En deze oude beige 911 is ook sneller dan een 959!
Het aantal Porsche resto- en retromodders zijn niet meer op één hand te tellen. Ook niet op twee.Vroeger had je Paul Stephens en DP Engineering. Sinds de komst van Singer springen ze als paddenstoelen uit de grond.
Voor vandaag hebben we deze oude beige 911 van Classic eCars voor je in de aanbieding. Het is de mooiste Porsche 911 ooit gebouwd. Althans, voor onze collega @jaapiyo. Het is namelijk een G-Model in het beige met Pasha-bekleding. Precies zoals hij het graag ziet.
Project e01
De naam van de oude beige 911 is de Project e01. Dankzij die die naam en de naam van de onderneming weet je al wat de volgende stap gaat zijn. Ze hebben die heerlijk fauchende zescilinder boxer eruit gehaald en vervangen voor een elektromotor, ‘Direct eDrive’ genaamd.
Een groot deel van de beleving van het rijden van zo’n 911 is dus compleet om zeep geholpen. Een hoger gewicht (voor het accupakket) en geen geluid. . Vooruitgang is soms ook gewoon achteruitgang.
Maar de Project e01 heeft uiteraard een troef achter de hand. Het apparaat is namelijk niet alleen heel erg mooi, maar ook echt belachelijk snel. De staande kilometer legt het ding namelijk af in 21,22 seconden. De elektrische motor is namelijk goed voor 680 pk en 3.200 Nm! Al die krachten worden afgevuurd op de achterwielen.
Snelheid oude beige 911
Even ter referentie, de Porsche 959 heeft 21,6 seconden om de 1.000 meter af te leggen en die auto is lichter én heeft vierwielaandrijving. In vergelijking met het moderne spul: de auto zit tussen de 992 Carrera en 992 Carrera S PDK in qua 0-1.000 meter tijd.
Er zijn twee accupakketten die – volgens zijn makers – moeten zorgen voor een betere gewichtsverdeling. Dat is niet zo moeilijk, die is bij een 911 niet al te best. Dat is nu juist wat zo’n auto leuk maakt. Als Gordon Ramsey niet meer vloekt is het gewoon een soort kokende Wim Kieft.
Om een idee te krijgen hoe snel het is, hebben we uiteraard ook bewegende beelden voor je. Die kun je hieronder bekijken:
Meer lezen? Dit zijn 911’jes die oud en nieuw combineren!
Foto- en videocredits: Classic eCars
kniesoor zegt
In een reguliere 911 kan je al haast geen bagage kwijt, in deze e01 kan helemaal zo goed als niets mee. Tenzij je je bijrijder en kinderen/hond in de ramsj gooit, dan kunnen bijrijdersstoel en achterbankje dienst doen als ‘kofferbak’.
Neptukker zegt
Dit is toch een soort Juta Leerdam in een huispak maar dan andersom. Het had zo mooi kunnen zijn maar valt vies tegen.
Dutchdriftking zegt
Lekker kleurverschil tussen het voorscherm en de deur zeg!
heckblende zegt
lichtval / schaduw
O plaat zegt
Voor liefhebbers van klassiekers is dit heiligschennis.
Voor liefhebbers van high tech sportwagens is dit een oude bak.
Voor wie een dagelijks voertuig zoekt is dit onpraktisch.
Het enige bestaansrecht van dit voertuig is Porsche puristen ergeren denk ik.
hanse1one zegt
De acceleratie vergelijken van een electrische wagen met een wagen met benzine motor. Is hetzelfde als een hamburger vergelijken die klaargemaakt is op de barbecue of opgewarmd is in de microgolf. De microgolf is sneller, maar geen zinnig mens kiest daarvoor.
mashell zegt
Haha. Natuurlijk worden er veel meer magnetron maaltijden gegeten dan BBQ maaltijden. Het fijne aan de BBQ is dat als het weer eens niet helemaal gaar is of juist kankerverwekkend zwart aangebrand je er dankzij de BBQ saus (dat is gewoon stroop) niks van proeft. Bij de BBQ gaat het om de gezelligheid, lekker eten doe je een andere keer wel.
julian06 zegt
Ik ken iemand met een 997 die 0-100 in minder dan 2 seconden doet en een topsnelheid heeft van 350+ km/u
Hubert zegt
Wauw..