
En dat zonder enorme subsidies…
Een van de meest briljante auto’s van de afgelopen 10 jaar moet wel de Mitsubishi Outlander zijn. Het is werkelijk een kunstwerkje eerste klas. Uiteraard lichten we dat graag even toe. De Outlander in PHEV vorm was namelijk één van de eerste plugin-hybrids die als elektrische auto was ontworpen, in plaats van een normale auto waar ze een elektromotor op gezet hebben (zoals de V60 D6 PHEV). Zo heeft de Outlander PHEV geen vermogensverlies in de transmissie, simpelweg omdat de auto geen transmissie heeft. De benzinemotor doet dienst als generator.
“Ja, maar de Outlander PHEV is helemaal niet zuinig!” Tsja, dat is net als met de sportschool. Je kan wel een abonnement nemen bij de lokale Basic Fit, maar als je er niet naartoe gaat en bitterballen met volle mayo in je hoofd blijft proppen, zul je niet afvallen. Hetzelfde geldt voor de Outlander PHEV: als je zorgvuldig reed en optimaal gebruik maakte van de techniek, was het mogelijk om zeer zuinig te rijden.
Tel daarbij op dat de Outlander PHEV in aanschaf absoluut niet duur is en behoorlijk betrouwbaar is gebleken. Zeker als je het vergelijkt met de veel geplaagde Volvo XC90 T8, bijvoorbeeld. Best een goede prestatie van Mitsubishi. Dankzij financieel wanbeleid van Moedertje Staat hebben hele drommen mensen zo’n ding gekocht en was het één van de populairste auto’s van Nederland. Volgas op de linkerbaan, met een stapel saucijzenbroodjes op de bijrijdersstoel en een Basic Fit Members Card in het dashboardkastje.
We leven nu in 2019 en de subsidies zijn verschoven naar Tesla’s en Jaguars. Dat heeft de Mitsubishi importeur gemerkt, want de verkopen van de Outlander kelderden direct. Althans, in Nederland. In Europa doet de auto het heel erg goed. Mitsubishi heeft de Outlander PHEV onlangs aangepast aan de WLTP middels een technische update. En de laatste zes maanden is de verkoop verdubbeld! Vorig jaar haalde Mitsubishi de mijlpaal van 100.000 exemplaren en staat deze op 126.617 stuks. Daarmee is het meteen de populairste auto voor Mitsubishi in Europa.
dat nieuwe model is er wel een eind op vooruit gegaan t.o.v. die gebakjes die je hier ziet rijden
Je kan er van alles over zeggen, maar tis gewoon slim gespeeld door Mitsubishi.
Voorsprong door techniek. Maar dan écht!
@svenska_aeroplan_ab: De Opel Ampera had deze techniek 10 jaar geleden al…..
@dutchdriftking: een SUV is net even wat praktischer dan een sedan met kleine kofferbak… De Volt deed het in de VS ook goed trouwens.
@flutterby: wat is er praktisch aan een SUV dan? Een stationwagen is in alle opzichten beter en efficiënter. Dat had ook gewoon gekund…
@lekbak: “in alle opzichten beter”, dat is een discussiepuntje waard.
Heb altijd een hekel gehad aan deze auto. Maar absoluut een goede zet geweest van Mitsubishi
Iedereen zegt altijd dat het de auto’s die niet verkopen zonder subsidies, maar het zijn de Nederlanders die niet kopen zonder subsidie.
@fanboy: Omdat het anders al helemaal niet te betalen is.
@berlinetta: Nee hoor, er worden ook andere SUVs van dit formaat gekocht voor 35K. En met al die andere SUVs zul je nooit elektrisch kunnen rijden.
Deze Outlander PHEV is best onzuinig op benzine, maar het is gewoon een hele goede keus als je je dagelijkse kilometers elektrisch af kan leggen.
@fanboy: de eerste generatie was geen 35k, maar eerder 50k.
@flutterby: We hebben het toch over huidige situatie zonder subsidies
@fanboy: door die subsidies, die voor iedereen mooi waren, behalve voor de particulier, is de hele automarkt verziekt voor de particuliere autokoper.
Zouden alle subsidievormen verdwijnen en weer normale prijzen komen, dan zou ik wellicht weer wat kopen. Tot die tijd rij ik wat ik heb, juist door die klote subsidies.
@galant: door die subsidies kon je als particulier nog tot 2013 “zuinige” auto’s kopen zonder BPM en vrij van MRB. Dat het Nederlandse wagenpark er niet op vooruit is gegaan is een feit.
@sirprize: dat klopt, maar als de fabrikant dan vervolgens 10k bij de nieuwprijs opgooit omdat de leaserijder daar toch 0% bijtelling over betaalt, dan is het voordeel voor de particulier weer weg. Een normale markt, zoals die van auto’s, wordt alleen maar verkracht door subsidies.
@fanboy: Nederland is niet het enige land dat (semi-)elektrisch rijden stimuleert hoor, gebeurt ook op andere plaatsen in Europa en de rest van de wereld
Prima wagen ook nog. Allemaal vrij grof, maar wel lekker ruim (vlakke laadvloer, waar vind je dat nog?) en zolang je niet gaat hoeken rijdt het prima. Daarbij zorgt de elektro motor icm de CVT voor veel rust aan boord. Als je netjes laadt kun je prima je boodschappen of andere zaken in de buurt volledig elektrisch doen.
@poes: er zit geen CVT in. De Outlander heeft maar één versnelling om direct de wielen aan te drijven (vanaf 70-80 km/u). De rest verzorgt de elektromotoren.
Is de rest van Europa zo slim of zijn ze in Nederland zo dom.
Velen hier op autoblog geven af op de Outlander omdat het een vierkant hok zou zijn, maar plak op een vierkant hok een zogenaamd primium label en ze staan erbij te kwijlen.
De lokale Mitsubishi dealer hier doet nog steeds goede zaken met nieuwe phev’s, maar ze worden hier klaar gemaakt voor export naar Noorwegen en Ijsland.
@kobus1967: Mwah het blijft toch gewoon een lelijk lomp ding wat voor badge je er ook op plakt. Net zoals een X6 ook gewoon lelijk is.
@kobus1967: mee eens, vind de outlander geen slechte koop. Krijg meer ’t idee dat ’t afgunst is, omdat die auto net niet bereikbaar is geweest voor velen. De Tesla is helemaal onbereikbaar voor ’t gros, dus daar speelt dat minder denk ik.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
“Basic Fit Members Card in het dashboardkastje.”
Pijnlijk herkenbaar… :-)
MetSubsidie Foutlander eens en voor altijd!
@ghost:
WAUW!!! Die kende ik nog niet.
OT.
Geniale auto, maar helaas kan de Hollander er niet mee overweg.
Wat cijfers uit eigen land zouden leuk zijn, ook bij ons lijkt de auto weer aan een kleine opleving bezig te zijn. Er zijn er tot nu toe al weer 342 verkocht dit jaar. Ter vergelijking, van de Giulia werden er dit jaar pas 45 verkocht…
Verkoopcijfers afgelopen jaren:
2012: 1024
2013: 8730
2014: 8285
2015: 9432
2016: 1862
2017: 613
2018: 1159
Als de cijfers tot nu toe dit jaar representatief zijn voor de rest van 2019, zouden ze er zomaar weer 2000 tot 2500 kunnen verkopen. Lang niet zoveel als in de topjaren, maar toch echt niet slecht. Het gaat hierbij overigens wel om alle Outlanders, dus ook de niet PHEV-modellen.
@Dizono: het gebrek aan soortgelijke keuze zal waarschijnlijk de opleving van 2018 tov 2017 verklaren. Er is weinig betaalbaars in dezelfde klasse.
@dizono: interessant om te zien. Een ondernemer in mijn directe omgeving heeft zijn 2013 Outlander na 5 jaar onlangs weer omgeruild voor een nieuwe. Nu wel gewoon bijtelling betalen, maar kennelijk beviel hij zo goed dat hij er toch weer eentje heeft besteld. Is toch wel veelzeggend.
Hey Mitsubishi, de 2006 Ford Explorer wil zijn dashboard terug.
Ik vind het nog altijd een onding maar ik kijk nu zelf naar een lease slet (in het VK weliswaar) maar er is ook gewoon weinig concurrentie, in elk geval een van dit formaat met hybride aandrijving en een levertijd die voor je pensioen gerechtigde leeftijd ligt. Misschien is dat in de Benelux beter maar het aanbod is hier schaars op het moment.
@foutlander …. mitsubsidie!
Lekker hoor, bitterballetje mayo…
Toch een vrij lelijke auto, maar dankzij de subsidie goed verkocht.
@grandmasterb: en zonder de subsidie klaarblijkelijk ook.