In deze aflevering van ‘zoek de verschillen’ nemen we de vernieuwde A3 onder de loep.
Hét Audi-nieuws van 2024 tot dusver is natuurlijk de gloednieuwe Q6 e-tron, maar intussen hebben ze ook de A3 vernieuwd. En dat is toch ook wel relevant, want de A3 was vorig jaar met afstand de best verkochte Audi in ons land.
Audi is niet zo van de rigoureuze facelifts, dus het kan geen kwaad om de Audi A3 facelift en de pre-facelift eens even naast elkaar te zetten. Voor alle duidelijkheid: het blauwe exemplaar is de ‘oude’ A3, de groene is de nieuwkomer (dat is een makkelijk ezelsbruggetje).
Meestal zijn de koplampen het eerste wat er aangepakt wordt bij een facelift, maar die zijn nog hetzelfde gebleven. Qua vorm dan, de indeling van de dagrijverlichting is wel anders. Daarbij kun je ook nog verschillende variaties instellen. De grootste verschillen zitten ‘m in de grille en de voorbumper. De grille is wat platter en meer afgerond, met grovere lamellen.
De vier ringen zijn iets naar boven verhuist en steken nu boven de grille uit, ook al valt dat niet zo op in het zwart. De voorbumper oogt agressiever met grotere ‘luchtopeningen’ (die overigens gewoon potdicht zitten).
De achterlichten zijn qua vorm ook hetzelfde gebleven. Toch is de vernieuwde A3 makkelijk te herkennen, aan de pijlvormige LED-verlichting. De A3 heeft ook een dikkere achterbumper gekregen, met een heuse diffuser (of iets wat er op lijkt). We zien zelfs een rode badge op de kont. Die was voorheen voorbehouden aan de S- en RS-modellen, maar die krijg je tegenwoordig ook al met een S-Line-pakketje.
Als we het interieur bekijken valt vooral op dat er eh… niks opvalt. Als je goed kijkt zie je echter dat de er een nieuwe keuzeknop is voor de automaat. Ook zijn er nu twee USB-C-poorten, superhandig.
De Audi A3 facelift moet het dus niet hebben van zijn interieur, maar vooral van een sportiever exterieur, uiteraard met de nodige zwarte accenten. Of dit een verbetering is? Daar mogen jullie over oordelen in de reacties!
horch zegt
– Edit: dank u, goed idee –
Johanneke zegt
Ik zie de verschillen vrijwel niet. Opzich gewoon een goed uitziende c segmenter. Ben zelf meer van een cleaner design zonder al die zwarte plastic vlakjes in de bumpers, maar goed, anderen zullen zonder weer saai vinden.
Het belangrijkste nieuws is nog dat de 1.0 eruit is. Heb daar een paar keer mee gereden in een T-roc cabrio. Is die auto natuurlijk veel te zwaar voor zo’n blokje, maar het had echt 0 gevoel, veel te weinig power, ik bleef het gas maar dieper en dieper intrappen want er gebeurde zo weinig. Ik voeg nooit in met vol gas, behalve bij die auto.
W115 zegt
Begrijp de haat naar de 1.0 niet. Snel zat in een golfje en 1 op 20 is makkelijk te behalen.
hotze zegt
Inderdaad, is een prima motor als je niet al te snel hoeft op te trekken. Langdurig wat harder op de snelweg gaat uitstekend. In een Q2 is 1:20 niet haalbaar, tenzij je 90 km/uur op de snelweg kunt volhouden.
Johanneke zegt
Zal misschien een stuk beter rijden dan in een veel zwaardere t-roc cabrio. Ligt denk ik ook deels aan mij, ben directe gasrespons gewend van atmosferische motoren en EV’s.
chills zegt
Een gemiste kans om de wat vreemde koplampen kleiner te maken: net zoals bij de Golf 8.5.
BRT zegt
Was deze A3 niet al een grondige facelift van het 2012 model? Deze lijkt best wel weer geslaagd, maar het dit recept is inmiddels wel aardig uitgemolken..
Robert zegt
Het voordeel is wel, dat je buurman niet snel door zal hebben of je in een oud of in een nieuw model rond rijdt. Zoals met zo’n beetje elke Audi van na pak-em-beet 2010.
horch zegt
Ik koop een auto omdat ik hem zelf mooi of praktisch vindt. Wat de buurman ervan vindt is echt totaal niet interessant wat mij betreft.
De A3 was al prima geslaagd (getuige ook de verkoopaantallen), daar hoef je dus niet veel aan te veranderen met een facelift. Bij een echt nieuw model kun je grotere veranderingen verwachten, bij een facelift over het algemeen niet.
horch zegt
De derde generatie A3 (8V) uit 2012 staat op het MQB platform. De vierde generatie A3 (8Y) vanaf 2020, staat op het MQB evo platform.
mashell zegt
Of iets een facelift is of niet kun je afleiden aan het glas. Is dat hetzelfde dan is het gewoon een facelift.
Dus je kunt je afvragen of de Opel Corsa en Peugeot 208 of de Renault Austral en Nissan Qashqai wel verschillende auto’s zijn?
fastforward zegt
Kan de instelling ‘video automatisch afspelen’ van ‘aan’ naar ‘uit’?
dedas zegt
Inderdaad, hoogst irritant wanneer je in gedeelde ruimtes iets probeert te lezen.
michiel_vandelft zegt
inderdaad! En ik ben aan het roamen en zo vliegen de MB’s in het honderd zonder dat ik er om vraag..
Wel kudo’s aan AB dat als je de app laad met internet en vervolgens valt je internet weg, kun je gewoon de eerste 10 artikelen lezen zonder problemen, dat is dan weer top gedaan!