De eigenwijze stationwagon van MINI, de Clubman, is niet rijp voor een volgende generatie.
De revival van MINI toen BMW de toko overkocht was een meesterzet. Niet alleen omdat BMW een trendy merk voor voorwielaangedreven ‘premium’ hatchbacks goed kon gebruiken, ook omdat het design altijd erg leuk is geweest. Wat wel vrijwel direct een probleem werd: kun je een merk runnen op basis van één driedeurs hatchback? Eigenlijk niet.
MINI familie
De eerste generatie MINI (R50/R53) hield het nog vol met de hatchback als enige optie, maar vanaf de R56-generatie ging MINI het anders doen. Naast de driedeurs hatchback kwam de Clubman (R55). Een stationwagon. Tenminste, eentje zoals het originele recept van de klassieke MINI stationwagon. Dat betekende dat de verlenging vooral in de wielbasis en de achterkant te merken was, maar het bleef een ’tweedeurs’ auto. Tenminste, er was een derde deur, maar deze kleine zelfmoorddeur kan alleen open als de voordeur open is. MINI ontwierp de Clubman met het stuur links zodat het kleine deurtje, vooral bedoeld voor kinderen, aan de stoepkant zat. Voor de Engelse versie met het stuur rechts draaide dit niet om en dus mochten je kinderen de auto verlaten aan de wegkant.
En dan waren er nog de achterdeuren. Net als de originele klassieke Mini Clubman kreeg de moderne Clubman twee ‘bestelbusdeuren’ in plaats van een achterklep. Een leuk idee, maar wel met wat nadelen. Tijdens het rijden heb je constant de deurstijlen in je binnenspiegel als een grote zwarte vlek. Achteruit inparkeren moet je op gepaste afstand doen, anders kunnen de deurtjes niet open. Ook qua design kon het beter: MINI wilde voorkomen dat de achterlichten mee scharnieren met de deuren, dus het gat van het achterlicht ging mee en het achterlicht zelf bleef zitten. Het idee is erg leuk, maar de uitvoering minder.
Clubvan
Leuk feitje tussendoor: er was ook nog de MINI Clubvan. Als je de bestelbusdeuren toch al hebt, waarom niet een bestelbus(je) maken van de Clubman? Met gesloten achterramen, een tussenschot achter de voorstoelen (en geen achterbank natuurlijk) kon je de Clubvan als je echt je best doet zelfs op grijs kenteken rijden in Nederland. Dat heeft welgeteld één persoon gedaan, ook al zijn er nog een piepklein aantal Clubvans op geel. Duur en niet fiscaal aantrekkelijk, dus dan wordt het oninteressant. En dat gold niet alleen voor Nederland. Er zijn naar verluidt maar een paar honderd Clubvans gebouwd en de auto verdween eigenlijk zo snel als dat ‘ie kwam.
MINI Clubman (F54)
Toch verkocht de reguliere Clubman in aardige cijfers als mooie toevoeging voor de driedeurs MINI. Bij de F56-generatie van de MINI Hatch kwam er een vijfdeurs versie én een nieuwe Clubman (F54)! Omdat de vijfdeurs Hatch al een stuk langer was, was de Clubman ditmaal een forse slag groter. Dit keer had hij vier volwaardige deuren voor de zitplekken, maar de bestelbusdeuren achter bleven. Dat maakte het in ieder geval een unieke keuze. De F54 deed het dan ook best oké, ware het niet dat de ‘puristische’ MINI-koper liever een Hatch had en wie kernwaardes toch al overboord had gegooid vindt een Countryman waarschijnlijk beter. En voor dat kleine groepje wat overblijft was de tweede Clubman wel ietwat aan de prijs.
Clubman 3?
Nu MINI de nieuwe Cooper én Countryman heeft onthuld, blijft de Clubman een beetje achter. Op zich is een nieuwe Clubman maken op basis van de MINI Cooper J01 technisch mogelijk. Maar het gaat niet gebeuren. MINI-baas Stefanie Wurst zegt tegen TopGear dat er geen Clubman op de planning staat voor deze generatie MINI. De reden is simpel: de Countryman noteert bijna het dubbele aan verkoopcijfers. Ook de aankomende Aceman, een kleinere MINI SUV, vult de Countryman perfect aan in het lagere segment. Niet alleen is de Clubman dus niet (meer) het gehoopte succes, ook is er geen ruimte meer voor. Wurst heeft zelf een Clubman en vindt het een tof ding, maar het concept ‘grote MINI’ wordt nu perfect ingevuld door de Countryman als het aan de baas ligt.
Daarmee mag de MINI Clubman op de lijst ‘auto’s die de crossoverhype niet hebben overleefd’. Ergens toch wel jammer.
slisse zegt
Hier bolt een R55, ondertussen 13j een deel van ons gezin. Is een zalige wagen, tijdloos design en niet kapot te krijgen!
Robert zegt
Altijd al een leuk ding gevonden, zeker ook met die afwijkende kleur C-stijlen. En inderdaad behoorlijk tijdloos, qua ontwerp.
De R55 Clubman is ongetwijfeld stukken praktischer, maar van die auto krijg ik altijd het gevoel dat de achterlichten per ongeluk horizontaal in de deuren zijn gemonteerd i.p.v. verticaal.
W115 zegt
Zal vast een diesel zijn. Een thp blok is alles behalve bulletproof.
moveyourmind zegt
Zeker jammer dat hij verdwijnt. Één van de weinige of misschien wel de enige compacte stationwagen met een bijzonder fraai uiterlijk.
Richmond zegt
Volgens gaat de 5d mini ook niet terug komen om dezelfde reden. De aceman pakt die verkopen op.
ukbob zegt
Wat een timing:
De onze – in precies de kleur stelling van de header foto – afgelopen weekend verkocht.
Drie jaar veel plezier van gehad, stuurt bijzonder leuk en is verre van saai tussen alle ‘normale’ auto’s!
hattorihanzo zegt
De Clubvan kon niet op grijs kenteken gezet worden, ook niet met dicht/hoog tussenschot. Het fictieve fiscale blok past er niet in. Ik denk dat als de Clubvan wel op grijs kenteken leverbaar was geweest dat het best een succes had kunnen worden in NL.
Loek zegt
@hattorihanzo: weet je dat zeker? Ik dacht dat het ook niet kon maar de enige in Nederland geregistreerde Clubvan heeft een grijs kenteken:
https://kenteken.tv/hoeveelzijnernog.php?merk=MINI&merk2=&filter=clubvan&bjmin=&bjmax=
hattorihanzo zegt
Dat weet ik heel zeker. Die ene op grijs kenteken moet een verbouwde zijn, oftewel met achteraf verhoogd dak. De andere normale Clubvans die gewoon op geel kenteken staan, zijn geregistreerd als Clubman. Kijk maar eens op kenteken NJ-417-F of 1-KDJ-31. Allebei ook 2 zitplaatsen. Een Clubvan kostte met dieselmotor al meer dan €30.000 door de bpm ivm geel kenteken dus dat werd helaas geen succes in NL.
Zie ook bijvoorbeeld:
https://www.bestelauto.nl/bestelautotests/mini-cooper-d-clubvan/3887/
Loek zegt
@hattorihanzo: interessante casus. Ik denk namelijk dat je geen verhoogd dak nodig hebt. Door die gekke dakbogen, wat een soort ingebouwde dakrails lijken, denk ik dat hij de vereiste 25 cm voor dakhoogte (waarom alle kleine bedrijfswagens zo’n gek verhoogd dak hebben) wel haalt. Maar dat is gissen aangezien ik niet weet wat het verhaal is achter die ene Clubvan op grijs. Aangezien je tegenwoordig ook een Audi A5 Sportback op grijs kunt krijgen zijn de regels mij een groot raadsel.
https://www.autoblog.nl/nieuws/audi-a5-op-grijs-kenteken-hoe-kan-dat-nou-186738
Je hebt overigens zeker gelijk dat het niet fiscaal aantrekkelijk zijn zo’n auto nekt. En dat geldt volgens mij niet alleen voor Nederland. MINI wilde hem ook slijten in de VS maar dankzij de chicken tax werd dat ook een ramp. Wordt ‘ie dan wel weer zeldzaam van ;)
hattorihanzo zegt
Verhoogd dak zit het hem inderdaad niet in. Het is de laadlengte die officieel te kort is van de Mini. En die Audi, die is hartstikke illegaal. Bizar dat die nog steeds op grijs kenteken staat, ik heb net nog even een RDW check gedaan 😂
p993 zegt
Dus ook bij mini is er geen ruimte voor station, omdat iedereen suv wil…?
Dat is toch niet zo verrassend?
kennone zegt
Neeee stop dan met de Cooper 5drs, want dat ding ziet er niet uit! Vond de Clubman juist wel wat hebben.
potver7 zegt
Tsja, nichemodellen zijn bij de meeste autofabrikanten alleen interessant aan de bovenkant van het modellengamma.
PunicaOase zegt
Erg jammer. Ik vind het de gaafste MINI. De Countryman was toch wat minder fraai en de nieuwe Countryman vind ik helemaal niet mooi meer..