We zetten de oude en de nieuwe 992 naast elkaar om álle uiterlijke wijzingen te vinden.
Het autonieuws van deze week is de vernieuwde Porsche 911. Na de introductie van de watergekoelde motoren en de turbo’s in het nu tijd voor de volgende stap: een hybride 911. Het onderwerp van gesprek was dus vooral de techniek, maar we gaan nu ook nog even de uiterlijke wijzigingen onder de loep nemen. Daarbij hebben we ook echt een loep nodig, want de uiterlijke wijzingen zijn een stuk conservatiever dan de technische wijzigingen.
Porsche 992 Carrera
Wouter vertelde al het één en ander in de video, maar we zetten ze nu even naast elkaar, zodat je kunt vergelijken. Te beginnen met de standaard Carrera. Hier zijn de verschillen het kleinst, maar ze zijn er weldegelijk. De koplampen bijvoorbeeld. Die zijn nog net zo rond als eerst, maar de LED-verlichting is wel anders. Dat betekent dat de verlichting uit de bumper is verdwenen: alles is nu geïntegreerd in dezelfde luchtunit. Daardoor is er ruimte voor grotere luchtinlaten in de voorbumper.
Als we de achterkant bestuderen zien we dat de achterlichten nu één horizontale balk vormen. Dit zagen we voor het eerst op de Taycan en het wordt nu geïmplementeerd op alle modellen. De uitlaten zijn nog hetzelfde, maar de achterbumper is wel ietsje agressiever geworden. Als je goed kijkt zie je dat ook het luchtrooster achterop gewijzigd is. Je kan het maar weten.
Interieur
Het interieur is een gevalletje ‘zoek de verschillen voor gevorderden’. Maar ook hier zijn er verschillen. Net als bij de andere nieuwe Porsches is de draaiknop vervangen door een gewone startknop. Daarnaast is een Drive Mode-knop op het stuur. Verder hebben de analoge tellers het veld moeten ruimen, de 992.2 is helemaal anno 2024 met een digitaal instrumentarium.
Met de achterbank is ook nog wat bijzonders aan de hand. Die schittert namelijk door afwezigheid op de vernieuwde 992. De coupé heeft standaard geen achterbank meer. Gelukkig kun je die wel gewoon aanvinken op de optielijst, zonder meerprijs.
Porsche 992 Carrera GTS
De Carrera GTS moeten we nog even afzonderlijk behandelen, want die wijkt meer af van de vorige generatie. We moeten er wel bij zeggen dat dit in principe de SportDesign-bumpers zijn die je ook op de normale Carrera kunt krijgen. Dan hebben ze echter niet de opvallende verticale lamellen (die ook dicht kunnen).
Dat is meteen het belangrijkste verschil tussen de nieuwe GTS en de oude: de nieuwe heeft een voorbumper die een stuk agressiever is. Zo van voren lijkt het bijna een GT3. We zijn dus benieuwd hoe agressief die wordt.
Aan de achterzijde kun je de GTS herkennen aan de uitlaten. Die zijn naar het midden toe gekropen. De ovale vorm is dan weer niet uniek voor de GTS, die heeft de normale Carrera ook als je het SportDesign-pakket aanvinkt. Maar je kunt dus wel degelijk zien dat je met een GTS te maken hebt, waar dat vaak nogal lastig is bij Porsche.
Als je een Porsche 992 spot weet je nu dus waar je op moet letten om de nieuwe te herkennen. En je kunt meteen als een getrainde spotter zien om welke variant het gaat. Mocht je nog wat willen oefenen, dan kan dat in de configurator, want die staat al live.
Wil je dat Wouter hoogstpersoonlijk de wijzigingen aanwijst? Check dan de video:
Gele Koplamp zegt
Zo jammer dat we de analoge klokken niet meer terug gaan zien. 911’s hadden misschien wel de mooiste tellers van allemaal. Maar als het dan toch allemaal digitaal moet, is dit wel erg netjes. Karakter blijft behouden.
kennone zegt
Eens, vind die schermen echt verschrikkelijk. Ik vind dat je net als bij de Defender de keuze moet hebben.
Robert zegt
Eindelijk hebben ze die AliExpress look leds in de koplampen vervangen door iets wat stijlvoller is.
Johanneke zegt
Wat zou een achterbumper in carrosseriekleur kosten? Dit ziet er zo pauper uit.
Ze blijven wel tijdloos mooi. Dat is het knappe aan dit design. De Fiat 500 heeft dat ook.
Dutchdriftking zegt
Dat dus. Het eerste wat ik zou doen bij zoveel nieuwe auto’s!
machielvdd zegt
Dan moet je het SportDesign-pakket aanvinken á €4.197
kennone zegt
Volgensmij blijft hij bij deze nieuwe dan ook gewoon zwart en krijg je er zo’n lelijke spoiler bij. (Daar hadden ze eigenlijk een ducktail van moeten maken)
machielvdd zegt
Nee bij het SportDesign-pakket kun je kiezen tussen carrosseriekleur en zwart. Die spoiler krijg je alleen als je de Aerokit aanvinkt (wat bij de 992.1 vrijwel niemand deed).
jippie zegt
Die voorkant met die lamellen dat is toch echt niet om aan te zien.
Elise zegt
Luxaflex had een paar restpartijen liggen en die hebben ze goed kunnen verkopen blijkbaar.
harrie zegt
De laatste Porsche facelifts zijn allemaal zo stijfjes met een lineaal getekend, vooral die breedbekkikker grilles.
Doe mij maar een 991.
Harmen zegt
Tja, die achterkant, lijkt wel een heel brede brievenbus. En dan die zwarte onderkant. Allemaal beetje Japans ogend. Stijlvol is het allang niet meer.
Mijn 964 wordt steeds mooier
mashell zegt
De achterkant is wel flink verbeterd. Door de lichten in een balk te stoppen en de kentekenplaat op de bumper in plaats van in de diffusor te hangen oogt de kont een stuk minder dik. Knap gedaan!
Richmond zegt
Vroeger wilde iedereen chroom en nu wil iedereen zo min mogelijk ervan. Alles moet zwart. Het oogt zo goedkoop terwijl dat het niet eens is. Je betaald extra voor al dat zwart.
ghini zegt
Dat er geen analoge klok meer is vind ik niet vreemd of storend, lijkt prima digitaal uitgevoerd en het is praktisch dat je kan switchen tussen verschillende schermen.
Dat er een start stop knop is gekomen is ook prima, maar de uitvoering is echt slecht. Goedkoop saai knopje, dat past niet bij de beleving en de prijs van een 911. Echt een keiharde misser van Porsche. Ik dacht nog even misschien kan je die upgraden maar nee, het blijft een goedkoop lelijk plastic knopje.
Wat ik ook teleurstellend vind is het gebied rondom de uitlaten. Dat was bij de vorige 992 ook al matig. Het oogt gewoon te goedkoop voor een Porsche 911. Dat meer mensen daar niet over klagen verbaasd mij. Ook de uitlaten zijn beleving maar de delen er omheen zijn zwart plastic. Die vierkante delen die nieuw zijn op de 992.2 veranderen dat niet, die zien er opgeplakt uit, nutteloze toevoeging.
Verder vind ik alle bumpers en luchtinlaten eeen behoorlijke aftermarket vibe hebben. Nig meer bij het SportDesign pakket. Oogt niet premium. Wat mij betreft is de techniek van de 992.2 interessant maar cosmetisch valt er veel tegen en gaat het zelfs de verkeerde kant op.