Hét bewijs dat de Porsche 911 stiekem een Volkswagen Kever is.
Onder leiding van Adolf Hitler was Nazi-Duitsland de aanstichter van talloze gruwelen. In die periode profiteerde de Duitse autoindustrie echter optimaal van het grenzeloze optimisme en de daarbijbehorende financiële steun. Voor Ferdinand Porsche was het dus een prima moment om zijn droom van een lichte, sportieve versie van de KdF-Wagen – de voorloper van de Volkswagen – te verwezenlijken.
Het idee om een extreme versie van de KdF-Wagen te ontwerpen kreeg extra tractie toen de overheid een 1.500 kilometer lange race besloot te organiseren. De sprint van Berlijn naar Rome moest de kracht en efficiëntie van de Duitse Autobahn onder de aandacht brengen, maar moest eveneens fungeren als het decor van de onthulling van de KdF-Wagen.
Ferdinand Porsche kreeg vervolgens de opdracht drie raceversies van de volksauto te maken, die deze flinke afstand konden verteren. Het resultaat was in feite naamloos, maar stond intern bekend als de Type 64. De auto werd in Zuffenhausen gebouwd en had lichtgewicht aluminium plaatwerk en afgedekte wielen om de snelheid te bevorderen. Het ontwerp van de auto werd grotendeels overgenomen uit de luchtvaart, geen vreemde zet voor die tijd. In tegenstelling tot wat tegenwoordig regelmatig gebeurt in dergelijke gevallen, liet Porsche destijds de aandrijflijn en ophanging hetzelfde. Althans, de viercilinder had in dit geval ongeveer 35 pk, een kleine 10 pk meer dan de KdF-Wagen.
De bedenker van de Type 64 kreeg enkele weken voordat de race plaats moest vinden slecht, doch niet geheel verrassend, nieuws te horen: er was een oorlog uitgebroken. Als gevolg ging de race niet meer door, maar dat was voor Porsche niet het ergste. Nee, door de oorlog was het niet langer nodig het project af te maken. In plaats daarvan werd het geld gebruikt voor militaire machines.
Porsche liet zich niet weerhouden door deze tegenslag en besloot op eigen houtje door te zetten. Binnen een jaar hadden zijn werknemers de drie exemplaren in elkaar geknutseld. Hoewel het ontwerp niet verder werd aangepast, kreeg de Type 64 een ander doel: hij zou de basis vormen voor toekomstige sportauto’s van het bedrijf.
Dit laatste is de een van de redenen dat de auto vandaag de dag een fortuin kost. Zonder de Type 64 was er namelijk geen Porsche 356 gekomen, om nog maar niet te spreken over de 550 en de latere 911. In zekere zin is het prototype de blauwdruk voor latere modellen van de inmiddels zo succesvolle sportwagenfabrikant. Hoewel je daar in feite geen prijskaartje aan kunt hangen, denken de mensen van RM Sotheby’s dat de auto in de buurt van 20 miljoen op zal leveren. Zit het veilinghuis er niet naast met zijn voorspelling, dan wordt de oudste Porsche tevens de duurste Porsche.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Pfff, die hep geneens LED…
theblazerunner zegt
Waar hebben ze dit vandaan getoverd dan?
lekkerlinksrijden zegt
@theblazerunner: Barn
gregorius zegt
@theblazerunner: Peterson automotive museum, in LA.
Het lijkt verder duidelijk dat er sws 1tje niet meer bestaat.
En of er nou nog eentje in de handen van Porsche is, is een beetje onduidelijk.
gregorius zegt
@gregorius: wacht, er zijn er toch 2.
Er is een Duitse; dat is een ‘originele’. Van Porsche en daarna een coureur geweest.
En een Amerikaanse, die gebouwd is met part van (voornamelijk) de 2 donor auto’s.
justsomebody zegt
@gregorius: jazeker die staat in het porsche museum in stuttgart
vvti zegt
Zal wel richting Japan gaan voor 40 miljoen.
rufctr01 zegt
Seinfeld zal deze auto dan wel kopen
hassani zegt
Is dat een klok daar rechts in het dashboard?
competition102 zegt
Moet die dan niet naar het Porsche Museum??
justsomebody zegt
@competition102: daar staat er al een direct als je binnekomt loopt je er op af
fromtheg zegt
Porsche zal zelf ook wel meebieden. Als je ziet hoeveel winst ze maken is deze investering in heritage een druppel op een gloeiende plaat.
justsomebody zegt
@fromtheg: waarom er staat er al een bij hun in het museum in stuttgart
monsieurleloure zegt
Voor zo’n platgeslagen kever bied ik 3 rooitjes
jeroenwz zegt
Er staat er ook één in het museum Prototyp In Hamburg:
https://prototyp-hamburg.de/wp-content/uploads/2018/11/1939-Porsche-Ty-64-Automuseum-PROTOTYP-Hamburg-Copyright-Thomas-Goerny-1800×800.jpg
cossiekiller zegt
@jeroenwz: Heeft die nu Angel Eyes? COOL!!
hetzwartesaabvandefamilie zegt
Prachtig!
Arnoud zegt
Altijd gedacht dat er nog maar één exemplaar overgebleven was. Maar volgens de Duitse versie van Wikipedia zijn er inderdaad twee. Één in Hamburg en de andere dus het onderwerp van dit artikel.
ghost zegt
Heh? Deze lijkt helemaal niet op een kever..volgens mij is dit geen echte Porsche..
escort77 zegt
20 miljoen, en dan 50 euro extra voor de velgen op foto 16
les3vents zegt
@escort77: jetcars?
Alfarobert zegt
20 miljoen en dan bladert de verf eraf,bekleding stinkt muf deuken in de afdekplaten voor de wielen,etc.Nee dank je.