In 010 en 020 zijn dan wel dan bendes actief die met hypermoderne apparatuur losgaan op de nieuwste modellen, maar over het algemeen zitten autodieven behoorlijk in hun maag met al die geavanceerde beveiligingssystemen van tegenwoordig. Daarom zijn de oudjes de laatste tijd weer steeds meer in trek bij de hebberige boefjes.
We hebben het dan over modellen van 21 jaar en ouder. Deze worden nu twee keer zoveel gestolen als aan het begin van deze eeuw: 596 oldtimers verdwenen vorig jaar, tegen 237 in het jaar 2000. Om het geheel nog iets te verergeren worden de oudjes ook minder vaak teruggevonden dan moderne exemplaren: 47,1% tegen 55,9%.
De modellen die het meest worden gestolen zijn de oude VW Golf en de Opel Kadett en Corsa. Ook klassieke Citroëns, Porsches, Volvo’s, Mercedessen en BMW’s zijn in trek. Guus Wesselink, directeur van de stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit:
“”Het gaat om een klein deel van de totale diefstallast, maar het blijven nare gebeurtenissen voor de mensen, zeker als je bedenkt dat de meeste van die auto’s niet tegen diefstal zijn verzekerd. Het blijft dus oppassen voor de eigenaren. Startonderbrekers zitten er niet in, dus ze zijn ook nog extra kwetsbaar.”
Wesselink verwacht dat er een verschuiving in het wagenpark plaatsvindt door de sloopregeling, en dat daarmee het totale aantal autodiefstallen omlaag gaat. Leuk bedacht, zo kun je inderdaad proberen met een positieve noot je bericht te eindigen. Autoblog-tip: gooi maar een extra stuurslot om je Amazone, je weet nooit waar het goed voor is. (via telegraaf)
Laue zegt
logisch, er komen steeds meer oude modellen (diefstal gevoelig) bij. een goed alarm doet wonderen.
Oliver zegt
Dat zijn best wel veel auto’s!
Athar zegt
47,1% van 596 = 280 terug gevonden autos
55.9% van 237 = 132 terug gevonden autos.
Dat betekent dat er absoluut gezien dus meer autos terug gevonden worden en procentueel minder.
vla zegt
De eigenaren van een Suzuki Swift lachen in hun vuistje. :mrgreen:
BmwMPower zegt
In dat geval, wie jat er even een BMW 3.0 CSL in het wit, met de bekende M-Striping en een BMW M635i voor me?
AMGJunk zegt
BMW M635i???
BmwMPower zegt
@ AMGJunk
http://katalog-automobilu.cz/img/bmw-6-e24-m635-csi-6.jpg
Joerek zegt
Opzich is het verschil ook ‘maar’ 260 autos per jaar. Wel 2x zoveel, maarja… zijn er 8 jaar later ook niet gewoonweg meer old-timers? Zo kan je leuk omgaan met statistiek.
Mairsil zegt
Ik moet zeggen dat het me erg mee valt hoeveel ze uberhaupt nog terugvinden. Dat soort statistieken durf je bij fietsen niet eens van te dromen, daar is 10% al veel.
Jesper zegt
@ Vla: Tot ze hun buitenspiegels er naast zien bungelen :P
Tombnolz zegt
Gelukkig in onze Impala wél voorzien van een startonderbreker ! :) (waarschijnlijk makkelijk te omzeilen overigens…)
Bramster zegt
@ Athar, je zit wat te goochelen met getallen
De getallen zijn:
237: Aantal verdwenen oldtimers in 2000
596: Aantal verdwenen oldtimers in 2008
47,1%: Percentage van oldtimers dat na diefstal wordt teruggevonden
55.9%: Percentage van moderne wagens dat na diefstal wordt teruggevonden
Je rekensommetje is dus niet correct.
BananaFlip zegt
Ook al oude premiumbarrels in trek?
Stender zegt
Hmm ik heb wel een oldtimer Opel maar geen Kadett of Corsa… Gelukkig wel tegen diefstal verzekerd
Knoopie zegt
Kadett? Leven die nog dan? Ik dacht dat die allemaal al tussen de pers zaten :lol: Maar op zich logisch.. Tis natuurlijk veel makkelijker een golf van 1990 mee te nemen dan eentje uit 2005. Als ze de mijne maar laten staan!
YK zegt
@Knoopie,
Dat hoop je natuurlijk… :twisted:
OT: Is me de laatste tijd ook opgevallen. Hier in de Haarlemmermeer (023), zie je steeds meer van die oude barrels maanden lang langs de weg staan. De een zonder ruiten, de ander met lekker banden enzo… Zelfs hier in een woonwijk staat er al wekenlang ene Nissan waarvan de linkerportier erafgerukt is…
VivelaFRANCE zegt
Maar zo’n oude Kadett levert toch helemaal níks op? Wat heb je er dan aan om hem te gaan stelen?
Volvo_440_turbo zegt
Ik zou graag eens een bekwaam autodief tegenkomen die het alarm van mijn Volvo 440 turbo ’94 kan uitschakelen, mij lukt het alvast niet, ook al doe ik perfect wat de gebruiksaanwijzing vraagt te doen hiervoor
En het alarmsysteem zelf, vind ik niet…
Is wel onhandig als je een accu wilt verwisselen…
PRO_CEED RIJDER zegt
Is een alarm systeem van Clifford klasse 2 een goed systeem voor je auto?
julian zegt
Is een alarm systeem van Clifford klasse 2 een goed systeem voor je auto
Jesper zegt
@ julian: Uitstekend systeem, daar heb ik het op geleerd :twisted:
@ VivelaFrance: Ehh, joyriden?
@ Volvo_440_Turbo: Be carefull what you wish for :twisted:
Volvo_440_turbo zegt
@ Jesper, als ik iemand mijn auto zie stelen, beloof ik dat ie het niet na zal vertellen ;)
Een tijdje geleden op een fuif was er een jongen tegen mijn auto aan het plassen… Die jongen is het huilend afgedropen, en ik heb hem zelfs nog niet aangeraakt ;)
Citrofiel zegt
Citroëns ook? Dus klassiek zijn ze wel in trek? Ah, ik weet al hoe het komt. Er rijden gewoon veel klassieke Citroëns rond in NL, daardoor worden er ook meer gestolen hè…
VivelaFRANCE zegt
En @ Citrofiel, wie wil er nou geen DS of SM :P ?
Citrofiel zegt
@ VivelaFRANCE; En ze zijn nog gemakkelijk te stelen ook: Je kruipt zo door de roestgaten naar binnen! :P
cas zegt
ach…misschien komt het omdat ze mooier zijn…
misschien omdat iedereen een 02 of e21 wil
ik begrijp het wel
cas zegt
of inderdaad om op de franse toer te gaan,…
een 2cv, ds of sm is natuurlijk een makkelijk doelwit
of een mooie hy…
of een kever, een golfje 1…
snap sowieso niet dat niet iedereen zo een auto wil rijden…
kadett rijdt beter zegt
Het klopt wel. Mijn E-Kadett is een paar jaar geleden in Utrecht bijna gestolen.
Met een schroevendraaier schijn je ze zo open te kunnen maken.
Sindsdien gebruik ik ik zo’n fijn groot, lomp stuurslot.
Werkt goed!
:-)
Yellomello zegt
is eigenlijk niet echt raar, oudere auto’s zijn idd makkelijker te stelen. Daarom staat mijn BMW E24 (635CSi) altijd in de garage). De dagelijkse auto is voorzien van startblokkering en daarom slaapt altijd buiten…