We zetten de oude 5 Serie naast de nieuwe, zodat jullie een weloverwogen oordeel kunnen vellen over het design.
Je kunt zeggen wat je wilt van Adrian van Hooydonk en zijn team, maar ze komen in ieder geval niet met saaie ontwerpen op de proppen. Waar de nieuwe modellen van Mercedes heel voorspelbaar zijn, is het bij BMW iedere keer weer een verrassing waar ze mee komen.
Vandaag maakten we kennis met de nieuwe BMW 5 Serie. Het ontwerp is misschien niet zo schokkend als dat van sommige andere BMW’s, maar hij is wel duidelijk anders dan zijn voorganger. Des te meer reden om de oude en de nieuwe naast elkaar te zetten voor een één op één vergelijking. Niet zozeer om de verschillen te zoeken, maar vooral om te kijken welke er beter bevalt.
De auto die je op de foto’s ziet is overigens de i5, omdat BMW nog maar weinig beeldmateriaal heeft vrijgegeven van de reguliere 5 Serie. Dat maakt verder niet uit, want de i5 ziet er exact hetzelfde uit, op de badges na. Daarmee overdrijven we niet: zelfs de grille is identiek en ook aan de uitlaten kun je het verschil niet zien. Die zitten namelijk verborgen achter de achterbumper.
De nieuwe 5 Serie heeft geen extreem grote nieren of gespleten koplampen, maar toch is het front flink veranderd. De nieren zijn stiekem toch een stukje gegroeid en hebben de koplampen daarbij naar de zijkanten gedrongen. Die zijn daarom opvallend klein. De voorbumper is weer heel erg ‘in your face’, al is dat alleen als je het M Sportpakket aanvinkt. De standaard bumper oogt een stuk rustiger.
Van de zijkant valt vooral de oplopende lijn op. De raampartij lijkt door te lopen tot achter het portier, maar dat is gezichtsbedrog: op de C-stijl zit nog een zwart vlakje. Is dat niet je ding? Bestel dan de 5 Serie zonder M Sportpakket, dan krijg je chromen raamlijsten (zie onder). Daarmee oogt de 5 Serie opeens een stuk traditioneler.
Van de achterkant toont de nieuwe 5 Serie wat beter zijn familieband met de nieuwe 7 Serie. Hier zien we namelijk platte achterlichten in dezelfde stijl. Desondanks zul je de 5 en 7 Serie niet snel door elkaar halen. De nieuwe Fünfer oogt een stuk minder lomp dan zijn grote broer, ook al is dit ook een auto van meer dan 5 meter.
Het interieur heeft ook een metamorfose ondergaan. Uiteraard vinden we hier het nieuwe Curved Display, wat ook al in de andere nieuwe BMW’s te vinden is, en de nieuwe keuzehendel voor de automaat. Het dashboard oogt in ieder geval strakker en moderner, al zullen sommigen het scherm te dominant vinden.
Het oordelen laten we verder aan jullie over. Zeg het maar: hebben de traditionele looks van de vorige 5 Serie jullie voorkeur of vinden jullie de nieuwe wel verfrissend? Schroom niet om je mening te delen in de reacties!
Gele koplamp zegt
De neus van de nieuwe doet me wat Skodaësque aan
rockefellar zegt
Mij eerder aan Peugeot
Otua zegt
Ik twijfel tussen Sid (luiaard) uit ice age en een boos wild zwijn.
karhengst zegt
Voor mij juist weer Hyundai’s diamantvormige grille. Iets waar ook de 3-Serie met M-pakket last van heeft.
@Machielvdd Het vergelijk zou wel beter zijn geweest als in de headerfoto non-M met non-M vergeleken zou worden. Nu is het appels met peren vergelijken. De non-M afbeeldingen zijn immers ook gewoon aan het einde van het artikel nog geplaatst (dank daarvoor).
bill525i zegt
De mooiste kant is de binnenkant…
nick007 zegt
Persoonlijk…. Eerder de onderkant! :-)
mashell zegt
De oude ziet er ook wel meteen oud uit. Bij de nieuwe geldt nog sterker wat al bij de andere BMW’s gold, dat als de verkoper een ///M(arge) pakketje voorsteld dat je dan heel hard Nein, Nein, Nein moet roepen.
stephen zegt
Jammer dat het grote scherm in het interieur niet meer geïntegreerd is in het dashboard. Het is een beeldscherm op pootjes dat op de dash staat.
Otua zegt
“integratie is een schitterend woord
Maar shit ’t is fucking bitter wanneer niemand het hoort”
nicolasr zegt
Recht van voren doet mij me iets te veel aan de nieuwe 1-serie denken. En dat is geen compliment.
Verder hebben ze hem gelukkig wel wat behouden gelaten. Maar zelfs deze grille is te groot.
Doe mij maar de nieuwe E-klasse. Aldus een BMW mens in hart en … tja… nieren dus.
kniesoor zegt
In mijn beleving is de stereotiepe bestuurder van een 5-serie iemand van rond de 45, bij een E-klasse denk je eerder aan iemand van rond de 55. Overigens geen idee of empirisch onderzoek dat zou bevestigen. Of dat het een vuig vooroordeel blijkt te zijn 🙂
V8Vantage zegt
Ik kan je onderzoek wel staven. Was net 46 toen ik mijn G31 kocht vorig jaar 😉. En bewust een pre LCI luxury line gekocht.
bunnylebowski zegt
@amghans ik ben 30. Lekker dan, voel me in één klap 15 jaar ouder.
On-topic: ik vind nu juist het uitloop model van de G3x reeks heel gedistilleerd en clean eruit zien, zeker met die mooie, platte koplampen en ‘bescheiden’ nieren.
mc96 zegt
Ga vrijdag mijn nieuwe 530 Touring ophalen. Ik ben 54 😀
rw1994 zegt
Geen steriotype hier! Paar weken terug een pre LCI G31 gekocht met mijn bescheiden 29 jaar. Een 540i xDrive wel te verstaan.
HZW zegt
Het is er niet mooier op geworden, BMW is echt de weg kwijt qua design.
moveyourmind zegt
De huidige is erg elegant.
En de nieuwe is net een Galant.
Uit begin jaren ’80. Zeker schuin van achteren met die plompe hoekige achterkant met aflopende kofferdeksel.
V8Vantage zegt
Je ziet op de bovenste foto duidelijk dat een LCI ook bedoeld is om vast te wennen aan de nieuwe design taal. Niet alleen bij BMW. De pre LCI Is meer in balans vind ik.
Het interieur vind ik bij de oude mooier en luxer qua uitstraling. Al vind ik een aantal elementen in het nieuwe interieur ook mooi zoals de cristallen rand die ook signalen kan afgeven met licht.
De buitenkant is een evolutie en dat is denk ik geen verrassing. Maar ook hier vind ik de oude sierlijker. Dat is op dit moment want zoals bij alle BMW’s, dat went. En daardoor ogen ze nog lang fris.
V8Vantage zegt
Je ziet trouwen ook goed de lijnen van dat concept model Vision Dee er in terug. Zet daar maar eens een fotootje van bij in dit artikel dam zie je het helemaal goed.
Nino zegt
Zat laatst achter een F10 sedan (pre LCI). Donkerblauw, beige interieur, nette zilveren wielen, geen getinte ramen. Hoe langer ik er naar keek, hoe meer ik het design weer ging waarderen. Voor mij op en top BMW. De G30 ook een schitterend ding, zeker de LCI. Had stille hoop dat de 5 niet ten prooi zou vallen aan het “nieuwe bmw design”. Zou dit nieuwe design over 10 jaar nog net zo mooi zijn als een F10 of G30?
HelldogBE zegt
De F10 en G30 waren toch meteen redelijk goed ontvangen. Vraag me eerder af of dit net als de E60 zal wennen? Die brak ook serieus met de voorgangers. Al herken ik hier op de korte neusoverhang, achterwielaandrijving en grille geen BMW meer in. De voorgangers namen toch steeds iets meer stijlkenmerken over!
De dagrijverlichting vooraan ligt mij niet, maar de kont is echt lelijk! Benieuwd wat ze van de touring maken…
pier zegt
Lengte 5,06 meter…dat is gewoon 2cm langer dan een S-klasse w220. Veel te lomp.
michaelras zegt
dus langer is automatisch ‘lomp’? Dat ik het even weet voor de volgende keer dat ik een discussie heb met de langere redacteuren ;-)
lexis zegt
My god deze keer zijn ze voor de “butt lift” gegaan. Tjonge jonge het is me toch wat met dat nieuwe design van BMW
flyerbunch zegt
Moderner ja, maar beter?
karhengst zegt
Het interieur ziet er wel wat strakker uit maar de vraag is vooral in hoeverre de ergonomie hier voor heeft mieten lijden.
Rick-dos zegt
Bij elk nieuw model van BMW zie je hier de commentaren voorbij komen dat ‘de vorige generatie er veel beter uitziet’.
Wacht maar af als de opvolger van de G60 uitkomt dan is dit model ineens weer veel beter.
In tegenstelling tot de F10 en G30 bevalt dit model me wel gelijk. Gezien het feit dat BMW modellen meestal moeten wennen denk ik dat het wel goed komt met dit model. Ben vooral benieuwd naar de M5 van dit model. Ik denk dat die lekker agressief gaat worden.
AudiRS zegt
Ja dus BMW is structureel bezig om elk model lelijker te maken?
Klinkt logisch.
Rick-dos zegt
@AudiRS Dat is jouw vreemde conclusie dat kant noch wal raakt. Maar goed, je hebt een opmerking gemaakt. Chapeau.
AudiRS zegt
“Even wennen” is ook niet het geval…
Na jaren is de lelijke bever-neus van bv de 4serie nog steeds zum kotzen.
karhengst zegt
Het uitgaande model vond ik vanaf dag 1 een beetje meh. Vooral omdat de navigatie dus niet meer geïntegreerd was in vergelijk met diens voorganger en het interieur daarmee een stuk meer op de 3-Serie leek in plaats van dat het z’n eigen gezicht had.
De nieuwe 5-Serie heeft in mijn optiek nu vooral het voordeel dat deze wordt vergeleken kan worden met de rest van het gamma van BMW, waarmee deze in verhouding dus erg conservatief oogt. Hetzelfde kan je zeggen van de 3-Serie. Zeker in de standaarduitvoering staat er gewoon een standaard luxe sedan waar weinig mis mee is.
Ik weet alleen niet of ik het profielbeeld echt mooier vind, met de oplopende kont-, schouder- en raamlijnen. Het lijkt er op alsof men de auto hiermee een coupé look mee wil geven, maar de hofmeisterknik komt er mee in het gedrang en de achterste helft lijkt erdoor minder sedan en meer crossover.
Rick-dos zegt
@karhengst Het uitgaande model had voor mij iets te veel punten dat mij niet aansprak. Het is geen lelijke auto, daarom heb ik er zelf ook één gehad, maar het heeft mij nooit echt overtuigd.
Ik begrijp wat je zegt mbt conservatief maar ik weet niet of dat het juiste woord is. Het is minder uitgesproken dan bijvoorbeeld de 7 serie. Echter vind ik het wel een model dat heel erg afwijkt wat de 5 serie altijd was.
Ik zal hier ook niet verkondigen dat de auto perfect is want ook ik ben niet helemaal overtuigd van de zijkant. Het is mij iets te vlak maar tegelijkertijd zie ik wel de potentie.
Als je de beelden van de i5 M60 ziet dan zet het voor mij de juiste toon op de verschillende punten. Nogmaals ik wil ‘m in het echt zien maar denk zeker wel dat ik voor deze auto in de markt zal zijn.
AudiRS zegt
De vorige vind ik veel mooier. De nieuwe is te scherp en de achterlichten zitten er scheef in…
Willy500E zegt
Die scherpe lijnen laten een auto er goedkoper uitzien. Hier dus ook. Jammer
lexis zegt
Tis eigenlijk vrij simpel geworden wil je vouwen en lijntjes ga voor BMW, wil je een gladde sjieke koets dan kan je kiezen voor een Merc.
erics zegt
Dit keer is juist de gril het mooiste aan de hele auto….
Wolflow zegt
Jammer dat je auto niet zonder die “prachtige” grille kunt bestellen
Wilms zegt
Eigenlijk wel een mooie machine.
vbarchetta zegt
Oef. Mocht ik in de markt zijn voor zo’n type auto dan zou mijn keuze nu wel heel makkelijk zijn. De nieuwe E-klasse is vele, vele malen mooier,.cleaner dan de nieuwe 5-serie….
faithnomore zegt
Dit is de druppel. Na 6 BMWs verander ik van merk.
De spyshots lieten al zien dat het nogal “hoog” was. Het ziet er en te hoog uit en de vorm lijkt me beetje FWD zoals die walgelijke 2 berline.
waterisnat zegt
its a dirty job, but someone ’s gotta do it
Levi van Beek zegt
Ik hou het toch maar bij de E34 5 serie