Je kunt bij ook met oude Cayennes terecht bij de Porsche Classic-afdeling.
Het is misschien wel de makkelijkste manier om een relatief moderne en dikke Porsche te kopen: een Cayenne. De 955-generatie werd in 2002 geïntroduceerd. Porsche zag al snel in dat dit soort auto’s enorm populair zou zijn en dat klopte ook. De Cayenne is voor Porsche een enorm succes geweest en verrassing: dat is het nog steeds.
Het enige nadeel is dat ze nieuwe weliswaar erg geliefd zijn, maar gebruikt niet. Voor 10 mille heb je al een heel behoorlijke Cayenne. Daar zal dan ‘iets’ werk aan zitten en de eerste grote beurt kost je ook 10 mille. Vandaar dat ze zo gunstig zijn geprijsd. Het probleem is dat de Cayenne niet de Porsche is die je je zelf altijd hebt beloofd. Het is natuurlijk voor de helft een Touareg en het is niet een sportwagen.
Nieuwe stickers voor oude Cayennes
Maar waar de handel de auto’s voor enkele duizenden euro’s wegschuift, geeft Porsche de Cayenne wat extra liefde. In dit geval in de vorm van Porsche Classic-stickers! Jazeker, stickers. liveries en ‘decals’ zijn de laatste tijd bijzonder populair. Daarom heeft Porsche drie gave stickersets in de aanbieding voor de Cayenne: Rallye, Hunt en Adventure.
Maar er is nog iets wat heel erg populair is: offroaders maken van je crossovers. 10 tot 15 jaar gelden was het ‘in’ om juist met dikke bodykits, extreme verlagingen en grote velgen met platte banden door de PC Hooft te cruisen. Tegenwoordig is de offroad look helemaal populair. Denk aan dakdragers, kleine velgen met grote dikke banden met grofiel profiel, verstralers op het dak, extra reservewielen en dergelijke.
Transsyberia
Daar gaat Porsche Classic ook in voorzien voor de Cayenne 955 en het facelift-model, de Cayenne 957. Er komt een complete accessoiregids met extra lampen, rubberen vloermatten, tenten en ga zo maar door. Ook een gebruikte Porsche Cayenne moet je dan alsnog helemaal naar wens kunnen aankleden. Het is overigens best vreemd dat Porsche Classic er nu pas mee aan komt zetten. Het idee lijkt namelijk erg veel op dat van de Porsche Cayenne S Transsyberia.
Er zijn van de eerste generatie zo’n 275.000 exemplaren gebouwd, daar er zijn er genoeg waarmee je nog aan de slag kunt gaan.
Meer lezen? Check hier de Autoblog-special over de Porsche Cayenne (955).
Nog meer lezen? Check hier onze techniek-special over stickers.
tinnemans zegt
Hoe zat dat ook alweer met apen en gouden ringen? 🤔
Dat dus. 😁
pindakoning zegt
Die 955 moet je links laten liggen, de 957 kan je best leuk maken zo te zien
Robert zegt
Een oude Porsche Cayenne kopen is anno nu misschien wel het beste alternatief voor geld verbranden, zeker nu we ook dit jaar weer een vuurwerkverbod opgelegd hebben gekregen.
ouwedibbes83 zegt
@RRRobert: omdat t onderhoud zo schrikbarend duur is, of omdat je verwacht dat ze binnen korte tijd helemaal niets meer waard zijn?
Robert zegt
@ouwedibbes83: nou, dat eerste argument gaat zeker op, en dat tweede argument begint zo langzamerhand ook steeds zwaarder mee te wegen als je het mij vraagt. Die waardedaling wordt natuurlijk ook wel stevig in de hand gewerkt juist doordat het onderhoud een behoorlijk zwart gat in de portemonnee of spaarrekening kan (zal?) slaan.
Mochten er hier ervaringsdeskundigen zijn die het tegendeel kunnen bewijzen (beamen, beargumenteren), dan hoor ik dat natuurlijk ook graag.
ouwedibbes83 zegt
@RRRobert: een vriend van mij heeft er net eentje (955) gekocht na een aankoopkeuring bij de Porsche specialist, zijn eerste reparaties moeten nog uitgevoerd worden. Vorig onderhoud was aardig bijgehouden, ook de laatste jaren nog bij Porsche zelf. Mss anderen hier met ervaring?
leapp zegt
Ik rij er sinds anderhalf jaar één. Een 955 uit 2005. Gekocht bij een Porsche dealer in München. Volledig gedocumenteerd en onderhouden bij officiële Porsche garages. 140k op de teller met twee eerdere eigenaren. Aankoopkeuring laten uitvoeren bij Schmidt Oss en de aandachtspunten aan laten pakken. Aanschafprijs 16k, reparatie van de aandachtspunten 8k. Geen goedkope auto in onderhoud maar ik rij hem zakelijk als youngtimer en dan is het nog enigszins te behappen. Zeker vergeleken met mijn vorige 964. Verbruik 1:8.5 gemiddeld.
Je kan voor dat bedrag ook een grijze massa auto kopen van pakweg een jaar of 3 oud maar een Cayenne blijft toch een klasse apart. Zeker met luchtvering, stuurverwarming, stoelverwarming, regen, parkeer en lichtsensoren + een navigatiesysteem wat nog te updaten valt rijdt het heerlijk en na al die jaren geen kraakje of piepje te horen. Een ideale gezinsauto met veel ruimte dus.
Goed onderhouden exemplaren worden schaarser en duurder. Exemplaren met minimaal 7 of meer vorige eigenaren staan er genoeg te koop maar die hebben vaak achterstallig en/of uitgesteld onderhoud. Zeker als de originele facturen ‘zoek’ zijn is het oppassen. Een aankoopkeuring is daarom altijd een pre.
Goed_Koopman zegt
Ondanks alles zou ik een nette 957 GTS 4.8 V8 met handbak (!) toch graag willen hebben. De enige echt leuke van de reeks.
unimog406 zegt
Bovenste foto bij het artikel gaat nog wel, maar als het goedkoop Porsche rijden in rally trim moet zijn, nam ik eerder een 996 en tooide ik die op in Safari-look. Of een vroege Cayman, misschien nog leuker.
Dutchdriftking zegt
Ergens heeft het toch wel wat. Met je Porker door de modder.