Problemen voor EMA Automobielgroup. De dealerorganisatie die hier al 64 jaar Mercedessen verkoopt heeft van importeur Mercedes-Benz Nederland (MBNL) te horen gekregen dat ze vanaf 1 november géén dealer meer zijn. Wat gisteren leidde tot een confrontatie in de rechtbank.
DFT pakt vandaag uit met een verhaal over het conflict tussen het Eindhovense EMA, met talloze vestigingen in Noord-Brabant en Limburg, en de importeur van Mercedes in Utrecht. Laatstgenoemde heeft EMA de wacht aangezegd, vanwege het zijn van, en we quoten, een ’te logge en commercieel zwakke organisatie in het krimpend dealernetwerk’. In het afgematte autolandschap van Nederland weet EMA schijnbaar niet genoeg Mercedessen weg te zetten. De raadsman van MBNL voegde daar aan toe dat ze “onvoldoende rendement” draaien.
EMA stapte naar de rechter en eist vanwege de eenzijdige opzegging van de dealerovereenkomst een dwangsom van €100.000. Ook willen ze dat het contract wordt hersteld, anders zou een faillissement onafwendbaar zijn, met het ontslag voor 200 werknemers tot gevolg. Het zou de tweede Mercedes-dealer in korte tijd zijn die kopje onder gaat, onlangs legde het Rotterdamse Van Dijk het loodje (trailershot).
Als we naar de berichtgeving van Quote kijken, wordt iets anders beweerd over de reden van opzegging. EMA stelt dat Mercedes-dealer Smeets Autogroep uit Maastricht erachter zit. Die zouden vriendjes zijn met bestuursleden van MBNL, en net een vestiging hebben geopend in het afzetgebied van EMA. Vult u de rest zelf maar in.
Lieve help, een automotive regiosoap met moddergooiende bestuursleden voor het hekje, inclusief tegenstrijdige verklaringen. Tja, nu weten we ook niet meer wie we moeten geloven. Misschien moeten we op de uitspraak van de rechter wachten, die volgt over twee weken.
UPDATE: In een reactie zegt EMA dat er géén banen op het spel staan.
‘EMA Automobielgroep uit Eindhoven heeft woensdag 18 september in de rechtbank van Amsterdam Mercedes Benz Nederland (MBNL) opheldering gevraagd over de voorwaarden rond het dealercontract. Op basis daarvan hebben media gesuggereerd dat het bedrijf afstevent op een faillissement of dat er banen op de tocht staan. EMA doet verre afstand van deze uitspraken.’
UPDATE 2: EMA gaat verder als merkonafhankelijk autobedrijf. EMA is en blijft servicepartner van Mercedes-Benz, waardoor zaken als onderhoud en garantie blijven bestaan.
UPDATE 3, 27-05-2014: volgens het Eindhoven Dagblad is het einde verhaal voor EMA.
tt123 zegt
Allemaal mercedessen kopen zou ik zeggen
JvT zegt
@tt123:
Of NIET natuurlijk…
neal zegt
Dat soort gezeik krijg je met grote gropen die de kleine vissen rond zich beginnen op te kopen. Allemaal postjes die ingevuld worden met luie verkopers zonder voeling. (het loon is er toch aan het eind van de maand) ipv eigenaars en familiebedrijven die gaan voor elke klant met inzet en passie.
trident zegt
@neal: gast ga eens terug naar school!
kaasboerin zegt
@neal: lekker makkelijk geconcludeerd?
desjonnies zegt
@neal:
communisme is in de vorige eeuw afgeschaft.
met de val van de muur o.a.
saxoke zegt
Als het echt zo een soap is, dan mogen ze er een tv reeks over maken. 2 families die strijden om het MB dealerschap.
Klinkt leuk om te volgen.
heidi zegt
@saxoke:
Een tv reeks over mijn schoonmoeder de halvegare is vele malen leuker.
heidi zegt
@saxoke:
Nu ik er over denk, eigenlijk niet, maar ja, nu wordt het nog in iets positiefs omgezet.
saxoke zegt
@heidi: hahahaha
993c zegt
Since de beste verkopers naar de eag zijn gegaan verkoopt de EMA bijna niks meer aangezien je niet word aangesproken als je binnenloopt…
Dev zegt
Ik vond het al vreemd dat er hier in Eindhoven in één keer een Mercedes Benz dealer is bijgekomen waar deze voorheen niet zat. En de EMA zit zowat om de hoek.
alfa155s zegt
@Dev: vanaf 1 november nog maar 1 dealer.
En EAG is geen dealer, en zal het ook nooit worden.
mb-driver zegt
Watch my words: Bij EMA is het binnenkort over en uit!
roebas01 zegt
De EMA is helemaal niet zo’n geweldige dealer.
Ik hoor daar best veel mensen over en die klagen allemaal.
Er zijn ook genoeg mensen die wel een mercedes kopen, maar die laten de EMA lekker links liggen en gaan ervoor naar ASV in Veghel.
Omdat ze daar wel fatsoenlijk behandeld worden.
EMA moet gewoon niet janken. Ze hebben het gewoon aan zichzelf te danken.
amg88 zegt
@roebas01: mee eens. Hun eigen arrogantie gaat hun waarschijnlijk de kop kosten.
ckaka zegt
@roebas01: Mijn laatste ervaring met ze was 10 jaar terug en toe waren ze ook al arrogant dus niets veranderd lees ik al…
Kvgorp zegt
Als ik het geld had zou ik heel die tent leeg kopen.
reinier73 zegt
Tegenwoordig zie je in Eindhoven veel meer ASV dan EMA Mercedessen rijden. Verklaart een hoop!
reinier73 zegt
@reinier73: Aanvulling. ASV heeft Ford Eindhoven ongeveer een half jaar geleden gekocht. Als ASV in Eindhoven ook nog Mercedessen gaat verkopen dan is het gedaan met EMA.
sacha zegt
FTFA: “Het zou de tweede Mercedes-dealer in korte tijd zijn die kopje onder gaat”
Derde, want: Stemerdink.
sacha zegt
@sacha: herstel: vierde. LIAM ook
ricardo zegt
@sacha: Werd de toko van Bert Stemerdink niet overgenomen zonder dat er een faillissement bij kwam kijken?
w0o0dy zegt
@ricardo: ja is gekocht door Pouw
TWmercedes-amg zegt
@w0o0dy: pouw stopt er ook mee in veenendaal toch?..
Pordon zegt
@w0o0dy: onderdeel geworden van de Stern groep.
sacha zegt
@ricardo: same difference
Orichy zegt
Met Mercedes-dealers in Nederland is meer mis, zo gaat het filiaal in Ede eind 2013 ook dicht en wordt het Stern-netwerk heringericht, mensen vloeien op natuurlijke wijze af, of worden herplaatst waar mogelijk bij overige filialen.
Kunnen dan terecht voor aankoop in Veenendaal, bij Pouw, voorheen Stemerdink.
antilliaan zegt
Autodealer’s hebben het moeilijk deze tijden mensen houden hun hand op de knip en stellen een onderhoudsbeurt vaker uit wegens de kosten.
vgr535 zegt
@pordon http://www.pouw.nl , zie hun merken. Dan zie je stemerdinkpouw. Dus…..
Pordon zegt
@vgr535: Dus wat?http://www.automobielmanagement.nl/nieuws/autodealer-nieuws/nid17522-stern-en-pouw-voegen-mercedes-benz-en-smart-samen.html … Wel beetje up-to-date blijven he.
schellekens006 zegt
In Eindhoven straalde het toch al nooit wat uit… Paar keer geweest maar het was niet zo als bij andere dealers. Niet zo vreemd dus…
alfa155s zegt
Ik zag op de gevel van Ford Eindhoven, de naam Mercedes-Benz staan. En op de borden naar de parkeerplaats , staat ASV Eindhoven. Weet iemand hier iets meer ?? Wat nou Smeets ?!?!
9000cse zegt
@alfa155s:
Er wordt niets beweerd over een overname of vestiging door Smeets in Eindhoven, maar dat Smeets “net” ( = zeker al meer dan drie jaar ) een nieuwe vestiging heeft geopend in het afzetgebied van EMA. EMA heeft ook vestigingen in o.a. Venlo, Weert en Roermond. En de “nieuwe” vestiging van Smeets staat in Ittervoort. Kijk even op Google maps en je begrijpt het probleem voor EMA.
dbsj zegt
@alfa155s:Mercedes en Ford gaan inderdaad samen in één pand. De welbekende grote koepel waar Ford Eindhoven nu nog/eerst nog alleen in zit/zat (Voorheen DAF).
desjonnies zegt
Mercedes “der stern des vertrauens”, “das beste oder nichts ” wel vooral NICHTS voor de dealers.
Ook MBNL is hier zeer zeker schuldig aan, die horen er op toe te zien hoe de Mercedes – koek verdeeld wordt in den lande.
Er gewoon een dealert eraan toevoegen in de Eindhovense regio is niet zo erg netjes dunkt me.
Draait de reguliere dealer niet naar wens, heb je als importeur genoeg andere middelen tot je beschikking om deze te laten reorganiseren.
Je kunt ze afstraffen door hun kortingen omlaag te brengen bv.
En er een regelneef neer te zetten die de helpende hand biedt.
En dreigen, ik heb de indruk dat de Mercedes Nederland mannetjes dat graag doen.
Wat dat aan gaat kan ik alleen maar bewondering opbrengen voor John van Dijk, die begon met niets en bouwde zelf zo’n groot Mercedes imperium op, dat Mercedes wel moest.
dbsj zegt
@desjonnies: EMA is een superstugge organisatie die inderdaad, zoals reeds eerder in de reacties hier werd gesuggereerd, een erg arrogante houding aanneemt jegens klanten én de importeur. Er werd (in Eindhoven) vaak gesproken van een houding die EMA aannam alsof ze dachten dat de klanten toch wel zouden blijven komen. Ook het ontzettend ouderwetse dealerpand aan de rondweg in Eindhoven draagt daar aan bij en bevestigt het. Niet gek dus dat MBNL bepaalde concurrentieverzwarende situaties toelaat; genoeg is genoeg.
Ash zegt
1 voor 1 gaan de mercedes dealers hier kapot..
tridente zegt
Hier is de limburgse mafiose in het spel.. watch your back! limbo gonna limbo..
bmwpowerm5 zegt
weet nog wel een paar arrogante bmw dealers die van mij ook op de fles mogen
kempenaer zegt
Ik heb nooit iets begrepen van arrogantie van (auto)verkopers. Het is toch de bedoeling om zo veel mogelijk te verkopen…?