Een vierde model ligt op de keukentafel. Net als de Urus geen volbloed supercar, maar een praktischere auto.
Na jaren van concepts en teasers verschijnt de Lamborghini Urus langzaam in het straatbeeld. Het straatbeeld van Laren of de PC Hooftstraat welteverstaan. Het is de gewoonste Lamborghini van de afgelopen jaren. Dat de exclusiviteit van het Italiaanse merk minder wordt zal Lamborghini CEO Stefano Domenicali een worst zijn. Er moet immers geld in het laatje komen.
In dat kader bestaat de kans dat er meer ‘gewone’ modellen van Lamborghini. In een interview met Autonews laat Domenicali weten dat een 2+2 Grand Tourer op de agenda staat. De vraag is alleen welke agenda, want op de korte termijn hoeven we nog niets concreets te verwachten.
Het moderne Lamborghini kennen we van auto’s als de Gallardo, Murciélago en later de Huracán en Aventador. De Urus wordt als een soort moderne LM002 gezien en deze nieuwe 2+2 kan als opvolger van de Espada gaan dienen. Nog voordat Lamborghini zich enkel ging bezighouden met supercars maakte het merk tal van ‘praktischere’ modellen. Een moderne Espada zou in dat opzicht prima zijn.
Domenicali licht wel een tipje van een sluier. Zo moet die 2+2 performance gaan combineren met comfort. Een moeilijke markt die niet zomaar uitgevogeld is. De CEO laat weten dat Lamborghini deze markt op z’n vroegst tussen 2025 en 2027 wil benaderen. Toekomstmuziek dus, want bijna 10 jaar vooruit kijken is zeer lastig met de huidige ontwikkelingen in de auto-industrie.
Één ding is zeker. De opvolger van de Espada gaat een plug-in hybride worden met techniek van de Volkswagen Groep. De Aventador is in dat opzicht de laatste der mohikanen. De V12-opvolger zal de eerste (plug-in) hybride van het merk worden. Een Urus PHEV zit er wat Lamborghini betreft voorlopig nog niet in. De vraag naar de reguliere Urus is op dit moment zo groot, dat het merk hier de handen vol aan heeft.
Foto: grijze Urus via @720s op Autojunk
reactief zegt
Een Lamborghini A7 pana-espada dus.
Zou jammer zijn, maar wie weet. Hopelijk durven ze toch wel extreem te gaan en lijkt dit ook echt op zo’n bloedmooie Espada.
atrak zegt
@reactief: Precies, ik snap niet dat ze hier 10 jaar voor nodig hebben.
simon550i zegt
@atrak: Gaan jullie hem kopen dan?
atrak zegt
@simon550i: Wie weet hoe het leven er over 10 jaar uit ziet?
hiostu zegt
@reactief: De Lamborghini Empanada :)
wjeurs zegt
@hiostu: enchilada
str8six zegt
Gewoon de Estoque in productie nemen. Wat een mooie bak is dat zeg!
Offtopic: is dit dé Stefano Domenicali? Je weet wel; de man die de Scuderia Ferrari om zeep heeft geholpen.
Edge zegt
@str8six: Ja, dat is dé Stefano Domenicali.
Esprit_de_Flandre zegt
@str8six: Idd, zeer jammer dat de Estoque er niet gewoon gekomen is. En hoewel het design nog steeds zeer knap is, is het toch te oud om nu nog op de markt te brengen. Maar het zou van veel lef getuigen moest Lamborghini durven om zo’n sedan in de “ouderwetse” vorm te brengen. En het zou vast ook heel wat navolging krijgen, want het zou daarmee plots weer “cool” worden, zo’n drievolumer…
87sandyd zegt
Asterion plssss !!
https://hips.hearstapps.com/amv-prod-cad-assets.s3.amazonaws.com/images/media/51/2019-lamborghini-asterion-concept-top-inline-photo-657624-s-original.jpg?crop=1xw:1xh;center,top&resize=800:*
berlinetta zegt
@87sandyd: Heeft wel wat weg van een Ford GT.
karaya zegt
Jezus, wat een kutauto is die Urus toch.
Loek zegt
Jup, de Estoque verjaart goed. Als ‘echte’ Espada-opvolger lijkt mij een Asterion-esque auto ook nog steeds gaaf. Over dikke concepts gesproken.
OT: toffe artikelfoto ;)
str8six zegt
@720s: ja dat was ook zo’n strakke concept!
Gulli zegt
Dan zie ik liever een nieuwe Islero dan een Espada. Heb die achterkant van de Espada nooit gegraven. Daarmee vallen de Jarama en de Urraco eigenlijk ook meteen af. En daarmee ook een interpretatie van een RS7 met die lelijke afhangende reet van dat ding ?
lacker zegt
Even inhaken op “Nog voordat Lamborghini zich enkel ging bezighouden met supercars maakte het merk tal van ‘praktischere’ modellen. ” – Lamborghini maakt anno nu nog steeds praktische trattori http://www.lamborghini-tractors.com/en-nd/
Esprit_de_Flandre zegt
@lacker: Je bedoelt die rebadges van Deutz-Fahr? Ja, ik zie de link met die veredelde Volkswagentjes…
mashell zegt
“Zo moet die 2+2 performance gaan combineren met comfort. Een moeilijke markt die niet zomaar uitgevogeld is.”
Hoezo? In het concern is de Bentley Continental op Porsche Panamera basis een auto die precies dat biedt. Hoekig Lamborghini koetsje er om, hoekig dashboard er in en klaar. De Audi knoppen in de Bentley kunnen zelfs gewoon blijven zitten.
ikleesookoverautos zegt
@mashell: veel octagons heel veel octagons
alex1589 zegt
@ikleesookoverautos: hexagon… Hex = 6. Octa = 8. Bijna, nog iets meer lezen ;)
competition102 zegt
RIP Lamborghini
ikleesookoverautos zegt
@competition102: nee zo blijven ze tenminste bestaan. Jij snapt het klaarblijkelijk nog niet zo goed.
competition102 zegt
@ikleesookoverautos: kennelijk snap je mij niet zo goed, maar je mag me gewoon vragen wat ik bedoel, dan leg ik het je uit.
Esprit_de_Flandre zegt
@ikleesookoverautos: Denk even na over het woord “ze” dat je gebruikt.
Echt, niet antwoorden, alleen lang denken…
ArnoldH zegt
Ze hadden gewoon de Estoque in productie moeten nemen…
560pk zegt
Als je op het thuisscherm zo de Lambo urus en daaronder de maserati suf ziet staan, weet je direct waarom het slecht gaat met maserati
O plaat zegt
Een Mustang met Lambo badges dus maar dan met een premium interieur en met een slechtere bouwkwaliteit.