Een grote favoriet als stijlvol sedan-alternatief gaat ons verlaten en al in 2024: het is over en uit voor de Volkswagen Arteon.
Kan een auto saai zijn en tegelijkertijd enorm interessant? Ja hoor, de Volkswagen Arteon en (Passat) CC bewijzen al jaren dat een mooie auto ook in de smaak kan vallen ondanks een vrij saaie aandrijflijn. Dat is geen kritiek overigens, we bedoelen maar te zeggen dat als je de ranke, bijna coupé-achtige koets wegdenkt, er gewoon een Passat staat. Als je bij Volkswagen ‘gewoon’ een sedan of stationwagon zoekt, is de Passat (Variant) altijd de beste keuze geweest. Je koopt een CC of Arteon omdat je hem mooi vindt.
Volkswagen Passat CC
Gelukkig deed men dat dan ook. We nemen in vogelvlucht nog even de geschiedenis met je door. De Volkswagen Passat CC verscheen in 2008 aan de zijde van de Volkswagen Passat (B6) waarmee hij zo’n beetje al zijn techniek deelt. Qua koets is het duidelijk een uitgesproken andere auto dan de Passat, veel sierlijker en ook wel wat statiger. Er rijdt net even wat meer dan je standaard lease-sedan of estate die je vindt in de Passat. Overigens staat er dus nog wel Passat op de bips en opvallend genoeg geen CC. Normaliter verwacht je dat CC trouwens voor Coupé/Cabriolet staat, een afkorting voor de meeste cabriolets met een vouwdak. Bij de Passat CC staat het voor Comfort Coupe.
Volkswagen CC
Waar het zo rond 2011 tijd was voor een volledig nieuwe Passat (B7), bleef het voor de Passat CC bij een grondige facelift. Die kwam in 2012 en de veranderingen zijn zoals je die verwacht in die tijd: nieuwe LED-kermis voor en achter, nieuwere techniek in het interieur en voor het eerst een R-Line pakket om de auto wat sportiever te laten ogen. Een iets meer opvallende keuze: de naam Passat verviel. Vanaf 2012 heette de sierlijke broer van de Passat simpelweg Volkswagen CC.
China
Mocht je overigens denken dat je veel meer exemplaren van de Passat (Variant) ziet dan van de CC, dan klopt dat in theorie. Een echte hardloper is het hier nooit geweest. Onze markt is dan ook niet waar de CC écht scoorde. In China, waar de CC meer status heeft dan een doodgewone Magotan (Passat), was/is het een hit.
Sterker nog, daar kreeg de Volkswagen CC een tweede generatie! Nu heftig leunend op de techniek van de Passat (B8) werd het recept verbeterd voor de toen huidige tijd (2018). En het is nog steeds een mooie auto. Wij kregen de nieuwe CC niet. Tenminste, niet als nieuwe CC.
Volkswagen Arteon
Want, laat je niet misleiden: de Chinese CC is gewoon hun versie van de Volkswagen Arteon! En die kregen wij in Europa dan weer wel. Hetzelfde recept en het blijft leuk: een sierlijke Passat die iets meer excentriek oogt. Terwijl ook hier de technische basis identiek is aan de Passat (B8). Om nog heel even in China te blijven: daar kwam al vrij snel een ‘CC Shooting Brake’, wat overigens dankzij plastic wielkasten en verhoogde veren een soort Alltrack is.
Onze Arteon
Voor ons in Europa bleef het de eerste drie jaar bij een Volkswagen Arteon ‘coupe’. Zoals gezegd week het motorenaanbod niet echt af van de Passat, dus moest vooral de mooie koets het werk doen. Ook de Arteon wist de harten van de autoliefhebber vrij snel te veroveren. Helemaal vanaf 2021.
Shooting Brake én R!
Want na een kleine facelift was het eindelijk tijd om de Volkswagen Arteon even iets meer te profileren ten opzichte van de Passat. Er kwam namelijk een Arteon R én een hippe Arteon Shooting Brake. En als kers op de taart een Arteon R Shooting Brake! Goed, het is allemaal ‘gewoon’ de 2.0 TSI, maar dan wel met 320 pk. Het is gewoon lekker spul en dat allemaal in een bloedmooie koets.
Arteon exit
Je hoort het, wij houden wel van de Volkswagen Arteon. Toch moeten we binnenkort afscheid nemen. Zeer binnenkort zelfs: de Volkswagen Arteon gaat ons verlaten in 2024. Dan is deze generatie Arteon aan zijn einde en er staat geen directe opvolger klaar. Wij proberen hard om niet te huilen. Reden voor het droppen van de Arteon is natuurlijk dat de verkopen achteruit gaan, want auto’s voor de groep mensen die een auto koopt ‘omdat hij mooi is’, zitten al jaren in het geding.
ID Aero
Mocht jij nou nog steeds opzoek zijn naar een strak gelijnde sedan in het D-segment, dan is er nog hoop. De Volkswagen Arteon krijgt geen opvolger, maar er komt in 2023 wel een model dat er erg op lijkt. Dat wordt de ID Aero, die en profil in ieder geval al wat doet denken aan de Arteon. De ID Aero wordt officieel gezien als de ‘vervanger’ van de Passat sedan en schakelt dus eigenlijk de Passat en Arteon gelijk in dezelfde auto. En zoals het nu lijkt is onderstaande auto min of meer precies de auto die we mogen verwachten. Dat is goed nieuws.
Ook voor liefhebbers van lekkere estates valt het hopelijk niet zo zwaar dat de Arteon Shooting Brake ons verlaat, want van de ID Aero staat ook een stationwagon-versie gepland. Die kregen we ook al eens te zien als ID SPACE VIZZION concept en die wordt ook tegen 2023, misschien 2024 verwacht. Olifant in de kamer is voor liefhebbers van brom-motoren dat de ID Aero-modellen natuurlijk elektrisch zijn. Ach, als ze er zo uitzien als dit paar, waarom ook niet? (via Automotive News)
dromedaris zegt
Die ID modellen zien er gelikt uit. Helaas gaan we ze vaker met 16” velgen zien ipv deze UFO-deksels
Citrofieleviltwin zegt
Ga je mond wassen. Een ID3 is nu niet het toonbeeld van elegantie zoals deze Arteon.
HZW zegt
Dan is zijn looptijd gewoon voorbij, en is hij ± 7 jaar in productie geweest.
En dan wordt het tijd voor de VW ID.4 Space Vizzion Concept om in productie te gaan.
PunicaOase zegt
Inderdaad een prachtige auto. Zou een Shooting Brake R best als occasie willen maar helaas hier niet/amper verkocht :-(
Johanneke zegt
Dat VW tegelijk een prachtig model als deze maakt en ook de t rock en t cross welke echt spuug en spuug lelijk zijn is best bijzonder.
Zonde dat mooie auto’s niet meer gewild zijn schijnbaar.
Calimero zegt
Ja nou die T-Roc e.d. kom je ook op bijna elke straathoek tegen (en overdag veelvuldig op de snelweg) dus dan weet je het wel.
Ik ken de Passat CC van het in het echt gezien, de Arteon heb ik nog nooit in het echt gezien alleen op foto’s.
Wel een mooie auto om te zien inderdaad.
Dutchdriftking zegt
Prachtige wagen. De gedoodverfde opvolger van mijn 159.
joki zegt
Ga dan maar voor de Giulia, ophanging Arteon is… tja, na 180000km weet ik het eigenlijk nog niet…
mashell zegt
Niet vreemd toch? Je koopt een Passat voor de ruimte en het nuchtere. Je koopt een Audi A4 avant of A5 voor de luxe en het design.
Een Arteon die design met luxe combineert, tja die koop je niet.
karhengst zegt
Ik denk dat je de spijker op z’n kop slaat. Tevens wil je als bestuurder ook wat van een luxe gevoel meekrijgen en daar is het slechts een Passat. Saai om te rijden, nog saaier qua dashboard en qua infotainment en ergonomie eerder budget dan premium. De facelift kwam te laat om dat recht te zetten.
De station in statig zwart is wel echt heel fraai.
joki zegt
Arteon heeft een langere wielbasis dan de Passat, de kinderen kunnen achterin bijna verstoppertje spelen… Je hebt minder hoofdruimte dan in een Passat BREAK maar de koffer is bvb 540l onder de hoedenplank. Wij reisden met twee volwassenen en twee tieners half Europa af mat de Arteon… Nooit was de koffer volledig gevuld met bagage, altijd wat plaats over.
Ook is de koffer met neergeklapte achterbank erg lang, ik kreeg alles in die auto. Ooit vroeg een X5-rijder me eens of hij in de wagen mocht kijken want ik stak er in de Ikea een doos in die hij niet in zijn wagen kon leggen wegens te kort…
Je merkt wel dat er op bepaalde zaken werd bezuinigd, bvb plastics interieur, ophanging trekt op niks, tankklep komt vast te zitten en er zit in de koffer geen lus om deze te openen ( zoals bij mijn BMW). Verschrikkelijk irritante adaptieve cruise control die niet gewoon kan worden gezet… Al twee maal binnen voor motorisch probleem. Ik vind het ook geen toffe wagen om mee te rijden maar snelweg, containerpark, Ikea, laat maar komen. Ik lees hier veel reakties van mensen die nog geen meter in deze wagen hebben gereden, zoals ik al zei, ik vind hem ook niet tof en hij heeft zeker gebreken maar als je groter nodig hebt kan ik je een bestelbus aanraden…
Richmond zegt
Het zal ongetwijfeld een goede auto zijn, het is tenslotte een Volkswagen. Maar de prijs / positie strategie klopt niet. Tuurlijk hij is beter uitgerust dan een audi, maar als men voor niet al te veel meer Audi kan rijden dan doet men dat. Dus dan verkoopt de Arteon niet. Net als de phaeton destijds. En in 2022 schrijven we reaCtie. Met een C.
joki zegt
Audi komt niet op mijn oprit, er zijn dus ook mensen die een bepaald merk niet willen…
De Arteon was destijds het meest interessant in het leasebudget en Volkswagen was een goed compromis, dacht ik… We zijn er echter uit, dit is ook de laatste…
Rudy zegt
Ze waren erg duur, een leuk aangeklede Arteon was net zo duur als een 330i touring in de tijd dat ik aan het kijken was.