Het is heel simpel:
To add speed, add lightness
Dat is weliswaar een uitspraak van Colin Chapman (oprichter van Lotus), maar het is zeer zeker van toepassing op deze klassieke Porsche 911 die door dp Motorsport onder handen is genomen. En uiteraard is het motorblok ook onder handen genomen.
Deze Porsche 911 uit 1973 is door dp Motorsport voorzien van een carbonfiber bodykit en alles wat niet functioneel is hebben ze verwijderd. Daarin zijn ze heel ver gegaan. Zo is er bijvoorbeeld een lichtgewicht gelaccu gemonteerd en is er zelfs een kleiner reservoir voor de ruitenwisservloeistof gemonteerd. Ook is het glas in de portieren vervangen voor kunststof en zo zijn er nog veel meer dingen aangepast.
Normaal gesproken weegt een Porsche als dit zo’n 1.080 tot 1.335 kilo, maar dit exemplaar weer slechts 870 kilo (excl. brandstof). Daarnaast is het motorblok opgevoerd tot 310 pk en voorzien van een 50 mm PMO carburateur en een open luchtfilter. Een limited slip diff en 15″ Fuchs velgen maken het geheel af.
Ik weet al wat ik voor Sinterklaas wil!
Wow dat is nou nog is een spoiler!
Maar wel echt een vette auto!
staan er ergens specs? 0-100 enzo?
@hahahi20: waarschijnlijk valt hij uit elkaar
@VSTMcLaren: Wel grappig dat nét jij dat moet zeggen. Zowat de helft van alle Mclaren’s MP4-12c staat terug bij de dealer omdat ze uit elkaar vallen, en dat zijn gloednieuwe wagens !
@SimonMc: hoezo hij, mis ik iets?
@hahahi20: Vanwege zijn nick en avatar waarschijnlijk. Zou me verbazen als hier op AB iemand een echte McLantern in z’n garage heeft staan.
Tsja. En dan moet je alsnog een anker voorin leggen omdat ze hem anders gewoon optillen en meenemen.
@zdev: Haha, precies ja :) :lol:
blikje redbull?….. redelijk vout. voor de rest wel kewl project.
@Laue: Wat doet het daar trouwens? Het extra compacte reservoir voor de ruitenwisservloeistof zitten wezen? Of Nitro-injectie?
@mout: Ik denk het reservoir. Ik vind het cool ! :D
@stanny:
wat bedoelen jullie, welk blikje, of bedoelen jullie gewoon dat zwarte oliefilter?
@undifined1: klik even alle foto’s door -_-‘
@mout: Olie-overloop
@mout: Het slangetje in het luchtfilterhuis is wat men noemt de carterontluchting en dient om de vieze gassen die langs de zuigerveren toch naar beneden komen te verwijderen en na te verbranden via het luchtfilter.
In de smeerolie zit, zeker als er veel met koude motor wordt gereden, nogal wat benzine en water die als de olie opwarmt zullen verdampen en ook weer via dat slangetje naar buiten komen, dat wordt hier dus opgevangen in het red bull flesje.
@pimsieb: dat flesje zit na een tijdje dus vol, vandaar dat hier een red bull flesje wordt gebruikt,elke keer een reservoir schoon gaan maken, is niet iedereens hobby, echter is een red bull flesje lekker makkelijk om weg te gooien en te vervangen. vandaar
@pimsieb: Alleen zittie niet echt vast aan het luchtfilterhuis ;)
Sterker nog, er is geen luchtfilterhuis :)
@baasbas: ik zie daar echter toch echt een mann filter. en de carter ontluchting hoeft pas aangesloten te worden zodra er een ander filter wordt ingezet met andere maten. in dit geval een openluchtfilter
@pimsieb: het kan zijn dat het een oliefilter is, ik weet alleen van mijn eigen red bull blikjes gebruik :P. maar volgens mij is het nog steeds hetzelfde idee, het opvangen van vloeistoffen die je liever niet laat verspreiden in de motorruimte.
@pimsieb: Het slangetje wat aan het red bull blikje zit gaat niet naar het carter. Het gaat naar iets tussen de olievuldop en het oliefilter. Mijn gok is nog steeds olie-overloop :)
@pimsieb: Joepie! Dat zijn nu de reacties waar je op hoopt. Vandaar dat mijn waggie, die wel een luchtfilterhuis heeft, geen los flesje heeft rondlopen.
@mout:
Volgens mij is het de ont-/be-luchtingsslang voor de benzinetank. Als je die niet hebt gaat je tank bol staan wanneer je benzine bijvult. En als je benzine verbruikt trekt hij vacuüm zonder zo’n ont-/be-luchting. Je ziet namelijk ook de benzine vuldop er net naast zitten. Dit is onder de voorklep en niet in het motorcompartiment.
@Original_Arnoud: Eh, nee? Het red bull blikje zit onder de motorklep, niet de kofferklep. En die benzinevuldop is een olievuldop :)
@baasbas: Ah. En hoewel je zou verwachten dat die naar het luchtfilter wijzend gemonteerd zou zitten, is het de andere kant op, omdat het een olie-/ luchtgekoelde motor is, en er daar nog ergens een stukje oliekoeling zit?
Dit is wel een heel vet project!
ik weet ook wel wat ik wil voor 5december, en dit is het niet!
Moet een geweldig leuk projectje geweest zijn al denk ik dat dit geen auto is om in te leren rijden.
Dat hij zo licht is maakt alleen maar dat die motor achterin nog zwaarder doorweegt. Als je eens van de gas af gaat (of nog erger remt) in een bocht zal hij wel achterste voren staan.
@Hupke: in een bocht moet je ook niet gas loslaten of remmen!
@MARS:
Idd, maar tegenwoordig met auto’s die fatsoenlijk gebalanceerd zijn (en/of elektronische hulpmiddelen hebben) komt Darwin zich niet iedere keer moeien als je dat toch wel eens doet.
En ik maak me geen illusies in een 996/997 (4S/turbo) kan iemand als ik veel plezier beleven (en met het bouwen van dit kan ik zo mogelijk nog meer plezier beleven) maar in dit ding is de kans groot dat ik verongeluk.
Ongelofelijk vet
-edit: check!-
Heerlijk dik. Dan nog langst Ruf gaan voor motoronderdelen van de Yellow Bird, een lekker kleurtje geven en klaar!
Oude Porsches, those are the best ones.
@jzaero: Echt? Dus Porsche brengt elke paar jaar een nieuwe 911 om hem steeds slechter te maken?
@AlwinH: LOL!
@AlwinH: Dat klopt! Voor mij zijn de nieuwe Porsches niks meer dan een uitmelkmodel. Het zal ongetwijfeld heerlijk rijden, maar wat ‘best’ is betekent voor mij bijvoorbeeld heel iets anders dan voor jou. Ik vind de oude Porsches veel bruter eruit zien en bovendien ook veel rauwer klinken, daarnaast zijn ze exclusiever. Dat ze vaker kapot gaat en wat minder ergonomisch zijn én wellicht veel gevaarlijker zijn, dat is natuurlijk voor mij een hele andere prioriteit dan die van jou ;) De nieuwe Porsches zijn leuk, maar doordat ze er 100.000 per jaar verkopen vind ik er niks meer aan.
@AlwinH: Veranderd er wat dan? Ik zie elke generatie een update van die oude wagen.
Behalve de gewichtsverdeling, is dit ding echt leuk.
Ik zou er nog een paar kilo’s aan moderne troep in zetten (lekkere stoelen, navigatie en een audio systeempje) en ik zou m graag hebben. Erg leuk voor in de zomer!
@gregorius: met die paar kilo’s moderne troep verneuk je precies helemaal het hele concept ;-)
@audir8v10: Wat weegt zo’n TomTom tegenwoordig? Zal toch niet meer dan een paar honderd gram zijn.
@oli4k: geen reet, heb TT Europa op mijn iphone. Werd meer getriggerd door de lekkere stoelen en audiosysteempje… Zag al twee elektrisch verstelbare fauteuils met een dikke woofer, versterker en 16 speakers voor me!
@gregorius: Moet geweldig zijn, een audio-systeempje in een wagen waar zelfs de bekleding achter de pedalen weg is gehaald.
Heus, dit ding maakt al herrie tot aan de pijngrens voor je digitale ellende toevoegt.
Die wil ik hebben hebben hebben!!!!!! Wat een prachtding! Kan je zien hoe goed de oude Porsche is, 1973.. /#knapporsche
echt wel prachtig hoor, gewoon een schoonheid
Ik wil hem ook voor sinterklaas ,vieren we hier wel niet maar dat maakt niet uit .
Dit ziet er zeer goed uit, die bodykit en kleur zijn echt super!
die boekenplank mag er voor mij ook af, da’s nog’ns -25kg ofzo…
verder vind ik lichtgewicht auto’s altijd uber cool
ipv dat moddervet gedoe van auto’s van vandaag die dikwijls de 2 ton aantikken.
@tjorque: Helemaal zonder boekenplank zal het niet gaan, want de luchtfilters zijn wat groot uitgevallen.
Ik denk er nog wat meer gewicht af te kunnen schrapen. Dump de brede spatborden, dump de achterspoiler, monteer passende velgen (Fuchs mag wel) en je bent weer een paar kilo (en flink wat duiten) lichter.
Ziet ‘ie er gelijk een heel stuk beter uit.
Zo mooi door haar eenvoud.
Iets te wit, andere velgen hadden er beter op gestaan. Maar verder top! dikke bak! Doet me denken aan de RWB porsches.
Wat een gru-we-lijk vette auto! Alhoewel, vet is in dit geval niet echt een toepasselijke uitdrukking.. Komt in ieder geval heel dicht bij de ultieme 911!
Overigens heeft Robbie het over 1 carburateur, maar het is duidelijk dat het er 2 zijn (eentje voor elke cilinderbank, met elke cilinder z’n eigen gasklep”huis”).
-edit: check!-
Zou er ook nog een gewichtsbesparing op het motorblok zijn gerealiseerd? Aangezien de motor achter de achteras ligt zou bij een algehele gewichtsbesparing het relatieve gewicht verder naar achter komen te liggen toch?
Ben benieuwd (als dat zo is) wat dat doet met de rijeigenschappen!
dikke party grill op de achterkant, voor lekker veel Brattwürsten.
Doe mij die ASK-21 maar!
Dé ultieme Nordschleife-monster!
@Audiboy: *Het
“voorzien van een carbonfiber bodykit ”
Denk eerder de complete body ipv een kit: http://www.federleichte-elfer.de/911-f-modell-leichtbauteile/aussen.html
@rotarypowah: GFK = glasvezelcomposiet, dus geen carbonfiber. Maar ik heb composietbedrijven het wel als eens “white carbon” horen betitelen, omdat koolstofvezel zo’n marketingterm is geworden. ;)
Dus deze auto is lichter dan mijn schoonmoeder? Ik zie voordelen.
@dustin24:
Deze auto heeft nog wel wat voordelen tov je schoonmoeder.
Zo kan je hier lekker in gaan zitten scheuren zonder dat je vriendin vervelend gaat doen en als je de sleutel eruit trekt is ie stil.
leuk leuk leuk :D alles wat anders is is per definitie leuk eigenlijk.. :mrgreen:
@dennisr: Ja, maar dat is altijd zo. En dat is dan wel weer jammer, want saai ;)
Mooi! Ik ben sprakeloos. Dit ding weegt net zoveel als een Lotus Elise. Ik mag wel hopen dat het zwaartepunt een beetje op dezelfde plek is gebleven. Anders wordt het nog riskanter met glad weer.
lekker track day auto(tje), zeker op semi slicks lijkt me. maar met dat gewicht achterin, en de grote (al dan niet werkende) spoiler achterop lijkt het me niet de makkelijkste :P
Jongens jongens, die spoilert gaat je als het goed is een beetje recht houden. laten zitten dus!
Heerlijk karretje btw
ik hoop dat hij met “To add speed, add lightness” totale snelheid bedoeld over een circuit oid, voor rechtlijnige topsnelheid is gewicht totaal niet belangrijk
@timberleek: No shit Adrian Newey,
OT: Ben ik nou de enige die een porsche ‘rug’ oneindig veel mooier vind zonder taartschep? Zo sexy..
Hey, dp design, bekend van de flachschnautzers, wist niet dat ze nog bestonden.
Prachtfoto’s, doet me denken aan m’n alfetta gtv ’77 van vroeger.
Was ook geheel wit en ongeveer hetzelfde gewicht ,gestript en zonder radio en boxen zelfs, raampje kon immers open.
Helaas,heb er enkel nog wat ouderwets analoge foto’s van :-(
Is ook eens een drm flachschnauzer van gemaakt (maar niet door dp)
Check die moddervette achterbanden! :D
Fantastische auto!
& blijkbaar is witte verf ook de lichtste verf.. Da’s niet zo mooi, van mij mogen er wel een paar grammetjes verf extra op om hem een andere kleur te geven.
BTW: 2.8kg/pk ,dat is niet mis! :)
Toch leuk als een zweefvliegtuig nogsteeds rond de 2500 kg weegt :)
Hoeveel keer zwaarder dan die porsche is dat?
Nice! Zo ga zelfs ik van 911’s houden ;)
En is dit nu een 964?
@bozewolf: Nee, een 911. Serie 911 dus, niet handelsnaam 911.
@Robbie:
ik zie meer dan 1 carburateur, jij ook?
mooi gedaan vind alleen de velgen wat minder