![Babes op de Autorai 2015](https://static.autoblog.nl/images/wp2015/Autorai-2015-550.jpg)
Volgens het gisteren verstuurde persbericht zou de AutoRAI niet door kunnen gaan door een gebrek aan interesse van importeurs. Er lijken echter andere factoren (lees: geld) mee te spelen. Daarnaast is de RAI in Amsterdam natuurlijk niet de enige locatie waar zo’n beurs zou kunnen plaatsvinden…
Het kwam gisteren als donderslag bij heldere hemel: in 2017 komt er geen AutoRAI. En dat terwijl we net na de beurs nog uiterst positieve berichten voorgeschoteld kregen. Ondanks dat de beurs een dag korter duurde dan de editie van 2011, kwamen er 21.369 bezoekers meer naar auto’s kijken in de RAI. In totaal kwam het bezoekersaantal uit op 291.717 personen. Er mocht volgens de organisatie dan ook gesproken worden van een succesje en de datum voor de 60e editie in 2017 werd dan ook alvast geprikt.
In 2013 werd pas enkele maanden voor de geplande start van het evenement duidelijk dat de AutoRAI 2013 geen doorgang kon vinden, nu wordt dat al ruim anderhalf jaar van te voren bekend gemaakt. Dat lijkt erg vroeg, maar dat heeft een reden. Het bericht komt namelijk van de exploitant van het beurscomplex, RAI Amsterdam BV, en niet van organisator RAI Vereniging. Volgens het persbericht vanwege een gebrek aan inschrijvingen door importeurs, maar die bleken eveneens totaal verrast door het afgelasten van de AutoRAI. Het lijkt erop dat de beheerder van de beurshallen simpelweg meer geld kan verdienen door de ruimte voor andere beurzen en evenementen te verhuren.
“Door zo vroeg naar buiten te komen met het nieuws, kunnen ze de vloer nog aan andere partijen verhuren,” zo vermoedt men ook bij Ahoy Rotterdam. Zij sprongen in 2013 in het gat dat ontstond door het wegvallen van de AutoRAI met de AutoSalon Rotterdam. Deze wordt dit jaar voor de derde keer georganiseerd, van 26 tot en met 29 september. Deze beurs is echter kleiner van opzet en kan dan ook niet één-op-één met de AutoRAI worden vergeleken.
Net als in 2013 ontstaat er over twee jaar dus weer een gat waar een andere partij in zou kunnen springen. Jaarbeurs Utrecht bijvoorbeeld. Zij laten weten een dergelijk evenement niet bij voorbaat uit te sluiten en in ieder geval te willen onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Zo lijkt de kans op een grote nationale autobeurs toch nog niet helemaal verkeken…
Ach ja, een beurs is in feite gewoon achterhaald. En midden in een stad helemaal. Gewoon vliegveld Valkenburg afhuren. Dan heeft iedereen lekker de ruimte, goed bereikbaar, en gratis parkeren. Zo`n landingsbaan is meteen uiterst geschikt om een mooi proefritje te maken.
@dutchdriftking: liever niet,want daar kom ik niet met het OV
@dutchdriftking:
Ik test bij een proefrit graag het stuurgedrag,l.
Zo’n startbaan mag dan geschikt zijn voor de grootste doelgroep op AB, ik ga dan toch liever een stukkie langs de kust.
Zou dat te regelen zijn of zijn de ouderwetse autoliefhebbers niet meer welkom?
@thejerk: Ook daar is voldoende ruimte voor.
@dutchdriftking: @thejerk heeft een punt. Op een landingsbaan kun je wel een idee krijgen van de auto, maar bochtengedrag, wegligging of veer/demping afstemming zijn dan nogal altijd moeilijk te beoordelen.
@gtwillem:
Vliegvelden hebben over het algemeen ook taxibanen. Betrek dat bij de landingsbaan en je kunt met wat kegels best wel een parkourtje uitzetten. Over het algemeen zitten vliegvelden echt niet verlegen om asfalt en betonplaten.
Eventueel, om het echte Nederlandse gevoel te creëren, kun je wat van die geel/zwarte krengen wat ze drempels noemen neerleggen….
AutoBEURS??
Maar… , komen wij Utrecht wel binnen dan met onze ‘stinkdiesels’?
@zakar36: net als bij de motorbeurs kom ik dan gewoon op 2 wielen. Lekker vervuilen met mijn 20 jaar oude olie zuipende brommer.
@zakar36: Goed nieuws voor jou en je stinkdiesel, de jaarbeurs ligt niet in de milieuzone ;)
@stefan_ijff: Ooh bij nader inzien toch wel. Heb jij ff pech :(
Ook de beursruimte in Utrecht is schaars natuurlijk..Misschien nog wel schaarser dan in A’dam.
Utrecht heeft wel een veel betere infrastructuur om met het OV te komen. En de Jaarbeurs zit sneller vol. En op zich is er wel vraag naar een autobeurs, maar dat product is te duur voor Amsterdam RAI. Wat logisch is, dat is een locatie voornamelijk voor beurzen met een internationaal karakter (dus hogere prijs per m2). En dat is de AutoRAI niet.
Dus op zich is Utrecht een goed idee, te meer omdat de afgelopen AutoRai klein van opzet was (veel ruimtes werden niet eens gebruikt…)
Als er weinig animo is vanuit de autobranche dan maakt het geen reet uit waar je het doet, het heeft dan weinig zin en wordt het 1 van de vele Automax of Speed events en daar hebben we er genoeg van.
Let’s face it, Nederland is gewoon GEEN auto liefhebbend land. Punt !
@turbobrick: de autobranche in Nederland heeft wel animo voor een beurs, alleen niet tegen elke prijs. Dus een kleinere opzet met lagere kosten heeft wel degelijk kans, denk ik.
En het is niet zozeer voor de liefhebber, daar ga je geen geld aan verdienen. Je moet op een bredere markt mikken. De consumenten die lekker bijtellingbommetjes kan vergelijken. Kijken in welke midi SUV de koters het beste passen. Kofferbak kieken en banden trappen. En dan in een S-klasse de van thuis meegenomen broodjes opeten. Is toch mooi?
@gtwillem: ik denk inderdaad dat het komt door de GRote prijzen voor de standhouders ,een kleinere beurs of andere locatie is een goede optie
@gtwillem: Haha, achterin een S-klasse de broodjes van thuis. Heerlijk!
@gtwillem: Het boeit de autoindustrie echt niet meer. De autoRAi stamt nog uit de tijd dat mensen met folders onder de arm naar huis gingen en gingen vergelijken en na de eind jaren 90 merkte je het ook, het ging uit als een nachtkaars.
Nu doen de mensen de vergelijken online, stellen online auto’s samen, bekijken online HD reviews en ga zo maar door.
Wie zit er nog te wachten op een eerste jaars student auto techniek die daar een verhaal op hangt over een auto waar ze zelf nauwelijks wat van weten ?
Het voegt gewoon weinig toe en alleen nog maar interessant voor liefhebbers die het nieuwste model willen zien of in een auto willen zitten die ze van hun levensdagen nooit kunnen betalen.
Natuurlijk is de Rai duur maar zoiets in Utrecht doen kost ook het nodige en dan dienen er overwegingen gemaakt te worden (kosten baat).
Nee, heren … Het phenomeen AutoRAI is gewoon DOOD !
@turbobrick: dat een autobeurs voor de consument minder relevant is, is evident. De door jou genoemde redenen zijn door voor mede verantwoordelijk.
Maar met 300.000 bezoekers is er absoluut nog wel potentie. Ondanks dat je online enorm veel informatie en meningen kunt vinden, gaat er toch niets boven er zelf inzitten om een goed beeld te krijgen. Dankzij de AutoRAI was ik erg enthousiast geraakt over Mazda 6 en Skoda Octavia, wat ik aanvankelijk niet had verwacht. En de ook de Infiniti stand had een verassing staan.
Dus ondanks dat de populariteit van een heel grote autobeurs inderdaad minder is, is er nog altijd daadwerkelijk belangstelling voor een dergelijk event. Dus helemaal dood, nee. Dat denk ik niet. Maar een andere invulling van het evenement moet wel degelijk haalbaar zijn.
@gtwillem:
Ze zullen echt wel naar Utrecht gekeken hebben want ze zijn niet achterlijk en wereld vreemd maar als dat de oplossing zou zijn dan hadden we daar nu wel wat van gehoord hebben en zou het reeds geboekt zijn.
Voor ons is het jammer, en met ons nog wat andere automobilisten maar laten we wel eerlijk zijn, de overgrote meerderheid van rijdend NL boeit het geen ruk.
@turbobrick: 300k aan bezoekers. Op 17 miljoen inwoners. Inderdaad een fractie, maar wel degelijk de moeite waard om te kijken of een beurs op kleinere schaal wel mogelijk is.
@gtwillem: Nogmaals, dit soort organisatoren zijn niet achterlijk. Ze zullen dit heus wel bekeken hebben.
@gtwillem: Enne vwb het zitten en banden trappen.. Praat maar eens met auto verkopers !
De mensen bestuderen alles online, stellen samen online, en komen naar een dealer voor een testrit en datgene wat online niet kan.
Vervolgens wordt de auto NIET via die dealer besteld maar via andere wegen.
Praat maar eens met die mannen, een hoop zijn hier veel tijd aan kwijt en verkopen nauwelijks.
Ze hebben het ff druk met modellen die nu nog subsidie hebben en eruit dreigen te vallen mits ze die op voorraad hebben of nog voor 1 jan kunnen leveren.
@turbobrick:
Met die “mannen” wil ik ook helemaal niet praten, ik wil praten met mensen met passie, niet met pratende pakken die mij opties proberen te verkopen.
Zolang die lui niet doorhebben dat de klant koning is en het niet over een broodje bij de bakker gaat kan ik geen medelijden met ze hebben.
Het wordt tijd dat die omhooggevallen marktkooplui weer met beide benen op de grond komen.
@thejerk: Nou, ik ben die mensen met passie niet of nauwelijks op stands tegen gekomen van de AutoRAi, jij wel ?
Je vind ze hier en daar bij merk dealers nog wel maar ook die worden schaarser daar een dealership in dit land ook steeds meer verdwijnt.
@turbobrick:
Op de RAI kwam je ze al helemaal niet tegen, dat was de speeltuin voor IVA kneusjes met een Clerasil complex.
Die moest je nog vertellen welk merk ze vertegenwoordigde.
Nu moet ik wel zeggen dat ik de autorai al 20 jaar niet meer bezocht heb.
@turbobrick: ze waren er wel dit jaar, maar zeker niet op alle stands. Paar verassingen: de knappe dames op de Mercedes stand. Met zeer veel kennis van zaken. Goede combinatie. Op de Seat stand was het een beetje zielig (“de Ibiza Cupra moet een automaat hebben vanwege de monsterlijke motor” en op de Audi stand gewoon gênant (“de RS3 heeft een hoge topsnelheid omdat ie zo zwaar is, ik zweer het je”). Leukste volk vond ik op de Suzuki stand. Normale en vrolijke ambassadeurs.
@turbobrick: Nederland Is WEL autoliefhebers land,hoe zou zo een site als deze en autoweek enzo anders succes vol zijn ,en de 9 m iljoen autoos in NL
@3rdroww: Er is een verschil tussen liefhebbers en eigenaren.
99% van de auto eigenaren komen NOOIT op deze site en nauwelijks op Autoweek.
De mensen die hier vertoeven hebben wat meer met de auto anders dan van A naar B.
Kortom, je kan dat niet vergelijken.
Vwb de motorsport, In NL draait het om Voetbal, beetje wielrennen, in de winter wat schaatsen en op een blauwe maandag een andere sport. Motorsport leeft bij ons niet zoals in andere landen zoals in Bijv. Duitsland of de UK.
Hahaha Autosalon was echt een flop. Kon beter naar jetcars of andere autodealer gaan, even veel auto’s
@kenner: gelukkig hebben we er iets van geleerd, wat een onzin was dat
De motorbeurs is Utrecht is altijd een prima evenement. Dus als ze op zo’n soort manier ook een auto beurs zouden kunnen organiseren zie ik er wel toekomst in.
@trustmeiamanengineer: i agree
Als ik voor mooie auto’s kijken richting Utrecht moet stop ik wel bij de Mercedes importeur.
Buiten het feit dat een dergelijke beurs in DE anti autostad van Nederland niet logisch is.
Vroeger ging je voor nieuwtjes naar de Autorai of een andere beurs.. Nu heeft het internet deze functie grotendeels vervangen.. Helaas..maar begrijpelijk?
@fj272:
Precies.
Het is allemaal de schuld van Autoblog!!!!!!
@Rob: ???
Goh… was mijn comment gisteren met die 3 redenen zo raar nog niet…
Ter info: Op website van autosalon Rotterdam is een andere datum vermeld. Namelijk:26 nov. t/m 29 nov. 2015. Dus geen september.
@dutchdriftking Vliegveld is een goed idee maar of dat dan zo zuidelijk moet….
@pieterschoenmakers: Vliegveld Valkenburg ligt bij Leiden…..