Jullie mogen deze week beslissen of de facelift van de Peugeot 508 geslaagd is, ja dan wel nee.
Het is altijd een lastige (zo niet onmogelijke) taak: een model dat gewoon helemaal klopt een facelift geven. Toch moet ook de Peugeot 508 er aan geloven. Vorige week kregen we de facelift van de 508 voorgeschoteld. Die gaan we nu nog wat nader onder de loep nemen door de oude en de nieuwe naast elkaar te zetten.
De Peugeot 508 had helemaal geen ingrijpende facelift nodig, maar toch zijn de Fransen best rigoureus te werk gegaan. Als je de auto recht van voren ziet lijkt het alsof je naar een compleet nieuwe generatie kijkt.
De pre-facelift 508 oogde al redelijk agressief met zijn slagtanden, maar de facelift gaat nog een paar stapjes verder. We zien nu maar liefst drie slagtanden die onder de koplampen uitsteken. De koplampen zelf zijn ook compleet nieuw.
Naast opvallende koplampen heeft Peugeot ook voor een bijzondere grille gekozen. Die loopt geleidelijk over in de voorbumper, waardoor niet duidelijk is waar de grille ophoudt en de bumper begint. Dan is er ook nog het nieuwe logo, dus uiteindelijk is er vrijwel niks hetzelfde gebleven aan de voorkant.
Van achteren zijn de wijzigingen een stuk minder ingrijpend. Sterker nog: je moet even goed kijken om de verschillen te zien. Die zitten ‘m onder meer in de achterlichten. Die zijn qua vorm nog hetzelfde, maar de LED-lampen zijn anders. Daarnaast is het logo aan de achterkant helemaal verdwenen. In plaats daarvan staat Peugeot uitgeschreven tussen de achterlichten.
In het interieur zijn er ook nog wat subtiele verschillen te bespeuren. Naast het nieuwe logo op het stuur valt ook de automaatpook op. Die is namelijk in geen velden of wegen meer te bekennen. Verder is het interieur grotendeels intact gebleven.
Dan is het nu aan jullie om een oordeel te vellen: is dit een geslaagde opfrisbeurt, die de oude 508 meteen gedateerd doet ogen? Of was het originele ontwerp toch gewoon fraaier? Roept u maar!
doublechevron65 zegt
Keurig! Maar de pré facelift net zo.
SpiderIV zegt
ontwerper van Hyundai / Kia overgenomen? Jammer geen verbetering,
moveyourmind zegt
Beide mooi. Hoop dat dit niet de laatste grote sedan van de Fransozen is, al is die kans wel groot, de verkoopcijfers van de 508 zijn enorm laag in vergelijking met wat ze vroeger in dit segment wisten te slijten.
Iets waar niet alleen Peugeot last van heeft, fijne sedans als de Mondeo en Passat leggen het helaas ook af tegen het SUV geweld.
O plaat zegt
Opel, Chrysler, Dodge, Citroën, Maserati en Fiat hebben ook een sedan nodig, om die reden zal het niet de laatste zijn. Al vermoed ik wel dat er één stellantis sedan komt waar elk merk zijn badges op kleeft zo als we zien met Skoda/VW/Audi.
racerx zegt
Prima, doe ik het voor. Als ik maar niet verplicht aan de crossover hoef.
rollingstoned zegt
Ik vind de overdosis aan zwart plastic in de (tevens te grote) grille van de facelift geen verbetering eerlijk gezegd.
mijosu zegt
Ik vind de nieuwe er wel goed uitzien, weer in lijn met de rest van Peug line-up.
DeWitteCondor zegt
Allebei best fraai maar waarom blijft Peugeot dat stuur voor de klokkenwinkel plaatsen? Had ooit een leen-Peugeot met precies hetzelfde euvel. Alleen met een rare platte stuurinstelling kon ik er wat mee. Is voor mij een afknapper.
mashell zegt
Heb ooit vier maanden 308 gereden. Heerlijke aandrijflijn, erg goed comfort, leuk klein stuurtje, instrumentencluster boven het stuur, helemaal prima en eens wat anders. Infotainment ronduit slecht. Stoelen, martelwerktuig! Vier maanden rijden, acht maanden rugpijn. Het is wat mij betreft dus een wat moeilijk merk dat Peugeot. Als ik een sedan zou overwegen (geen idee waarom, Peugeot maakt ook leuke SUV’s) dan bij Peugeot alleen na een heel lange proefrit.
karhengst zegt
De voorkant iets te veel Arteon, maar dan net iets meer design dan top-down rangeerterrein.
De achterkant is vergezocht, pre-facelift oogt mooier ook omdat de richting van de LED’s de auto breder maken in plaats van allemaal naar het centrum te wijzen.
Het interieur is niet te vergelijken: Basistrim vs full option.
tenaci zegt
Eerste toch mooier.
baardmijt zegt
De pre facelift vind ik echt wel een fraaie kar, de neus van de facelift een veel te druk geheel, oogt veel minder krachtig. Denk dat het nieuwe front ook minder lang houdbaar is. De ‘oude’ zou ik overwegen als ik er voor in de markt was, de nieuwe zeker niet.
rogerzz zegt
Jammer dat het ze nog steeds niet is gelukt om het stuurwiel in het dashboard te integreren. Beetje lastminute er onder geplakt, dat ze dat probleem niet oplossen is ongelofelijk. James May gaf het in 2013 al aan bij de 2008 uit mijn hoofd, al 10 jaar gaat het fout.
homanito zegt
Keurig ja. Kwaliteit +/- garantie gevallen bij Stellantis groep, verre van oké, dus nee niks voor mij.
grandmasterb zegt
Ziet er best goed uit, maar ik zie ze vrijwel nooit en ik heb die facelift versie nog nooit gezien.
ouwedibbes83 zegt
Die facelift is vorige week bekend gemaakt, die zie je dus pas over een poosje een keertje op straat.
Eens dat je m niet zo vaak ziet rijden, maar als ik m zie dan valt ie wel altijd op. Geen muurbloempje, opvallende verschijning.
net10 zegt
De Peugeot 508 is een hele mooie auto, de facelift maakt de auto nog mooier.
De kwaliteit en betrouwbaarheid blijkt volgens diverse onderzoeken ook erg goed te zijn.
Jammer dat je de 508 niet vaak ziet rijden.
mashell zegt
Een front als op een concept car, door de geleidelijke overgang van grille naar bumper bereid ons voor op een grille loze toekomst. Sterke facelift!
drtim zegt
Dat was mijn gedachte ook, het lijkt wel een conceptcar voor de originele versie.. best een kek ding zo, maar de basis was ook al weinig mis mee.
Robert zegt
Het enige wat me tegen stond aan de pre-facelift modellen was die dagrijverlichting in de vorm van ‘slagtanden’; dat is bij deze aardig bijgetrokken. Die overgang van bumper naar grille is inderdaad en erg fraaie stilistische keuze.