De Kia Niro Plus is de oude Niro, maar dan groter en nieuwer.
In de categorie ‘rijdend bord boerenkool met worst’ presenteren wij voor u vandaag de Kia Niro Plus! Dat is een geheel nieuwe auto en toch ook weer niet. Het idee doet ons nog het meeste denken aan de eerste generatie Skoda Superb. Oude wijn, nieuwe zakken en interessant voor de taxibranche. We zullen het even toelichten.
De Kia Niro Plus is gebaseerd op het oude model Niro (er is immers een nieuwe generatie). Wel is de ‘Plus’ iets aangepast. Zo is het model ietsje langer (een centimetertje) en een flink stuk hoger, met name aan de achterzijde.
Dat niet alleen, de achterzijde is ook duidelijk een stuk rechter. Dit is gedaan om de auto praktischer en ruimer te maken. Door de extra hoogte is er meer ruimte voor de achterpassagiers.
Kia Niro Plus ideaal als taxi
Daarmee is deze auto perfect geschikt om te dienen als taxi en nondeju, dat was ook precies de bedoeling van de Zuid-Koreanen. De auto is een wat Kia noemt ‘PBV’, oftwel een Purpose Built Vehicle. Het is een beetje wat Autech voor Nissan doet: complete voertuigen afleveren voor specifieke doeleinden, in dit geval om te dienen als taxi.
Maar andere doeleinden zullen in de toekomst ook mogelijk zijn. De basis hoeft dan niet altijd een oude of bekende Kia te betreffen. Het kan ook een compleet nieuwe auto zijn.
Ook voor de consument
Op zich is het niet vreemd dat Kia de Niro Plus heeft gelanceerd. Het is natuurlijk geen nekkendraaier of iconische sportwagen, maar wel prima crossover die op zich nog prima mee kan om als taxi door het leven te gaan. Helemaal als je bedenkt dat de basis de e-Niro is, dus het geheel elektrische model.
Althans, als het gaat om de taxi. Die is vooralsnog alleen voor Zuid-Korea bedoeld en wordt enkel daar geleverd met elektromotor. De Kia Niro Plus zal ook als consumentenversie op de markt komen in sommige landen.
Dan is er wél keuze tussen een elektrische versie, de plug-in of de reguliere hybride. Wordt jij ook zo warm van de Kia Niro Plus, dan hebben we slecht nieuws voor je. Het model staat niet op de planning om naar Europa te komen.
Meer lezen? Check hier of Private Lease EV’s interessant zijn!
bushdoctor zegt
Off-topic maar ik weet niet waar ik het anders moet vragen. Om een comment te lezen moet ik scrollen binnen in het comment. Het is volstrekt onleesbaar op deze manier, wat een gepriegel om een comment volledig te lezen. Op een iPhone overigens. Is hier iets aan te doen. Ik lees al ruim 10 jaar Autoblog maar deze irritatie begin techt een dealbreaker te worden. Ook loopt de app vaak vast
Dutchdriftking zegt
@bushdoctor: [email protected]. met Android is de app overigens prima. Op plusjes na dan.
Christian zegt
@bushdoctor: hier hetzelfde geneuzel met commentaar lezen
bushdoctor zegt
Worden kritische comments verwijderd? Zijn jullie full Putin gegaan?
bushdoctor zegt
Oh ik k was te voorbarig, mijn comment straatverbod gewoon in, waarvoor excuus
B00G1E zegt
Ondertussen ben ik gewoon nog steeds blij met mijn “oude” Niro. 50mpg scheelt deze zuinige hollander zelfs in Amerika een hoop geld aan peut. Dat kan ik dan weer in de sportage met 2.0Turbo gooien die nog geen 20mpg haalt.
faalhaas zegt
Mooie opvolger voor de Prius Plus taxi, hoewel ze nog in veel hoofdsteden rondrijden beginnen ze intussen bejaard te worden.
Variomatic zegt
Vreselijk nietszeggend, sullig ding om te zien, net als de gewone Niero, next..
Gulli zegt
Nou, als de Niro iets niet nodig heeft is het meer ruimte voor de achterpassagiers. Als ik met mijn 1.80m in de auto zit is er achter mij meer dan genoeg ruimte over, mijn schoonmoeder kan rondjes lopen in de voetenruimte! Maar die extra centimeter beenruimte zal het verschil gaan maken.
tortuga zegt
Had peugeot ook niet zo iets? Met de 206 terwijl de 207 er ook was