Van de PvdA’er moeten we kennelijk allemaal in benzineauto’s en diesels blijven rijden. Daar heeft het energienetwerk namelijk geen last van.
Het is een veelgehoord argument als het gaat om de elektrische-auto-discussie: het laadnetwerk. Want als iedereen bij thuiskomt gelijk de auto wil opladen, heb je net na de spits enorme pieken op het elektriciteitsnetwerk. Die pieken zijn natuurlijk wel te tegen te gaan met daltarieven en ‘slimme technologie’, maar EV’s blijven een probleem voor het net.
Drie grote netbeheerders stellen tegenover het AD dat ze vanwege de energietransitie miljarden euro’s in het net moeten pompen. Het AD wijst met de beschuldigende vinger naar de Tesla Model 3, eentje zou ‘evenveel elektriciteit slurpen als tien huishoudens’. Hoe ze aan deze wijsheid komen is niet geheel duidelijk.
Wel kunnen we even snel gaan rekenen: de gemiddelde woon-werk-afstand is 19 km. Een Tesla Model 3 Standard Range Plus verbruikt volgens ev-database.nl 11,6 kWh per 100 km. Per jaar werkt de gemiddelde Nederlander zo’n 235 dagen. De gemiddelde Nederlander rijdt dus 8930 kilometer op jaarbasis om naar werk te gaan. Met deze cijfers verbruikt een Model 3 gemiddeld zo’n 1.036 kWh per jaar aan energie. Dat is – volgens energiesite.nl – ruim twee derde van een eenpersoonshuishouden. Maar wonen er meer mensen in huis, dan wordt het aandeel van de EV steeds kleiner.
Deze cijfers zijn natuurlijk alles behalve heilig en slechts ter indicatie. Iemand die alleen woont en dagelijks honderden kilometers elektrisch aflegt, zal dus relatief véél meer energie in zijn auto moeten stoppen dan in zijn huis. En dat is een probleem voor het energienet, dus moeten er dikkere kabels in de grond komen. Dat gaan de beheerders niet voor niks doen, dus zal uiteindelijk de stroomprijs omhoog moeten. Een van de beheerders schat deze verhoging op ‘minimaal’ enkele tientjes per jaar.
En daar is ex-minister van Binnenlandse Zaken Ronald Plasterk niet zo bij mee. “Dat zijn dus enorme asocialen”, zegt de PvdA’er over Teslarijders. Want blijkbaar ben je ontzettend asociaal als je kiest voor een auto die als duurzaam bekend staat.
Aan de ene kant is het logisch dat Plasterk zich zo opwindt over de energiekosten. Iets als lagere energielasten voor kwetsbare groepen in de samenleving, past wel in het PvdA-straatje. Maar om daarmee de Tesla aan te vallen? Klimaat is immers een speerpunt van de partij; we moeten volgens hun website dan ook zo snel mogelijk naar duurzame energie. Hoort de elektrische auto daar dan niet bij?
Foto: Drie Tesla’s bij supercharger Oosterhout van SLD87, via Autojunk.nl.
frank2b zegt
Een enorm vreemde uitspraak. Daar waar de politiek nu jarenlang het elektrisch rijden stimuleert, moet zij niet verbaast staan als daar eenvoudig te voorspellen consequenties aan zitten.
Maar goed, populisme is duidelijk niet beperkt tot één enkele partij.
olivier420 zegt
@frank2b: En onder politiek gewin waar ook PVDA in zat is die hele transitie naar van het gas af ingezet.
Het is weer politiek op z’n dieptepunt. Oorzaak gevolg door elkaar halen en lekker de onderbuik van de burger aanspreken. Verschrikkelijk.
crepito zegt
@olivier420: Idd, en volgens hem wel allemaal aan de warmtepompen? Dit is gewoon zijn frustratie omdat zijn moeder in zo’n tehuis zit waarschijnlijk.
olivier420 zegt
@crepito: ik vind het gewoon schraal dat dan het sentiment ouderen erbij wordt gehaald en in één adem wordt genoemd dat “de tesla rijder” het gedaan heeft.
Onze overheid wilde zo graag vol van het gas af en iedereen aan de laadstekker. Dit krijg je er van
paul_luttikhuis zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Poll zegt
Het ergste vind ik dat de overheid miljoenen uitgeeft aan subsidie op Tesla’s, visieloos gepruts.
hiostu zegt
Welke subsidie? Een belasting korting is geen subsidie. Een subsidie is wanneer bij aanschaf de overheid een deel meebetaald. Nu zit er hooguit minder heffing op deze auto’s.
Yzord zegt
@hiostu: en dat heet geen subsidie? En dat men geen wegenbelasting hoeft te betalen terwijl het wel zware auto’s zijn die net zo hard het wegdek (waar wegenbelasting voor is) verslijten. Dat heet ook geen subsidie?
En dat geld moet ergens vandaan komen en dat wordt bij de mensen weggeplukt door verhogingen van de wegenbelasting.
En Plasterk heeft gewoon gelijk. Bij de bejaardentehuizen worden snachts de kachel op de gang uitgezet omwille van het Urgenda gedoe, maar snachts trekken al die electrische auto’s wel alle zuurgewonnen energie in hun auto’s. Het wordt tijd dat al die auto’s net zo hard belast gaan worden, want het riekt gewoon naar discriminatie waar men tegenwoordig de mond van vol heeft.
Ik heb het niet zo op al die dingen en ik ben persoonlijk blij dat mensen langzamerhand hun mond opentrekken en deze zogenaamde klimaatrijders asocialen noemen. Het wordt tijd dat er gewoon eens gezegd wordt wat dit allemaal teweeg brengt, want het creeert alleen maar verdeeldheid en opstandigheid ipv begrip.
hiostu zegt
@yzord: nee dat is officieel geen subsidie. En ik ben blij dat jij het niet voor het zeggen hebt in dit land. We zullen moeten veranderen, anders worden de problemen voor de mensheid vele malen groter. En mensen die elektrisch rijden aso te noemen is gewoon te sneu voor woorden.
Yzord zegt
Ach, bevalt je een ander zijn mening niet? Iets met links en dulden geen andere mening misschien? Das pas sneu voor woorden, vindt je niet?
rxate zegt
Subsidie is het financieel helpen. Belastingontheffing is dus wel degelijk subsidie.
pramm zegt
Wat dacht je van de hypotheekrente aftrek, of het feit dat huurders heel veel gemeentelijke belastingen niet hoeven te betalen?
petrolcarsfirst zegt
Nou verkapte subsidie! Prive Tesla rijders zijn op paar handen te tellen!
S model kost 1,5 ton maar zakelijke rijders betaalde 0 bijtelling!
Voor fossiele direktie auto van 1,5 ton is dit duizenden euro’s per jaar!
v60germany zegt
@petrolcarsfirst: en dan?
Ooit opgelet bij je les economie dat er verschillende belastingschijven bestaan?
Boemerang gejank zijn het soort opmerking wat jij hier blijkbaar nu wilt duiden…
Je valt met je anti betoog wat erg vaak in herhaling vriend.
Beter ga je bij autoweek je pleidooi strooien.
petrolcarsfirst zegt
Feit is dat als de zuinige Hollander zelf een Tesla moet kopen, ze gewoon voor brandstof auto kiezen!
Ik ben blij dat Plasterk/links nu eindelijk het licht ziet en niet zoals Jetten volgzaam uit zijn nek lult!
Recent onderzoek onder taxi’s stappen we massaal NIET in electrische taxi (tesla) zelfs niet als de ritprijs verlaagd wordt naar die van brandstof!
Zakelijke rijder wil na 3 jaar nieuw model brandstof auto, maar wel een Model S ? Moet ie niet in museum!
misterBo zegt
Ga je huiswerk eens doen! 8% bijtelling tot 45.000 en 22% voor alles daarboven!
petrolcarsfirst zegt
Ja dit jaar! De oude regeling was bijtelling over hele bedrag!
nissanfairladyz zegt
Wat nog erger is, dat je van die zielige mensen hebt die alleen maar kunnen zeuren. En niks pro-actief zelf aanpakken in hun leven. En alleen maar met afgunst naar andere kunnen kijken. :) Dat is pas erg. Dat is echt erg.
Robert zegt
Het grote probleem is, dat onze onvolprezen overheid domweg te weinig investeert in de infrastructuur voor ons energienetwerk. Dan krijg je dus dat goedwillende boerenbedrijven de daken van de stallen willen vol leggen met zonnepanelen, maar dat niet mogen omdat het regionet dit niet aankan. Of dat het surplus aan stroom op piekmomenten niet kan worden benut, bijvoorbeeld door een faciliteit voor waterstof opwekking van energie te voorzien, omdat men dit politiek niet kan verkopen aan de achterban. En dat, terwijl de industrie erom zit te springen en de plannen hiervoor al grotendeels heeft uitgewerkt.
Nee, laten we vooral de leaserijders en de autofabrikanten subsidiëren met premies waarvan je uit de historie van de afgelopen vijftien jaar al kunt concluderen dat dit grotendeels weggegooid geld is. Want het vergroent het autopark nauwelijks; het is vooral de export (en dus het buitenland) wat profijt trekt uit deze ‘investeringen’.
Yzord zegt
@RRRobert: en alleen daarom heb ik mijn oude meter nog aan mijn zonnepanelen hangen. Niks verkopen aan nutsbedrijf voor 5 cent (zodat hun het weer verkopen voor 22 cent), maar gewoon een op hol geslagen terugdraaischijfje.
Ik heb deze ellende allang voorzien. Het is allemaal zo voorspelbaar. Totaal geen visie daar in Den Haag, alleen maar over hun eigen toekomst baantjes. Het gepeupel moet hun moel houden en betalen. Daar werk ik niet aan mee. Ik tank benzine in Duitsland, doe mijn boodschappen in duitsland (niks 9% belasting) en zijn we ondertussen ook al voor een huis in Duitsland aan het kijken oftewel 200 euro wegenbelasting per jaar, wel aant gas, goedkopere flitsboetes en dikke hompen vlees aant spit. De groeten met NL.
olivier420 zegt
@yzord: Doei! Stuk sacherijn.
Ga jij toch lekker in Duitsland hobbelen.
aufwiederschnietzel
Yzord zegt
Nee, want blijf lekker in Holland hobbelen met mijn V8’s.
olivier420 zegt
@yzord: Voeg je tenminste nog iets positiefs toe!
bikevscar zegt
@olivier420: yzord heeft wel een punt…We betalen steeds meer en krijgen minder! Kabinet beloofd een hoop en krijgt weinig voor elkaar.
pramm zegt
Over 3 jaar is de terugdraai meter verplicht vervangen door een digitale meter. Als je dat niet wilt, dan zou ik zeggen, ga helemaal van het net af. Heb je niets met de overheid van doen ten aanzien van de energiebelasting.
RutgerK zegt
Haha, succes in Duitsland met je anti autoriteit houding. Nig wel een hypotheekje in Nederland meepakken?
Het terugverkopen aan de energiemaatschappij tegen 22 cent is de grootste onzin natuurlijk. Waarom zou je een energiemaatschappij verplichten om in te kopen tegen 22 cent als zij op de markt veelngoedkoper kan inkopen. Tegen welke prijs zou de energiemaatschappij de stroom weer moeten verkopen?
Zolang de metwr niet terugdraait kan je stroom tegen elkaar verrekenen. Draait de meter wel terug dan is het gewoon inkoopprijs. Waarom zou je 24 zonnepanalen op je dak hebben als je met 8-10 voldoende opwekt voor een huishouden?
Volvo_440_turbo zegt
Een van mijn buren is ook een Teslarijder en zegt nooit goeiedag, de asociale! Kan ook zijn natuurlijk omdat ik hem enkel zie als ik ga wandelen, gekleed als een clochard wegens de modderwegeltjes hier….
momo zegt
@Volvo_440_turbo: Hoe iemand eruit ziet is toch geen reden om wel/niet goedendag te zeggen? Jouw tesla-rijdende-buurman is een aso!
riel zegt
@Volvo_440_turbo: niet alles over 1 kam scheren! Ik rijd een Tesla model 3 én restaureer op het moment een 480 Turbo. Ik zou je graag goedendag zeggen s’morgens. In ieder geval delen we waarschijnlijk veel zorgen ?
mashell zegt
Het is natuurlijk de schuld van de elektriciteitsdistributiebedrijven. Die staan zo lang de kat uit de boom te kijken dat de kat verhongerd en dood uit boom valt. Elk normaal bedrijf zou een gat in de lucht springen en flink investeren als de vraag naar haar product enorm toeneemt. Maar de semi ambtenaren van de elektriciteitsdistributiebedrijven doen helemaal niks. En dat terwijl de netbeheerskosten een zeer dominante post (bij mij zelfs de grootste) op de elektriciteitsrekening zijn, het geld is er, er wordt al flink voor betaald dus nu flink investeren!
Overigens wel leuk om te zien dat links nu ook eens wat populistische onzin laat horen, dat is immers niet alleen aan rechts voorbehouden.
Robert zegt
@mashell: je legt de schuld bij de verkeerde partijen neer. Het is Tennet die in Nederland zorgt voor de installatie en onderhoud van het hoofdnetwerk, zeg maar de basisinfrastructuur. Daaronder zitten regiobeheerders die tevens voor de distributie zorgen, bijvoorbeeld Liander. Maar alhoewel alle genoemde partijen een commerciële basis hebben, ligt het aansturen daarvoor volledig in handen van de overheid.
ottosk zegt
Deze week een Duitse video gezien over waterstof vs EV, het stroomnet in Duitsland kan onmogelijk permanent de electriciteit leveren om zelfs maar 10% van alle auto’s op te kunnen laden als iedereen op EV zou overstappen. Het probleem is dan ook dat dit vermogen permanent beschikbaar moet blijven. Waterstof kost wel veel meer maar is niet afhankelijk van een netwerk zoals stroom.
flutterby zegt
@ottosk: waarom moet het net precies álle auto’s tegelijk laden?
In plaats van dit soort domme uitspraken van politici die er duidelijk in de verkiezingmodus zit zouden ze beter alle EV rijders kunnen informeren om ‘s nachts te laden.
Dat Tesla de enige is met een API zodat élke energieleverancier het laden op afstand kan starten of stoppen wordt ook even vergeten.
johnhert zegt
@flutterby: Dat is wel fantastisch ja, als je onverhoopt een telefoontje krijgt dat er iets is met een gezinslid maar dat je er niet naartoe kunt omdat de leverancier maar even besloten heeft om geen stroom te leveren… Top ontwikkeling !?
flutterby zegt
@johnhert: als de stroom uitvalt kan je ook niet laden slimmert. Daarnaast kan je aangeven dat de auto altijd tot een minimaal percentage moet laden.
rhellema zegt
@flutterby: hij zegt toch ook niet dat ze allemaal tegelijk moeten laden. Het gaat over nog geen 10% wat er tegelijk geladen kan worden dus er moet nog 90% bij komen.
flutterby zegt
@rhellema: en in 2010 waren mobiele telefoons ruk want we hadden geen 4g. Er kan veel gebeuren in 10 jaar. In plaats van dat de energieboeren vingers wijzen moeten ze er gewoon voor zorgen dat we er over 10 jaar wél klaar voor zijn om allemaal elektrische te rijden. Uitdaging van niets.
petrolcarsfirst zegt
Waarom moet ik of iedereen binnen nu en 10 jaar electrisch rijden???
Fabrikanten kunnen ook binnen 10 jaar een super of geheel schone benzine of diesel of hybride motor bouwen! Maar de groene brigade heeft bepaald dat EV’s het walhalla zijn! Mij niet gezien!!!!!!!!
rhellema zegt
@flutterby: uitdaging van niets? Begrijp je het echt niet of wil je het echt niet begrijpen? Heb je enig idee wat er aan ons elektriciteitsnet moet gebeuren om over 10 jaar allemaal elektrisch te kunnen rijden. Heb je überhaupt een idee hoe dat logistiek gezien opgelost moet worden? Met alle respect maar jouw elektriciteitswaanzin begint echt angstwekkende vormen aan te nemen. Je steekt gewoon je kop in het zand en laat je keihard meenemen door de elektra lobby welke er op dit moment gevoerd wordt. Stop eens met meelopen en ga zelf nadenken!
ottosk zegt
@flutterby Lezen is moeilijk maar ik schreef 10% tegelijk zal niet eens mogelijk zijn met het huidige stroomnetwerk.
Rob zegt
@frank2b; Ome Ronald heeft al een tijdje geleden afscheid genomen van de politiek. Denk niet dat je dit als een uitspraak van een politici moet lezen.Plasterk is nu vooral bezig met kankeronderzoek, en meningen spuwen op twitter ;-)
krisp zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Het punt wat Plasterk maakt, is zwaar overtrokken, maar is in zekere zin wel waar. Netbeheerders reserveren voor een huishouden gemiddeld 1,2kW aan capaciteit op het net. Een auto kan echter veel sneller laden. Een Tesla laadt tot 11kW (3x16A) op een ‘normale’ lader, wat grofweg 10x zo veel is als er door de netbeheerders gereserveerd is.
Daar staat tegenover dat steeds meer laders ‘dynamisch’ laden ondersteunen, waarbij de laadpaal langzamer laadt, of zelfs niet, afhankelijk van de vraag. Met 11kW heb je de accu in een half uur wel weer bijgeladen (aangenomen dat je minder dan 50km gereden hebt). Als dat maar gedaan is voordat je de volgende ochtend weer de deur uit gaat, is er niets aan de hand.
Kortom: Plasterk roept weer eens iets waar hij geen verstand van heeft. Geen idee waarom eigenlijk, z’n onderzoek naar kankermedicijnen lijkt me veel nuttiger en belangrijker.
flutterby zegt
@krisp: een half uur 11 kW is 5,5 kWh. Daar red je geen 50 km mee, als het mee zit de helft.
rulefollower zegt
Mijn Kona rijdt over de eerste 20Tkm 0,16 kwh nodig voor een km.
Mijn E-tron 55 verbruikt het dubbel over de eerste 2000 km, met het zelfde rijgedrag.
flutterby zegt
@rulefollower: vertelt je auto dat of de meter in de meterkast? Brandstofauto’s zijn ook altijd optimistischer dan wat de pomp verteld.
riel zegt
@flutterby: De meterkast zegt.0.23 kWh per km voor.een model 3, snelwegkms in de winterperiode.
pablo1971 zegt
Ik vrees dat Plasterk de ballen verstand heeft van kankeronderzoek. Politici hebben eigenlijk nooit een vak geleerd (zie hiervoor ook Jesse Klaver) het zijn eigenlijk beroeps ouwehoeren.
moveyourmind zegt
Nou, ik rijd een Tesla en ik zou niet weten waarom ik
asociaal zou zijn omdat er door mij een paar bejaarden onder een fleecedekentje kou zitten te leiden…
Gaan ze toch werken, die ouwe zemelaars. Krijgen ze het vanzelf warm en hebben ze ook nog een extra centje om net als mij een lekker warme Elon Musk dekbedovertrek te kopen.
Maar nee, wat doen ze. De hele dag een beetje zielig lopen te klagen dat het zo koud is. Ze zouden ze zich moeten schamen met hun fleecedekentje. De kindertjes in Congo zouden dolblij zijn als ze de hele dag in een luie stoel onder een dekentje zouden kunnen zitten.
superfunky zegt
@moveyourmind: “… om net als mij …” rest my case.
SpiderIV zegt
@superfunky: tja, je mag idd analfabeet zijn om Tesla te rijden. ?
Erik zegt
@moveyourmind:
Verstand komt met de jaren. Je wordt vanzelf oud en ik hoop dat je dan nog je Tesla dekbed hebt om jezelf op te warmen.
Yzord zegt
Je zou niet weten waarom je asociaal zou zijn? Lees je reactie eens na vriend. Weet je wat, doe het ff 10 keer ofzo. Als dan nog niet het kwartje valt, dan weet ik het ook niet meer.
Dankzij die ouwe zemelaars zit jij er lekker bij. Vergeet dat nooit. Hun zijn degene die het land weer hebben opgebouwd, de pensioenpot flink hebben lopen spekken, maar nu wel 1 keer per dag een incontinentieluier krijgen en maar 1 keer in de week kunnen douchen, omdat een boomer als jij zo nodig op een partij moet stemmen die het niet zo nodig vinden om op deze oudjes te passen.
Schaam je rot, bah. Punt lijkt me duidelijk dat tesla rijders denken dat ze alles kunnen maken en zeggen.
gebakkenei zegt
Hun zijn degene?
Fuck Atilla!
petrolcarsfirst zegt
Wat moet congo kind met fleecedeken?
Met 40 graden liggen ze al in luie stoel zonder dekentje!!!
nissanfairladyz zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
Gulli zegt
@moveyourmind: mooi dat d’r nog steeds mensen zijn die onze moveyourmind niet kennen ?
Joel_D zegt
Dit is toch precies wat de overheid wil? Iedereen aan de elektrische auto en de warmtepomp. Dat betekent dus dat het stroomverbruik 3x zo hoog gaat worden. En daar is het netwerk niet voor gebouwd en dus zal er geïnvesteerd moeten worden.
petrolcarsfirst zegt
Stroom verbruik met laadpaal wordt 6x zo hoog! Alles wat aan stroom door net gaat komt maar 1/3 aan bij eindgebruiker/laadpaal!
goodvibrations zegt
@joel_d: ja idd logisch… Maar wel lullig dat op deze manier het mes aan twee kanten snijdt voor de tesla rijder (of leaf)?. Ik stoor me ook aan het feit dat de overheid niet even nadenkt wat de goedkoopste manier is om schoon te rijden, liever nog ruimdenkender; CO2 emissie tegen te gaan… Tesla”s subsidiëren is simpelweg een enorm dure manier om een beetje CO2 te besparen.. En ook nog eens, vergelijkbaar met hypotheekrente, gunstig voor diegenen die er van “kunnen” profiteren. Maar daar kan een Tesla rijder zelf niets aan doen natuurlijk.. Die heeft gelijk dat hij profiteert…
dolledries zegt
En ik maar denken dat het over het gedrag in hetverkeer zou gaan , afgaande op de titel. En dan kan ik wel e.a. be-amen. Wat een ongelooflijke hufters zitten er onder de Tesla 3 rijders
chills zegt
@dolledries: ik denk dat het allemaal ex Volvo V40 leaserijders zijn; dus inderdaad veel hufters.
fiscaal zegt
@dolledries: van de week kwam een tesla 3 mij voorbij en de bestuurder had een petje op en ook nog met de klep naar achteren. De Golf is aan alle kanten ingehaald door de tesla 3.
pindakoning zegt
@dolledries: probleem met model 3 rijders is dat ze eerst niets gewend waren met die spaardiesels en nu veelal scheuren. Bij model s en x rijders heb ik dat een stuk minder
pretje zegt
@dolledries:
Voor de herkenbaarheid hier de
autocarriere van de aso sinds 1995
3e hands Ford Fiesta
Lease:
Golf 3 GTD
Golf 4 TD rode I
BMW 118d
BMW 320d
Volvo V40
Tesla
What’s next ???
petrolcarsfirst zegt
Next?
Tesla in de fik steken! Oh doet ie zelf wel!
Dan weer een echte auto kopen ipv botsauto! Ga voor duurzame V8!
Bij voorkeur Duits, maar als je geen smaak hebt of looks niks uitmaakt japans!
Gulli zegt
@petrolcarsfirst: het zit je wel dwars he, die verandering
petrolcarsfirst zegt
Nee, veranderingen zijn prima!
Maar ik heb altijd gedacht in een vrij land te wonen? Krijg de kriebels als er “moet” voorkomt!
Zeker als de redenen niet 100% zuiver en eerlijk zijn!
Auto’s zijn mijn werk, hobby, passie!
Kan t ook omdraaien?
Stel jij droomt van een Tesla maar niet kan kopen en over 10 jaar heb je Tesla.
Hoe voel je je dan als “men” zegt dat je Tesla niet meer “mag” rijden en je “moet” overstappen, terwijl je uit eigen ervaring weet dat de redeneringen niet opjectief en eerlijk zijn ???
olivier420 zegt
@dolledries: Sorry man. Zal ik wel zijn geweest. Ligt niet aan mn tesla, meer mijn rijstijl.
Yzord zegt
je bedoelt 100 rijden op de linkerbaan om zodoende die oplaadpaal te halen omdat je energiepeil iets te optimistisch was toen je vanmorgen in de auto stapte? Ja die rijstijl zijn we inmiddels wel gewend van tesla rijders roflol.
Dat is ook gewoon de reden dat we straks 100 mogen op de snelweg. Zodat al die EV’s hun volgende oplaad paal kunnen halen. De ironie.
racerx zegt
Plasterk, ga even terug naar school. *lijden… Verder is het nogal wiedes dat een elektrisch wagenpark enorme hoeveelheden prik slurpt, maar dat willen we schijnbaar toch allemaal zo graag..?
Erik zegt
@racerx:
Het werkwoord waarmee je aangeeft dat iemand zijn leven op een bepaalde manier doorbrengt? Dan is het met een ei.
Plasterk zegt dus gewoon dat ze hun leven onder de deken door brengen in de kou (leiden) niet dat ze het koud hebben (lijden).
Wie moet er nu naar school?
https://taalhelden.org/bericht/het-leiden-lijden
ericd zegt
Dat hosanna rond Tesla moet ook snel eens mee gestopt worden. Gaat dan nu om het stroomnet, maar we moeten ook snel afstoppen van de lagere bijtelling en andere subsidies voor Tesla’s. Dat heeft Den Haag onderhand miljarden gekost. En extra wrang omdat het stroomnet hier nog steeds voor ruiim 90 procent voorzien wordt door fossiele energiecentrales. Daarmee wordt een EV opgeladen die snel 20-30 keer zoveel weegt als de meestal enig inzttende, de bestuurder die de Tesla zakelijk rijdt.
Dutchdriftking zegt
Dus door elektrische auto’s gaat mijn stroomrekening omhoog? Dat mag wel, als de brandstof accijns flink omlaag gaan.
jack_abarth zegt
@dutchdriftking:
Dat is iets wat ik van begin af aan al roeptoeter. Brandstof kun je redelijk onder controle houden door wel of niet te gaan rijden met je auto. Maar wanneer de prijzen van het energienet omhoog vliegen omdat er een aantal elektrisch willen gaan rijden is iedereen in het O-tje genomen.
Voor het goede zou er een verdeelsleutel moeten zijn tussen huiselijk gebruik van energie en energieverbruik voor transport. Heb alleen geen flauw idee hoe je dat goed in banen kunt leiden.
olivier420 zegt
@jack_abarth: Is inderdaad niet meer dan Fair en ook logisch toch. Nu wat meer belastingvoordeel om de transitie te stimuleren, daarna gewoon net als allemaal normale belasting betalen. Niks mis mee.
Ik vind überhaupt dat er nog geen prijs differentiatie is mbt de laadpalen ridicuul. Plak er gelijk een boete op zodra er te lang wordt geladen, ben je ook van dat gezeik af.
petrolcarsfirst zegt
Nee he, van die nietszeggende kotswoorden!
-Energie-transitie
-Duurzaam
– Vergroening
Weg ermee
omarrs6 zegt
@dutchdriftking: dat vind ik een hele goeie compensatie! Den haag lezen jullie mee?
awesome zegt
Ik had laatst post van Enexis. Of ik wel even wil laten weten hoeveel zonnepanelen ik op het dak heb liggen. Terugleveren kon niet zomaar, dat was ik toch echt verplicht om te melden…. terwijl die panelen al 5 jaar op het dak liggen en niet meer leveren dan ik verbruik.
Daarnaast willen dergelijke bedrijven ook meteen je telefoonnummer en e-mailadres hebben. Ook dat gaat je gewoon helemaal niks aan, en die heb je niet nodig om het netwerk te onderhouden….
Ik word een beetje moe van Nederlandse bedrijven.
nissanfairladyz zegt
Niet helemaal waar. Door te inventariseren hoeveel panelen je hebt. En je verbruik jaarlijks, kunnen ze in combinatie met het weer dus voorspellingen doen en dus dingen regelen op het net. Dat jij zonnepanelen hebt, betekend dus niet dat je verstand hebt van elektrotechniek dus. Jammer. Je begrijpt er geen HOL van.
pcooperworks zegt
Zwalkend beleid van de (r)overheid zorgt voor deze ellende. Laat Plasterk zijn mond hierover houden, alsof hij de wereld – ten goede – heeft veranderd toen hij in het kabinet zat.
lekbak zegt
Gewoon ook lekker van het gas afstappen. Als het slechts enkele tientjes is dan blijft er echt nog wel wat over van de ongeveer 250 euro aan vaste kosten van een gasaansluiting die je dan bespaart.
baklava zegt
En daar heeft ie helemaal gelijk in. Als er zoveel geïnvesteerd moet worden in het elektriciteitsnet, laat de elektrische rijder en warmtepomp eigenaar daar maar voor opdraaien.
Bram750 zegt
Prachtig; omdat het netwerk niet op de komst van de elektrische auto is voorbereid, is de gebruiker de aso.
Je kun hooguit klagen over een gebrek aan toekomstvisie bij de overheid. De Tesla rijder kiest alleen maar het beste voor z’n portemonnee/ het milieu.
Daarbij hoef je niet thuis te laden, kan ook onderweg, op het werk of bij een klant.
Wat een gezeur…
Richmond zegt
@Bram750: het netwerk kan het prima aan, zolang mensen niet tegelijkertijd en de auto laden, vaatwasser wasmachine etc aan hebben. Gewoon de auto in de daluren aanzetten voor laden.
Bram750 zegt
Volgens mij geef je zelf aan dat er beperkingen aan het netwerk zitten :-)
Yzord zegt
De Tesla rijder wilt het beste voor het milieu? Heb je wel door hoe de accu’s worden gemaakt en straks worden verwerkt? En heb je wel door hoe stroom wordt gegenereerd tegenwoordig? En weet je hoeveel kindjes er lijden voor de accu’s? En weet je hoeveel natuur er verzuurd raken rondom de accu fabrieken? In Chili is rondom de lithium mijngronden de hele natuur verpest. In Bolivia eender.
Jullie denken dat je goed bezig bent voor het milieu, maar het net zo verziekend als olie verwerking. De enige reden dat jullie EV’s rijden is omdat jullie gek zijn gemaakt door milieu gekkies die weer voor het karretje zijn gespannen door de Bilderberg bezoekers die op hun beurt weer heel erg hebben geïnvesteerd in deze hype. Dat hele milieu boeit ze geen reet, geld is wat ze boeit en jullie brengen die met sloten naar ze toe.
Het beste voor het milieu…lees je eens in voordat je een EV koopt.
petrolcarsfirst zegt
JUIST!
Ergste is dat sommige al zo gehersenspoeld zijn dat feiten die tegen EV spreken niet waar kunnen zijn???
De hele klimaat en EV discussie is hier nooit eerlijk geweest!!!
Per saldo is het netto verschil tussen EV en brandstof voor klimaat nihil!
Bij Tesla zelfs vuiler dan middenklassertje!!!
riel zegt
@yzord: sorry. 1) Tesla is al cobalt arm en wordt cobalt vrij (zie recente deal catl). Na een handjevol jaren ontwikkeling gaat dat erg de goede.kant op. 2) voor.je brandstof gaan we nu de Noordpool slopen, maar in het verleden genoeg leed gemaakt (BP Mexico? Shell Nigeria).
chills zegt
@baklava: alsof je als koper van een nieuwbouw woning daar invloed op hebt.
berlinetta zegt
@chills: Je kiest er toch voor om nieuwbouw te kopen?
chills zegt
@berlinetta: nee
berlinetta zegt
@chills: Tuurlijk wel. Ik snap je punt wel hoor, maar een keus heb je wel.
baklava zegt
@chills: eh ja?
kempenaer zegt
Plasterk heeft gelijk.
De CO2 global warming stelling is wetenschappelijk niet meer houdbaar.
Er is dus geen enkele noodzaak om van het aardgas te gaan en electrisch te gaan rijden.
De overheid moet dus stoppen met het dwingen tot deze onzinnige doelen.
Qua electriciteitsproductie aan risicospreiding doen, zowel inzetten op moderne gas, kolen als kernenergie.
En de auto met ice net zo behandelen als de bev.
hiostu zegt
“De CO2 global warming stelling is wetenschappelijk niet meer houdbaar.”
Bron van een wetenschappelijk gepeerreviewed gepubliceerd artikel?
vroaaaaaaaaaar zegt
Bijna net zoveel als een 1-persoons huishouden? Dat klinkt als stemmingmakerij want 1036 kWh slechts 70% van dat verbruik. Is sowieso allemaal stemmingmakerij van netbeheerders. Ze willen liever ook niet het volle pond betalen voor terugleveren via zonnepanelen. Netbeheerders moeten gewoon innovatiever worden en we moeten natuurlijk een dynamischere marktwerking krijgen dan de ouderwetse dag- en nachttarieven.
robbie123 zegt
Ronald Plassterk heeft gelijk. De Tesla rijders zijn de hedendaagse Tokkies.
nissanfairladyz zegt
Is dit niet gewoon frustratie, omdat wat je zelf rijdt totaal niet meer vooruit voelt te komen? :) Wat een frustie’s hiero. haha geweldig. Heerlijk.
911targa zegt
Het rekenvoorbeeld zuigt aan alle kanten.
1. Een Tesla S of 3 rijdt op jaarbasis eerder het 3 voudige van 9.000 km;
2. Het gemiddelde verbruik is eerder 17 dan 11 kWh en
33. Gezinnen met 3 kinderen komen gelukkig weinig voor
Waardoor de aanname van 10x het verbruik van een “normaal” (lees gemiddeld huishouden) geen gekke uitspraak is.
Dat iemand profiteert van een belasting maatregel, kan je niet kwalijk nemen. De politiek voert a sociaal beleid. De tesla kopers zijn gewoon economisch handelende individuen die de rekening bij een ander neerleggen omdat dit mogelijk is gemaakt.
koeberg zegt
1 klopt.
2. Het aardige aan ev-database is dat er naast de WLTP waarden ook het praktisch energieverbruik staat. Voor de zomer is dat 13kWh/100km en voor de winter 18,3kWh/100km. Gemiddeld dus 15,7kWh/100km.
3. Waar haal jij een gezin met 3 personen vandaan. Het rekenvoorbeeld gebruikt een eenpersoonshuishouden.
Even opnieuw rekenen kom ik op 26790 km (lijkt me nog aan de lage kant) /100 * 15,7 = 4206kWh. Dat is volgens die energiesite iets minder dan een gezinshuishouden met 2 kinderen. Ofwel bijna 3 eenpersoonshuishoudens.
macchina zegt
@911targa: eens! Iemand die slechts 8000 km per jaar rijdt zou, mijn inziens, niet 1 euro per km afschrijving willen slikken, hoe goedkoop de tesla ook is in haar verbruik. Ik denk dat het vrij realistisch is om te rekenen met 10k kWH per jaar, los van de piekvraag waar eigenlijk de crux ligt bij netcapaciteit.
Rick-dos zegt
Dat er nu miljarden er in gepompt moet worden komt doordat we (publiek en politiek) het probleem jarenlang voor ons uit hebben geschoven. Politiek die niet vooruitstrevend durft te zijn omdat ze bang zijn zetels te verliezen en een publiek dat maar bleef wegkijken en in hun comfortzone bleef hangen. Nu kunnen we niet meer wegkijken en worden we met onze neus op de feiten gedrukt en is die rekening ineens substantieel. Blijft onverlet dat die miljarden die nu geïnvesteerd moeten worden weer voor werk zorgt en dat geld weer terug in de economie wordt gepompt.
Het is een beetje hetzelfde als dat je ineens een gepeperde rekening onder je neus wordt geschoven en deze nu gelijk moet betalen terwijl je als je veel eerder had gehandeld de rekening in delen had kunnen betalen.
balboni zegt
Is de plas sterk?
berlinetta zegt
Tja, de Tesla rijders kun je het niet kwalijk nemen. Die kiezen voor hun portemonnee. Dat de overheid niet verder kijkt dan haar neus lang is, is ook allang bekend. Stop gewoon eens met het bevoordelen van leaserijders en ga investeren in groene energie. Lijkt me veel nuttiger.
koeberg zegt
Het punt dat de netbeheerders maken gaat niet over het energieverbruik van de Tesla (in kWh) maar over de laadsnelheid (in kW).
Waar de 10 huishoudens vandaan komen? Laten we eens speculeren.
Een Tesla kan thuis met 11kW laden.
Een gemiddeld huishouden met 2 personen gebruikt 2.500 kWh per jaar, dat is 6,8kWh per dag. Laten we zeggen dat het grootste deel daarvan (bv 5,5kWh) tussen 18:00 en 23:00 gebruikt wordt. Dan is het verbruik gedurende die tijd 5,5/5= 1,1kW ofwel ééntiende van het verbruik van de Tesla.
De vergelijking met de bejaarden met fleecedekens toont aan dat Plasterk het AD-artikel ook niet helemaal begrepen heeft. Ik neem aan dat iemand hem ondertussen wel ingelicht heeft.
riel zegt
@koeberg: Dat heet niet verbruik, maar vermogen.
ronaldotour zegt
Ik had Plasterk toch hoger ingeschat, zonder enige kennis van zaken zulke domme niet kloppende uitspraken doen slaat nergens op.
hjhj zegt
“Wel kunnen we even snel gaan rekenen: de gemiddelde woon-werk-afstand is 19 km.” Hier gaat het al mis, want in hoeverre zitten deze forensen in een (lease) tesla? Dat zal toch meer zijn dan de 19km woon werkverkeer, anders neem je toch geen (dure) lease auto? Appels en peren.
911targa zegt
@hjhj: eens. Het is een heel ongelukkig rekenvoorbeeld.
Neem het gemiddelde van een mod 3 en S en je komt op een hoger verbruik.
Deze auto’s worden niet gekocht om 9.000 km per jaar te rijden. Er zullen meer auto’s te vinden zijn waar meer dan 50.000 dan minder dan 9.000 km per jaar mee wordt gereden.
Dus: Plasterk heeft gelijk, maar om nu van a socialen te spreken. Het is gewoon greed is good!
mpgc zegt
Persoonlijk vind ik het triest als je als (voormalig) politicus dergelijke uitspraken doet. Door mensen die gewoon een op de nederlandse weg toegelaten auto kopen of leasen weg te zetten als aso’s. Je slaat zo elke nuance dood. Hij zou beter moeten weten.
3246cm252kw zegt
Het zijn ook belasting ontwijkers… helaas rijden ze allemaal boven hun stand en is het enkel voor en door de bijtelling. Kans armen zijn het…
kruithre zegt
@3246cm252kw: LOL wederom grootste bullshit. Bijtelling is idd prettig maar wat denk je dat je aan eigen leasebijdrage voor een auto van 138000euro moet doen ;-)
3246cm252kw zegt
@kruithre: sommige misschien, maar niemand die wel een auto van dat bedrag kan bijtellen tegen de huidige 22%…. dus belasting ontwijkers zijn het en als je het mij vraagt zielige mensen die in zo’n onafgewerkt auto willen rijden voor die paar centen en dan nog denken dat ze heel wat zijn hahahhaa
olivier420 zegt
@3246cm252kw: Lul niet zo stom joh. Populistisch gelul.
Je doet alsof een werknemer zomaar elke auto mág: een werknemer die voorheen een V40 kon leasen a 35k kan nu echt niet zomaar een Model3 a 50k leasen.
Bijtelling is 1 ding, TCO een 2e.
Voor jouw beeldvorming , ik reed hiervoor een dreier a 60k, nét zoveel als mijn huidige model3. Die laatste is superieur in alles tov mijn vorige auto. OOK de kosten ja. Erg fijn! Zijn weer extra luiers
3246cm252kw zegt
@olivier420: ja dus je bent een belastingontwijker en er dus niet goed voor…
kruithre zegt
Ik heb afgelopen 3 maanden thuis 1903Kwh geladen en dan waarschijnlijk nog een kleine 400bij superchargers. Als ik dat doortrekt naar een jaar kom ik bij lange na niet op 10x een huishouden. Ook even op de auto gekeken, ritregistratie van laatste 61.803 km laat verbruik van 13.567Kwh zien. Als men beweringen doet over tesla rijders zouden ze eens naar werkelijke data moeten kijken
jometdebanjo zegt
Goh. Eindelijk iemand die het zegt. Maar zoals bij veel uitspraken geldt dat niet voor allemaal
kennone zegt
Ik heb heel het stuk nog niet gelezen maar ben het al wel met hem eens ?
potjak zegt
Ik begrijp wat hij zegt en ben het ermee eens dat het belachelijk is dat Jan met de Opel meer voor zijn elektra gaat betalen omdat Piet met de Tesla het stroomnet zwaarder belast. Maar dat is niet Piet zijn probleem omdat hij juist gestimuleerd is om die Tesla te leasen. Dat is verre van aso, het is wél aso dat onze regering het al zover heeft laten komen!
tjorque zegt
Ik denk dat Ronald Plasserke een zeikerd is die niet gehinderd wordt door enige kennis van zaken…
Top politiekert dus! ?
probono zegt
Als ex-politici als Plasterk mensen zo in een hok duwen, dan schiet ik echt in de slappe lach! Geweldig voorbeeld van hoe ver zo iemand van de realiteit staat.
De reageerders die maar blijven roepen dat model 3 rijders uit spaardiesels komen, de nieuwe aso’s zijn, etcetera. Mensen hebben die nodig volgens mij. Maar eigenlijk geloof ik oprecht dat ze vooral boos zijn. En vaak boos op zichzelf. En dat is niet leuk en niet makkelijk te accepteren, dus gaan we stigmatiseren. Gebeurt al eeuwen, dus niks nieuws onder de zon.
petrolcarsfirst zegt
Stigmatiseren gebeurd ook andersom, waarom MOET ik eerdaags een electrische auto/Tesla rijden???
Uitzonderingen daar gelaten maar Model S rijders wel vaak aso of tegen t randje bezig!
nissanfairladyz zegt
Je opa vond het vast ook verschrikkelijk om over te stappen van zijn paard naar een auto. Och nee, vooruitgang! ENG.
srbb zegt
De bewering klopt wel degelijk! Het gaat namelijk om het piekvermogen bij laden en niet de om de hoeveelheid energie. Het rekensommetje van de auteur van het artikel slaat dus nergens op, want het gaat om de verkeerde eenheid.
De meeste huishoudens hebben een elektriciteitsaansluiting die ongeveer 3.5 kW vermogen kan trekken (probeer eens 3 waterkokers tegelijk aan te zetten als je dit wil testen…), een snellader van een elektrische auto sleurt al gauw 35 kW. Het aanpassen van je aansluiting betaal je voor een stuk zelf, achterliggende verzwaringen kosten de netbeheerder centen en die worden uitgesmeerd over iedereen! Ongeveer 30% van je energiefactuur gaat richting de netbeheerder, dat bedrag zal stijgen door de infrastructuuraanpassingen (en dus NIET de stroomprijs, zoals het artikel zegt).
Misschien eerst wat inlezen vooraleer de onderbuik een artikeltje mag schrijven, Autoblog?
RutgerK zegt
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Wat een huishouden trekt ligt aan de inrichting van de meterkast volgens mij. Daarvoor gaat allemaal prima. Ik heb een aansluiting voor de keuken met een inductiekookplaat, magnetron, oven en vaastwasser. Teven heb ik een groep voor de 3 Fase aansluiting voor de laadpaal.
petrolcarsfirst zegt
Eindelijk iemand uit het linkse kamp die uberhaupt kritisch tegenover electrische auto’s durft te zijn!
En zeker is het logisch gezien onbegrijpelijk dat Tesla na enkele jaren een exclusieve kleine speler was, nu dankzij subsidies eeneens ons straatbeeld vervuild?
Maarja, echt Hollands om zoveel mogelijk te willen voor het minste geld!
En ja, de buurman weet dat het ding 1,5 ton kost (niet waard is!), maar het bedrijf betaald alles dus laden en scheuren maar!
Helaas als je objectief naar Tesla kijkt :
– Brandgevaarlijk(accu)
– Veel te duur voor kwaliteit!
– Trekt hufter gedrag aan
– Fabricage is belastender voor milieu dan gedacht t.o.v. fossiele auto!
– Voor 1x volle accu moet centrale 3x volle accu aan stroom door t net gooien (verlies!)
Laadstroom wordt niet meegeteld in t.o.v. fossiele of hybride motor!?
– Modellen van Tesla nu wel ouderwets en eenheids worst!
– Musk is een eng mannetje, lijkt schurk uit 007 film!
Ik hoop dat links nu ook eens klimaat kritisch wordt en elke verandering moet ook een verbetering zijn anders niet!
Anders krijgt politiek niks voor elkaar zonder draagvlak!!!
olivier420 zegt
@petrolcarsfirst: not sure if this is sarcasm or just complete stupidity.
j05b zegt
De energieboeren moeten in hun handjes knijpen. Ze mogen straks lekker veel stroom leveren en kunnen hier prima aan verdienen.
Ook als de kosten voor het net enkele tientjes per jaar hoger uitvallen dan is het qua kosten in veel gevallen nog steeds prima te verdedigen om over te stappen naar EV.
rickross zegt
Plasterk is gewoon een dikke mongool en iedereen die een beetje nadenkt weet dat hij onzin praat
misterBo zegt
Ik dacht dat alle millenials en ouders van kinderen zo snel als nodig de aarde moesten gaan redden….geen CO2 uitstoot anders zijn we binnen 10 jaar weg als mensheid…..maar dan gaat het 10-20€ p/mnd kosten en dan ineens zijn de mensen die minder CO2 uitstoten de duivel op aarde….hahahahahahaha
nissanfairladyz zegt
Dat krijg je met die Boomers, die egoistisch zijn en denken. Ik heb nog enkele jaren te leven, die ga ik me niet laten verpesten door de jonge lui. Fuck de jonge lui, we zijn met vet veel, en dus machtig qua stemgedrag.
Fuck de toekomst van NL, na mij de zondvloed.
misterBo zegt
Ik heb vast slecht nieuws voor je:
De rioolrechten gaan ook met 10-50 per huishouden per maand omhoog zeer binnenkortAl jaren is het riool in nederland verwaarloosd (vlak na WO2 aangelegd) en met de verstening van nederland steeds meer water wat weggevoerd moet worden (uiteraard roepen de groene knollenvreters dat het komt door klimaatverandering, maar goed als je tot het klimaatgeloof bent toegetreden komt alles door het klimaat. Zelfs a;s Nederlnd het eurovisie songfestival wint of max verstappen de F1 dan komt dat door het klimaat)
hjtop zegt
Ik had Plasterk iets hoger ingeschat met zijn kennis en wetenschappelijke achtergrond. Of op z’n minst eerst fact checken voor een dergelijke reactie.
De EV kan juist oplossing van het flexibiliseringsprobleem worden:
https://www.duurzaambedrijfsleven.nl/energietransitie-business/33337/elektrische-auto-netverzwaring
En de netbeheerders hebben ook al een oplossing paraat met het bandbreedtemodel, maar dat vereist wel weer een aanpassing aan het capaciteitstarief dat relatief recent is ingevoerd:
https://energeia.nl/energeia-artikel/40085811/introduceer-bandbreedtemodel-voor-netwerktarieven
Laat die extra tientjes per jaar maar zitten :-)
jag1960 zegt
Hoe kan het eigenlijk dat Ronald Plasterk geen Nederlands kan? (het is kou lijden, niet leiden). En hoe kan het dat de bejaarden van Plasterk kou lijden terwijl ze een fleece aanhebben? Met een fleece heb je het toch juist warm?
longjohnthepirate zegt
Wat een reactie van de heer Plasterk. De hele straat kan smorgens / s’avonds zijn koffie apparaat/waterkoker, wasmachine, vaatwasser aan slingeren en dan is er niets aan de hand. Onze Ampera van 2012 (jawel prive gekocht) trekt niets meer dan 1 van bovenstaande apparaten en kan zelfs in 2 standen laden welke je op de 230v lader kan selecteren. ( 1kw en 2kw geloof ik). En met een volle accu kan ik 45 a 50 km rijden in de winter.
Ik zie het probleem dus niet zolang de laadsnelheden maar rond de 2kw blijven gedurende de nacht. Is je volledig lege Tesla dan geheel opgeladen na 12 uur? Nope, maar was die dan al geheel leeg en heb je echt die 150+ km nodig om op je werk/bestemming te komen waar je ook kan laden?
Er zullen vast gebruikers zijn welke hem dagelijks bijna helemaal leeg rijden en absoluut een volle accu willen hebben s’morgens. Maar het gros van de Tesla’s/Kona’s/Leafs hier op de zaak staan echter na een ritje van hooguit 60km weer lekker aan de paal te wachten tot ze weer bij moeders de vrouw aan de aardappelen mogen. (met afgetopte accu want die was voor de lunch alweer vol.
popleman zegt
het is dus echt zo erg, Politici nemen hun standpunt in enkel na het lezen van goedkope krantenkoppen, zonder enige verdieping. Want de gemiddelde auto vraagt eerder ca. 25-75% dan de krantenkopperige 1000% van een huishoudelijk verbruik.
nissanfairladyz zegt
Dat deed Donald trump ook. :) Je bent echt heel slim als je na 1 artikel al je mening klaar hebt staan.
Shaw zegt
Wie rijdt er nu “8930 kilometer op jaarbasis” volgens de geijkte verbruikscijfers? Autoblog doet woke en schouderophalend, maar is vooral onverschillig tegenover Echte Autorijders de gemiddelde NLer rijdt het dubbele aantal km’s en god behoedde mij, ik hoop toch dat ik niet perse volgens wltp-cyclus-rijstijl hoef te rijden van de huidige autoblog auto(ex-?)fanaten
auto62 zegt
Plastrek is van het gooi naar de grachtengordel verhuisd. Echt zo’n linkse kakker die de wereld gaat redden
nissanfairladyz zegt
Elektrische auto’s zijn het werk van de Duivel !! Of… nee, de illuminatie.. of hmm.. Allebei !! In ieder geval zegt mijn emotie dat het heel slecht is! Fuck wetenschap, fuck cijfers en wiskunde !!! Waar is mijn knuppel? Oh die ligt nog in mijn hol.