Tijd om de nieuwe BMW 1-Serie naast zijn voorganger te zetten.
BMW kwam onlangs op de proppen met de nieuwe BMW 1-Serie. Nieuwe BMW 1-Serie zeggen we, maar eigenlijk is het meer een ingrijpende lift. Net als bij onder andere de X5 in het verleden, heeft BMW de auto echter ook een andere interne bouwcode gegeven. De vorige heette Type “CD”.
Front
Verticale lijntjes domineren in de koplampen. Maar het zijn er nu twee in plaats van drie. Past iets meer bij de BMW van weleer met zijn twee ronde koplampen aan beide zijden. Hoewel van rond al lang niet meer te spreken is. Het had ook een ‘klauw’ van Peugeot kunnen zijn, bij wijze van spreken.
De luchthapper met de ‘kneep’ naar beneden is min of meer gebleven. Nu wordt die geflankeerd door iets bescheidener units aan beide uiteinden van de bumper. De grille is weer iets hoger geworden. Gebleven is de ‘versmalling’ in het midden, het familiegezicht moet natuurlijk gewaarborgd worden.
Zijkant
We vergeven het je als dat internet-meme hier in je opkomt met ‘it’s the same picture’. Toch zijn er wel wat verschillen. De onderste vouw in de flank is min of meer gebleven, maar de raamlijn van het nieuwe model loopt iets meer op. De deurklinken zitten nu boven de middelste lijn in de flank in plaats van daar net onder. Een extra ruitje achter de C-stijl ontbreekt nu. Het geeft een net wat modernere aanblik. Of de dode hoek negatief beïnvloed wordt, zullen we moeten ondervinden.
Achterkant
De achterkant van de nieuwe lijkt ietsje drukker te zijn. Maar ook wel moderner. Of dit goed oud wordt valt te bezien. De heftige plastic ‘diffuser’ van de nieuwe F70 moet je ding zijn. Verder zien we zo vanaf een 3/4de view het typische FWD-profiel. Het wiel vrij dicht bij de A-stijl en daarvoor dan nog een stuk neus. Maar ja, daar ontkom je niet aan en dat had de vorige ook al.
Interieur
Even los van dat we een foto hebben gekozen met het stuur aan de andere kant, zie je hier wel het grote verschil. De tijd staat natuurlijk niet stil. Aan de deurgreep en bekleding lijk je in de nieuwe nog wat te herkennen van de oude. Maar voor de rest is het allemaal een stuk minimalistischer. Schermen hebben tegenwoordig de overhand. Wat BMW doet met de speakertjes is helemaal hip. Of het ook allemaal handiger is…Waarschijnlijk niet. Maar het oogt wel hip.
Techniek
De nieuwe heeft een ietsje langere wielbasis (2 cm) en is overall 5 cm langer. De breedte is twee centimeter toegenomen. Tegelijkertijd is de nieuwe iets meer dan een centimeter mínder hoog. Hij ligt dus wat ‘dikker en lager op het netvlies’ in het echt. Of je deze verschillen echt gaat zien is de vraag, maar misschien subtiel.
Qua motoren is het evolutie en geen revolutie: turbotorretjes met drie of vier cilinders was het en dat blijft het.
Conclusie
Een mooie update, maar ook veel van hetzelfde. Daarbij is de nieuwe flink aan de prijs. Maak jij de stap voor een moderner interieur? Laat het weten in de comments. (En check hier de échte vergelijking…)
petert zegt
Wat is dit nu voor wazige Kia reclame?
awesome zegt
U snapt de grap niet? Het vergelijk van de nieuwe 1er met de Kia Cee’d is meer dan eens gemaakt.
Nitropidi zegt
Oh, is dit grappig?
Het is maar goed dat je dat erbij vermeldt.
AudiRS zegt
Vind het oude model mooier. De nieuwe kan net zo goed een Kia zijn.
kennone zegt
Ik denk dat de Kia gewoon de betere keuze is🙈
Autokenner zegt
Dit is nou een grappig artikel, schande van bmw om hier geld voor te vragen. Goede auto van Kia
Johanneke zegt
Eigenlijk is het WEER een lelijke BMW. Vooral de achterkant. Rare lampen, te veel lijntjes, en wat de fak is dat nu weet voor diffuser. Waarom kan geen enkele auto gewoon een in kleur gespoten achterbumper hebben. Het is nog niet zo erg als bij de Audi Q3 sportback, maar het komt in de buurt.
peekaas zegt
Wat flauw zeg 😂
str8six zegt
Weet niet of ik nu moet lachen of huilen.
slodder zegt
Goede vergelijking, leuk gedaan. Ford fiesta komt ook aardig in de buurt
Lambrusco zegt
Dit is by far één van de leukste (namelijk geen populistisch gezeur) en beste artikelen op Autoblog in lange tijd! Dikke +1 voor de humor!
madhatter zegt
Mee eens!
rollingstoned zegt
Kudos @jaapiyo hij maakt hem gewoon 😂👍
allesmetturbo zegt
Haha lache😂
Jurgen zegt
Ik snap de humor wel, je zet in een keer al die figuren die de vergelijking durven te maken op hun plaats, het lijkt er nog niet een beetje op, Kia blijft lelijke Koreaanse meuk
Lambrusco zegt
KIA maakt de mooiere BMW’s tegenwoordig..
Jurgen zegt
Net even op de site van Kia gekeken of ik het fout heb, maar nee, vind er geen reet aan, zullen best prima auto’s zijn, maar ze missen de details die een BMW wel heeft, of je die nou mooi vindt of niet, dat is een ander verhaal.
87sandyd zegt
Ja, die details zijn zeker 20k meer waard
Jurgen zegt
Waar fantaseer je dat prijsverschil nou weer vandaan? Laat het eens 10k zijn, dat is de BMW qua rij eigenschappen zeker waard.
Roskampies zegt
Lighelemaal dubbel haha.
El_Bastardo zegt
Mooi topic!
JamesBond007 zegt
AHahah top dit ook