De files in de Randstad zijn zo goed als opgelost. Maandag jongstleden ondertekenden diverse ministers, staatssecretarissen en een hele lading lokale hulpsinterklazen onder aanvoering van CDA-wonderboy Camiel Eurlings een soort contract om allemaal mee te werken aan de mobiliteitsplannen van het regeerakkoord. Zulks met het doel om nu eindelijk eens wat aan die files te doen door ouderwets wegen, tunnels en bruggen bij te bouwen.
Want wat blijkt? Bestuurders werken elkaar nogal eens tegen omdat ieder zo zijn eigen agenda erop nahoudt. Iets met eigenbelang en gunnen naar het schijnt. Met zulke ‘vrienden’ heb je als minister van Verkeer en Waterstaat geen ‘vijanden’ als Groen Links of Milieu Defensie meer nodig. Vandaar dus dat er een publieke steunbetuiging van bestuurders hoog en laag nodig was om regeringsplannen uit te (kunnen) voeren.
Bestuurders die nog langer de verbetering van de mobiliteit saboteren zullen zwaar gestraft worden. Ze worden op staande voet ontslagen, mogen nooit meer een bestuurlijke functie vervullen en zullen met pek en veren de gemeenschap uit worden gejaagd. Oh wacht, ik krijg net door dat ze “bij naam bekend zullen worden gemaakt”; dat zal ze leren.
En toch moeten we het Camiel nageven: hij blijft de moed erin houden. Hij oogt nog net zo fris en klinkt net zo ambitieus als op de dag van zijn aantreden. Ikzelf krijg al een burn-out als ik alleen al denk aan de positie van minister van Verkeer en Waterstaat. Moet je eerst de bestuurlijke slangenkuil van je eigen politiek zien te beslechten. Krijg je vervolgens Milieu Defensie c.s. achter je aan die je tot de hoogste instanties van het (Europese) recht met bureaucratie -die nota bene door je eigen collega’s is gecreëerd- om de oren slaat. Om uiteindelijk in het stof te moeten bijten door bezwaren van een individu die met de ‘niet in mijn achtertuin’ insteek het voor elkaar krijgt dat er elke dag duizenden mensen een uur eerder van huis moeten en ’s avonds een uur later thuis zijn. Ik geeft het de beste man allemaal te doen en daar is geen spatje sarcasme bij.
Waarmee niet gezegd is dat er nooit successen worden geboekt op het ministerie. De minister neemt ruimschoots de tijd om zich goed in het Segway dossier te verdiepen. Of de immer moeilijke ‘iPod op de fiets’ kwestie naar een goed einde te loodsen. Om over het definitief vaststellen van juiste- dan wel onjuiste fietsverlichting maar niet te spreken.
We zullen de komende jaren zien wat er van de ambitieuze plannen van de Minister van Verkeer terecht gaat komen. Voordat het beter wordt, wordt het sowieso eerst slechter, want werk aan de weg levert ook veel overlast op. Ervaringen uit het verleden stemmen echter weinig hoopvol, hoewel die geen garantie voor de toekomst zijn. Mocht het Camiel echter lukken door de bestuurlijke sabotage uit te schakelen, daadwerkelijk tot een verkleining van het fileprobleem te komen, dan zijn er nog wel een paar ministeries te noemen die bij een dergelijke aanpak gebaat zijn.
Laten we dit verhaal eens afsluiten met een leuk file-weetje: “De eerste file (in Nederland) ontstaat als gevolg van dagjesmensen die massaal op pad gaan. Het is dan 29 mei 1955, Tweede Pinksterdag. De file ontstaat op knooppunt Oudenrijn”.
[ gepubliceerd op nu.nl, 31 oktober 2007 ]
binkie zegt
Eh, ja, geweldig. Ik zie het echt niet gebeuren dat Eurlings de gelegenheid krijgt om echte veranderingen door te voeren. Ten eerste is dat nog geen enkele Minister van V&W genoemd en ten tweede zie je hem net als zijn voorgangers nu al weer in de proefballonnetjes-hoek belanden.
Dat semi-ferme onzingekwebbel gisteren op BNR over alcoholsloten en rijbewijs afpakken bij 2x te hard rijden in de bebouwde kom bijvoorbeeld vond ik al weer tekenen aan de wand dat de échte discussies uit de weg worden gegaan.
Oh ja, en die fietslampjes. *zucht*
binkie zegt
*genoemd = gelukt
*koffie nodig heeft*
Incognito zegt
Er zit net zo veel perspectief in deze zaak als in Spyker Cars N.V.
raspaardje zegt
Minister Eurlings pakt aan wat er meestal aan schort: het proces om voor iedereen een leefbare situatie te creeren. Iedereen is het er over eens dat er iets moet gebeuren maar door een absurt bestel aan regeltjes en inspraakprocedures is het resultaat vaak droevig.
Ik wens ‘m veel succes en ik ben erg benieuwd of hij jaaaaaaaaaren van wanbeleid op dit ministerie de goede kant op kan buigen.
w0o0dy zegt
iedere minister van verkeer en waterstaat van de afgelopen 20 (of meer?) jaar heeft zijn/haar eigen megaprojectje gestart. Dat staat zo leuk op je cv! Een megaproject waarvan jij kan zeggen dat het dankzij jou tot stand is gekomen. Daarbij voor het gemak even vergetende dat wij (de belastingbetalers) krom moeten liggen voor dat (vaak niet bewezen zinvolle) project. En laten we vooral onder het vloerkleed vegen dat er van de financiële onderbouwing nooit éne malle moer klopte!
Tja de mens is een raar wezen met een zeer selectief geheugen.
Beaten zegt
Ach, we zijn het inmiddels wel gewoon van onze [r]overheid
men stond erbij en keek ernaar
terwijl het leven voor de werkende man steeds zuurder/minder lonend wordt..
Ik begin me werkelijk af te vragen hoeveel mensen daar in het kabinet nog bereid zijn om moeite te willen doen voor een ander?
Rick dos zegt
“Om uiteindelijk in het stof te moeten bijten door bezwaren van een individu die met de ‘niet in mijn achtertuin’ insteek het voor elkaar krijgt dat er elke dag duizenden mensen een uur eerder van huis moeten en ’s avonds een uur later thuis zijn.”
Precies, of ook zo´n mooie: in ieders ander achtertuin zolang het maar niet mijn achtertuin is….
Al met al geef je deze stelling maar weer eens weer wat voor een egoistische wezens we zijn. De één wilt niet wijken voor een snelweg en de ander vindt dat de ander maar zijn stukje grond moet opgeven om een uurtje eerder thuis te kunnen zijn. Zien we al een patroon ontstaan? Vicieuze cirkel any one?
En dan ligt het er maar net aan voor een buitenstaander waar diegene zijn prioriteit legt. Zij het bij de automobilist of op bij het recht van de individu.
Potverdorrie we lijken met z´n allen op politici……
lincoln zegt
de “not in my backyard” mentaliteit is toch gewoon de keerzijde van democratie.
niet meer dan logisch dat mensen hun eigenbelang koesteren.
aan de andere kant maakt de overheid mensen met een akker of boerderij zo levensmoe met regelgeving .. dat de meeste zwichten onder financieele druk en processen die ze toch nooit kunnen winnen.
ze verkopen hun land voor een grijpstuiver aan de overheid .. die er ineens WEL een vergunning voor krijgt voor bebouwing ..
ik begrijp heel goed dat de nederlander zich verzet tegen de overheid .. ze hebben in het verleden niet netjes gehandeld .. en zullen dat in de toekomst ook niet doen.
Bas zegt
ja euh…nieuwe wegen zijn natuurlijk altijd welkom. Ook de plannen om de stoplichten op de eerste kilometers van ’s lands hoofdweg (de a2) weg te halen zijn erg fijn….men vergeet echter 1 ding…..:
Wij (of de meeste van ons) moeten nog altijd allemaal tussen 8 en 9 uur beginnen met werken en we eindigen ook allemaal tussen 17 en 18 uur. Dus totdat men in Den Haag eindelijk snapt dat de werktijden verplicht geflexibiliseert moeten worden staan we gezellig in de file.
Watik dan niet snap:
Heel Nederland begrijpt dat we niet met zn allen tegelijk naar Frankrijk / Spanje kunnen afzakken voor vakantie (en we dus spreiding hebben in regio’s) maar iedereen wil tegelijk beginnen en eindigen met werken. Zoiezo…4 miljoen mensen op enkele honderden vierkante kilometers Randstad (omdat het daar te doen zou zijn) en men blijft de aanzuigende werking daarvan maar stimuleren … Dus: huizen onbetaalbaar en de wegen zijn VOL en toch willen daar nog meer mensen wonen / werken??? Maxima zou zeggen: dat is een beetje dom.
wimbers zegt
@bas, praat met je baas,
begin om 7 uur en ga om 4 uur naar huis,
of begin om 10 uur en ga om 19:00 naar huis.
het scheelt je een berg reistijd, en je kunt nog eten met je kinderen ook.
thom zegt
Ik denk niet dat er teveel mensen in de randstad wonen. ik denk dat de overheden gewoon te lang bezig zijn met hun plannen te maken. ook liggen de gemeenten ook elkaar in de weg. Ze willen altijd de “perfecte”oplissing vinden waardoor er jaren en soms decennia overheen gaan voordat er echt iets gebeurt terwijl er voor heel veel problemen gelijk of zo snel mogelijk een oplossing gevonden moeten worden. Een wel bekend file probleem bij ons in buurt is de N201 die staat al sinds mensheid vast. Deze tweebaansweg tussen Hilversum en zandvoort ofzo staat al 30 jaar vast en is de enigste verbindings weg tussen Schiphol en de bloemveiling Aalsmeer en de A2 A’dam – Utrecht. En omdat ze in heel Nederland zo effectief zijn en het overal zo lang duurt voordat er werkeilijk iets gedaan wordt staan we nu gezellig in de file.
Citrofiel zegt
En dan als aanvulling voor je leuke file-weetje een plaatje van in ieder geval een van de eerste files in Nederland. Toen het nog bijzonder was, en er zelfs file-toerisme op gang kwam!! Maar ja, toen was bermtoerisme ook nog gewoon…
Maarten zegt
Goh fijn zeg! Ik heb het na gisteren en vandaag wel heel eventjes gehad weer met de file, erg prettig dat dit verschijnsel wordt opgelost
Nemus zegt
grappig, mijn verjaardag valt op 29 mei :-)
Weet ik dan ook weeral.
Sven zegt
Wie het ook doet, niemand kan het file probleem oplossen. Geen files is alleen mogelijk als niemand meer rijdt. Camiel probeert het. Ik heb interviuws van Camiel gezien al ver van te voren voordat hij minister was van verkeer en waterstaat. Daarin zei hij dat hij het file probleem op de A2 traject Maastricht gaat oplossen. Dat gaat ook gebeuren, want de A2 gaat straks onder Maastricht door. Het ambt van minister van verkeer en waterstaat is niet zo heel erg zwaar. Als Camiel niet slaagd dan is er niks aan de hand. Een ander neemt het dan zo over. Het file probleem is een probleem van ons. Wij moeten nadenken, en maatregelen treffen. Is er file, blijf dan thuis of ga eens fijn met de trein.
joejojo zegt
Files zullen niet opgelost worden, punt!
Wel is hij, naar mijn mening, eventueel de juiste personen die (snel)weguitbreiding gaat voorbereidingen. Het zal wel de nodige jaren voorbereiding vergen. Wanneer het CDA na de volgende verkiezingen weer ministers mag aanleveren, doen ze er dan (mits hij z’n werk goed heeft gedaan) slim aan om hem weer op dezelfde post te zetten, zodat hij ook daadwerkelijk zijn werk kan “afmaken”.
In ieder geval gelukkig weer een vent op V & W! :)
joejojo zegt
@ mezelf:
persoon en voorbereiden….. gelukkig is het zondag :)
Sven zegt
Als Camiel verantwoordelijk gaat worden voor meer snelweg, dan is dat mooi megenomen. Ik ben democraat, dus ik wil tegenstanders de ruimte geven om te argumenteren waarom er teveel asvalt is. Handiger is om wat wij al hebben aan snelweg het verkeer beter af te regelen. Zo gaat er dan veel geld zitten in electronica inplaats van nieuw asvalt. Verkeerstorens regelen het verkeer bij drukke knooppunten. Er moet snel worden gereageerd in noodsituatie met helicopters. In Tokyo is een heel goed verkeerregelsysteem. nemen we over. Zo leven we in sf.
John zegt
Tja, na een hele rits vrouwen op V&W is er inderdaad wel het nodige herstelwerk te verrichten. De afgelopen 20 jaar zijn we er als ’transportland’ alleen maar op achteruit geboerd.
Wat de dombo’s van milieudefensie en andere geitewollensokkenorganisaties nog steeds niet doorhebben is dat een stilstaande auto veel meer milieuvervuiling veroorzaakt dan een rijdende, zelfs ongeacht de gereden snelheid en het soort brandstof. Het zou toch zo langzamerhand wel door moeten zijn gedrongen dat je de automobilist, om een hele rits goede redenen de auto niet uit krijgt en niet iedereen is in staat om als een geitewollensok door het leven te gaan. Dat anderen anders zijn dan hen kunnen ze maar niet accepteren. Een mooi voorbeeld van intolerantie.
Zelf heb ik een tijdje met Rijkswaterstaat en Guido van Woerkom gemaild. Ergens gaven ze het wel toe, maar ja het is nu eenmaal niet politiek correct, dus durft men er niets mee te doen. Hoe harder we rijden is (tot op zekere hoogte) beter. Door de toegenomen doorstroming (hoe korter een auto op de weg zit, des te groter is de wegcapaciteit en des te beter is de doorstroming!) zal ook de ontstane milieuschade afnemen.
Saillant detail wat ik onlangs tegenkwam: Het schijnt dat de totale energieconsumptie gedurende de volledige levensduur van de auto van een Hummer H2 lager is dan van een Toyota Prius. Rara, wie is dan het milieuvriendelijkst?