Houd vol, lieve mensen.
Ken je die ene scène uit Pirates of the Caribbean, waarin Jack Sparrow heldhaftig in de verte tuurt terwijl hij de mast van het schip stevig vasthoudt, maar vervolgens net de kant weet te bereiken en zijn schip eigenlijk aan het zinken was? Beeld je in dat, in dit geval, Jack Sparrow niet Johnny Depp is, maar Elon Musk, en het schip een metafoor is voor de huidige situatie waarin Tesla zich bevindt. Het bedrijf onthulde gisterenavond de meest recente kwartaalcijfers, en deze waren allesbehalve bemoedigend.
Hoewel de Amerikaanse autofabrikant haar omzet naar 3,41 miljard dollar zag stijgen, stond daartegenover een verlies van bijna 785 miljoen dollar, omgerekend ruim 600 miljoen euro. Dit is bijna een verdubbeling van de situatie van het eerste kwartaal van vorig jaar. Destijds bleven de verliezen nog op 397,2 miljoen dollar steken. Desondanks houdt Elon Musk voet bij stuk. Volgens hem heeft Tesla geen behoefte aan een geldinjectie.
Voor wat betreft de productie zijn er verschillende problemen te herkennen, met name rondom de Model 3. Tesla heeft inmiddels alweer 450.000 reserveringen voor de auto in de boeken staan, maar kan de aantallen met geen mogelijkheid aan. Volgens Tesla is dit vooral te danken aan de productielijn van de batterijen. De Amerikanen proberen de aantallen geniepig te verstoppen in het officiële document en de aandacht van het probleem af te halen door de cijfers van april erbij te halen, maar zo makkelijk vallen we daar niet voor. In het eerste kwartaal werden er slechts 9.766 Models 3 geproduceerd. Dit terwijl Tesla haar zinnen in datzelfde tijdsbestek had gezet op productieaantallen van 2.500 stuks per week. Zelfs in de afgelopen weken kwam Tesla niet aan haar doelstellingen. In april piekte het merk eens door wekelijks 2.270 stuks aan te tikken. De Amerikanen houden de moed echter hoog en zeggen dit jaar nog wel te proberen 100.000 Models 3 te produceren. Daarnaast willen ze over ongeveer twee maanden tenminste 5.000 stuks per week produceren.
De Model 3 is niet het enige model dat door productieproblemen wordt geplaagd. De Model Y, die volgens Musk pas op zijn vroegst in 2020 (dus niet in 2019) in productie zal gaan, lijkt niet in de beoogde fabriek geproduceerd te kunnen gaan worden. Hoewel Tesla nog even de tijd heeft om te beslissen waar de wagen dan wel geproduceerd gaat worden, kan de bolide momenteel niet rekenen op een thuisoord.
siebren zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
rnej zegt
edit-aangepast, thanks! *pakt koffie*
maarre. er moet iemand een begin maken, en dat is nu dus Tesla. Of ze het gaan redden betwijfel ik steeds meer, maar ik hoop van wel. En ik hoop dat er meer fabrikanten aan meewerken zodat de technologie beter en goedkoper wordt :)
dutchneon zegt
Iets met oude zakken en nieuwe wijn…. wat een verassing :O
E34M5Touring zegt
Ze hebben de intentie dit jaar nog 100k auto’s in elkaar te schroeven. Dan staan er dus nog 350k pre orders open… En dat is alleen als ze die 100k daadwerkelijk produceren. Levertijd wordt zo wel echt sick lang.
amg65 zegt
@E34M5Touring: Dat zou dan volgend jaar wel snel ingehaald worden met 10k per maand. Maar bij alle andere EV’s is het niet veel anders. Zo is de i-Pace voor dit hele jaar ook al niet meer beschikbaar. Bovendien kennen veel niche auto’s ook een lange wachtlijst. Het verschil is alleen dat zij geen (te) optimistische productieschema’s voorspiegelen en de verwachtingen dus anders zijn.
E34M5Touring zegt
@amg65: Ja maar het ‘dat zou’ scenario horen we nu al een tijdje. En nog steeds produceren ze ver onder de maat. Niet alleen dat maar als ze die 100k echt gaan halen dit jaar staat er nog steeds 350k open. Dat moet dan allemaal foutloos weggaan wil je die periodes halen. En aan je productie tax zitten (maar wel direct kunnen leveren ) is wat anders dan niet produceren. Dat laatste is een stuk lastiger.
amg65 zegt
@E34M5Touring: Klopt. Maar zo wordt bijvoorbeeld de Urus ook eerst in kleine aantallen gebouwd.
E34M5Touring zegt
@amg65: Ja beste man, maar je kan een Niche Lambo suv niet vergelijken met de electro auto for the masses. Die productie aantallen liggen zo enorm ver uit elkaar.
berlinetta zegt
@amg65: Het verschil is alleen dat heel veel niche auto’s worden gebouwd door fabrikanten die de productiecapaciteit wel hebben. Tesla heeft dat gewoon niet. Om dat probleem op te lossen, is heel veel geld en tijd nodig. Precies de dingen die ze volgens mij niet meer echt hebben.
lekkaah zegt
@e34m5touring: En over een jaartje 1-2 groeit de concurrentie ook nog eens exponentieel.
RIP
E34M5Touring zegt
@lekkaah: Ja zo raak je natuurlijk je voorsprong wel kwijt.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@E34M5Touring: Maakt allemaal niet zoveel uit. De beurs kan elk moment afrekenen met Tesla, wn dan is het gewoon klaar. Dat is het grootste gevaar op dit moment…
dwfc zegt
Blijkbaar zijn er veel gelovingen die niet eens de koers van Tesla volgen, het 1ste kwartaal is de koers MIN 25 % …. dus believers NU kopen is het advies voor jullie. Neen Musk zal helemaal niet tevreden zijn met deze curve, het vertrouwen van de beleggers is tanende en als hij nu een rondje kapitaal moet maken dan zal er weinig in het bakje komen. De moeilijke vragen op de resultatenconferentie heeft hij gewoonweg ontweken, een CEO onwaardig. Dit is nu 2 kwartalen na elkaar dat hij zijn productiecijfers niet kan halen, halloo !
kanffniksbetersbedenken zegt
@E34M5Touring: laatst bekende productie aantal is 2270 pw. Als ze dat de rest van het jaar minimaal volhouden dan zijn ze een heel eind
E34M5Touring zegt
@kanffniksbetersbedenken: Dat hebben ze 1 week volgehouden. 1 week. Laatste kwartaal is nog geen 10k auto’s in 3 maanden. Dan moet het nou wel een keer gaan lopen. Want anders is t gauw einde oefening zo.
kanffniksbetersbedenken zegt
@e34m5touring: de laatste 3 wkn voor de productie stop van half april was het steeds boven de 2000 stuks pw. Zegt nog steeds niet zo veel, maar op basis daarvan lijkt het nog wel haalbaar. Vraag is of ze na de productiestop flink hoger aantallen zijn gaan draaien.
w0o0dy zegt
@kanffniksbetersbedenken: reken maar uit.. nog geen 11.000 in een kwartaal maar daarvan ruim 6500 in de laatste 3 wkn. De productie is dus flink verhoogd.
w0o0dy zegt
@e34m5touring: nee de laatste drie weken lag het aantal ruim boven de 2000 st/w.
Het aantal is verder beperkt door de productiestop die ze in April hadden.
Dus zeg dat ze nu een ruime 8000 per maand halen tot de volgende verhoging. Dan bouwen ze in Q2 24.000 auto’s. En in Q3 gaan ze dat nogmaals verdubbelen. En Q4 idem. Dan bouwt Tesla dit jaar ongeveer 180.000 model 3.
De aantallen zijn omhoog door robots te vervangen door mensen. Vandaar ook het grote verlies. Ze investeren zich het lazerus (overigens wel 400 miljoen minder dan gedacht werd) en nemen bovendien hogere loonkosten voor lief. Dat is dus dubbelop ellende.
Als ze 5000 per maand gaan halen dan is dat omdat de robot productielijnen wel ingezet worden en dan gaan de loonkosten weer omlaag..
E34M5Touring zegt
@w0o0dy: Ja dan wel. Ze zeggen zelf 100k te willen produceren nog dit jaar. Dus die 180k geloof ik nooit. Snap de berekening wel maar als ze zelf uitgaan van 100k lijkt me dat een prima uitgangspunt. Ik moet namelijk nog maar zien of ze dat wel gaan halen. Laat staan meer dan 100k.
w0o0dy zegt
@e34m5touring: prima maar van 11000 in een kwartaal naar 100.000 in een jaar is al tamelijk spectaculair. Alleen moeten ze dan wel die gerobottiseerde productie echt aan de praat hebben. Dat hopen ze in het komende kwartaal te realiseren. We gaan eerst maar eens kijken of ze dat lukt. Daarna zal de middellange termijn voor Tesla duidelijk zijn. Nog 3 maanden en we weten het.
E34M5Touring zegt
@w0o0dy: Ja goed, het is allemaal als dit, als dat, als zus, als zo (niet van jou maar van Tesla). Blijkbaar spelen er zoveel factoren op dit moment dat ik je optimisme nog niet deel. Maar goed, over 3maand kan het allemaal anders zijn. Maar als die 100k auto’s dit jaar de deur nog niet uitgaan zie ik het niet meer goedkomen.
w0o0dy zegt
@e34m5touring: eens, veel “als dit dan dat” en idd halen ze de 70.000 productie niet dan denk ik dat “game over” wel eens een tweet van Elon zou kunnen zijn in Q4…
E34M5Touring zegt
@w0o0dy: Ik hoop niet dat ze echt omvallen, alleen voor de werkgelegenheid al funest voor die regio’s. Maar ik las dat hij door een beetje arrogant te reageren op bankvragen er 5% aandeelwaarde is verdampt. 2miljard. Daar moet ie wel een beetje mee oppassen. Als je die gasten tegen je krijgt maakt wel of niet produceren straks niet meer uit. Dan is je finance weg.
w0o0dy zegt
@e34m5touring: misschien haalt hij zo lucht uit de koers om het aantrekken van kapitaal eenvoudiger te maken? Ik geloof namelijk niet dat Musk zo’n domme fout maakt. Die vent heeft een IQ van 160 of zo…volgens mensen die met hem gewerkt hebben.. en dan doet hij dit per ongeluk? Seems unlikely.
E34M5Touring zegt
@w0o0dy: https://www.telegraaf.nl/financieel/1992512/musk-schoffeert-en-verliest-miljarden
Ik ben bekend met het feit dat hij de aandeelprijs veel te gek vind, maar of het echt zo bedoeld is durf ik niet te zeggen. Daarvoor heb te weinig verstand van beurszaken.
kanffniksbetersbedenken zegt
@E34M5Touring: wat ik vooral tegenstrijdig vind is dat ze halverwege het jaar op 5000pw willen zitten en dat zou in de tweede helft van het jaar een productie van 130k (26×5000) betekenen, maar ze dan 100k als doel voor 3 kwart jaar hebben.
E34M5Touring zegt
@kanffniksbetersbedenken: Ze zullen nu wel wat conservatiever inschatten. Of de productieproblemen zijn groter dan gezegd. Maar die 100k belofte wordt make or break. Als ze die gaan halen en daarna goede consistente aantallen kunnen draaien komt het wel goed. Komen ze niet bij die 100k in de buurt, dan vrees ik het ergste.
kanffniksbetersbedenken zegt
@E34M5Touring: ik lees net dat ze op 3k pw zitten en ze een “peak hour production rate” hadden van 5k pw. Zou het dan toch nog goed komen…
bitd zegt
@kanffniksbetersbedenken: ik lees al maanden dat ze nu op een paar duizend per week zitten en dat ze eind kwartaal het echt gaan halen…. en wat blijkt; nog geen 10k in het hele kwartaal geleverd, dat is echt bizar laag. Ik denk RIP….
schreute01 zegt
Ik gun Tesla een mooie toekomst maar of het überhaupt een toekomst heeft???
peekaas zegt
Ik vraag me af wat deze ‘haast’ gaat betekenen voor de kwaliteit in afwerking..
detroitv8 zegt
@peekaas: afwerking is sowieso niet de hoogste prio bij die club.
kroon zegt
De reserveringen van de Model 3 leveren gaat op deze manier zo’n 11 jaar duren.
Een serieuze autofabrikant is Tesla niet en zal het op deze manier ook niet worden. Misschien eerst werken aan productiecapaciteiten en -kennis en pas dan weer eens nieuwe modellen beloven?
jackass266 zegt
3,41 miljard
misterdrogba zegt
Nou Tesla, alvast hartelijk bedankt dat je de andere fabrikanten hebt wakker geschud om elektrisch te produceren. Zij nemen het vanaf hier wel over, rust in vrede.
Rudy zegt
Tegen de tijd dat de meeste “not to early” adapters die een Model 3 gekocht hebben, hem daadwerkelijk in bezig hebben is de auto technisch al lang achterhaald volgens mij.
stanny zegt
@Rudy: nope. Aangezien Tesla zijn wagens continu verbeterd en niet wacht op modeljaren zoals de oude garde.
E34M5Touring zegt
@stanny: Software matig wellicht maar als t zo doorgaat is dit model een jaar of 5/6 oud als de laatste hem krijgen.
flutterby zegt
@E34M5Touring: De Tesla Model S wijzigt in een half jaar meer als VAG wanneer ze een nieuwe generatie uitbrengen..
E34M5Touring zegt
@flutterby: Jaaaaaa, software matig. Het model wijzigt niet elk half jaar… Je koopt nu een auto die je met enig geluk over 2j (dan moeten ze wel echt een keer gaan beginnen met aantallen groter dan 10k per 3 maand) dan pas hebt. Dan is het model 5j oud. Niet software matig, maar al het andere wel.
amg65 zegt
@E34M5Touring: Ze wijzigen ook de hardware.
E34M5Touring zegt
@amg65: Ja bij de Model S die inmiddels aan z’n 2e gen bezig is. Dit is een ‘nieuw’ model die ze in huidige vorm nog niet fatsoenlijk geproduceerd krijgen. Daar gaan ze voorlopig echt geen wijzigingen in aanbrengen. Ze krijgen em nou al niet geproduceerd.
amg65 zegt
@E34M5Touring: Tesla voert constant wijzigingen door, niet alleen software. Dit was voor Model S en X zo, en zal ook zo zijn voor Model 3. Weliswaar in mindere mate omdat het al een verder door ontwikkelde auto is, en bovendien een stuk simpeler. Maar je zit echt fout wat betreft die wijzigingen. @stanny geeft hieronder wat voorbeelden. Onderhuids wordt er ook constant van alles aangepast, al gaande weg leren ze..
E34M5Touring zegt
@amg65: Als je bestaande productieproces niet loopt ga je geen wijzigingen doorvoeren die dat verder in de war brengen. Enkel wijzigingen die het productieproces versnellen/verbeteren. Dan ga je geen andere stoelen etc aanbrengen want daar moet de tooling ook op aangepast worden. Ik weet zeker dat er over een paar jaar wel updates zullen komen. Maar niet in de komende 2j. Die hebben ze nodig om de achterstand in te halen.
amg65 zegt
@E34M5Touring: Model S is ook veel gewijzigd in eerste jaren van productie, toen dat nog toenam en ze er ook nog niet uit waren hoe ze die moesten produceren. Volume is wel van een andere orde natuurlijk.
Ik verwacht ook niet veel wijzigingen voor Model 3 in de komende tijd, maar het feit dat ze alleen software aanpassen is niet waar.
rhellema zegt
@amg65: wat is er aan bijvoorbeeld de wielophanging gewijzigd? Wat is er bijvoorbeeld aan de plaatsing van de elektromotoren gewijzigd?
amg65 zegt
@rhellema: Je kunt zelf ook googlen denk ik? Zijn wat websites die alle wijzigingen bijhouden. Maar de elektromotor zelf is vervangen. Er is een dual motor opstelling verschenen in 2014. Sneller en efficiënter nu. Een 75D is bijvoorbeeld een volle seconde sneller naar de 100 dan de originele 85. 100kWh accupakket geïntroduceerd. Sinds vorig jaar is luchtvering standaard en oude vering verdwenen. Zijn maar een paar voorbeelden. Of ben je specifiek op zoek naar wat niet is veranderd?
rhellema zegt
@amg65: nee, wat ik wil zeggen is dat bestaande onderdelen aangepast worden zoals bijvoorbeeld het plaatwerk bij een facelift iets wordt gewijzigd. Dat soort wijzigingen zijn relatief simpel uit te voeren. Andere accu’s ten opzichte van de oude is een kleine wijziging en in mijn ogen valt dat ook niet echt onder de hardware. Een andere soort elektromotor ten opzichte van de oude is een wijziging, geen echte verandering. Tesla is zeker niet de enige fabrikant die dit soort wijzigingen tussendoor uitvoert, dat zijn er meerdere. Echter dit soort wijzigingen gaat er niet voor zorgen dat Tesla daarmee een verlies van 600 miljoen in een kwartaal weg kan poetsen.
amg65 zegt
@rhellema: Accu niet onder hardware? Uhhh. En er is gewoon van alles aangepast, hardware matig. Ook aan de ophanging etc. Het hele panoramadak opnieuw ontwerpen is een ‘simpele’ verandering? De fysieke electronica in de auto is over de jaren vermenigvuldigd met een factor 3. De lijst die je op google vindt is pagina’s lang. Maar goed. Ik heb nergens gezegd dat wijzigingen doorvoeren een verlies gaat weg werken? Het ging alleen om het feit dat ze wél wijzigingen doorvoeren, constant. Niet alleen software.
rhellema zegt
@amg65: zoals ik al zei, dat soort veranderingen is Tesla absoluut niet uniek mee. Dat doen meerdere fabrikanten. En nogmaals, hoe denken ze daarmee die 600 miljoen weg te poetsen. Tesla is aan het omvallen en het is niet meer te stoppen.
amg65 zegt
@rhellema: Ik volg je absoluut niet. Wijzigingen doorvoeren als oplossing om 600 miljoen verlies weg te werken?
Mooi toch dat ze omvallen, volgens jou, dan wordt het lekker rustig hier op AB.
rhellema zegt
@amg65: de S en de X zijn op dit moment de enige modellen die wel geproduceerd worden. Het volumemodel, de 3, wordt nog niet in de aantallen geproduceerd die wenselijk zijn voor Tesla. De 350000 die nog gebouwd moeten worden kosten enorm veel geld en die kosten worden niet verdiend met bovenstaande modellen. Dus leuk dat Tesla wijzigingen door voert maar dat gaat ze niet redden.
amg65 zegt
@rhellema: Vent, jij bent echt niet te volgen. Je leest gewoon niet wat er gezegd wordt.
Je zegt ook nog eens dit: “de S en de X zijn op dit moment de enige modellen die wel geproduceerd worden.” Waar heb je het over!? 30% van alle geproduceerde auto’s door Tesla in Q1 2018 is Model 3? Dat is dus niet ‘dit moment’, maar het verleden.
rhellema zegt
@amg65: de S en de X zijn niet de volume modellen van Tesla maar ze vertegenwoordigen wel 70% van de totale productie. Dat houd dus in dat de 30% van de model 3 een bijzonder laag aantal voor een volumemodel is. Maar goed, blijkbaar heb ik je iets teveel op je Tesla pikkie getrapt en zal ik je verder in alle rust je verdriet laten verwerken.
amg65 zegt
@rhellema: Dan moet je dat zeggen slimmerik. Geen onwaarheden verspreiden en vervolgens de ander afbranden en onzinnige dingen zeggen zoals ‘verdriet wegwerken’ als jij op je onjuistheden wordt gecorrigeerd.
Op zo’n manier kun je met niemand een gesprek voeren namelijk ;).
rhellema zegt
@amg65: wellicht moet je ook gewoon een beetje leren lezen. Ik zei dus dat de S en de X gewoon geproduceerd worden. De model 3 wordt nog niet geproduceerd zoals Tesla dat wil, ook dat had ik al gezegd echter jij zegt dat ik niet te volgen ben, jij begint met mij “vent” te noemen en nee dat bedoelde je niet vriendelijk. Ik heb jou verder nergens persoonlijk aangevallen, dus jij bent hier toch echt diegene die met een bovengemiddelde emotionele reactie komt. Ik heb nergens onwaarheden verkondigt echter jij zegt dat ik dat wel doe. Misschien zou je eens wat rustiger moeten lezen en niet je emoties aan Tesla koppelen, of zie je wat aandelen verdampen ofzo? Dan zou ik het me nog een beetje voor kunnen stellen.
amg65 zegt
@rhellema: Ik citeer wat je zegt:
“de S en de X zijn op dit moment de enige modellen die wel geproduceerd worden.”
rhellema zegt
@amg65: en in die zelfde reactie gelijk daarna “ Het volumemodel, de 3, wordt nog niet in de aantallen geproduceerd die wenselijk zijn voor Tesla.” Niet zo selectief zijn hè?
amg65 zegt
@rhellema: trouwens FYI het zijn er 450.000. En het zou ook wel een wonder zijn als je met een marge op 100.000 aantallen per jaar, een productie van een nieuw model voor 500.000 stuks per jaar kunt betalen. Daarom is er financiering enzo….
Het gaat om capex vs productie. Door vertragingen drukt de enorme cash outflow door investeringen etc flink op de p&l. Door een al hoge schuld en renteverplichtingen komt Tesla in gevaar. Pas als de gross margin van de Model 3 gaat stijgen, kan Tesla zich herstellen. De vraag is wanneer dat is, en of daar extra kapitaal voor nodig is.
rhellema zegt
@amg65: het zijn er in totaal inderdaad 450000. Echter op dit moment worden er model 3 geproduceerd en zijn er inmiddels ook al afgeleverd aan klanten. De 350000 was een schatting van mij en of dat de exacte aantallen zijn vind ik nog niet eens zo heel erg spannend. Feit is gewoon dat de auto’s gebouwd dienen te worden wat een gigantische bak geld kost, geld wat Tesla op dit moment niet heeft en wat ook steeds moeilijker zal worden om te krijgen daar investeerders ook niet eindeloos geld in Tesla blijven pompen als er geen uiteindelijke resultaten komen.
E34M5Touring zegt
@amg65: Niet alleen het volume maar ook het verwachtingspatroon van de klant. Toen de eerste Model S uitkwam waren dat allemaal kopers die alle ‘dingetjes’ voor lief namen. De Model 3 wordt ook besteld door jan met de pet en die gaat geen jaren op z’n auto zitten wachten. Daarbij, toen kon men de aantallen prima bij benen en dan kan je natuurlijk ook wat makkelijker wijzigen. Nu zit er 450k mensen op hun wagen te wachten. Hele andere problemen.
flutterby zegt
@E34M5Touring: welke productie problemen heeft de Model S en X precies?
E34M5Touring zegt
@flutterby: Waar praat ik over de Model S en X?
flutterby zegt
@E34M5Touring: ik stel dat Tesla op de Model S meer (hardware) wijzigingen doorvoert als VAG bij een nieuw model en vervolgens begin jij over dat ze eerst de productie op orde moeten krijgen voordat ze dingen gaan wijzigen.
Maar ik als ik jou reactie zo lees snap ik heel goed dat je moeite hebt om het te volgen.
E34M5Touring zegt
@flutterby: Er is er maar 1 die hier moeite heeft het te volgen kerel. Dat ben je zelf. Jammer ook dat je het meteen weer op de man moet spelen. Blijkbaar zit je Tesla string een beetje te diep in je buttcrack. Anderen kunnen namelijk wel gewoon normaal de discussie aan. Maar goed, Het eerste deel van mijn comment sloeg op jouw Model S vergelijk. Na de puntjes heb ik het weer over de Model 3. Je weet wel, waar het artikel over gaat.
flutterby zegt
@E34M5Touring: tja, lastig discussiëren met iemand die van hop naar her springt en feiten door elkaar gooit.
E34M5Touring zegt
@flutterby: Als jij uit het tweede deel niet kunt halen dat ik het over de Model 3 heb (ik noem productie aantallen etc) dan ligt dat toch echt aan jouw interpetatie. En over random dingen gesproken. Jij haalt halverwege ineens de Model X erbij. Dus pot, groetjes van de ketel.
rhellema zegt
@flutterby: zo is het evengoed heel erg lastig discussiëren met Fansla’s die zo’n beetje alle kritiek op Tesla recht proberen te praten. Feit is dat Tesla meer dan een half MILJARD dollar verlies heeft gedraaid, in 1 KWARTAAL. Een ander feit is dat investeerders dit soort dingen niet al te lang zullen accepteren en het is volgens mij al het zevende kwartaal op rij dat er geld bij moet. Inmiddels kunnen we dus al aardig over een bodemloze put spreken en Musk zal wel heel erg goed moeten lullen wil hij dit op een juiste manier kunnen uitleggen aan de aandeelhouders.
Joerek zegt
@e34m5touring: Helemaal niet alleen software matig. Continu blijven dingen aan de auto wijzigen, zoals stoelen, materialen, layout van interieur etc etc.. Ze doen niet aan facelifts maar continu tweaks aan de gehele auto. Eenmaal gekocht ben je uiteraard alleen nog maar overgeleverd aan softwarematige verbeteringen.
E34M5Touring zegt
@joerek: Ja als straks de productie onder controle is geloof ik dat best. De eerste paar jaar hoef je echt geen grote wijzigingen te verwachten. Ze hebben al genoeg moeite het originele concept uit de fabriek te krijgen. Dan ga je nu echt geen grote hardware wijzigingen aanbrengen hoor. Dat vertraagd namelijk de productie alleen maar verder.
stanny zegt
@E34M5Touring: nee, ze passen de Models S ook nog continu aan. Andere stoelen, nieuw panoramisch dak, andere koplampen, nieuwe camera’s,…
Als je de wagen binnen 2 jaar ontvangt, zal je de versie van dan ontvangen.
Zou persoonlijk liever de versie van 2019 ontvangen dan de huidige.
amg65 zegt
@stanny: Inderdaad. Van een nieuwe MCU tot nieuwe buitenspiegels.
Rudy zegt
@stanny: op software gebied zal dat geen probleem zijn, ik doelde veel meer op de range.
ukbob zegt
@stanny: software-matig ja… maar op afstand een nieuwe generatie accu, radar of andere hardware aanpassen is zover ik weet nog niet mogelijk :)
ikschrijfookoverautos zegt
@Rudy: beetje zoals met die oostblok auto’s in de koude oorlog… :)
sleurs zegt
Zouden er ook fabricanten zijn die daadwerkelijk hopen op een faillisement, waardoor de toko voor een relatief prikkie over te nemen is?
berlinetta zegt
@sleurs: Iemand zijn dood is altijd iemand anders zijn brood, dus waarschijnlijk wel.
jerry zegt
@berlinetta: ik zeg: Chinees
Trump zegt dan waarschijnlijk: Not
misterdrogba zegt
@jerry: met de huidige maatregelen tegen China is dit ondenkbaar. Mocht er daadwerkelijk zoiets gebeuren is het heel misschien een overname kans voor VAG maar anders heel waarschijnlijk met de steun van Trump iets voor GM.
jerry zegt
@misterdrogba: Het zal wel een Amerikaans onderonsje worden als het zover is. Wellicht Google?
Maargoed, ze zingen het nog wel even uit.
desjonnies zegt
Het kaartenhuis begint te wankelen.
Tienduizenden goedgelovige mensen zijn straks hun aanbetaling kwijt.
SpiderIV zegt
@desjonnies: tja en al die overheden hun tonnen subsidies. Voor mensen die een aardige boterham verdienen is zo’n investering van 100k in een S vaak zinvol vanwege slechts 4k bijtelling. Als financial is dat een advies wat ik soms klinisch geef, al geef ik er wel bij aan dat “als jij niet gewoon wat belasting betaalt wie moet het dan doen?!” gelukkig is de reactie dan vaak “je hebt gelijk ik ga gewoon de auto rijden die ik leuk vind en dan kost het maar een paar centen meer!”.
(met alle liefde en glimlach die Juul van 50k met 11k bijtelling)
torsen zegt
@spideriv: Zijn ze die subsidies niet toch wel kwijt ongeacht of Tesla failliet gaat?
SpiderIV zegt
@torsen: ja tuurlijk maar je geeft die subsidies in principe voor iets “duurzaams”. Ach, alle pro’s of contra’s wat Tesla betreft ze hebben in ieder geval iets in beweging gebracht. Dat het een stuk minder milieu vriendelijk is dan wordt gesuggereerd als je alles meetelt (ook bandenslijtage bv) dat is dan maar zo.
torsen zegt
@spideriv: Tsja, het is niet alsof die subsidies naar Tesla gaan. (Hier in NL in ieder geval.)
Zolang die Tesla’s niet gelijk naar het buitenland gaan zodra ze uit de lease zijn profiteren we hier nog steeds van het aanbod aan auto’s zonder uitstoot.
SpiderIV zegt
@torsen: Is dat zo? Wat hebben lokale / provinciale / landelijke overheden voor een regelingen voor die hal in Tilburg? En of de belastingvoordelen (geen BPM, geen/weinig bijtelling) dat kost ook of anders geformuleerd levert minder op. En tja auto’s zonder uitstoot ………… elektra via kolencentrales, enorme bandenslijtage en wat kost die productie? Volgens het cradle to cradle principe kan je er waarschijnlijk nog een aardige boom over opzetten. NB gaan we niet doen ;-).
torsen zegt
@spideriv: Dat is een goed punt inderdaad. Ik heb geen idee of er in Tilburg nog ‘gestimuleerd’ is.
Als dat het geval is gaat die vlag zeker op.
Verder kun je een hoop discussiëren over hoe schoon een huidige elektrische auto nou echt is. Dat ben ik met je eens.
Zou zeker interessant zijn als dat van cradle tot cradle in kaart gebracht kan worden.
Waar mensen vaak over kolencentrales en stroomopwekking beginnen lijkt de olie/gas winning, raffinage en transport dan vaak vergeten te worden.
Het gebrek aan uitstoot is vooral interessant in stedelijke gebieden waar brandstof motoren gewoon aantoonbaar voor slechte luchtkwaliteit zorgen.
Misschien verplaats je daarmee voorlopig alleen het probleem. Persoonlijk zie ik meer kansen voor elektro aandrijving om minder vervuilend te worden dan voor brandstof.
mgmgb zegt
De verwachting was toch dat in Juli, hooguit Augustus de hele zooi in elkaar zal storten? Ik vind het prima. Ze hebben hun bijdrage geleverd aan de ontwikkeling en het volwassen worden van EV’s, nu is het tijd voor de grote jongens die wel een enigszins degelijke auto kunnen bouwen om het over te nemen. Faillissementje, overname door GM of Ford, exit zonnekoning Musk en we kunnen nog een prima EV merk hebben aan Tesla met de know-how van een grote jongen achter zich.
utregcity zegt
Misschien moet meneertje Musk eens bellen met meneertje Van der Leegte (VDL)? Die weet wel hoe je een kwalitatieve productielijn moet opzetten. Volgens mij hebben ze in Born nog productieruimte over en NL is belastingparadijs. Wat wil je nog meer? Win-win.
elemento zegt
@utregcity: dat zat ik ook te denken.
fnouco zegt
450.000 reserveringen? Is dat gecheckt? De omzet gecheckt? Als ik een nieuwe auto bestel wil ik toch echt niet langen dan maximaal 3 maanden wachten, lease of niet. Met de huidige productiecapaciteit moet nummer 450.000 ruim 11 jaar wachten…..Welke idioot wacht zo lang. Is wachten op eerste class action in de VS. Over 11 jaar rijden we misschien allemaal op waterstof of een kleine kernfusie eenheid of op een nog niet bekende power cell.
Joerek zegt
@fnouco: Het is alleen een reservering he, geen bestelling. Committed aan niets. Zie het als een intentieverklaring. Op basis van wat zie jij een class action in de VS?
chrisvis zegt
@Joerek: wel een bestelling van 1000€. Moest er van dag 1 mee lachen op dit forum en als ik nu zie hoe bv. fanboy zich toch maar in bochten wringt om toch maar een positieve noot te zoeken in heel het tesla-verhaal dan is het haast aandoenlijk.
amg65 zegt
@fnouco: Je kunt toch prima zelf de P&L erbij pakken?
Heb de Porsche Mission E ‘gekocht’. Nu 2 jaar wachten…. onacceptabel.
kanffniksbetersbedenken zegt
@fnouco: de laatste 3 weken voor de productiestop zatten ze steeds boven de 2000 per week. Met die aantallen is het ruim 4 jaar voor nummer 450000. Nog steeds niet wat je wil maar zeker geen 11 jaar.
basr32 zegt
Laat ze maar failliet gaan, liever vandaag dan morgen.
m550d zegt
@basr32: zodat al hun personeel op straat komt te staan en die mensen hun hypotheek en opleiding van hun kinderen niet meer kunnen betalen?
loserboi932 zegt
En het was nog lang onrustig op Teslablog.nl
Gulli zegt
En toch vind ik het knap. Ga er maar aan staan. Binnen een paar jaar van 0 naar 4 modellen en dan een goedlopende productie zien te halen. Daarnaast ook nog eens opboksen tegen bedrijven die soms letterlijk 100 jaar meer ervaring hebben dan jij, plus je maakt een product dat blijkbaar zó aanslaat bij de doelgroep dat je de vraag niet eens aan kunt.
Je kunt die man van alles verwijten maar blijkbaar doet hij dus wel íets goed.
fnouco zegt
@ amg65, ik heb zo’n vermoeden dat Tesla uitdraait op een boekhoudkundige fraude zaak omdat zaken rooskleuriger worden afgeschilderd dan het in werkelijkheid is. Heb zelf een model S gehad, fenomenaal qua rijden, maar ga niet verder dan 150 a 200km (enkele reis) anders kan de terugweg wel eens langer duren dan gewenst en vakanties zijn onmogelijk zonder de stress.
Jij wacht 2 jaar voor de E-Porsche, stap ik nu toch liever in mijn 911 want iedere dag als ik ermee rij geniet ik van het geluid…..
amg65 zegt
@fnouco: Ja gelijk heb je. Maar daar zit helaas geen toekomst meer in… Alhoewel, welke 911? Ze klinken niet allemaal even geweldig vind ik.
Vervelend dat je met jouw rijschema niet kon laden.
fnouco zegt
@ kanffniksbetersbedenken
9766 model 3 in eerste kwartaal is stuk minder dan 2000 per week! Dat zijn 39.064 per jaar en dat is toch echt 11,5 jaar met dit tempo. Of zeg jij dat het artikel onjuiste aantallen bevat?
kanffniksbetersbedenken zegt
@fnouco: wat in het artikel staat klopt idd niet helemaal. Ze wilde in de laatste week op 2500 stuks zitten en niet het hele kwartaal elke week 2500 stuks bouwen. En de laatste week zaten ze op >2000. Dat was dus de productie van een week. Als ze dat vanaf nu elke week doen dan produceren ze >100k per jaar en zit je dus ruim onder de 11 jaar
fnouco zegt
@kanffniksbetersbedenken:
Het is nog slechter volgens Bloomberg, slechts 8.180 model 3 in het eerste kwartaal……dat zijn er nog geen 682 stuks per week…
Ik zou mijn aanbetaling terugvragen – klinkt als een bankrun. Het is wachten op een Tesla crypto munt.
kanffniksbetersbedenken zegt
@fnouco: Dat zijn de aan de klanten geleverde aantallen en noet de geproduceerde. Maar goed begrijp dat je er bij blijft dat als ze productie verhogen dat het alleen per kwartaal kan en ze elke week van het kwartaal exact hetzelfde aantal produceren.
bitd zegt
@kanffniksbetersbedenken: ja, je kan een auto produceren en dan wegflikkeren in de kliko (vuilnisbak), dan lever je hem dus niet uit. Bijv kwaliteitsissues
amersfoorter zegt
Ik hoop voor tesla dat ze de boel op orde krijgen. Dit is de toekomst
wimof zegt
Toch iets dat maal 2 gaat.
Jantje_555 zegt
Ik denk dat het een storm in een glas water is. En nu van die doomscenario’s en uiteindelijk slaagt hij er in en voelt hij zich nog meer ubermensch dan hij al dacht.