
Gisteren kwam de RUF CTR3 nog voorbij. De laatste reïncarnatie van de legendarische CTR. Wat die auto mist, heeft deze CTR2 in overvloede. Onder andere een hele felle kleur en ontzettend foute uitstraling. Vergeet ik nog te melden: dit is de laatste aanwinst in deze Audi-droomgarage.
In concept was de RUF CTR2 eigenlijk precies een CTR. De auto waar het in de jaren ’80 allemaal mee begon. Natuurlijk was de CTR2 een klein beetje sneller. Hij was vooral een beetje minder dodelijk. Gebaseerd op de Porsche 993 hadden de achterwielen net dat beetje meer grip ten opzichte van de 911-afgeleide CTR.
Een zachtaardig autootje was het geenszins. Met een zescilinder boxer turbo die tussen de 520 en 580pk produceerde was de CTR2 in staat in minder dan 3,5 seconden naar de 100km/u te sprinten. De auto woog slechts 1345kg en de topsnelheid lag ergens boven de 340km/u.
In 1995 kocht je dit monster natuurlijk om Ferrari F50, Jaguar XJ220 en Lamborghini Diablo rijders een natte broek te bezorgen. Enkel de McLaren F1 was sneller dan de RUF. Die was dan ook ruim 3x duurder dan deze uber-Porsche. Tegenwoordig kan de RUF CTR2 ook nog heel aardig meekomen met menig supercar. Je hebt er wel stalen zenuwen voor nodig, aangezien elektrische hulp/beveiliging uit blijft. Dit gele gevaarte heeft wel een all-wheel-drive systeem.
In afwachting van zijn Audi R8 GT is dit de laatste aanwinst van de Audi-Taiwanees. Soms schieten woorden (en jaloezie) echt tekort. (bron: teamspeed.com)
Zielig uitlaatje!
@mb man: eerlijk uitlaatje. Ik heb nooit begrepen waarom mensen regenpijpen aan hun auto’s willen hangen, terwijl de prestaties dat niet rechtvaardigen.
@BaRa: over ‘pijpen’ gesproken…het is weer zondagmorgen ! ;-)
De Nissan GT-R heeft ongeveer de grootste uitlaten; 4 x een diameter van een vuistdikte. De Murc en de Veyron hebben dat ‘ineen’…en de Zonda 3, die gezamenlijk de Nissan overtreffen. Beetje opschmuck…maar dat mag toch ?
@Megakix: De Veyron heeft er toch echt 4 hoor ;)
http://www.vividracing.com/catalog/wm.php/images/Veyron-exhaust.jpg
http://www.supertightstuff.com/wp-content/uploads/2009/02/veyron-low-rear1.jpg
Is dit nou de RUF yellow bird :S of een nakomeling ervan want ze hebben wel veel weg van elkaar.
@max: Nope:
http://www.ruf-automobile.de/en/en-unternehmen-ruf-ctr.php
Middelste kolommen. De Yellowbird was de generatie hiervoor.
@mbman Ja dat was toen der tijd zo.. ;)
”Dit gele gevaarte wel een all-wheel-drive systeem.”
-edit: check, thanks-
:) mooie bak
Kwijl… Ik heb ooit een paar rondjes met een heel gewone 911 (930) Carrera op Zandvoort gereden. Die had minder dan 200 pk. En dat was echt al spannend genoeg voor een eenvoudige jongen als ik. :-)
Supercar. En dan ook nog eens een matching modelletje erbij. Helemaal geweldig.
Alwood; heeft Porsche de 959 destijds ontworpen om een kwelling te zijn voor deze Ruf ?
@Megakix: De 959 was er toch wel weer een aantal jaar eerder dan deze op de 993 gebaseerde ruf. De 959 was er zelfs eerder van de Yellow bird. Veel kenmerken van de 959 zie je wel in de 993 trouwens.
@Gieltje: yep, 959 werd iets eerder (ongeveer zelfde periode) als de CTR geïntroduceerd. Porsche had toen al wel wat moeite de ’tuner’ voor te blijven ;) CTR2 is denk ik wel sneller te noemen dan een 959 maar dus ook iets nieuwer.
Pure porno.
In afwachting van de R8 GT, nou laat die maar zitten.., deze is veel gaver.
Ik weet niet waarom maar porsche heeft me nooit kunnen bekoren.deze ook niet.
Mooie fiets
In mijn ogen is de eerste turbo (kikker ogen) toch de mooiste, maar deze mag er ook zijn.
@Alwood: de CTR was niet op de 930 maar op een ‘gewone’ 911 Carrera gebaseerd.
@frans: inderdaad! weer wat geleerd… wel de 3.2 geloof ik?thanks.
@Alwood:
yup, 3.2 als basis, maar vergroot naar 3.366 liter. Maar dat getalletje moest ik opzoeken;)
Een hele mooie Ruf! Ik kan Ruf waarderen…
Als ik mag c.q. moet kiezen tussen deze Ruf of een, zoals hierboven genoemde, 959, dan wordt het voor mij een 959.
Ik vind het vooral een heel lelijk ding:$ Het lijkt van achter wel een zachtaardige teletubie! Dit is de negatieve kant van “dik”. Jammer
Het wordt weer ‘ns tijd voor een opvolger van de 959. Ik vind de vorm van de 997 zich er uitstekend voor lenen. En maakt niet uit als het weer zo’n financieel debacle wordt als het origineel. Ferrari om de oren rijden is alle geld in de wereld waard.
Meesterlijk apparaat. Doet u de mijne maar in mooi donkerblauw met witte velgjes eronder, yes please.
Ik vind hem heel erg ordinair terwijl de 993 wel een van mijn favorieten is. Geef mij dan maar een RUF 993 Turbo-R, ongeveer zelfde specs alleen met een minder extreem uiterlijk.
heb deze in gran turismo 4, dat ding scheurt als een raket :D
Pure porno dat ding :o
Wallpapers, alsjeblieft!!
gaaf karretje dit. wil ik wel hebben hoor :D
Ik heb er een keer een gespot. Een grijze met Duits kenteken. Een van mijn bijzonderste spots.