Wat zijn de verschillen en overeenkomsten tussen de Chiron en de Tourbillon? Wij nemen ze onder de loep.
Deze week was het eindelijk zo ver: Bugatti presenteerde de langverwachte opvolger van de Chiron. Dit is tevens de eerste Bugatti die uitkomt onder Mate Rimac, die besloot de W16 te vervangen door een… V16. Over de techniek valt genoeg te vertellen, maar dat hebben we al gedaan. We gaan nu even focussen op de uiterlijke verschillen en overeenkomsten.
Qua design is het de Bugatti Tourbillon heel duidelijk een evolutie van de Chiron. Vrijwel alle typerende kenmerken zijn overgenomen. Toch zijn er zeker wel de verschillen als je de beide auto’s naast elkaar zet.
Aan de voorkant is de hoefijzergrille een stuk breder geworden. Ook de luchtinlaten aan weerszijden van de grille zijn groter geworden. Daardoor oogt de Tourbillon een stuk agressiever. Wat verder opvalt is de rechtopstaande ruitenwisser. Die belemmert misschien een klein beetje het zicht, maar hiermee wordt wel mooi de lijn over de lengte van de auto doorgezet.
Aan de zijkant is de C-vorm die de Chiron ze herkenbaar maakte gebleven, maar de Tourbillon oogt wel een stuk dynamischer. Dat zit ‘m name in de oplopende lijn van het zijruitje. De daklijn en de A-stijl zijn echter nagenoeg hetzelfde, dus misschien is de Tourbillon (oneerbiedig gezegd) toch een flink verbouwde Chiron. Overigens zijn ook de deuren nog het benoemen waard: dat zijn nu butterfly doors in McLaren F1-stijl.
Bij de introductie van de Chiron was het meest smaakgevoelige aspect de achterkant. Het zag er een beetje uit alsof iemand met een groot hakmes het kleimodel had ingekort. De Tourbillon heeft een kont die een stuk eleganter is. Daarbij zijn de achterlichten duidelijk geïnspireerd op La Voture Noire. Ook cool: de achterbanden zijn nu grotendeels zichtbaar als je erachter rijdt (mocht dat ooit gebeuren).
Qua interieur is de opzet grotendeels hetzelfde gebleven. Net als aan de buitenkant is de ‘C’ in gewijzigde vorm nog steeds aanwezig, evenals de smalle middenconsole. Wat vooral bijzonder is: het instrumentcluster is binnen het stuur geplaatst. Op de foto’s is het niet te zijn, maar als je het stuur draait blijft het hart van het stuur (inclusief het instrumentarium) op z’n plek á la Citroën.
We kunnen er lang of kort over praten, maar waarschijnlijk heb je aan de hand van de plaatjes al lang beslist welke van de twee je voorkeur heeft. Dus roept u maar: de Bugatti Chiron of de Tourbillon?
pomoek zegt
Het grote probleem met de tourbillion is dat het uiterlijk een evolutie is van de Chiron. Hierdoor ziet de Chiron, een auto van een paar miljoen of zo, er opeens gedateerd uit. Dat is niet zo’n probleem met een massa product als de Golf, maar deze auto’s zijn er natuurlijk vooral voor de “heb” en moeten over enkele decennia nog steeds een soort aantrekkingskracht hebben. Zoals de F40 dat heeft of een Countach. De Chiron zal straks het net niet zo aantrekkelijke zusje zijn van de tourbillion.
Rob zegt
@pomoek; ik denk juist dat het nieuwe model veel meer een product van zijn tijd is, en dat Chiron tijdlozer blijkt.
mashell zegt
Je schrijft Veyron verkeerd… Die Veyron was bijzonder, de Chiron en Tourbillon daarvan slechts een evolutie.
Rob zegt
@mashell; ja, wel mee eens eigenlijk. Maar die C-stijl van de Chiron is zo waanzinnig goed gelukt…
mashell zegt
Als hommage aan de Ferengi, het legendarische handelsvolk, is de C stijl inderdaad waanzinnig goed gelukt.
RutgerK zegt
De lijn start natuurlijk met de EB110. De Veyron was een ‘evolutie’ van de EB110.
mashell zegt
Sorry maar heel duidelijk nee. De EB110 was een Italiaans projectje. Nadat Bugatti overgegaan was naar VAG werd eerst de EB110 niet eens als echte Bugatti erkend dat kwam pas veel later. Qua techniek en design zijn ze EB110 en Veyron niet verbonden.
JelmerS zegt
Denk dat dit kopers publiek gewoon altijd de ‘full set’ wil hebben. Het verschil in aantrekkingskracht en de reden om beide te willen hebben ligt voor mij dan in de radicaal andere techniek.
potjak zegt
Leuk te zien en te lezen dat jij de Chiron er gedateerd uit vindt zien en deze het niet zo aantrekkelijke zusje van de Tourbillion wordt. Dat gevoel heb ik dus helemaal niet. Ik vind dat de Chiron veel “cleaner” oogt, ook “klassieker” en daarmee denk ik juist dat deze veel tijdlozer is. Ook het ontwerp van de Chiron vind ik “eigen” waarbij ik bij de Tourbillion toch wat invloeden en lijnen terug zie uit “andere” bestaande modellen van andere merken.
kennone zegt
Ben het wel een beetje met je eens. Die Veyron ziet er nu helemaal oud uit.
escort77 zegt
Zo’n ruitenwisser in het midden, DTM-style, hebben firma’s als Bonrath lekker mee verdiend in de jaren ‘80 aan eigenaren van een beetje getunede Golfjes en Kadettjes.
rob5nismo zegt
Dit is eindelijk een bugatti die ik mooi vind.
Al moet ik zeggen dat ik die auto’s alleen nog maar op foto of video’s gezien heb.
mashell zegt
Er zijn best een aantal Bugatti’s die ik mooi vind maar allemaal zijn ze van voor 1947.
Rob zegt
Tsja, de Veyron zal het icoon blijven in mijn ogen. Een ode aan het verleden, maar ook compleet vernieuwend. Nog mooier is het 1999 Veyron concept, maar goed, dat is een concept.
De Chiron was de logische opvolger, ging eigenlijk al over de top, maar die C-stijl maakt alles goed.
Dan deze nieuwe; de charme is er af, het is de zoveelste woeste supercar. Geen stijl meer, enkel nog overdaad. Bugatti als een opzichzelfstaande niche is wel voorbij nu.
str8six zegt
Eindelijk een mooie moderne Bugatti. De Veyron en Chiron vond ik geen bal aan.
v10m5 zegt
Doe mij de Chiron maar. De Bouillon daar vind ik het ontwerp te “geforceerd” van ogen. Voor mij geen dilemma aangezien ze toch onbereikbaar zijn voor mij
Dutchdriftking zegt
Ik vind ze beiden geniaal. Geen idee welke ik liever zou hebben. De Veyron als pré facelift in introductie blauw zwart vind ik ook wel heel tof. Al is die wel heel duidelijk duidelijk de minst knappe van het stel.
mustang750supersnake zegt
vindt de chiron veeel mooier…..qua alles.