Porsche bouwde nooit zelf een bus, maar de donkerrode Porsche Renndienst bussen waren legendarisch en keren nu terug.
Oude tijden herleven. De Volkswagen ID.Buzz is natuurlijk al een revival van de oude Volkswagen busjes van weleer, maar het biedt ook Porsche de mogelijkheid om een icoon uit het verleden te laten herleven: de Porsche Renndienst.
Het is een initiatief van Porsche Nederland die negen Volkswagen ID.Buzz busjes heeft uitgedost zoals de donkerrode Porsche Renndienst-bussen van Volkswagen uit de jaren vijftig, zestig en zeventig. De Renndienst was onlostmakelijk verbonden met de geschiedenis van het merk Porsche en de racerij. De geschiedenis herleeft.
Jubileum
De timing is niet geheel toevallig want het sportwagenmerk viert dit jaar zijn 75-jarige jubileum. Met de ID.Buzz linkt het merk op ludieke wijze het heden met het verleden. En dat doe je als je een mijlpaal viert uiteraard.
Uit die rijke geschiedenis zijn de Porsche 904, 908, 910 en de 917 natuurlijk de racelegendes, maar die vijftiger, zestiger en zeventiger jaren is er een grote rol weggelegd voor de Volkswagen Transporter van de Porsche Renndienst. De Bulli was het werkpaard waar de monteurs de onderdelen in bij zich hadden en waar ze zelfs af en toe in sliepen.
Historie
Het fabrieksteam van Porsche maakte in 1954 tijdens de Mille Miglia voor het eerst gebruik van de Porsche Renndienst. Omdat Porsche zelf nooit een bedrijfswagen heeft gebouwd was er geen geschikte ondersteuningsauto beschikbaar. Dus werd een Volkswagen Transporter T1 omgebouwd tot een rijdend gereedschapsschuurtje. Inclusief Porsche styling.
De originele Renndienst Bulli’s reden honderdduizenden kilometers van circuit naar circuit. Wat er nog over is van de originele werkpaarden staat inmiddels in musea of privécollecties. Oude T1 en T2 bussen worden door liefhebbers omgebouwd in de originele burghundy rode Porsche Renndienst bussen.
Nederlands initiatief
De Nederlandse Porsche-organisatie blaast nu de Renndienst nieuw leven in met de negen Volkswagen ID.Buzz 1st personenversies. De Bulli’s zijn voorzien van een 77 kWh batterijpakket en een 204 pk sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft.
Het zijn personenversies, dus geen mobiele werkplaatsen en zullen voornamelijk worden ingezet als shuttlebus en voor promotionele doeleinden.
Dus: mooi verhaal van Porsche over de historie en de cultstatus van de oude Rennsdienst. Mobiele werkplaatsen etcetera. De nieuwe Porsche Renndienst: Shuttle bus voor events.
Niet zo praktisch als het origineel, maar wel leuk natuurlijk om in te spelen op de cultstatus van de originele werkpaarden.
Richmond zegt
De rode kleur staat hem goed.
rwdftw zegt
Ik blijf het een heel leuk ding vinden, die ID.Buzz! Dit ziet er ook weer erg goed uit in deze kleurstelling.
Edge zegt
Heel gaaf! Die oude met die formulewagen in de laadbak vind ik ook erg leuk. Dat zouden ze wat mij betreft straks met de ID.Buzz LWB moeten doen. Doorzagen, laadbak erop en dan bij gebrek aan een F1-auto een 911 RSR of 963 er in.
sportevo zegt
Moeten ze ook iets van een wide body gaan bouwen anders past die 963 of RSR er niet op.
denx zegt
Leuk gedaan en inderdaad; mooi in het rood.
blogie zegt
Heel gaaf gedaan. En ondanks dat de BuZz er nu al even is blijft hij aantrekken, dat is een goed teken👍
bmw1cabrio zegt
Renndienst klinkt ook gewoon lekker.
rollingstoned zegt
Affengeil!
RickB zegt
Porsche heeft wel degelijk een bus gemaakt. De Porsche B32, daar hebben jullie op 12 juli 2012 nog een artikel over geschreven.
Wel een heel mooi idee dit.
flyerbunch zegt
Zag 10min geleden een donkerblauwe versie, stond ook wat lager en met de grote wielen. Stoer en stond hem wel goed.. leuk!
kooss zegt
Leuk hoe het design van de velgen verandert tussen stilstand en rijdend. Mooi hoor.
Jammer dat het F1 avontuur niet (meer) doorgaat.