Toen ik in 1993 voor een stel echte autoliefhebbers een lezing gaf over autodesign was de nieuwe Opel Corsa (die ronde) net geïntroduceerd. Om de mensen aan het begin van de lezing even goed wakker te schudden karakteriseerde ik deze auto als een ’oliebol op wielen’, missie geslaagd, iedereen was wakker. Sterker nog; klaarwakker, met name de Opelverkopers die in het publiek zaten.
Autobloggers hebben een heel duidelijke mening en weten die meestal in een paar rake termen over te brengen op anderen. Maar op de vraag wat is nou wél een goed ontwerp kan bijna niemand een duidelijk antwoord geven. Het ontwerp van een auto kan tot de verbeelding spreken of juist een enorme aanfluiting zijn. Iets er tussen in kan natuurlijk ook, maar over saaie ontwerpen hoor je niet zoveel. Dat is de moeite van het schrijven ook niet waard. Een ontwerp is emotie en emoties kunnen hoog oplopen, héél erg hoog.
Bagger, monsterlijk en smakeloos de ene term nog krachtiger dan de ander om allemaal hetzelfde te zeggen: “wat een verschrikkelijk lelijke auto” als het tenminste een auto genoemd mag worden. Maar wat is dan wél een goed ontwerp? Is dat heel persoonlijk? Ligt het aan de voorkeur die je van huis uit hebt meegekregen of de hang naar een bepaald merk? Is het afhankelijk van datgene wat je vrienden zeggen of bestaat er echt zoiets als een goed ontwerp, wellicht een briljant ontwerp?
Ik denk dat een goed ontwerp zeker bestaat, onafhankelijk van persoonlijkheid, opvoeding, merk of vrienden. Bij een goed ontwerp moet sprake zijn van een goede samenhang tussen de diverse onderdelen, de verhoudingen moeten goed zijn. In veel gevallen zie je dat een ontwerp mislukt doordat de ontwerpers teveel kijken naar de mode. Neem nu het huidige modebeeld, de ‘grote bek’ waarmee iedere auto tegenwoordig getooid moet zijn. Zelf het kleinste autootje heeft tegenwoordig een bek die groter is dan de auto kan hebben, denk maar eens aan de nieuwe 107, de C1, de Alto, de Ka etc. Heeft een fabrikant een auto die nog net te jong is om helemaal te vernieuwen maar een facelift nodig heeft, dan gooi je er gewoon een nieuwe neus op. Natuurlijk volgens de laatste mode, of het bij de auto past doet niet ter zake! Zo krijg je een slecht ontwerp op basis van misschien wel een formidabel basisontwerp. Toch lukt het ook nog steeds om auto’s volledig nieuw te ontwerpen waarbij de verhoudingen dusdanig slecht gekozen zijn dat je kunt spreken van “leuk geprobeerd maar het ontwerp is mislukt!” Als voorbeeld noem ik even de laatste Seat Toledo of de Ssang Yong Rodius. Bij deze auto’s kun je je zelfs afvragen of het “leuk geprobeerd” is.
Van welke auto’s kunnen we nu echt allemaal zeggen “leuk geprobeerd én het ontwerp is geslaagd”? Toen ik daar laatst met iemand van gedachten over wisselde kwam de Aston Martin DBS ter sprake. In mijn beleving is dit ook echt een heel goed ontwerp, alle verhoudingen kloppen, de auto is volledig in balans. Maar is dat de beleving van iedereen óf bestaat er toch niet zoiets als een echt briljant ontwerp en zijn er dus mensen onder jullie die zelfs voor de DBS geen andere omschrijving kunnen bedenken als: “bagger, monsterlijk en smakeloos”?
Johan zegt
Als groot liefhebber van het merk zouden mensen van de DBS kunnen zeggen dat het ‘slechts een DB9 is die de sportschool bezocht heeft’ maar dan nog blijft hij briljant ;-)
baztiaan1 zegt
ik vind de DBS zeker een prachtige auto, maar de DB9 vind ik nog steeds iets mooier, omdat die wat sjieker is en alles perfect bij elkaar past. op de DBS zitten wat frutsels die i.m.o. niet altijd even goed op de auto passen.
papageno zegt
DBS is te…
Imperfectie benadrukt schoonheid en de DBS is net te glad, slick …
Ik zou voor de DB9 gaan..
Maar lelijk kan ik de DBS zeker niet noemen
W115 zegt
Nee, de DBS is gewoon een mooie bak, ziet er sportiever uit dan de DB9, maar de cabrio-versie van de DBS vind ik iets te.
AlwinH zegt
Persoonlijk vind ik de AMV8 net iets mooier dan de DB9. Die bredere wielkasten en het iets gedrongener model maken em wat dikker.
Laue zegt
over smaak valt never NOOIT te twisten. Ik ken één iemand die helemaal weg is van de Fiat multipla.
Henk zegt
Over mislukte facelift gesproken: De Punto Evo, welke volgende maand bij de dealer moet staan.
DoetHetErToe? zegt
Jazeker bestaat een perfect ontwerp :
Merry zegt
@DoetHetErToe?:
Dat moet veel beter kunnen!;)
en Laue over smaakt MOET je juist twisten.
Maar de DBS is heel mooi en zal dat ook blijven over zeg 25 jaar.
En ik denk dat een onwerp van een geslaagt ontwerp is als het over een aantal jaar nog mooi is of er nogsteeds “modern” uitziet zoals:
Ford Mustang 1968
Ferrari F40/512 Testarossa
Honda NSX
McLaren F1
rider zegt
@DoetHetErToe?: nouja perfect. ziet er zeker niet slecht uit, maar dat pantermotief in die lak kan echt niet! wel een mooi koppie trouwens maar dat onderstel is mij niet sportief genoeg.
Prof. Dr. Vliegwiel zegt
@DoetHetErToe?:
Al had mijn hond 3 jaar op zee gezeten, dan nog zou hij hier niet overheen gaan. Waarschijnlijk doet ze hem denken aan de tijd dat we in A’dam woonde en daar uitgelaten werd op de Wallen waar hij lekker de stoep van dit soort meisjes kon onderscheiten.
OT: Aston Martin komt in de buurt van de definitie van mooi, maar we zijn er nog niet.
Sorcerer zegt
Mja, de DB9 is mooier; vooral de gaten in de motorkap vind ik echt niet mooi.
En wat is mooi? Stijlvol maar toch een beetje imposant, zonder agressief te worden. Maargoed, hoe definieer je ‘agressief’? En wat is stijlvol? rondingen op de goede plekken? Mooie afwerking met geborsteld staal van binnen?
Wat is imposant? Een grote/brede grill, grote wielen? En waarom is dat imposant?
Wat is agressief? Boos kijkende koplampen (als je de auto antropomorft)?
Over de Multipla gesproken trouwens: die is maar mooi in 1 situatie: in het donker. En dan alleen de lampen boven de motorkap aanzetten. Dan is het net een laagvliegende ufo, serieus, je zit eerst echt even te kijken “wat is dat?” (als er geen straatverlichting is, zoals toen ik ‘m in Italië aantrof)
Power_Beauty_Soul zegt
@AlwinH
Mee eens. De V8 Vantage komt echt in de buurt van perfectie. Qua styling klopt er alles aan en alles is goed in balans. Hij is door z’n stijl wat gedrongener dan DB9 en dat maakt hem juist erg mooi. Toen ik de concept AMV8 zag, dacht ik namelijk: het kan echt bijna niet beter!!
Modus zegt
Alhoewel ze veel van elkaar weg hebben vind ik de AMV8 een stuk geslaagder, de DB9 is eik iets te lang. Een Rapide is dan weer een opgerekte DB9, dus kun je nagaan :P
Eric zegt
Wat ik een geslaagd ontwerp vind is een Audi S5. Mooie coupelijn, geen mikmak. Een zuivere lijn. Ook een DB9 (geen DBS, teveel spoilerwerk met luchtsleuven), maseratie GT, 458 Italia, Brera,…
Ik ben een fan van zuivere, gebogen niet onderbroken lijnen.
koreantaxiproductions zegt
voor mij is het maar een klein lijstje.
Maserati GT
Alfa Brera S
en Ferrari heeft in mijn ogen maar een mooie auto gemaakt: de 360 Modena
rotorhead zegt
Aston Martin DBS is een mooie auto om van een klif te rijden. Echt, ik snap niet dat men dat hok op de weg heeft durven zetten als nieuw model, terwijl het niets meer of minder is dan een DB9 met wat tupperware.
Geef ASI een DB9 en je krijt het zelfde.
De DBS is in mijn ogen een auto voor liefhebbers van films als Te Snel Te Boos, maar die een opgedirkte Supra te min vinden.
Een Aston Martin is een Gentleman’s racer. Bescheiden. En dat wil ik kunnen zien, zoals bij een DB7. En als dat te standaard is, neem je een Zagato..
Neemt natuurlijk niet weg dat de DBS een briljante auto moet zijn om te rijden ;)
Power_Beauty_Soul zegt
@Merry
Mee eens. Daar zit de kern van waarheid in. Kijk maar naar 250GTO, F40, DB5, DB4 GT Zagato, McLaren F1. Je kan idd pas over tientallen jaren zien of de wagens van nu nog steeds bewonderingswaardig zijn.
DoetHetErToe? zegt
Tof dat jullie lijstjes bovenhalen van wat voor jullie perfecte ontwerpen zijn, maar da’s nu net de point : als ik nu ga beweren dat zoals bijvoorbeeld de door Merry aangehaalde NSX een absoluut bagger ontwerp is, wat blijft er dan nog over van Merry’s stelling dat het wél een perfect ontwerp is? In die zin : nee, een perfect ontwerp bestaat niet, want het ontwerp in kwestie zal altijd onderhevig zijn aan subjectiviteit.
De NSX is trouwens prachtig, daar niet van hoor :)
En Merry : nee, dat kan niet beter gvd… ;) OK, de foto’s misschien wel, but the girl… Ukraina at it’s best.
bozewolf zegt
Merry heeft idd een goed punt. Een topontwerp is min of meer “tijdloos”. Nu is dat wat stevig uitgedrukt, maar een NSX of Mclaren F1 ziet er in veel ogen ook nu nog modern uit.
Jochen zegt
De DBS vind ik zeker niet het perfecte ontwerp.
Het ruwe lijnenspel op de klep en dan nog die afzichtelijke diffuser. Die diffuser ziet er schuin van achter niet uit, een is een vierkant stuk plastic aan een perfect vormgegeven nody. De DB9 is in mijn ogen de mooie zus van de DBS.
Pordon zegt
Ik vind het een hele mooie wagen, vindt trouwens alle (nieuwe) Aston’s mooi. Helaas denkt mijn vader daar anders over, die vindt Aston’s echt vreselijk, veel te grootte ‘mond’ en het doet hem denken aan een peugeot.
floryn zegt
over perfectie hoef je niet te gaan praten, want dat bestaat niet. De auto’s van het verleden bieden mooiere vormen en trekken meer zoals een Citroen DS, Porsche 356 en een Jaguar MKII. Toch is het belangrijk dat er tegenwoordig zo veel wetgeving bestaat om berijder en verkeersdeelnemer te beschermen dat het steeds moeilijker wordt om een origineel en mooi ontwerp op de weg te zetten. Auto’s tegenwoordig doen erg dik aan, zijn voorzien van grote grilles, hebben grote lampen en allerlei frutsels die de lijnen verpesten.
Moderne auto’s die mij aanspreken zijn de de auto’s die volgens de less is more filosofie zijn ontworpen. Ik denk dan aan Lotus evora, Porsche 911 (GT3) en de Audi A5. Aston Martin’s zijn fantastich mooie auto’s zoals de DB7, DB9 en ook de AM V8. Toch gaan Astons mij een tikkeltje vervelen. Ik vind ze erg veel op elkaar lijken. De rapide is voor een leek echt niet te onderscheiden van een DB9. En een AM V8 is ook moeilijk te onderscheiden van een DB9.
Simpson zegt
@doethetertoe bestel er maar een paar bij ontwerper zou ik zeggen!
ot: mijn oma zegt altijd: mode mout volgd word’n, al komt de hemd ook boov’m (de mode moet gevolgd worden, al moet je je hemd ook boven de bloes dragen)
dus, kom maar op met de civic met haaiebek.
floryn zegt
ff wat pics
en dan nu modern
floryn zegt
de lotus evora komt toch een stuk minder indrukwekkend over dan alle andere auto’s haha. Op zoek naar iets beters.
Tesla S?
Power_Beauty_Soul zegt
@Floryn
Sommige mensen hebben last van om modellen van elkaar te onderscheiden. Bij Aston Martin heb ik daar geen last van, maar wel bij Porsche. Zo zie je maar dat het niet voor iedereen zo is. Zelf vind ik DB9 helemaal niet op AMV8 lijken, om nog maar te zwijgen van Rapide.
Kasper zegt
Als je deze Aston Martin als design-ikoon wilt benoemen, kan je beter de db9 nemen, omdat dit het basisontwerp is.
Recente design-toppers (in willekeurige volgorde):
– Ferrari 458
– Audi A5
– Mercedes CLS
– Alfa 159
All time favorite (en volgens mij ook een design-ikoon): basisvorm van de Porsche 911.
Net niet:
– Audi a4
– Mercedes E
– Bentley Mulsanne (buitenste lampen een paar cm. omhoog en hij kan in het bovenste rijtje. Wat een klein detail al niet kan doen)
Andere voorbeelden waarbij een klein detail het ontwerp verpest:
– Het achterspatbord van de Porsche Panamera
– De open achterste wielkasten van Citroen c6
– De te lage taillelijn van de BMW X3
– Het te laag geplaatste logo op de achterkant van de Peugeot 607
Wie meer….
koreantaxiproductions zegt
weet je wat? negeer maar wat ik heb gezegd:
punt.
floryn zegt
hahais dat een MG?
floryn zegt
ander ontwerp era zeg maar ;)
floryn zegt
Dan vind ik deze Talbot Lago toch iets bijzonderders
Brum zegt
Echt mooie, goed ontworpen auto’s zijn ook nog indrukwekkend wat schoonheid betreft op een hogere leeftijd. Net zoals bij een vrouw; pure schoonheid blijft altijd zichtbaar.
Ik denk dat we nog een aantal jaren moeten wachten voordat we zeker weten dat de DBS een pure schoonheid is, of dat deze vooral op dit moment erg ons netvlies weet te strelen.
PCCB zegt
Ik kan geen herkenbaar patroon zien in het design dat mij bekoort. Vele autoliefhebbers worden terecht lyrisch van Italiaanse schoonheden, maar wat ik nu ook enorm kan smaken zijn wagens met een puur functioneel design. Zoals de Carrera GT en de Koenigsegg CCX. Dat zijn voor mij de mooiste twee wagens van de 21ste eeuw totnogtoe. Pas op, de Astons vind ik eveneens prachtig, maar dan in een klassiek spectrum.
Merry zegt
@PCCB:
Ieder zijn eigen ding natuurlijk.
Maar ik vind de Porsche Carrera GT en Koeningsegg CCX afzichtelijker dat het panterjurkje wat er in bovenstaande foto’s te zien is, maar ik zou allebij de auto’s bovenaan mij lijstje zetten van auto’s die ik graag wil hebben.
Dit omdat ze simpel gezegt pleuris snel zijn en gewoon cool omdat het echte supercars zijn.
Een top auto hoeft niet gelijk een mooie auto te zijn zoiets heb ik ook met de Veyron en eigenlijk ook met de oude Skyline’s.
Maar er zullen ook zat mensen zijn die ze wel mooi vinden.
VantageR zegt
Mini, Fiat 500, Porsche 911, Ford GT. Ik noem maar een paar auto’s die een tijdloos design hebben. De fabrikanten zouden ze immers niet zonder reden opnieuw gaan uitbrengen.
Ramshoek zegt
De opvatting over het ontwerp van auto’s is naar ik merk ook nogal afhankelijk van het logo dat er op de neus prijkt of van het soort volk dat er (na verloop van tijd) in gaat rijden.
Hoewel ik geen Opel fan ben, moet ik toch zeggen dat de Calibra een geslaagd ontwerp was (qua exterieur dan). Veel mensen zullen het – vanwege de Blitz op neus en kont – hardgrondig met me oneens zijn.
Het aanzien van die Calibra word heden ten dage ook nogal beinvloed door de mensen die er in rijden. Inderdaad, een nieuwe generatie van het soort Opel-Manta-met-Vossenstaart-aan-de-spiegel (ik probeer er geen waardeoordeel aan te geven).
Iets soortgelijks zien we tegenwoordig bij een destijds leuk sportief karretje als de Honda CRX. Toch ook geen verkeerd ontwerp én met mooie techniek onder de motorkap. Tegenwoordig worden ze echter bestuurd door ‘petjes’ die hun Honda één-punt-zesje laten uitademen door een uitlaat met een diameter van 115 mm…. en dat ook nog eens keer 2.
In gebruikname door een iets minder representatieve bevolkingsgroep is ook een lot dat menig BMW ten deel valt. Iets waar BMW’s concurrent Mercedes geen last van lijkt te hebben.
Bij mooi design hoef je dus niet persé te denken aan Italiaanse, Britse of (in mindere mate) Duitse sportwagens. Ook hoeft het niet persé een coupe te zijn, hoewel de 406 coupe een duidelijk mooiere wagen was als de toch ook niet lelijke sedan (of werd de coupe geholpen door de Pininfarina badges op de flank? ;-) ).
Sedans doen het als autosoort ook wel goed, met als een van de mooiste van de afgelopen kwart eeuw, de originele Alfa 156. Bij Hatchback word het al wat lastiger om een echt mooi ontwerp neer te zetten en met MPV’s en SUV’s word het nog lastiger…
Jez zegt
Schande dat deze nog niet genoemd is >:[
Jez zegt
@Ramshoek: Inderdaad, de 156 is ook een pareltje (al vind ik hem als station mooier dan de sedan)
Nanning zegt
Vrijwel elke moderne Aston is prachtig bruutsierlijk van voren, vloeiend en krachtig van opzij met geweldige ‘heupen’…tot je bij dat rare doorsnee kippekontje met Japanse lichtunits komt…. Domper!!
Een goed ontwerp bewijst zich met de tijd… Zelfs niet-liefhebbers kunnen dan de effectiviteit van het ontwerp herkennen.
jorn_v_v zegt
is oom erg mooi:
jorn_v_v zegt
oom = ook :P
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ JEz: helemaal mee eens!
@ André F: en noem nu eens een ‘normale’ auto waar het ontwerp helemaal van klopt?? Met een Aston komen vind ik dan wel heeeel makkelijk!! Dat ontwerp kun je ook nooit laskoppelen van het merk…
Baztrd zegt
Perfect bestaat niet, goed en slecht wel. Echter, omdat mensen nou eenmaal mensen zijn, vinden sommige mensen een goed ontwerp lelijk en een slecht ontwerp mooi.
Daarnaast kijken sommige mensen meer naar de “grote lijnen” en andere naar de details.
Dan speelt nog de merknaam en het type auto een rol (sommigen zullen bv. nooit een VW, of een SUV, of watdanook, mooi vinden).
Groepswerking en gebrek aan eigen mening spelen ook nog een rol… niet iedereen bedenkt zelf wat hij of zij “mooi” vindt.
“Omgevingsfactoren”, zoals je stemming, waar je mee bezig bent, etc., spelen ook nog mee…
En, last but not least, achtergrond. (Niet die van de auto, die van de waarnemer…) Verschillende culturen hebben verschillende visies over schoonheid. Neem bijvoorbeeld de “drukke” japanse stijl (niet alleen hun auto’s, zoek voor de grap eens een japans tijdschrijft of tv-programma op…), de wat organische koreaanse stijl of de over-the-top amerikaanse stijl… de “degelijke” duitse stijl, de sierlijke italiaanse, de aparte franse, de stijlvolle engelsman…
Waar je van houdt is persoonlijk, maar om een ontwerp goed of slecht te noemen moet je het eigenlijk binnen z’n kaders bekijken. M.a.w., als je niet van de japanse “stijl” houdt, kun je waarschijnlijk ook niet beoordelen of een ontwerp goed of slecht is. Wel kan je vaststellen dat je het iig niet mooi vindt. Of juist wel.
Alpitlum zegt
Volgens mij heeft hij dat vorige week al gedaan.
De Tesla model S.
FuelMinded zegt
Ik vind Mazda concepts heel mooi. Jammer genoeg zie ik vrij weinig van terug in productie modellen.
Kijk bijvoorbeeld naar het hieronder afgebeelde Mazda Ryuga.
RenesisHP zegt
@FuelMinded:
Mazda design gaat nergens over.
eggiebirdie zegt
Ik heb al tijden het plan om een ‘hot or not’-achtige site voor ACHTERKANTEN van auto’s te beginnen.
Telkens maar geen tijd voor (en dat terwijl ik in de IT zit).
Maar volgens mij is het voor ontwerpers nog het moeilijkste om een goede passende achterzijde te ontwerpen.
IMHO zijn er ’tig auto’s in allerlei categorieen (niet alleen de super cars die hier genoemd worden) waar de front en zijlijn best aardig zijn.
Maar als je dan van achteren kijkt weet je niet wat je ziet.
Voorbeelden;
– volvo v70- vorige achterkant was vierkant en stoer en gaf de auto een brede uitstraling. Van het huidige model is de voor- en zijkant weer heel mooi maar de achterkant heeft een hele bizar soort golf gekregen, die helemaal niet in de rest van de lijnen zit en de auto veel kleiner doet lijken.
– opel insignia – zelfde issue. Prachtige voor- en zijkant maar die achter partij is het toch net niet.
– Bijna alle Japanse auto’s. Misschien is het mode daar, maar de huidige Japanse autos (even over het grote geheel genomen) zijn best aardig tov vroeger, maar bijna altijd is de achterkant een drama. Dan hangt er weer een mistlicht in de bumper, dan zweeft er weer een achterlicht partij op een rare plek etc.
– …
Ben benieuwd naar jullie voorbeelden ;-)
Iets voor autoblog om daar een leuk nieuw stuk van de site voor te maken?
ludwigmies zegt
Er zijn ook goedkopere tijdloze modellen uit het verleden:
– VW golf 2
– peugeot 205
– de eerste opel corsa
– ford sierra 4-deurs
Voor een dure sportwagen als aston martin is het gemakkelijk om tijdloos te zijn. Dat ziet iedereen…
Carmaster zegt
Echt mooi zijn klassieke Amerikanen.
Daar hebben Europese wagens nooit aan kunnen tippen vind ik zelf. Niet in die tijd en ok niet in deze.
’68 Ford Mustang Fastback
’68 Dodge Charger R/T
’63 Chevrolet Corvette “Split Window”
’67 Pontiac GTO
De ’55 Chrysler 300C
En natuurlijk de ’64 Lincoln Continental
jathe5th zegt
waarschijnlijk een van de meest becommentarieerde topics ooit:)
Ik ga dan maar eens net het tegenovergestelde zeggen dan de meesten: ik vind de DBS mooier dan de DB9 en om eerlijk te zijn weet ik niet waar al die heisa vandaan komt. De DB9 is niet lelijk maar ivm de DBS zou ik nooit meer naar de DB9 omkijken… Vind de DBS gwn veel stoerder, gedrongener, zelfs in rust: gwn het beeld en de silhouet van de wagen die op je staat te wachten, de pure kracht die hij uitstraalt…
De DB9 vind ik precies iets te braaf, het is ongetwijfeld een fantastische GT maar ik vind hem in het algemeen gewoon net niet zo mooi als een DBS.
Misschien heeft het dan toch met leeftijd te maken (ik ben 22) en met omgeving, opvoeding, vrienden, persoonlijke smaak en moet de notie van een ‘perfect ontwerp’ gezien worden als een persoonlijk oordeel. Het is moeilijk om een algemene definitie te formuleren voor pure schoonheid: als echt IEDEREEN zich erin moet kunnen vinden, riskeert men dat die definitie te vaag wordt.
Dit is slechts mijn nederige mening:).
miniSPetrol-inefficient zegt
bmw 507
mercedes ssk
RenesisHP zegt
Weet je wat ik een mooie auto vind?
Mijn eigen auto. Daar kijk ik met recht nog elke dag een keer tevreden naar om.
Een 8C is ook erg mooi. Echter zijn geld niet waard.
Eigenlijk alle DB7 achtigen zijn erg mooi.
Een Pagani Zonda is echter ook prachtig.
Daarentegen hebben de sobere lijnen van een Carrera GT ook hun charme.
Zelf voor mezelf kom ik er niet wijs uit. :?
DoetHetErToe? zegt
@ rider & vliegwiel & al de rest : en ziedaar, de reden waarom deze hele discussie bij voorbaat zinloos is… ;)
Vliegwiel : wel een leuke trouwens :)
Tinus zegt
Veel mensen zullen het niet met me eens zijn.
Ik vind dit echt een beauty!
Een achterwielaangedreven roadster met een enorme motorkap, 6 in lijn in de lengte erin. Korte overhang voor en achter. Prachtig!
truikol zegt
Persoonlijk vind ik de C1 met grote bek best een geslaagd ontwerp. Maar dat zou ook best eens te maken kunnen hebben met het feit dat dat idd mode is en dat ik daarin zonder het te weten wordt meegesleept. Ik kan mij herinneren dat ik de Astra van 2 generaties geleden best een leuk uitziende auto vond.. Nu gun ik zo’n misbaksel geen tweede blik waardig. Smaken verschillen inderdaad, maar ze kunnen ook veranderen.. En daar maken de fabrikanten dankbaar gebruik van. Als ze veel auto’s willen verkopen (en dat willen ze), dan moeten ze zo af en toe de mode veranderen. Zelfs een tijdloos ontwerp zoals een Porsche 911 gaat daarin mee getuige de ledbalkjes. We worden veel meer beinvloed dan we zelf doorhebben!
Maurice16 zegt
De SsangYong Rodius is wel hét perfecte voorbeeld van een mislukt ontwerp. Lelijker dan deze dakkapel kan haast niet. Of toch wel. De Actyon, nog net wat mislukter en ook nog eens uit dezelfde familie. ;)
lincoln zegt
aangezien “smaak” aangepraat is ipv aangeboren ..
is het niet echt een bestaande factor ..
niet meer dan een beetje over en weer lullen ..
Recky zegt
Wat dachten we van de peugeot 406 coupe? Tijdloos design als je het mij vraagt (maar vraag het mij niet want ik rij er één ;))
http://img2.netcarshow.com/Peugeot-406_Coupe_2001_800x600_wallpaper_08.jpg
Maarrre ik zou hem best willen inruilen voor de DBS hoor, zo diep zit het nou ook weer niet hehe..
NLBUURMAN zegt
schande dat deze nog niet genoeg is, DBS is natuurlijk prachtig! echt waar, ik ben een groot Aston-Fan, maar deze moet echt niet vergeten worden!
http://cache.jalopnik.com/assets/resources/2007/10/etype2.jpg
Recky zegt
deze dus : http://img59.imageshack.us/img59/7110/peugeot406coupe2001800x.jpg
northspotting zegt
Sportwagens, sportwagens, sportwagens… Familycars waarbij de lijnen ook goed gelukt zijn vrienden van het goede leven? Want afgezien of je van Opel of van VW bent, een DBS vinden we allemaal mooi.
Wat is nou echt een mooie personenauto waar 5 jongvolwassenen in passen?
northspotting zegt
Edit: Ik ga voor de XC60 en de Alfa 159…
www.onlinekamasutrabeurs.nl zegt
de vriendin van doethetertoe is het mooist!
Vanquish zegt
Ook niet iedereen lust kip kerrie. Toch denk ik wel dat de 8c een auto is die de meerderheid van de stemmen krijgt.
phantom zegt
Op een plaatje is de alfa 8c mooier dan een veyron op een plaatje. Maar in het echt vind ik die alfa niks bijzonders terwijl de veyronje juist overdonderd, apart dus..
En ja wat is nu de mooiste auto?? geen idee; elke auto heeft wel wat moois, de 1 meer dan de ander.
NLBUURMAN zegt
dus
dekster zegt
Dit vind ik de mooiste auto ooit gemaakt.
Delahaye 165 Cabriolet
Wat is een brilliant ontwerp? Een ontwerp zonder compromis en prachtige samenhang.
dekster zegt
En deze 8C 2900B mag op 2 staan vind ik. (de delahaye heeft net dat tikkeltje meer)
Neluz zegt
aston martin mooi ? het is net als porsche alleen maar dezelfde modellen met wat andere lichten of spoilerfrutsels erop enige wat echt anders is is de naam van het model !
J. zegt
@Neluz: Maakt dat de auto minder mooi? De 911 is gewoon tijdloos, met als de Aston Martins.
Persoonlijk vind ik het ‘schone’ ontwerp juist zo mooi aan Aston Martin. Op de DBS staat al weer te veel troep om het nog echt een mooie auto te vinden, overal hoekjes en gaatjes. De V8 Vantage vind ik veel mooier.
Neluz zegt
@J.: eigenlijk vind ik ze gewoon spuuglelijk daarom moeten ze maar is een keer met een ander model komen.
dekster zegt
@Neluz
Ja, want in tegenstelling tot Ferrari hebben die merken door dat je niet moet veranderen als het goed zit…
Neluz zegt
@dekster:
ja of hun hebben gewoon geen creativiteit om een nieuw ontwerp te maken…
iFi® zegt
wat een ouderwetse autos hier zeg teriinng weg die opa autos!
458 ITALIA FTW!!!
p.s. en ja de DBS is echt wel mooier dan de DB9 hij straalt echt zo’n gevoel van autoriteit uit in mijn geveol
156 / 2005 zegt
Ferrari 250 GTE, meer niet.
gekke-turbo zegt
Design is pas mooi en tijdloos als het zowel technisch en esthetisch gebied een mijlpaal is. Bij de Aston db9/dbs/v8 vantage is dit een groot gemis. Over 10-20 jaar heeft iedereen het over de mooie Astons van vroeger maar alleen de experts zullen ieder model apart kennen.
Daarom is de Muira bijvoorbeeld onsterfelijk. Ook de Carrera GT komt hier aardig in de buurt.
De Mustangs, Mini en 500 zijn alleen klassiekers omdat ze redelijk mooie auto’s en nog belangrijker; Bereikbaar voor de grote massa. Voor dat de retro uitvoeringen kwamen hadden de meeste mensen er waarschijnlijk nog nooit over gehoord.
Michel zegt
Van tijdloos gesproken, er zijn er te veel om op te noemen.
Maar de RR Phantom Jonckheere 1925(!), no comment !
SIATA 208S 1953 (je kan dus zien waar AC de boter heeft gehaald voor de Cobra, 10 jaar later…)
SIATA 208CS 1954 Stabilamenti Farina Coupe en Spyder (eat this Aston Martin en Ferrari !)
Bucciali TAV 8-32 Saoutchik ‘Fleche d’Or’ Berline 1932 : wat een profiel !
En die laatste is het voorbeeld van de ‘perfecte’ verhouding wieldiameter/hoge gordellijn/lage daklijn !
Niet toevallig dat de DB9 een van de mooiste is van de huidige produktie.
Enfin, dit blijft uiteraard een persoonlijke mening, maar die ik toch effe wou delen :o)
vla zegt
Ik heet vla.
Groep: *Hallo vla.*
Ik ben verslaafd aan de Aston Martin DB9.
Groep: *…Damn…*
Het is de enige hedendaagse auto die mij fanboygedrag doet uiten: N°1 car of the present day.
dehetepappie zegt
Mijn favoriete Ferrari is de 288 GTO uit 1987. Het 308/328 ontwerp net wat mooier ingevuld, m.i. Pininfarina’s hoogtepunt. Verder:
Jaguar XJS
Mercedes SL r107
Mercedes W123
En een paar goed gelukte redelijk recente gezinsautos:
Mitsubishi Galant sedan (begin jaren 90 versie)
BMW 5-serie E34
BMW 6-serie E24
Opel Calibra
Opel C-Kadett Coupe
Mazda 121 bolhoedje
Suzuki Swift (die uit begin jaren 90)
VW Passat (jaren 80 model)
Citroen BX
Peugeot 605 (zie je nooit meer op de weg trouwens)
1 van de lelijkste aller tijden is trouwens de Lagonda, al hoop ik wel dat iemand ooit eens het merk uit het slop trekt en een nieuwe gaat bouwen. Zulke volkomen geschifte ontwerpen maken het hele auto gebeuren een beetje leuk.
EP zegt
Wat dacht je van de pure honda s2000
MattCurlew zegt
Mooie verhoudingen en geen absurde dingen:
– vorige BMW 3-serie, 5-serie, 7-serie van 2 generaties terug, vorige X5..
– Audi A3, vorige A4, A6 voor de facelift, A8en
– Mazda6 II, MX-5, Xedos 6, 323F
– Veel VW’s (maar dan wel weer saai)
– huidige Opel Astra
Schieten me nu even te binnen. Trouwens, zo goed als perfecte auto’s zijn imo de Audi A4 Cabriolet (voor de mislukte facelift) en vorige Acura TL
Pieter-Jan zegt
Alle Astons, Alfa 8C, vind ik niet lelijk, maar wel rete-saai. Afgewaterd, karakterloos,… doet mij niets.
Cantago zegt
Ik vind de lijnen van een V8 Vantage echt prachtig! Leg er wel een setje brute velgen onder, want velgen maken of kraken een auto echt bij mij. Alleen ik vind van de zijkant gezien de motorkap iets te snel aflopen. De DB9 oogt iets te klassiek in mijn ogen, en ik vind zijn heupen te breed. De voorkant van de DBS daarentegen is een hele klap bruter, en straalt aan de ene kant pure elegantie en stijl uit, maar aan de andere kant lijkt het of hij zijn voorgangers op wil vreten! GE WEL DIG! Ik heb de DBS meerdere keren in het echt gezien, en ik ben echt op een bankje gaan zitten om er gewoon naar te kijken. Zo ongelooflijk mooi vind ik deze auto’s! Daarentegen iets als een Ferrari 599, ook wel eens gezien, die heeft prachtige details! Het ontwerp is erg mooi, maar van de details moet hij het hebben. Als je dan van achter kijkt schrik je van die enorme venturi tunnel! Jammer… En als je hem ziet rijden valt hij niet meteen op… Als ik ook maar in de kleinste ookhoek een stukje DBS zie, maakt niet uit van welke kant, dan herken ik hem al! PRACHTIG!
Maar er zijn nog meer auto’s die ik geweldig vind, de prachtige lijn van een Audi S5 bijvoorbeeld, of de geweldige lijnencombo van de BMW Z4 Roadster. MAar ook scherpe lijnen vind ik geweldig! Zoals die van de Lamborghini LP560-4 en de LP-640-4. De Reventon vind ik op de foto’s helemaal absurd gaaf om te zien. Maar waar dit door komt? Geen idee eigenlijk… Ook Lambo’s herken ik in een oogwenk;) Knap design in mijn ogen als dat geld!
En de Ferrari 458 een designtopper? Wat moeten die rare koplampen dan op de voorkant? En die kont slaat ook nergens op! Ja, op een F40, maar dat is qua lijnenspel nu niet echt de beste;) NEe, alsjeblieft niet! Doe mij maar de F430… En dan het liefste in scuderia trim, want die heeft echt geweldige lijnen!
En wat is nu mooier dan een Koenigsegg… Die poepsimpele lijnen die toch een eigen karakter hebben en gewoon zo onwijs veel brute kracht uitstralen, ook echt super! Ook een Maserati GranTurismo is geweldig om te zien.
Maar toch… als ik de perfect ontworpen auto moest noemen dan was het geen van deze… Dan was het de Audi R8 (V10). Heel appart design, gekke platen op de zijkant met een niet te beschrijven vorm, gekreukelde LED koplampen… Maar ondanks die gekke features ziet het er echt geweldig strak uit, alsof het allemaal één geheel is! Die auto is zo mooi in balans, dat is gewoon genieten;)
Deze MOET ik nog even genoemd hebben:
Carrera GT
Lamborghini Miura
BMW X6 (Ja, hoe vaker ik hem zie rijden, hoe mooier en indrukwekkender ik hem vind!)
Ford GT
@ Pieter-Jan, hoe kun jij nou naaast een DBS staan en zeggen: “Wat een rete-saaie en karakterloze auto”?? In mijn ogen is dat ECHT onmogelijk!
AlwinK zegt
DBS, echt wel de mooiste!
Jorden zegt
perfectie is saai.
daarom ben ik meer van het itaiaanse design.
ik zou een een ferrari 599 GTB of 612 scagliëtti altijd boven de DB9 kiezen. Een DB9 is te gladjes en te veel een allermans vriend. niets voor mij.
Ik vind niet dat een ontwerp tijdloos hoeft te zijn! ik heb een zwak voor ferrari’s uit de jaren ’80. Die gleuven in de flanken! daar droomde je van als klein jochie!
GuidoBmw zegt
Citrofiel zegt
Wat komen er hier een boel mooie plaatjes en auto’s langs, mjammie. Alleen jammer van die BMW hierboven… :twisted:
jos zegt
die bmw 3 is in feite heel erg mooi. Maar een heel slecht imago. Sjonniebak, pooierbak, maroefen&turkenbak, meestal slecht onderhouden en soms énorm lelijk getuned.
GuidoBmw zegt
@ jos,
Klopt. Persoonlijk vind ik het qua ontwerp een prachtige wagen, tijdloos. Jammer dat er idd een slecht imago op rust doordat “sjonnies” ‘m kapot gemaakt hebben. Maargoed, een echte kenner onderscheidt een M wel van een fake.
Harm zegt
Hoe komen sommigen erbij om een Audi A5 mooi te noemen, als cabrio, ok, maar dicht; wat een monster, wat een lelijke raamlijn, wat een foute verhoudingen, bah!
chivas zegt
Mercedes G : 25 jaar oud en nog steeds nieuw te koop. Dat is een tijdloos ontwerp.
Carmaster zegt
@ Chivas
Dus de Lada Niva is ook tijdloos