“Zeg Arteon 2.0 TDI, hoe heb jij je door die uitstootmetingen weten te bluffen?”
Grapje, moet kunnen. Volkswagen heeft aangekondigd dat al hun modellen per 2019 standaard worden uitgerust met pWLAN-techniek die het mogelijk maakt om de voertuigen met elkaar te laten communiceren. En nee, dat gaat niet over hertjes die bij het stoplicht staan te wachten.
Veiligheid is namelijk de belangrijkste reden om communicatie tussen voertuigen mogelijk te maken. Zo maakt car-to-car communicatie het mogelijk om bestuurders eerder op de hoogte te brengen van gevaarlijke verkeerssituaties in de buurt, men heeft het over een straal van zo’n 500 meter. Het gaat echter niet louter om communicatie tussen voertuigen, maar ook tussen voertuigen en de verkeersinfrastructuur, wat wordt aangeduid als car-to-X.
De techniek is gebaseerd op de IEE 802.11p-standaard (pWLAN). Mij zegt dit helemaal niks, maar de techfreak zal er ongetwijfeld blij van worden. Voordeel: deze techniek maakt dat centrale dataopslag niet nodig is wat de kosten drukt.
Zoals je zult begrijpen is car-to-car communicatie nuttiger naarmate meer auto’s met deze techniek zijn uitgerust. Volkswagen is dan ook niet de enige partij die zich ermee bezighoudt. In 2005(!) schreven we al dat Audi, BMW, DaimlerChrysler, Fiat, Renault en Volkswagen dus bezig waren met deze techniek. Zo rust Mercedes de huidige E-klasse bijvoorbeeld al uit met car-to-X communicatietechniek, meer daarover lees je HIER.
fiestacruizer zegt
Zolang VW die communicatie beschermd naar Duitse Maatstaven, en niet net zoals concurrent Opel Onstar + ibmWatson verkoop aan de hoogste bieder vind ik alles prima.
lincoln zegt
@martinus ..
Sterker nog .. die gaan het beschermen naar Europese maatstaven ..
E34M5Touring zegt
@fiestacruizer: Maar wat gebeurt er dan met die gegevens? Na de verkoop? Ik heb het 5j gehad in de Camaro en er ook veelvuldig gebruik van gemaakt maar merk daar verder echt helemaal niets van. Toen niet en nu ook niet. Ik hoor je dat, onder diverse nicknames, al een tijdje roepen maar heb werkelijk geen idee wat er dan zo erg is.
lincoln zegt
@e34m5touring:
Bij autoblog doen ze gelukkig nix met onze gegevens ..
Dus hoeven we niet “bang” te zijn ..
E34M5Touring zegt
@lincoln: Dan zet ik m’n hoedje weer af. Thanks ;-)
lincoln zegt
@e34m5touring:
Ik pleit ook voor meer camera toezicht op openbare plekken ..
Wel zo “veilig” ..
En ik heb nix te verbergen ..
E34M5Touring zegt
@lincoln: Ja goed plan. En als ik dan wel eens wat te verbergen heb kijk ik gewoon de andere kant op.
v6ti zegt
Handig, kan de ene vw tegen de andrre vw zeggen dat zijn knipperlichten t niet doen…..
fouadski zegt
@v6ti: hahahaha! Echt grappig jij
Erik zegt
@v6ti: pssst, heb jij nog olie?
bmwfreak038 zegt
Waarom denk ik bij dergelijke berichten over mooie fancy elektronica toch iedere keer aan privacy?
donvinc zegt
Dacht dat ze dit nu ook al deden door middel van rooksignalen
marinepower zegt
Wordt het ook nagesynchroniseerd?
bmwfreak038 zegt
Waarom denk ik bij dergelijke berichten over fancy elektronica toch iedere keer aan privacy?
radeox zegt
Ik kan nu alleen tegen Volkswagens praten.
Het lijkt me heel prettig -met name als ik me heel eenzaam voel- om ook met Volkswagens te kunnen praten.
Dan ga ik toch even bij de Volkswagen dealer kijken. Dat heeft ook nog een ander voordeel, dan kan ik ook nog even met een verkoper praten.
lekkerlinksrijden zegt
Ik blijf het een gevaarlijk iets vinden. Alles valt te hacken dus dit ook, de laatste tijd met de randsomware ed. Ik sta er nog niet echt positief tegenover
lincoln zegt
@lekkerlinksrijden:
Jij vindt helemaal nix ..
Je hebt je bang laten maken ..
Weet zeker dat de EU je heeeeeel graag wil “beschermen” voor dit soort extreem gevaarlijk onheil ..
radeox zegt
@lekkerlinksrijden:
Klopt terug naar de goeie ouwe tijd.
Met pek en veren de stad uit.
Vogelvrij!
991gt3rs zegt
@mauritsh: Mercedes heeft dit toch al? Meen mij een presentatie herinneren dat dit werd geïntroduceerd door Mercedes-Benz.
Author zegt
Staat toch al in de laatste alinea?
thomassnelweg zegt
Al sinds jaar en dag zijn gegevens over personen en lokaties gevaarlijk, maar soms valt het tijdelijk wel mee. Kijk maar eens goed rond op internet hoe de wereld er momenteel uitziet. Of lees eens een geschiedenisboek. Denk dat de grondlegger van de auto van het volk hier trouwens ook heel trots op zal zijn.
r3fl3x zegt
Technologie wordt meestal V2X genoemd, niet car2x
allesmetturbo zegt
Werkt dit ook bij 200+ op de autobahn?:p