Een oude Bentley kan heel betrouwbaar zijn. Toch?
We geven weleens af op de betrouwbaaarheid van auto’s tegenwoordig. Natuurlijk zijn er zat auto’s met issues, maar zo erg als het vroeger was, is het echt niet. Auto’s roestten toen nog onder je togus weg en hadden veel meer issues. Net als met alle dingen van vroeger, vergeten we de narigheid en over-romanticeren we de mooie dingen. Kinderen voor Kinderen was verwend kroost van kakkers uit het gooi en verkeerspark Assen was een grote parkeerplaats met een paar skelters.
Dat we dingen over-romanticeren kom je ook achter als je een klassieker gaat rijden. Dan loop je ineens tegen allerlei dingen aan ‘die erbij’ horen. Zeker met een Britse auto – zoals een Bentley – kan dat het geval zijn. Zeker in de jaren ’60 en ’70 waren ze soms briljant, maar niet altijd even deugdelijk.
Ook was het niet voor iedereen even makkelijk om eraan te sleutelen. Maar ja, een klassieke Brit heeft enorm veel charme, rijdt vaak uit de kunst en ziet er chic uit. Dus wat moet je dan?
I Got 5 On It
Simpel! Je gaat naar Lunaz toe. Nee, dat is niet de hip hop-groep uit Californië die een hit hadden met ‘I Got 5 On It’. Lunaz is een bedrijf in het Verenigd Koninkrijk en ze zijn gespecialiseerd in restomods. EV-restomods, om preciezer te zijn. Ze nemen met liefde zo’n luxe Brit uit Crewe onder handen.
In dit geval hebben ze een Bentley Continental S2 onder handen genomen. Dat is een bijzonder fraaie en voorname auto. Kijk eens:
Natuurlijk, een moderne Bentley Continental GT zal op alle vlakken beter zijn, behalve op ‘uitstraling’. Deze Continental S2 heeft een speciale body van James Young waar er maar 4 van gebouwd zijn.
Het is dus bijna heiligschennis dat de olielekkende en nauwelijks vermogen producerende 6.2 liter V8 eruit is gehaald. In plaats daarvan heeft Lunaz een elektromotor in gebouwd. Deze is goed voor 400 pk, meer dan het dubbele dan standaard.
Super veel koppels voor betrouwbare Bentley
Het koppel is heerlijk Bentley-esque, want je hebt 719 Nm tot je beschikking. Daarmee kun je nu in 6,9 seconden naar de 100 km/u sprinten. Waanzinnig niet relevant, maar oh zo leuk. Dan het onderstel, dat heeft Lunaz ook onder handen genomen voor je.
Het klinkt ordinair, maar er is nu een schroefset aanwezig! Deze kun je volledig naar smaak afstellen. Bijzonder, dat kan dus vanaf de bestuurderstoel! Je hoeft niet onder de auto te duiken. Ook is de remmerij aangepast: er zijn grote schijven rondom. Voor hebben de klauwen zes zuigers, achter vier.
De auto wordt vervolgens fabrieksnieuw gemaakt door middel van restauratie. Dus geen onderdelen reinigen en overspuiten, maar nieuwe onderdelen.
Lunaz stript de auto in zijn geheel en bouwt zo alles weer minutieus op. Uiteraard kun je dan ook kiezen uit een nieuwe lakkleur, bekleding of houtinleg. De keuze bij de Britse restomodders is eigenlijk oneindig.
Qua prijzen voel je al aankomen dat dit geen goedkoop grapje gaat worden en dat klopt ook wel. Voor dit exacte exemplaar hebben we geen prijs, maar een andere Bentley (ook uit 1961) kostte ongeveer 350.000 pond om om te bouwen. Maar ja, dan heb je aanzienlijk minder vaak pech met je klassieke Bentley!
Meer lezen? Dit zijn de 11 duurste auto’s op Marktplaats!
flyerbunch zegt
Dit soort zaken zal alleen maar meer gaan voorkomen, maar vraag me af wat het met de restwaarde gaat doen als zo’n restomod classic op de veiling komt te staan over enkele jaren.
kniesoor zegt
Als de electrotechniek er ingebouwd is zonder de oorspronkelijke structuur van de oto geweld aan te doen en je de matching numbers oude techniek (motor, bak etc) meelevert is er niet of nauwelijks impact op de waarde, lijkt me.
O plaat zegt
In een wereld waar zaken als het gebruik van aftermarket rubberen slangetjes en niet originele banden een verschil maakt 350.000 euro spenderen aan een ombouw waar liefhebbers niet op zitten te wachten lijkt mij alles behalve een slimme investering. Dit ding zal oud worden als een glas melk.
Wolflow zegt
Die gaan niet naar de veiling.
Zul je voor moeten betalen om die te kunnen lozen.
De waarde van metaal is een stuk minder dan dat het recyclen van accu’s gaat kosten
Papageno zegt
Mocht je zoiets tegen komen, lat het even weten. Dit zou ik bijzonder graag hebben: een betrouwbare electrische auto met de uitstraling. Hier gaat zeker wel markt voor zijn.
O plaat zegt
De zoveelste verkrachting van een klassieker. Nuja ik vermoed dat het aantal garages die aan een Bentley uit die tijd kan werken op één hand te tellen zijn. Ik vraag mij wel af wie dit koopt. Verzamelaars van klassiekers willen een originele en mensen die high tech snufjes willen kopen een nieuwe. Hopelijk blijft dit nog lang verboden in België en wordt dit het paradijs voor onverprutste klassiekers.
mp014 zegt
In “ons aller” België heeft de FIVA daar een duidelijke mening over:
De FIVA “heeft begrip voor de motivatie van bepaalde eigenaars om hun wagens elektrisch te maken”, maar wijst er toch op “dat de organisatie gewijd aan het behoud, de bescherming en de promotie van oldtimers het gebruik van onderdelen uit moderne elektrische wagens (motoren en batterijen) ter vervanging van de aandrijflijn van een oldtimer niet kan ondersteunen”. Of anders gezegd: een oldtimer met een moderne elektromotor en batterijen is niet langer van historische waarde.
throwingstars zegt
Niet de eerste keer dat het hier over Lunaz gaat: https://www.autoblog.nl/nieuws/britse-ev-bouwer-krijgt-geldimpuls-van-david-beckham-898363
Voor mij allemaal goed, hoor. Dat je in een oude Lambo of Ferrari de V12 laat zitten, lijkt me voor de hand te liggen. En er zin best nog wel wat andere modellen waar je beter af blijft. Mijn eigen klassieker mag ook nog gewoon 25 l/100 km door zijn V12 blijven zuipen.
Maar in een oude Bentley of Rolls, waar alles op alles werd gezet om de motor zo onhoorbaar en onvoelbaar mogelijk te maken, is een elektromotor volgens mij een perfecte match.
Net zoals in een oude DS, by the way: heerlijke auto met afgrijselijke viercilinder in de neus.
Er zijn trouwens maar heel weinig viercilinders (benzine of diesel) waar ik vrolijk van word – uitzonderingen zijn wat VTEC’s en GTI-achtigen.
Het lijstje met potentiële auto’s is best lang, denk ik.
wimof zegt
Laat ons een Wankel in de DS leggen, Mazda toonde ons dat het kan.
1000bochten zegt
Helemaal met je eens. Een Ferrari-, Porsche- of Lambo-motor moet je lekker laten zitten. Auto’s waarbij de motor niet het karakteristieke punt van de auto is, vind ik prima om te vervangen. Daarbij zijn de door jou aangehaalde Rolls en Citroën DS uitstekende voorbeelden van auto’s die er naar mijn idee alleen maar beter van worden; minder onderhoudsgevoelig, vlotter, betrouwbaarder en nog comfortabeler.
O plaat zegt
Het lijkt mij net eenvoudiger iemand te vinden die aan een DS wil werken dan aan een V12. Ik heb een 1966 mustang staan die al sinds 2017 met rem problemen zit. Voor oldtimer garages is hij te Amerikaans en voor garages van Amerikanen is hij te oud de enige garage die er naar wil kijken zit op 150km. Succes om iemand binnenn 20 jaar te vinden die naar je V12 nog maar wil kijken.
cossiekiller zegt
I got 5 on it
ponnie zegt
Zo’n auto is gewoon verkloot en niet omdat ik een electro hater ben, maar er is gewoon niet meer lekker mee te rijden.
Iedereen die wel eens in zo’m electro ombouw heeft gerede weet, je wordt helemaal schreeuwend gek van al het geluid dat normaal overstemd/gemengd wordt door motorgeluid.
Als er iets niet te doen is is het wel constant wind, banden, steentjes etc. die je constant hoort.
Je ziet ook vaak dat er in de praktijk eigenlijk zelden met zo’n ombouw gereden wordt, hooguit naar een evenement.
nicolasr zegt
HEE @willeme, Niet zo over Kinderen voor Kinderen hè?? We konden écht wel een moppie zingen hoor. Ik en mijn Gooise kakkervriendjes… ;-)
mashell zegt
Dat je jezelf nog met hen durft te associëren…
“Een kind ondej de evenaaj wordt latej vaak een bedelaaj” gewoon de halve wereldbevolking eventjes gediscrimineerd, er zijn mensen voor minder vervolgd.