Via Porsche kun je jouw oude Porsche met Apple CarPlay uitrusten.
Over het algemeen kunnen auto’s telkens langer mee. Pak een redelijke sedan, stationwagon of coupé van 20 jaar oud en je kunt er nog prima mee rondrijden. Of het nu een BMW M5, Audi RS4 of Porsche 996 is.
Achterhaald
Qua prestaties en kwaliteit kom je niet zo gek veel tekort. Het enige waarbij je merkt dat de tijd echt vooruit is gegaan, is de infotainment-voorziening. De eenvoudige units met kleine schermpjes, bizar lange laadtijden waren ook nog eens heel erg prijzig. Echter, anno 2020 zijn die systemen met een minimaal aantal pixels enorm achterhaald.
Originaliteit
Een optie is in veel gevallen om een modernere unit erin te zetten. Het nadeel is dat het in veel gevallen behoorlijk afbreuk doet aan de originaliteit en uitstraling van de auto. Bij de Alfa Romeo 159 duurtester hebben we een modernere Sony-unit met Apple Carplay inzitten: werkt uitstekend en ziet er ‘redelijk origineel‘ uit.
Volledig origineel
Maar in een echte Porsche wil je niet gaan voor ‘redelijk origineel’, maar voor volledig origineel. Dat kan nu bij Porsche. Er zijn twee systemen. Het eerste systeem noemt Porsche ‘PCCM’ en is van enkel-DIN formaat, dus de standaard-grootte van een traditionele autoradio. De radio past geheel in lijn met het interieur van je oude F-Serie, G-Serie, 930, 964 of 993.
PCCM
Ook kan het geplaatst worden in modellen als de 912, 924, 944 en 928. Het is een klein systeem, maar wel voorzien van handigheden als Apple Carplay, een AUX-uitgang, SD-kaartlezer en een 3,5 inch groot scherm.
PCCM Plus
Mocht je een Porsche 911 (996) of Boxster (986) hebben, dan is het mogelijk te upgraden naar een dubbel-DIN systeem, PCCM Plus (afbeelding boven). Deze heeft alle voorzieningen van het bovenstaande systeem, maar dan op een 7-inch groot scherm. Naast AppleCarplay heeft deze uitvoering ook Android Auto, als dat je ding is.
Prijzen PCCM
Apple CarPlay voor je oude Porsche is bij Porsche zelf te bestellen. In Nederland kost PCCM (het kleine systeem) 1.474,99 euro. PCCM Plus (het grote systeem) kost 1.649,99 euro. In beide gevallen gaat het om de prijzen zonder inbouw. Die kosten komen er nog overheen. Porsche raadt je wel aan om het systeem bij een Porsche Center in te laten bouwen.
hbk62 zegt
Bestaat toch al heel lang? De PCCM-versie.
Maarten123 zegt
Duur, maar dat kun je natuurlijk verwachten bij Porsche. Zij zijn één van de weinige merken die hun oudere modellen serieus nemen. Behoudens wat niche merken springt alleen Tesla hier momenteel ook positief uit.
Veel merken houden spastisch vast aan de gedachte dat ze geen nieuwe modellen meer verkopen als ze de oude upgraden. Vaak zijn bij relatief kleine ingrepen als een licht- en regensensor, xenon/led-koplampen, 3x knipperen en vooral het infotainment, auto’s enorm te verjongen. Ik weet zeker dat wanneer Mercedes of BMW originele LED-sets zouden aanbieden voor hun oudere 3/5/7’s of C/E/S modellen, hier markt voor zou zijn. Genoeg youngtimer-rijders zouden hier probleemloos € 1000,- voor neertellen.
Ik heb zelf nog een Golf IV uit ’99, een erfstuk. Na lang doeken heb ik een redelijk bijpassende Kenwood gevonden, die qua displaykleuren en uitstraling matcht met het VW-Blauw. Als je ziet wat je met een goede bluetooth verbinding plus iPhone er dan bijkrijgt: Handsfree bellen, iPod, telefoon opladen, bluetooth streaming, navigatie, Flitsmeister, etc. Op slag is de auto 20 jaar jonger. Voor de rest kan een goed uitgeruste Golf IV zich nog best staande houden. (en zoveel rij ik er nou ook weer niet mee).
Er zijn ook zat bluetooth USB-stickjes te koop waarmee je de iPhone draadloos op de radio kunt aansluiten, om dan toch gewoon Carplay te kunnen benutten.
ukbob zegt
@Maarten123: is ook het eerste dat telkens in mijn ‘oude auto’s’ ging, moderne bleutooth radio. We hebben een Z3 uit ‘96 waarin je handsfree kan bellen en lekker muziekje luisteren zonder met cd’s te klooien
(voor de 20-minners: CD’s, dat zijn een soort platte USB-sticks waarop ongeveer 20 nummers pasten)
pyrat zegt
@Maarten123: voor BMW’s zijn er al genoeg aftermarket oplossingen. Heb ik ook in m’n E39, werkt perfect en bijna niet van origineel oude systeem te onderscheiden. En die zijn er al vanaf €250, youngtimer rijders gaan echt dan niet €1000+ voor een soortgelijk systeem met OEM sticker erop betalen lijkt me.
Zelfde geldt voor Audi en MB.
Voor Porsche kan dit wel werken, want dit zijn dure oldtimers/youngtimers die niet voor de 35% bijtelling gekocht worden. Maar waar alles als een investering gezien wordt en alles het liefst OEM moet zijn.
Maarten123 zegt
Klopt, maar het blijt after-market. Ook daar is uiteraard een blijvende markt voor, maar het neemt niet weg dat fabrikanten hier steken laten vallen. Als jij dit wil doen met je E39, zal de dealer je doorverwijzen richting wildernis en moet je zelf goed je huiswerk doen. Voor velen geen probleem, maar voor velen ook erg lastig. Het vereist domweg verstand van zaken.
Er zijn genoeg partijen die gewoon naar de dealer willen om bepaalde componenten te upgraden. Stukje beleving. “Origineel” is dan het codewoord. De meerprijs neemt men op de koop toe. Ergens zal het de waarde van de auto ook goed doen.
Fabrikanten en dealers zien dit blijkbaar als bedreiging voor het sprookje dat ‘nieuwe auto’ heet. Eigenlijk niet meer van deze tijd.
pyrat zegt
@Maarten123: ik ben niet handig, maar die navi unit inbouwen was een eitje. Duidelijke uitleg en benodigd gereedschap meegeleverd. En als je het niet aandurft kun je het voor €150 bij een audio boer laten doen.
Mensen die dagelijks een youngtimer rijden (en hem veelal compleet afschrijven) gaan denk ik daarvoor niet bukken bij de dealer.
Handjevol mensen die hem voor plezierritjes en als collectors item houden misschien, maar die willen graag ook alles origineel uit die tijd houden en hebben geen moderne unit nodig.
maarteno zegt
Gebruik je daar je normale gmail accounts voor, voor die Android dingen? Ben er namelijk erg huiverig voor op grond van it security…..blijft toch een Chinese adaptatie….plus wat Maarten123 zegt, is best ingewikkeld uitzoeken wat/welke werkt.
mp014 zegt
@Maarten123: ik denk dat bmw en MB en zelfs VW hun oudere modellen vrij serieus nemen, niet alle merken hebben zo een rijkelijk verleden. Misschien eens een kijkje in de musea gaan nemen? Ook qua aftermarket spul is er nog heel veel te krijgen, je hebt in feite genoeg aan de carrosserie en al de rest bouw je er zo weer omheen.
Wat ik niet begrijp in je post is hoe tesla er dan uit springt met het serieus nemen van hun oudere modellen….? Ik wilde sowieso al stoppen met lezen toen ik dat 5 letterwoord zag maar heb dan toch moedig verder gelezen.
Oh btw ik rij zelf in een 12 jaar oude Kangoo met moderne autoradio met Bluetooth ?
grasvreter zegt
Ik snap dat dit enorm handig is, maar niet mooi. Past niet bij de auto zeg maar. Zelf rij ik een station uit 98, enige schermpje dat erin zit is van de climate control. Heb voor 70 euro een single din radio met bluetooth gekocht, en een microfoon aangesloten. Telefoon in de brodit houder, werkt perfect. Kan spotify bedienen op de radio, telefoontjes aannemen, navigatie en bellen gaat over de speakers. Beetje de poor mans solution vergeleken met dit ;)
rulefollower zegt
Ik heb al 2 jaar een Chinese versie in mijn 997 zitten. Die zijn ook op de juiste maat en kleur gemaakt speciaal voor de 997. Overigens, effectief nog een groter scherm dan hierboven. Kosten ongeveer 500 euro, incl de module om met de Bose versterker te communiceren.
pomoek zegt
Precies, het enige nieuws is dat Porsche dit zelf maakt. Nu ga je, heel snel, zien dat Chinese fabrikanten de Porsche modellen gaat namaken. En dan voor een derde van de prijs gaat verkopen.
wimof zegt
Tot je het omdraait en er Alpine,Kenwood of Pioneer op staat. (wat overigens alleen maar een dikke pluim zou zijn)
mashell zegt
Porsche maakt natuurlijk geen autoradio’s, Porsche plaats haar stempel van goedkeuring hierop en verkoopt het via haar verkoopkanalen.
Maarten123 zegt
Maar daar heb je vast goed je huiswerk voor gedaan. Speuren op fora, reviews lezen, verdiepen, bestellen. Dan zelf inbouwen of bij vakman laten inbouwen. Ook daarvoor weer speuren, reviews lezen etc. Mocht je het allemaal zelf hebben gedaan, dan heb je vast verstand van zaken. Dit is niet voor iedereen weggelegd. (ik kom zelf overigens wel een heel end.)
Vandaar dus mijn punt..
993gt2 zegt
@rulefollower: welke oplossing heb je gekozen? Vraag dit voor een vriend ;)
Teerdz zegt
Nou, wanneer worden die aangeschaft door Casper en/of Wouter voor een leuke test in hun 996’jes?
pomoek zegt
Inbouw bij een Porsche centrum wordt geadviseerd. Ik adviseer iedereen die niet in staat is een radio in te bouwen geen auto te rijden.
Maarten123 zegt
Max Verstappen kan echt heel goed rijden, maar ik heb geen idee of hij een radio kan inbouwen.
mashell zegt
Of Max Verstappen nou zo goed kan autorijden? Hij rijdt flink agressief en toch wel een paar keer per jaar schade.
monsieurleloure zegt
@pomoek: met dat canbus gebeuren moet je uitkijken. Ben ook in de kerstvakantie met goede moed begonnen om een JVC in te bouwen in mijn Vito. Heb hem na 3 weken maar weggebracht naar de garage. Kreeg hem wel werkend maar niet op voor 100% juist.
Las op een ander forum dat iemand zijn instrumentenpaneel had verkloot doordat er 12 v op kwam ipv de 5 volt, na inbouwen van een radio
admiajfe zegt
Met een Alpine is dat klik:klaar (icm de juiste can-bus module) in de Vito 639 en 447, er gaat wel een stuk integratie weg in het instrumentcluster, geen navigatie aanduiding bv tov de becker navigatie (wat echt ouwe troep is in een Vito 447)
stuurwiel integratie is super.
basjaski zegt
wat een onzin. Is dit zo’n dom verhaal ”als je niet aan je auto kan sleutelen ben je geen liefhebber”? Ik kan het wel, maar 1) iemand anders kan het beter 2) ik heb er echt geen zin in.
posthumus zegt
Single DIN met CarPlay, die heb ik nog niet eerder gezien. (Tempting…)
cvoo zegt
@posthumus: Inderdaad, ik ook niet. Zou mooi zijn als Alpine/Pioneer/Kenwood zoiets gaan maken. Ik denk dat daar n behoorlijke markt voor kan zijn, aangezien veel oude auto’s alleen ruimte voor n enkel din hebben.
mashell zegt
Maar je moet wel heel goede ogen en heel kleine precieze vingers hebben.
crashingduke zegt
@posthumus: Ik zou het ook graag in de auto hebben.
ghost zegt
Oprecht heel slim van Porsche.
fransananas zegt
Nieuw is het niet maar wel onwijs gaaf en de prijs valt alles mee. Nu alleen nog een Porsche kopen om hem in te bouwen
flyerbunch zegt
Update: het is niet enkel Apple CarPlay, maar ook Android Auto compatible! Zie bron Pistonheads?
Jochempie zegt
Alleen de grote versie, volgens de Porsche website.
metalmike zegt
@flyerbunch: Alleen de 2-din, niet de 1-din versie
Jochempie zegt
Als je de schermpjes nou te hip vindt, maar wel op zoek bent naar een retro-1-DIN receiver met alle moderne technologie: BLAUPUNKT Bremen SQR 46.
406_v6 zegt
@Jochempie: heb ‘m, maar moet eerlijk zeggen dat het geluid me wat tegenvalt. Weinig instel mogelijkheden, zwakke basweergave. Verder prima toestel!
wimof zegt
Heb in mijn T4 één van de ventilatierooster opgeofferd en een dubbel din van Pioneer ingebouwd. Al zeg ik het zelf, het resultaat mag gezien worden.
mashell zegt
Kijk hier is Apple carplay nou wel handig voor, voor dagelijks gebruik niet echt geschikt. Maar in een huurauto of in een klassieker als deze kan het een toegevoegde waarde hebben. Het blijft een compromis, maar beter dan niks.
z4coupe30si zegt
Thumbnail van het artikel is een foto van een 996.
Zal ik dan maar de eerste zijn: de koplampen van een 996 zien er niet uit en iedere 996 motor ontploft vanwege het beruchte IMS lager.
Investeer dus in een hobby-Bob nieuw IMS lager van een ‘professionele’ Porsche specialist dan in een radio voor je 996!
Jochempie zegt
Alsof potentiele kopers van een 996 niet op de hoogte zullen zijn van de zwakheden :) overigens geldt dat niet voor de vroege 3.4, die had een ander ontwerp IMS.
Cayenne zegt
Zelf heb ik een 9” Alpine in laten bouwen in een Cayenne Techart van 2003. Tja origineel is dan zoek Maar de 7” Pioneer was helemaal niks met hele kleine knopjes, was in de avond niet te zien is Ook overdag moeite mee . Heerlijk zo’n groot display Of ik het in een 911 Zo zou doen? Weet ik niet Wel is het zo dat de antenne vaak van oude modellen niet je van het is. Nogal storingsgevoelig en bepaalde zenders zoals Slam is niet te ontvangen En DAB ondanks de aparte antenne is ook niet alles Niet alle zenders is op DAB te ontvangen