de belastingen op stroom nog hoger zijn dan die op brandstof? Volgens mijn stroomt het geld gewoon binnen hoor… Stroom bestaat voor een hoger % uit belastingen dan brandstofen.. dus levert het ( in NL) nog MEER op!!
jeroenh zegt
Mooi stukje onzin dat hier geschreven is.
Ja, met een elektrische auto betaal je geen accijns op brandstof.
Maar Autoblog.nl is hier gemakshalve even vergeten dat we wel accijns betalen op stroom (Energiebelasting)
De heffing op stroom is bovendien fors hoger dan die op diesel. Kortom, de overheid zit er alleen maar warmer bij als we met z’n allen overstappen naar een BEV.