Een man slentert door een drukke winkelstraat.
Diep in gedachten verzonken slalomt hij tussen het winkelende volk door. Hij kijkt niet op of om naar wie hij passeert en tegen wie hij opbotst. Totdat hij vanuit zijn ooghoek iets voorbij ziet glijden… zweven bijna… Hij schrikt op uit zijn gedachten, heft zijn hoofd op en draait zich vlug om in de hoop dat “iets” nogmaals te kunnen zien voordat het in de drukte van de winkelstraat verdwenen is…
Plots staart de man in de mooiste, meest helderblauwe ogen die hij ooit van zijn leven heeft gezien. Voor hem staat een beeldschone dame die verbaasd en lief naar hem terug kijkt. De wereld om hen heen wordt stil en bewegende personen en objecten veranderen in vage, zachtgekleurde vlekken. Het enige dat de man nog ziet is de schoonheid van de dame voor hem. Hij staart haar met grote ogen en open mond aan en vergeet totaal waar hij zich bevindt.
Enzovoort, enzovoort…, ‘klik’, uit…
Je kent dit soort scenes vast wel uit menig romantische film: Man, vrouw, liefde op het eerste gezicht, schoonheid én blind… Blind? Ja, blind. Schoonheid en liefde maken mannen blind voor de wereld om hen heen.
Wat doet zo’n romantisch verhaal nu op Autoblog? “Wat heeft dit met auto’s te maken?”, hoor ik je wellicht denken.
Ooit op het eerste gezicht verliefd geworden? Op een vrouw? Lekker gevoel hè?
Misschien ooit op dezelfde manier verliefd geworden op een auto? Nou, ik wel!
En zo hoort het, vind ik. Een goed design kan er voor zorgen dat ik gevangen word door de schone lijnen, de ronde oppervlakken en de spannende details, waardoor ik blind word voor de wereld om mij heen.
De eerste keer dat een dergelijke sensatie mij overkwam bij een auto was toen ik op Zandvoort de Ferrari 250 GTO in het echt zag staan. Haar sierlijke, ronde, enigzins mollige heupen, taille en schouderpartij hielden mijn blik gevangen. Ze leek me verbaasd en lief aan te kijken. De geluiden op de paddock verstomden, de omgeving vervaagde… ik was verliefd.
Dit klinkt nu misschien wat sentimenteel, maar dit is wel hoe ik een auto het liefst ervaar. De eerste indruk moet meteen goed zijn. Het moet intens, oprecht en keihard bij me binnen komen. Ik wil liefde op het eerste gezicht, net als bij mijn vriendin.
Neem nu eens de moderne Ferrari’s. Dezelfde familie, dezelfde genen en dus waarschijnlijk ook dezelfde sterke aantrekkingskracht, zou je denken… Niet dus! Helaas! Over de 599 GTB heb ik nog niemand horen spreken in termen als “liefde op het eerste gezicht” of “een natuurlijke schoonheid“.
Een man die zo’n 599 besteld heeft zei laatst tegen me: “Nu ik wat langer naar haar heb gekeken, begin ik haar wel te waarderen.” en “Ik leer wel van haar te houden, want ze is tenslotte een Ferrari.” Wat is dat nu voor onzin? Is een 599 GTB met haar mongloïde ogen en schijnheilige grijns mooi omdat haar oma, de 250 GTO, zo’n legendarische schoonheid is? Moet ik de kleindochter van Sophia Loren dan ook automatisch mooi vinden?
Het is mij persoonlijk nog nooit gelukt om verliefd te worden op een model die me bij de eerste aanblik niet van mijn sokken blies. Net alsof je uitgehuwelijkt wordt… Je “leert” misschien ooit wel die persoon te waarderen en heel misschien ga je er zelfs wel van houden, maar verliefd word je nooit. Jammer!
Moderne auto’s kunnen mij over het algemeen minder boeien dan klassieke auto’s. Waarschijnlijk omdat de klassiekers meer zijn ontstaan uit passie en oprechte liefde voor het merk en de materie, terwijl ik bij moderne auto’s vaak het gevoel krijg dat de marketingmensen van tegenwoordig je proberen uit te huwelijken aan hun lelijke “dochters”. Jammer!
Maar gelukkig ben ik al verliefd en laat ik mij niet uithuwelijken. Mijn eerste echte auto-liefde is dus de sexy 250 GTO. Ben ik als enige zo gek? Denk het niet. Welke auto deed, net als in de bovengenoemde filmscene, jullie wereld verstommen en vervagen?
Ik ben benieuwd naar jullie liefdesverhalen!
JR zegt
Ik kan me helemaal vinden in je verhaal. Voor mij was het liefde op het eerste gezicht met de Porsche 911. Toen ik deze voor het eerst in het echt zag – een jaar of 14 – wist ik het.. Dít is de auto! Ik zag toen een type uit 1968 en ben de modellen lijn blijven volgen met een soort van verliefdheid.. en uiteraard zal er één (waarschijnlijk een 993) een permanente plek veroveren op mijn oprit tzt !
Dus nee Michiel, jij bent niet als enige zo gek :-D
Mpower zegt
Toen ik haar voor het eerst zag keek ze mij erg agressief aan, alsof ze was gemaakt om ergens haar agressie op te kunnen uiten. Ik werd verblind en dat was liefde op het eerste gezicht. Ik was in de ban van de woestheid die ik zag, sindsdien is de liefde alsmaar gegroeid… de E30 M3
Ook een andere favo van mij is de 964 Turbo, magistraal. Niet te vergeten de ultieme jongensdroom de F355. Als ik mocht kiezen voor 1 Mercedes zou dat de 190e 2.5 evo zijn geweest. Beste VW de revolutionaire Golf 1 GTI. Ok nog 1, de 2002 Turbo!
@michiel
Leuk artikel!
silasse zegt
De mijne was en is nog altijd de Mercedes 280ce van 72′ en die ik nu ook bezit.
Ik was 12 toen het allemaal begonnen was.
was met broer in Duitsland.
Zeer leuk artikel.
Michiel_vd_Brink zegt
Leuke reacties, heren.
Bedankt!
@JR: Jij valt op stijlvolle vrouwelijke vrouwen?
@Mpower: Zo, dus jij valt op gevaarlijke vrouwen… ;)
@silasse: Dure dame met een wel doorvoed uiterlijk?
Remco zegt
Een auto waar ik altijd veel bewondering voor heb zijn Jaguar XJ220 en Aston Martin DB7. Ik was toen eh…ik geloof 12 jaar oud. McLaren F1 was destijds ook erg prachtig. Tegenwoordig ben ik een enorme fan van Aston Martin.
De klassieke Ferrari’s en Lamborghini Muira vond ik ook erg mooi, maar dat was niet van mijn tijd.
Mpower zegt
ahahhaha ik wist dat iemand met zo´n reactie zou komen! Ja inderdaad ik hou niet van ordinair en ben erg onder de indruk als ik veel agressie in een auto terug zie.
Michiel_vd_Brink zegt
@Remco: ook echte vrouwelijke auto’s.
Maareh… bewondering? Dat klinkt als uithuwelijken…
Ik ben benieuwd naar jullie eerste enige echte liefde op het eerste gezicht.
De gewenste harem bespreek ik graag een andere keer. ;)
jan zegt
ik ben onmiddelijk verliefd geworden op de 599gtb!
Jos zegt
Auto’s zijn leuk, maar de beste ritten heb je toch in bed! Dus ik kies voor mijn vriendin ipv een uitlaatpijp!
Zoef de Haas zegt
Wacht we moeten hier iets rechtzetten denk ik, een verschrikkelijk misverstand in deze nochtans heel mannelijke wereld:
Bovenstaand verhaal is volstrekt geldig, je kan inderdaad heftig verliefd worden op een Ferrari want…een Ferrari is een vrouw. Een hete verleidster met spreidingsreflex in haar benen en hoge kreetjes slakend als je haar aait en gebruikt…
Als je echter verliefd wordt op een Porsche moet je je hormonen laten nakijken want een Porsche is mannelijk, zo mannelijk als het testosteron dat uit je ballen lekt.
Nu weet je ook waarom een Ferrari een TOTAAL FOUTE KEUZE is als je vrouwen wil versieren. De vrouw in kwestie ziet je Ferrari en begrijpt instinctief dat je al bezet bent, zij ziet in je auto een RIVALE. Daar knappen vrouwen echt op af.
Nu weet je ook waarom je vrouwen versiert met een PORSCHE. Een vrouw projecteert instinctief de natuurlijke, onpretentieuze en vanzelfsprekende niet-dwingende dominantie en de stijlvolle controle op de eigenaar – nee niet zomaar op de bestuurder :-) – van de Porsche. Zij begrijpt onmiddellijk dat ze met een gentleman te doen heeft, die zachtmoedig is uit principe, niet uit zwakheid en dat je boven de massa uitstijgt door je karakter, je persoonlijkheid, je charisma. Iedere aanraking van de bestuursorganen tijdens een snelle doch beheerste rit, iedere nuance van je handen aan het stuurwiel, de beweging van je vingers langs de versnellingspook (tip: koop geen automaat!), maken haar heet. ZE SMELT.
Dennis zegt
@Zoef de Haas: Ben ik niet met je eens. Een man wordt ik veel gevallen voor een vrouw juist een stuk interessanter op het moment dat hij bezet is. Veel vrouwen zien het als een kunst om een man te veroveren die al bezet is. Ze houden wel van een beetje competitie: het “hard to get” principe.
Michiel_vd_Brink zegt
In mijn ogen is iedere auto per definitie vrouwelijk.
Maar net als bij echte vrouwen heb je er “exemplaren” bij zitten die iets meer mannelijke trekjes hebben dan gemiddeld.
De auto die ik voor mezelf kies moet mijn maitresse kunnen worden.
Gelukkig begrijpt mijn vriendin deze “afwijking” en heeft ze er alle begrip voor dat ze een blikken dame ernaast moet dulden.
Zolang ik maar verliefd word op blik hoeft zij zich nergens zorgen om te maken.
Het hoe en waarom een man voor een bepaalde auto kiest en wat hij hiermee uit wil stralen is een leuk onderwerp voor mijn volgende column.
Michiel_vd_Brink zegt
Nog even een toelichting:
De bovengenoemde toekomstige eigenaar van een 599 GTB is een Amerikaan die al vele jaren een innige relatie met een echte 250 GTO heeft.
Hij werd net als ik smoorverliefd op dit model.
Voor hem werd de droom realiteit, maar voor mij zal het helaas waarschijnlijk altijd een schilderij aan de muur blijven…. zucht….
Dat iemand tegenwoordig verliefd kan worden op de 599 kan ik me absoluut voorstellen, want niets is zo onverklaarbaar als liefde en persoonlijke smaak.
Wat ik echter niet begrijp is dat die Amerikaan bereid is om te gaan “leren” houden van een model die, ook in zijn ogen, qua uiterlijk niet in de schaduw kan staan van haar voorouder.
Hij wist mij niet uit te leggen waarom hij een 599 erbij wilde hebben, behalve dan dat het ook een Ferrari is…
Dat wordt een verstandshuwelijk en zal waarschijnlijk niet lang stand houden.
volvo_4_life zegt
doe mij maar een volvo 850R
Alwood zegt
echt leuk stuk, herken er idd een hoop in!
voor mij zal het dan de 928 worden, hoewel de liefde daarvoor wel met de leeftijd is gegroeid… toen ik nog met autotjes speelden… onee verkeerde vergelijking. :-P
als kind vond ik de 928 niet heel geweldig, ik hou er nu alleen zielsveel van! wat een prachtig design.
het nadeel zijn alleen de onderhoudskosten want de auto zelf is niet zo idioot duur meer. de auto die ik nu het liefts zou willen hebben is een impreza WRX, das alleen vooral innerlijke schoonheid ;-)
Sander zegt
[i]Michiel van den Brink schreef, 16 June 2006 om 12:26
In mijn ogen is iedere auto per definitie vrouwelijk.
Maar net als bij echte vrouwen heb je er “exemplaren” bij zitten die iets meer mannelijke trekjes hebben dan gemiddeld.[/i]
Woorden als iedere, altijd, zonder uitzondering, enz,… zijn per definitie gevaarlijk natuurlijk. ;-) Om even een voorbeeld te geven, een LM002 zou je misschien nog wel iets vrouwelijks in kunnen zien. Een Hummer daarentegen totaal niet. Nou misschien als je het bestempelt als een Poolse bomentrekster c.q. discuswerpster. :)
Ik ben altijd zeer gecharmeerd geweest van de Golf I GTI. Misschien niet een van de meest voor de hand liggende automobielen, soit. Gewoon een lekkere, pure en simpele auto. Overigens heb ik het natuurlijk niet over de Golfjes I die een Tupperware party hebben bijgewoond! Gewoon puur natuur.
Danny zegt
Heren heren, volgens mij wordt het tijd om iedereen weer even met beide benen weer op de grond te zetten.
Tuurlijk kan je verliefd worden op een auto, dat zal geen enkele autoliefhebber ontkennen, maar als je serieus auto’s met vrouwen (of zelfs maitresses) te gaan vergelijken, dan ga je toch echt te ver in je auto-‘liefde’…
Porsche Fan zegt
Porsche The Best
JPM zegt
Toen ik dit stuk las dacht ik meteen aan één auto. Een moderne auto die niet door marketing mensen wordt ontworpen, maar door een man die tekent omdat hij een artiest is en nu hetzelfde kunstje flikt me boten. Een prachtig disegn, zeker als je hem in het echt ziet en hem hoort en ziet rijden. Fantastisch! Owja ook nog een leuk pluspunt: hij is puur Hollands. Ik denk dat de meeste van jullie hem al voelen aankomen, ik heb het natuurlijk over de Spyker C8. Serieus ik ben totaal verliefd op het pure ontwerp van de Spyker. Hij is mooier dan welke huidige Ferrari of Porsche dan ook. Wat klassiekers betreft ben ik helemaal weg van de 1956 Jaguar XK 140. Maar gelukkig is dit slechts mijn mening en denkt niet iedereen er zo over, want we kunnen niet met z’n allen één en dezelfde begeren, al helemaal niet als het over vrouwen gaat.
Alwood zegt
als we het trouwens over de allereerste échte liefde hebben…
moet ik mij naast Michiel scharen. allereerste liefde én aankoop was een ferrari 250 GTO! toen ik 5 was ergens eind jaren 80 begin negentig. was ik zo sprakeloos geworden van een 1:18 schaalmodel van de GTO in racetrim dat ik die gekocht heb!
hij staat nog steeds gekoesterd in de kast en begint haast de leeftijd te krijgen voor een oldtimerverzekering ;-)
helemaal strak nog, wielen recht geen scheuren of barsten en volledig origineel…
nog steeds vind ik haar het mooiste model in mijn vitrine, later even de diablo geweest maar die liefde is niet gebleven en staat er ook wat afgebladderd bij.
snif… al die herinneringen ;-)
Michiel van den Brink zegt
@Danny: Ik ga daar inderdaad erg ver in.
Maar TE ver denk ik niet.
Zolang niemand er last van heeft, is er niks aan de hand en geniet ik heerlijk op mijn manier.
@JPM: Lees het stukje nog maar eens en vervang dan de naam Ferrari 250 GTO door C8 (Laviolette) …
joep zegt
Mijn eerste autoliefde is een echte vakantie liefde. Ik was denk ik een jaar of 14/15 en het was op vakantie in frankrijk in een klein plaatsje in het zuiden. Een eigenwijze francaise met Italiaanse lijnen, en toen ze langs reed was het alsof ze zachtjes in mijn oor fluisterde: ”Je t’aime…” Het was wederzijds: de 406 coupe.
joep zegt
leuke column trouwens!
Sander zegt
@ Michiel; m.a.w. er zit een 250GTO sausje over de C8 heen? :) Niet dat het opvalt hoor. ;)
Michiel van den Brink zegt
Dat van die GTO is volledig uit het leven gegrepen.
Wat betreft MdB ben ik het helemaal eens…. passie voor het merk en de materie….
Daar zijn er te weinig van in de industrie en in plaats daarvan heb je teveel relatiebemiddelaars die het voor het zeggen hebben.
Meer heb ik er niet aan toe te voegen.
En dat woorden als ‘altijd’ en ‘iedere’ gevaarlijk zijn klopt wel, maar in dit geval gaat het allemaal om mijn eigen beleving.
En zelfs een Hummer beschouw ik als vrouwelijk, evenals boten en vliegtuigen, e.d.
Al is een Hummer een echte Kenau en ik vraag me serieus af waarom mannen daarop kunnen vallen.
Wat voor soort man zou dat dan zijn, hè?
Maargoed, daar hebben we het de volgende keer wel over.
Alwood zegt
@ Sander, om in de stijl van het artikel te blijven… geen sausje! een crème :-P of een lotion.
Oul@ zegt
Ja, dat was een mooie tijd……m’n eerste “liefde op het eerste gezicht”
Toen ik 8 was werd ik verliefd op de Volkswagen Golf GTI van m’n pops.
Ze was natuurlijk veel ouder dan ik destijds en ik moest toch zeker nog 10 jaar wachten voor ik haar mocht liefhebben maar m’n pops was bereid om het gezegde toe te passen; “op een oude fiets moet je het leren”!!!
Zo nu en dan kon ik bij hem op schoot en dan mocht ik alleen sturen.
Naarmate ik ouder werd en m`n pops haar naar Suriname had gestuurd, bekoelde de liefde.
Uiteindelijk ben ik vreemdgegaan met een slet van een vectra v6. Ze zoop veel en ik moest alles voor haar betalen. Dure “schoenen” en af en toe Botox tegen ouderdomsverschijnselen etc… (Je kent het wel). Heel me veel verdriet gedaan en liet me ook achter met een schuld.
Ben nu maar aan het slettebakken, ik misbruik auto’s, kan niet meer van ze houden. Ze zijn toch maar goed voor één ding maar zo nu en dan kom je er toch nog een paar tegen aan wie je je hart wil geven.
Blijkt zelfs dat ze zusjes zijn uit een goede familie. Jullie kennen ze ook wel; de familie Aston Martin.
Alwood zegt
Michiel, zien de mannen die een hummer kopen het niet vooral als extensie van zichzelf?! mss zijn het wel homo’s ;-)
Michiel van den Brink zegt
Oei…gevaarlijke uitspraak.
Het zijn jouw woorden! haha.
Oul@ zegt
Helemaal vergeten.
Michiel, je hebt het op een hele leuke manier verwoord.
Respect!!!
Michiel van den Brink zegt
Jij ook, Oul@ !
Ik hoop voor je dat je slettebak-dagen snel over zijn en dat je de ware spoedig tegen het bodywork mag lopen. ;)
donkertje zegt
ik krijg een zweverig gevoel in mn buik van een ford mustang uit 1966 coupe….ach wat zijn ze stoer….leuk verhaal btw
luwek zegt
ik ben smoor verliefd op de VW kever=)…maar ik hou ook wel van een slippertje met een mustang;)
dekster zegt
mooie collum michiel chapeau ;-)
misschien is het daarom dat zoveel mense de tt mooi vonden (en die nieuwe ook)
Junior (BMW Liefhebber) zegt
Hier was ik 4 jonge jaartjes oud het was 1989! Plots lag er een uitnodiging op de deurmat afkomstig van de de BMW Dealer uit Oostvoorne ”De Hertogh” het betrof toen een uitnoding van een speciale BMW dag waarbij een hoop specials stonden uitgestald zowel binnen als buiten. Enkele dagen later stond ik daar met m`n vader, en daar stond ze in het alpineweis met een volledig zwarte velourse bekleding en ”sport evo” stoelen. Eenmaal achter het stuur verdwaalde ik in fantasies dat ik een geweldige race coureur was in deze te gekke auto. Het was een BMW M3 e30! De ervaring bij de dealer was van korte duur maar vandaag de dag heeft deze auto nogsteeds de aantrekkingskracht op mij die het 17 jaar geleden ook had! En nu bezitten we er zelf 1 in nieuwstaat en opgestald, heerlijk om nog eens te gaan kijken en weg te dromen zoals de eerste keer!
tw zegt
kan mij mss iemand zeggen wie dat meisje is op die foto??? :p:p
Mpower zegt
@tw
een 250 GTO
tw zegt
@ Mpower
Ik vroeg wie is het meisje??? :p :p
Mpower zegt
@tw
ja ik weet het, je hebt het toch over dat meisje met die mooie heupen? dat is een 250 gto, vraag Michiel maar als je mij niet wilt geloven
w0o0dy zegt
ik weet niet meer wat de eerste was, maar een Alfa 8C racer blies mij van mijn sokken (in Alfa donker rood natuurlijk) vanwege de onvergetelijke stem en de beestachtige uitstraling.
En op het ontwerpe verliefd worden ging ook in een flits: de totaal onvergetelijke onbereikbare wonderschone Talbot Lago coupé, mijn god wat een schoonheid!
dekster zegt
de eerste wagen die mijn hart sneller deed kloppen was een lambo muria (ik had die toen ik klein was in schaalmodel en was altijt zot van die koplampen en dwargeplaatste V12)
Alwood zegt
nou tw, ik zal het je verklappen ;-) claire forlani. oa meet joe black en hooligans. maar volgens mij is ze bezet… en ze zal niet goedkoop zijn in het onderhoud :-P
tw zegt
thx alwood, kwist dat ik ze ergens van kende:p
w0o0dy zegt
zoiets als deze (dit is een iets latere, die door het team van Enzo Ferrari werd ingezet in races)
Ejay zegt
Heh, verdorie, dan word het vechten om dezelfde vrouw. De 250 GTO is in het echt een perfecte wagen.
Hetzelfde heb ik met de Bugatti Type 37. (Wel de echte niet zo’n replica)
Bart zegt
Wat een hoop reacties over auto’s. Da’s ook niet zó gek op een website voor auto’s. Maar ik hoor niemand praten over de beeldschone dame op het plaatje…
Als ik het goed heb, is dit Claire Forlani. Zij speelde samen met Brad Pitt de hoofdrol in Meet Joe Black. Sindsdien één van mijn favorieten.
Alwood zegt
idd Bart, 4 posts omhoog :-P
JR zegt
@ Michiel: over het algemeen wel ja :)
Porsche RS zegt
Mijn liefde op het eerste gezicht was een Porsche 911, en het ging over in passie toen ik de eerste keer een Porsche 911 GT3 zag, een prachtige combinatie van ronde lijnen en een auto die zowel rustig als aggresief kan zijn. Mijn liefde begon toen ik 5 was en van mijn ouders een model kreeg van een Porsche 911(964), dit heeft lange tijd op de achtergrond meegedraait tot ik zo rond mijn 12e ineens volledig besmet ben geraakt.
Nagenoeg exact mijn vriendin, die voldoet goed aan het plaatje van een 911 (GT3), en ook zij was liefde op het eerste gezicht.