Vettel is enigszins hypocriet, maar heeft wel een punt.
Een typisch gevalletje oorzaak en gevolg, daar heeft Sebastian Vettel mee te maken. Het lijkt erop dat de viervoudig wereldkampioen, die bij velen beter bekendstaat als een bloedirritante zeurkous, zichzelf enigszins in de penarie heeft gewerkt. De Duitser wijt de eindeloze en verwarrende penalty’s namelijk aan de coureurs zelf, maar vergeet daarbij te vermelden dat juist hijzelf regelmatig aan de raceleiding vraagt om straffen uit te delen.
Sebastian Vettel werd dit weekend met zijn neus op de feiten gedrukt, nadat hij Carlos Sainz in het tweede gedeelte van de kwalificatie per ongeluk in de weg zat. Hoewel het niet zijn eigen fout was–zijn engineer had hem niet op de hoogte gebracht dat er een coureur achter hem bezig was met een vliegende ronde–oordeelde de stewards dat de Duitser fout zat. Zodoende zag Vettel zijn startpositie veranderen van een P3 in een P6.
Nu Vettel even de tijd heeft gehad erover na te denken, vindt hij dat de stewards teveel worden beïnvloed door het gemekker van de coureurs. Omdat ieder ‘incident’ direct via de radio wordt doorgespeeld naar de wedstrijdleiding, hebben stewards ongelooflijk veel materiaal om door te spitten, laat staan een duidelijk, consistent penaltysysteem op te stellen. Daarbij helpt het zeker niet mee dat de stewards ook nog eens gerouleerd worden.
Vettel voorziet dan ook een voor de hand liggende oplossing: laat de coureurs het simpelweg uitvechten op de baan.
“I wasn’t told, I tried to look out for him, I don’t want to drag on about it, but… The rule book’s now so fricking big. I think it’s a result of all the drivers, all of us, I think we’ve more or less all been there, whining and complaining, ‘oh he’s done this, he’s done that’. In the end you should let us sort it out on track, that’s my belief.”
Persoonlijk vind ik penalty’s zeker niet erg, want doorgaans zijn ze gewoonweg nodig, omdat bepaalde acties niet door de beugel kunnen. Dat gezegd hebbende lijkt de wedstrijdleiding zich de afgelopen races netjes te hebben gedragen. In mijn ogen zijn er de laatste tijd geen onnodige straffen uitgedeeld. Een mooi voorbeeld hiervan zagen we in Oostenrijk, waar Verstappen in de eerste ronde een duwtje uitdeelde aan Raikkonen. Dit kleine tikje bleek uiteindelijk noodzakelijk voor de zege, want daarna reed de Nederlander relatief gemakkelijk naar de overwinning.
E34M5Touring zegt
De grootste zeikert van allemaal loopt te zeiken over het feit dat iedereen loopt te zeiken. Jaja, goed verhaal Seb.
desjonnies zegt
@e34m5touring:
Da’s Duitse folklore, wat eeuwen geleden is overgeslagen naar de lage landen.
skinnybmw zegt
@E34M5Touring: ‘Honestly…what is he doing here?’
lacker zegt
@e34m5touring: Neymar en Vettel kennen elkaar. Het vergelijkbaar gedrag zou er iets mee te maken kunnen hebben! https://www.mopo.de/sport/ausnahmetalent–19–geehrt-neymar-ist-brasiliens-fussballer-des-jahres-4920926
cloverleaf zegt
Dat gemekker over de boordradio, met name van Vettel, is zo verschrikkelijk kinderachtig. Alsof je naar een kleuterklas zit te kijken…
harrie zegt
“Gezeur’ is relatief, als Neymar F1 coureur was geweest had ie kermend 15 x door de grindbak gerold na de lichte touche met Max.
str8six zegt
@harrie: daarom is Neymar ook voetballer, mietjes.
willeme zegt
@str8six: Eigenlijk is dat dus niet waar. Voetbal is qua blessures gezien, een van de gevaarlijkste sporten die er is. Natuurlijk zijn er altijd diva’s die gaan rollebollen, maar onder de lijn is het percentage voetballers dat moet stoppen wegens lichamelijke ongevallen door blessures veel grote.
Die trap die Demy de Zeeuw in 2010 in zijn gezicht kreeg tegen Uruguay bijvoorbeeld. Hij is sindsdien nooit meer de oude geworden. Dag voetbalcarriers. In een F1 auto kun je elkaar de baan afbeuken om vervolgens samen naar de pits te lopen.
str8six zegt
@willeme: komt ook doordat er 17475929173782 voetballers zijn en maar 22 F1 coureurs.
willeme zegt
@str8six: Daarom zei ik ook: percentueel. F1 is een beetje de Chamions League van de autosport, dus je kan dan alle autosporten meerekenen (als je alle voetbaldivisies meetelt ;-)). Ik weet dat autoliefhebbers en voetbal slecht samengaan (ik kan zelf een goede wedstrijd absoluut waarderen), maar de kans op lichaamlijk letten is in verhouding veel groter en vaak ook nog eens funest voor je carrière.
berlinetta zegt
@willeme: Ik kan erover meepraten. Zelf jarenlang geweest en heb de ergste blessures gezien, vanaf verdraaide knieën tot gescheurde balzakken. Ben zelf ook op mijn 17e met een brandcard van het veld afgedragen met een dubbele beenbreuk. En dan tel ik het letsel van alle vechtpartijen die regelmatig op de amateurvelden voorkomen nog niet eens mee.
str8six zegt
@berlinetta: een gescheurde balzak behoort idd tot de ergste soort blessures. Hoe krijg je ’t voor elkaar?!
berlinetta zegt
@str8six: Stalen noppen die langs de verkeerde plek schuren.
crashingduke zegt
@berlinetta: het idee alleen al doet mij kronkelen op de vloer.
lebeaunl zegt
@willeme: ik dacht dat american football procentueel hoger zou ‘scoren’.
gregorius zegt
@willeme: uitdagen is trap krijgen.
Neem Ham Vet in de eerste ronde afgelopen weekend: Ham zit Vet in ene bocht ene beetje in de weg; neigt naar afhouden. Volgende bocht kan Vet er voorbij en drukt hij Ham helemaal naar buiten. Mooi racen, boontje, dat willen we zien.
Goede voetballer neemt de bal aan passt m mooi door.
Neymar neemt de bal aan, is zo snel dat hij even moet wachten totdat zn tegenstander er ook is; passt snel en de tegenstander is te laat en raak Neymar ipv de bal. Neymar doet alsof zn balzak er vanaf scheurt. Dit doet ie 10x per wedstrijd. Wacht je onnodig lang; krijg je trap.
Stel je je aan? Geeft scheids de tegenstander geen rood als hij net even te hard erin gaat.
Daarom kan ik genieten van Neymar als hij iets mooist doet… en geniet ik net zo hard van Neymar als ie een rotschop krijgt omdat hij aan het uitdagen is. Moraal van het verhaal: er zijn ook toppers die niet uitdagen en goed zijn in het ontwijken van rotschoppen.
willeme zegt
@gregorius: Absoluut waar!!
rufctr01 zegt
@willeme: dan heb ik meer respect voor Rugby spelers. De scheidsrechter is daar god toegevoegd ipv dat wanstaltige gedrag wat ze hier op het veld vertonen als ze een schwalbe of een andere overtreding begaan. Schwalbe moet in mijn ogen gelijk rode kaart zijn en 5 wedstrijden schorsen. Dan leren ze dat gejank wel af en spelen ze het spel.
viezefreddyw zegt
Een groter voorbeeld van ‘pot verwijt de ketel’ ga je niet vinden. Wat een kerel zeg…
lebeaunl zegt
@viezefreddyw: kerel Vettel. mannetje is het woord dat je zoekt.
87sandyd zegt
Iedereen zeikt nu Vettel af, mede omdat hij vorig jaar natuurlijk regelmatig zeurde over van alles en nog wat.
Maar hij heeft wel gewoon een punt. En hij zegt ook “all of us”, daarmee bedoelt hij ook duidelijk zichzelf.
En eerlijk is eerlijk, Vettel is volgens mij een stuk rustiger in de auto. Wij horen natuurlijk maar enkele boordradio’s maar daar komt hij heel rustig over en zegt hij gewoon wat hij ziet. Zoals dit weekend met Vandoorne die de pitbox uit reed en in Canada met het treintje die de pitsstraat in reed terwijl hij met een snelle ronde bezig was.
Ik vind hem in ieder geval een stuk minder zeurderig overkomen, een stuk volwassener.
bartkramer zegt
@87sandyd: het lijkt erop dat Ferrari Seb na Baku een woedemanagement cursus heeft gegeven. Sinds dien hoor je IMO heel weinig van het oude gezeik van Seb terug.
JagID3Merc zegt
LaHamilton kan er ook wat van als ie een keer niet voorop rijdt.
volvonerdy70 zegt
@citroen4life: en of. Ipv gas geven en inhalen blijft ie constant zeiken omdat het hem gewoon niet lukt. Ben al geen lewis fan maar dat vind ik toch erg slap..
n54coupe zegt
@citroen4life: Ik verlang niet terug naar de tijd toen snelle coureurs na het zetten van een tijd aftankten om daarna hinderlijk rond te rijden.
Beter is Vettel even de pineut van de strengere regels en blijft de racelijn vrij voor andere mensen om zich te kwalificeren, dan terug naar oude tijden.
JagID3Merc zegt
@n54coupe: Ik bedoel niet specifiek de kwalificatie. Tijdens de race heeft Hamilton alles en iedereen de huid vol gescholden.
n54coupe zegt
@n54coupe: huh? quote bij de verkeerde. was voor @citroen4life: bedoeld
n54coupe zegt
@n54coupe: Argh… @87sandyd: bedoel ik.
soundgarden zegt
@citroen4life: Lewis word inderdaad heel erg zenuwachtig als hij niet vooraan rijdt. Zeer opvallend, ineens voelt hij vaes, zitten z’n oorbellen niet lekker en krijgt hij last van z’n perfect geschoren sroppelbaardje..
wijsneus zegt
@citroen4life: Dat is toch een andere categorie. Hamilton zeurt bij zijn eigen team, niet de stewards. Behalve als de Safety Car te langzaam rijdt.
sjouveur zegt
Ik vind het wel een beetje zuur voor Vettel dat hijin Canada juist zelf erg gehinderd werd tijdens zijn snelle ronde door een hele kudde coureurs op het einde van het rechte stuk en dat hij nu bij 1 enkele fout meteen een gridstraf krijgt. Ik vind het prima dat er penalty’s worden uitgedeeld, maar de moeten de stewards wel consistent zijn. Verstappen heeft ook al meerdere keren geklaagd over het ontbreken van consistentie.
roadster1976 zegt
Seriously
gregorius zegt
In de Quali moeten ze er gewoon eens op gaan letten dat de coureurs gewoon maar 110 of 120% van de tijd rijden in de afkoelronde. En als je als benadeelde coureur geen 2 pogingen heb gedaan om een tijd neer te zetten in die 12 minuten krijgt de tegenstander ook geen straf als ie per ongeluk afhoudt.
En op de circuits moeten ze echt kappen met dat perfecte asfalt aan de buitenkant van de bocht. Bochtje niet halen kost je een paar tienden nu; (zie afgelopen race). Leg er gewoon weer een strip van 2 meter low-grip spul neer: als je gas geeft of stuurt op dat spul, spin je. Dus als je het raakt, helemaal van de baan af en in de exit-entry strook er weer op. Ben je zo 5 seconden kwijt. Zal je de goede coureurs zien overblijven.
F1 is leuker als het een combinatie van constant presteren en afvalrace is. Op het moment is het constant presteren en heel incidenteel een afvalrace.
pomoek zegt
Gezeur? Mwoah, dat vind ik eerlijk gezegd nogal meevallen. Volgens mij levert 1 wk punt 1 miljoen dollar op. Het kusje van Verstappen aan Raikkonen was dus 7 miljoen waard. Niet gek als daar door de vertegenwoordiger op de baan van het andere merk even een opmerking over wordt gemaakt. Het draait uiteindelijk allemaal om de pegels.
Daarnaast maakt het de sport een stuk vermakelijker. enne, het kan altijd erger: https://www.autojunk.nl/2018/06/opvolger-van-verstappen-is-en-grotere-crybaby-dan-vettel
Ik krijg een beetje het idee dat Vettel zich aan het profileren is als Le grand monsieur van de F1 rijders. Beetje fitten op de pers om zijn collega rijders te beschermen, Verstappen vaderlijk toespreken na China, hem verwelkomen in de club van Grand Prix winnaars na Spanje en nu dus weer vragen om meer collegialiteit tussen de coureurs.
ikleesookoverautos zegt
Vroeger waren de schepen van hout en de mannen van staal….
giulio zegt
Wordt tijd dat de regel wordt opgeworpen dat er maar 10 regels mogen zijn.
Al die wirwar vanregeltjes maakt een hele hoop mensen belangrijk die eigenlijk niet belangrijk zouden moeten zijn.
marinepower zegt
Eigenlijk maakt Vettel gewoon gebruik van zijn “rechten”. Niet dat ik het goed keur, maar toch. Het is net als subsidies, belasting ontduiken, mazen in de wet etc. Iedereen veroordeeld het, maar stiekem maken we er lekker gebruik van.