De oude generatie Ford Fiesta krijgt een tweede leven als low-budget stadsauto in India. En Figo (Italiaans voor cool) is zijn naam.
Het marktaandeel van kleine, goedkope autootjes is in India ongeveer 70%. Best wel veel, en daarom wil Ford hier groots op inspelen. Ford CEO Alan Mullaly mocht daarom op komen draven om de compacte Figo aan de wereld te introduceren. De Figo is gebouwd op het onderstel van de oude Fiesta en is technisch gezien nagenoeg daaraan gelijk. Het uiterlijk is wel grotendeels nieuw maar wie goed kijkt ziet nog genoeg overeenkomsten met de good old Fiesta.
Ford heeft ongeveer 500 miljoen dollar in Indiase Ford fabrieken gestoken om de productie van de Fugly Figo te bekostigen. Op de lange termijn wil Ford de nieuwe oude Fiesta ook in Afrika en andere delen van Azië introduceren. Helaas heeft Ford nog niet bekend gemaakt wat die Figo moet gaan kosten.
BMW330Ci zegt
als hij goedkoop te fabriceren is, en zich al heeft bewezen als kwalitatief goede auto; wat mij betreft prima plan
Lalz zegt
lolzzzzzzzz
Freewarefreak zegt
Waarom is dit nou een Fugly? Ik vind hem met dat gefacelifte neusje e.d. er nog steeds fris uit zien hoor. Iets vierkanter als ons nieuwe model Fiesta, maar hé is een Polo dat ook niet?
Bovendien wat BMW330CI ook al zegt, een betrouwbaar autootje op bewezen techniek en omdat het oude mallen e.d. betreft, goedkoop te produceren. Moet ook anders is ie niet bereikbaar voor het Indiase volk.
Citrofiel zegt
De restyling heeft hem goed gedaan. Nu ziet hij er echt uit als een goedkoop budgetbakje dat voor de Indiaase markt bestemd is, Tata-like! :P
bpc zegt
heel slim van ford een model dat normaal niets meer ging opbrengen toch nog laten renderen en ziet er ook nog beter uit
JoepeN zegt
Waarom niet in Europa blijven verkopen? Oude Clio, 206 en Punto zijn immers ook nog steeds te koop, dus er is vast vraag voor. Bovendien is ie ondanks mislukte facelift nog altijd mooier dan een Ka. :)
sven2 zegt
ik vindt dat hij er véél beter uitziet (langs de voorkant dan toch) dan de nieuwe, hij heeft iets van de Kia Soul, en die is echt wel mooi!
MattCurlew zegt
Goedkope en verstandige zet voor de markt
Henkie zegt
Waarom wordt ie niet in Nederland verkocht voor de prijs van een Ka? als een soort 206+ concurrent?
Ik denk dat het een verkoopsucces wordt; ziet er nl best goed uit!
L-Fred zegt
Louis Figo was tot zijn kopstoot op de WK ook cool.
mashell zegt
De Fiesta was een prima auto die erg leuk rijd dus ze mogen er blij mee zijn daar in India.
vla zegt
Trouwens: YEAH! :D
brit zegt
Opvolger van de Indiaase Ford Ikon dus (vorig type Ford Fiesta met kofferbak) die enorm veel verkocht werd.
Laue zegt
ik heb wel eens gehoord dat de opel E kadett nog steeds in Roemenië nieuw te koop is.
mobili zegt
@JoepeN,@ Henkie, ben de zelfde mening, de 500.000 miljoen vind ik onrealistisch, dat rekend zich nooit. Voor de nieuwe Jaguar fabriek is 10 jaar geleden niet meer als 160.000 miljoen uitgegeven.
Anders moet men bedenken dat India een zoo grote markt is en deze Figo de volgenden 5 jaar zeker in productie blijft, is een export na europe zeker niet mogelijk.
Bart_V zegt
@ Laue
als Chevrolet Nexia ?
@ BMW330Ci
“en zich al heeft bewezen als kwalitatief goede auto”
nou mijn opa had er 1 en da ding begint na 3 jaar te roesten
zat nog geen 10.000 km op de klok en altijd binnen gestaan
schijnbaar was de eerste generatie er een foutje met het spuiten in de zilver metallic lak
niet dat ik iets tegen een Fiesta heb vind het een van de mooiere compact hatches.
JanJansen zegt
@Bart_V:
Zelf heb ik een 1.4TDCi, met 200.000 op de teller.
Ik heb in al deze kilometers, behalve slijtagedelen als remblokken, nog nooit iets kapot gehad. Zelfs geen uitlaat hoeven vervangen. De distributieriem zit er pas bij 240.000km aan te komen. En dat heb ik nog niemand horen zeggen over zijn auto. Ben geen Ford fanboy en rijdt em alleen als praktisch vervoer, maar mijn ervaring met de betrouwbaarheid zijn boven verwachting.
Verder rijdt ie 1 op 19 ipv de fabrieksopgave van 1 op 22, maar goed verder niets te klagen. Oh ja, nog even iets over het onderstel; dit is het snoepje van de hele auto. Het uiterlijk en de zitpositie dan weer niet.
Bart_V zegt
@JanJansen: buiten de roest om is hij inderdaad heel betrouwbaar maar dat merk ik ook met mijn fiesta uit 91 (ook van mijn opa geweest) begint nu pas na 18 jaar roest te vertonen bij de tankdop. is wel niet vooruit te branden met 50pk maar hee, he does the job
markieanta zegt
@Bart-V, daarom geven ze ook 12 jaar garantie op roest, dus dat zou geen probleem moeten zijn.
Sjoerd zegt
Ook echt die schets van het dashboard erbij, net alsof het iets nieuws is, haha. Goede marketing Ford!
pizzakoerier zegt
En nou maar wachten tot de ford-topman gelyncht wordt als blijkt dat ie niet genoeg verkocht wordt en de fabriek dicht moet
Sjoerd zegt
How can she slap wordt how can she slip
Het lelijke eendje zegt
Lelijk! Ik dacht dat lelijker niet kon dan de huidige Fiesta.
Dan zegt
@Het lelijke eendje:
JIJ vind em lelijk, hij IS niet lelijk.
OT: Goed idee, ziet er voor die markt nog niet zo heel slecht uit.
Fortuna zegt
@JanJanssen
Een Fiesta SportVan rijdt nog een stukje lekkerder, is nog net ietsje lichter achterin, alleen jammer dat die niet met 1.6 TDCi te krijgen was.