Gelukkig waren er geen doden te betreuren.
Even een reality check op de vroege vrijdagochtend: op topsnelheid over de Autobahn blazen brengt aanzienlijke risico’s met zich mee.
Bovenstaande foto’s van een compleet aan flarden gereden BMW M5 verschenen op M5 Post. Volgens het begeleidende verhaal reed de bestuurder van de powersedan, met de optionele verwijderde begrenzer, op de Duitse A81 op topsnelheid toen hij de macht over het stuur kwijt raakte. Als reden wordt een gevaarlijk invoegende auto gegeven, die na het ongeval door reed.
De aanwezigheid van een M3 en M6 op de foto’s (van de zonen van het slachtoffer) doen vermoeden dat het om een van de bekende high speed runs ging die we van het M Board kennen. De berichtgeving is eenzijdig, en we kunnen dus niet garant staan dat dit is wat er echt gebeurd is, maar feit is wel dat de inzittenden (twee mannen van 60 en 20, en een hond (!)) hun handjes/pootjes mogen samen knijpen dat ze het wrak levend hebben verlaten. Wel waren ze zwaargewond.
De vraag die bij mij op komt is hoe dit heeft kunnen gebeuren. Als het inderdaad een invoegende auto was, dan moet de M5 op de rechterbaan hebben gereden, niet iets dat je doet als je 300 op de klok hebt staan.
Hoe dan ook: je kunt nog zo’n verkeersgod zijn, in het verkeer heb je ook met andere mensen te maken. Dit maakt rijden op dergelijke snelheden altijd een bijzonder riskante bezigheid. Toch iets om in je achterhoofd te houden, wanneer je je bolide de volgende keer met een noodgang over de snelweg jaagt. Goede remmen kunnen je niet altijd redden. Meestal gaat het goed gelukkig. Zoals hier:
Met dank aan Kris voor de tip!
upstream zegt
Hoe zit het eigenlijk met de verzekering? Stel dat ik aan 220 (topsnelheid mijn wagen) op een plaats waar het is toegelaten uit de bocht ga… Kunnen ze dan niet zeggen dat ik onaangepast reed? Dacht ooit gehoord te hebben dat dit soort snelheden “op eigen risico zijn”
the-budel-guy zegt
@upstream: in duitsland ben je volgen mij tot 130 kilometer per uur verzekerd daarna mag je het zelf gaan betalen.
desjonnies zegt
@the-budel-guy:
Nee, boven de 130 wordt de bewijslast bij degene gelegd die zo snel heeft gereden.
En dat kan in de papieren gaan lopen met advocaten enzo.
the-budel-guy zegt
@desjonnies: Oke, weer wat geleerd vandaag. :D
Megakix zegt
@the-budel-guy: ben je daarom ingelogd op autoblog.nl ? :lol:
renezzzz zegt
@upstream: Je moet iets verder denken alleen verzekering. Wat zou er gebeuren als jij in die bocht rijdt met 220km/h en een familie op de rechter baan haalt met 120km/h een vrachtwagen in. Als jij met volle snelheid op deze auto klapt en er vallen gewonden of doden, wat zou er dan gebeuren….
dejviisz zegt
Wat als ja ……
renezzzz zegt
@dejviisz: tja, als je 300+ rijdt, voegt er niemand in… Wat als ja….
Vreddy_B zegt
@renezzzz:
Dan is alles stuk.
Megakix zegt
@renezzzz: …kan ook zomaar een spelend kind oversteken…toch..niet dan ? ;-)
renezzzz zegt
@Megakix: Ben je in ieder geval niet verzekerd voor de schade aan je auto…
Vreddy_B zegt
@renezzzz:
Wat is dat nog waard als je een crash maakt met 300+…
renezzzz zegt
@Vreddy_B: Ik ben benieuwd hoe dit geval verzekeringstechnisch gaat aflopen. De inzittenden zullen blij zijn dat ze hier levend uit dat wrak konden uitstappen. Van de nasleep zullen ze wellicht nog flink wat hoofdpijn krijgen.
spylegion zegt
@renezzzz: interessante schuldvraag..
De idioot die zonder te kijken naar de linker baan gaat terwijl hij weet dat er een aanmerkelijke kans is op veeel sneller verkeer en zodoende het leven van zichzelf én zijn gezin op het spel zet misschien?!
bacchus zegt
@spylegion: Als jij 200+ rijdt op een tweestrooks autobaan heb je er rekening mee te houden dat het overige verkeer jouw snelheid niet in kan schatten. Niet omdat dat een regel is of omdat ik dat vind maar gewoon omdat je heel snel dood bent als je dat niet doet. Dat inhalende gezinnetje ook maar daar gaf je toch al niets om.
johnny23 zegt
@upstream:
Nee, als er geen maximumsnelheid geldt kan een verzekeraar je nooit onverzekerd laten rijden. Bovendien is ook in Nederland, inmiddels onofficieel uitgeroepen tot meest kinderachtige land als het om snelheidsovertredingen gaat, overtreding van de maximumsnelheid geen uitsluitsel van verzekering. Je overtreedt immers geen enkele wet.
Wat wel zo is, is dat jij aan moet tonen dat jou hoge snelheid geen oorzaak van het ongeval is. Als er sprake was van een invoegende auto, iets wat uit sporenonderzoek wel aanneembaar te maken moet zijn, dan zal deze dus fout zijn geweest.
Dat de invoegende auto is doorgereden lijkt me veelzeggend. Deze bestuurder weet dus drommels goed dat hij fout bezig was.
baap zegt
Die is afgeschreven!!
klicko zegt
Heeft ie ook nog even staan fikken zeker?
Justawheelchairguy zegt
@klicko: ’t Is geen Ferrari!
linuxxx zegt
@kp92: je ziet duidelijk dat er een brandblusser over de motor is leeggespoten.
rbloem zegt
Quote: “Gevaarlijk invoegende auto”
Ik ben van mening dat je daar niet van kunt spreken als je zelf met 300 kph aan komt rijden. Zoals je ook ziet in het filmpje is jou snelheid niet in te schatten voor de overige verkeersdeelnemers.
sir_smokalot zegt
Als het om invoegen ging, en niet om een rijbaanverschuiving, dan zou het kunnen dat de invoeger direct meerdere stroken heeft gepakt? En we weten allemaal dat dat niet handig is. Als zoiets je op een examen zou overkomen mag je daarna meteen terug.
jzaero zegt
@sir_smokalot: precies dit dus. Ben je meteen voor gezakt inderdaad en in Nederland heb je meteen de aandacht van de politie als je zo invoegt.
kaasboerin zegt
@jzaero: Sterker nog, daar ben ik juist een keer op gezakt.. :D
Megakix zegt
@kaasboerin: ..damn, was JIJ dat ! ;-)
rbloem zegt
@sir_smokalot:
Dat is inderdaad het enige scenario waar je de invoeger schuldig mag achten. In het geval dat de BMW, zoals gesuggereerd, op de rechter baan reed, dan had hij de invoeger zelfs voorrang moeten verlenen!
jolig zegt
@rbloem: Ik weet niet waar jij je rijbewijs hebt gehaald, maar in Nederland heeft invoegend verkeer geen voorrang. Wel is het natuurlijk netjes als er ruimte is die ook te geven aan de invoeger.
Maar het zullen inderdaad wel het meerdere stroken ineens pakken zijn. Maar dan zal de politie nog wel even moeten kijken. Want ondanks dat er misschien geen maximum snelheid is geldt voor de Duitse politie niet dat je ook zo hard mag als je wilt, volgens mij.
rbloem zegt
@jolig: Dit ongeluk is in Duitsland gebeurd toch? Daar heeft invoegend verkeer namelijk wel voorrang. Ken je feitjes!
sir_smokalot zegt
Pardon? Is dat echt waar? Lijkt me vrij onwaarschijnlijk namelijk.
rbloem zegt
@sir_smokalot: Ja..
sir_smokalot zegt
Linkje?
rbloem zegt
@sir_smokalot: Dit blijkt nog niet zo makkelijk te vinden.. Ik heb tijdelijk in Duitsland gewerkt en daar is mij dit meermaals verteld, door zowel Nederlandse als Duitse collega’s. Verschillende sites onderschrijven dit, maar hard bewijs is er niet. Dit zal moeten blijken uit het Duits verkeers wetboek?
sir_smokalot zegt
Ja, een snelle search leverde me niets officieels op. En ik moet ook nog artikels maken en jullie hier een beetje in de gaten houden natuurlijk. Gooi het wel eens in de groep op twitter
sir_smokalot zegt
@rbloem: http://www.verkehrsportal.de/stvo/stvo_18.php
Lid 3. Ken je feitjes :)
sir_smokalot zegt
Maar goed ook want ik ben eens heel boos geworden op een invoeger die met 90 haar auto voor de mijne kwakte terwijl ik met 150 op de rechterbaan reed. Kon echter niet naar links, want daar zat al een Mercedes met 200 per uur er aan te komen.
rbloem zegt
@sir_smokalot: Haha ik had artikel 18.3 net gelezen op een forum, maar wilde mijn verlies nog niet zelf toegeven ;) Dit kan dus naar het land der fabeltjes..
Daarbij moet wel gezegd worden dat het zeer op prijs wordt gesteld om voorrang te verlenen. Wet en gebruik wil nog wel eens tegenstrijdig zijn!
renezzzz zegt
@rbloem: Oei, of was het een grap…
jzaero zegt
@sir_smokalot: @rbloem: er staat trouwens agressief invoegende auto in de link hè?
rbloem zegt
@jzaero: Maar of ze op dat forum objectief zijn..? ;)
audicoupe84 zegt
@sir_smokalot: Stel: je rijdt een wat snellere auto met rond 100pk. Je voegt in op de A1 achter een vrachtwagen. Je kijkt in je spiegel, ziet in de verte alleen een stipje. Gas erop en naar de linker baan…. het stipje rijdt 300+km/u en kan je niet meer ontwijken. Heb ik dan onverantwoord ingehaald?
zoran zegt
@rbloem: In een ver verleden, toen ik rijlessen nam, leerde ik twee keer in de spiegel te kijken. Juist om in te kunnen schatten met welke snelheid een voertuig aankomt. Bij 300km/uur is dat heel goed in te schatten.
Megakix zegt
@zoran: als je 330km/h rijdt..hoef je niet echt meer in je spiegels te kijen ? :lol:
ThomasBol zegt
@rbloem: Feit is dat er tig auto’s rijden die bij het inhalen niet in hun spiegels kijken. Of je nou met 160 of 300 km/h komt aanrijden, dat soort sukkels verpesten het voor iedereen.
jzaero zegt
Gevaarlijk invoegend kan ook betekenen dat hij twee banen tegelijk opschoof. Ik praat het niet goed, met 300 knallen langs verkeer is iets waar je toch twee keer over na moet denken. Overigens heel knap dat ze levend uit de M5 kunnen stappen. Tijd terug was er ook al een M5 Touring op de autobahn door een klapband aantal keer over de kop geslagen. Ook levend eruit
kraakensmaak zegt
Is dat filmpje zo bijzonder? Gebeurt continu als je een beetje door probeert te rijden dat er weer een mongool naar links komt, eerst kijken dan knipperen en daarna pas sturen is kennelijk erg lastig voor de gemiddelde bestuurder. In Nederlands is het helaas velen malen erger dan in Duitsland
kaasboerin zegt
@kraakensmaak: +1, veelsteveel niet-nadenkende mongolen op de weg.
72bug zegt
@kraakensmaak:
Helaas kun je niet altijd die snelheid goed inschatten.. Doorrijders vinden meestal dat de gehele weg zich aan hun moet aanpassen, en steken graag de schuld op de rest van het verkeer die dan zogenaamd niet anticipeert. Neemt niet weg dat er veel mensen niet goed inhalen/invoegen, maar als je met 250+ over de snelweg wilt knallen weet je dat een risico neemt.
E34M5Touring zegt
@kraakensmaak: Nederlanders in Duitsland zijn veruit het ergst. Die kijken net als in NL (niet dus) en knallen hem rustig voor je bumper. Ik woon vlak bij Oberhausen Straight, waar je onder de goede omstandigheden best kunt blazen en het zijn 80% van de tijd de NLers die je gewoon afsnijden.
2SLOW4ME zegt
@E34M5Touring: Het gros van de NL-ers zijn ook gewoon niet zulke goede bestuurders. Wat ik merk als ik naar het buitenland ga is dat hoe verder ik bij de randstad vandaan rij, hoe beter bestuurders anticiperen.
En ik verbaas me ook nog hoe vaak het gebeurt dat ik naast iemand in de auto zit die niet eens in zijn spiegel kijkt bij het invoegen of inhalen.. (dan zit je niet fijn kan ik je vertellen…)
E34M5Touring zegt
@2SLOW4ME: Ik zie hier mensen rijden met de buitenspiegels ingeklapt op de snelweg (en nee dat zijn meestal niet de auto’s met de automatische spiegels). Dat betekent dus dat je van thuis (!!!!) al niet meer in je spiegels hebt gekeken. Dan kan ik maar 1 ding concluderen, dan ben je totaal niet met autorijden bezig. Dat zie je in het buitenland (behalve Zwitserland, die lui kunnen echt niet rijden) toch bijna nooit.
TSI-tje zegt
@E34M5Touring: Overtreffende trap; Nederlanders mét sleurhut. Echt ! Ik heb altijd plaatsvervangende schaamte als ik dat door Duitsland zie rijden.
E34M5Touring zegt
@TSI-tje: Oh ja die zijn helemaal erg maar gelukkig wel seizoensgebonden. Al is het sinds die Dekra sticker waardoor z 100 mogen in D wel iets beter geworden.
audicoupe84 zegt
@E34M5Touring: Je bent gewoon een NL (nur linkerbahn) ook in Duitsland wordt door de gemiddelde Duitsers met normale snelheid gereden. Ondanks dat ze harder mogen. Door mongolen als jij staan ze uren in de file door zware ongelukken. In Nederland is tante Sjaan en oom Gerrit opweg naar de kleinkinderen, in Duitsland is het tante Ute en Horst die onderweg zijn. Rijstijl aanpassen, zij hebben ook het recht om aan te komen.
kaasboerin zegt
@audicoupe84: Wat lul jij nou ineens, hij legt alleen maar uit wat ’t gros van de NLse automobilist fout doet op (o.a.) de autobahn. Het is niet de bedoeling dat je met 110 op de linkerbaan blijft hangen, je haalt in en je tieft weer op naar rechts. Daarom 2 rijstroken.. Hij zegt nergens dat hij 300 wil blazen.
audicoupe84 zegt
@kaasboerin: Er wordt hier teveel geschreven dat Nederlanders niet kunnen rijden, behalve de schrijver natuurlijk. Maar er is geen verschil in rijstijl en nationaliteit er zijn wel goede en slechte rijders. Overal worden fouten gemaakt, ook Duitsers maken fouten tijdens het rijden. De Nederlandse wegen zijn ook niet slechter dan buitenlandse. Wel gaan er Nederlanders naar Duitsland om hun auto de sporen te geven, ik zeg rijdt normaal tot je op een cirquit bent en ga dan los.
lambo4all zegt
@audicoupe84: nederlanders kunnen ook niet rijden op de duitse wegen. dat komt omdat ze hier nooit harder als 120 rijden en dus niet gewend zijn dat mensen met 180 aan komen blazen. dat neemt niet weg dat ze gewoon even goed in de spiegels moeten kijken, want ook in nederland moet je bij 140 op de linkerbaan vaak op je rem staan omdat er weer zo’n lul met 110 in moet gaan halen.
E34M5Touring zegt
@audicoupe84: Door mongolen zoals ik??? PAs een beetje op je woorden chef. Heb 10j een rijbewijs, rijd al even lang schadevrij en rijd tussen de 80-100.000km per jaar. Dus van mij hebben ze geen last. Onnodig linksrijden zul je mij nooit zien doen, dus loop aub niet zo dom te lullen.
audicoupe84 zegt
@E34M5Touring: Rijbewijs sinds 1976
E34M5Touring zegt
@audicoupe84: Oh daar heb je het al. Leren invoegen in een kever met 80 waarschijnlijk. Vandaar ook je comment van het invoegen tegen smoke iets terug. Om daar ook even antwoord op te geven: Ja het is fout wanneer je achter een vrachtwagen invoegt en meteen doorstoomt naar de linkerbaan want dan ben je nog niet op snelheid. En dan maakt het niet uit of iemand 250, 150, of 110 rijd, dat is minstens net zo gevaarlijk. Bovendien heb je mij waarschijnlijk nooit zien rijden en kun je dus ook niet inschatten hoe goed ik wel of niet rijd.
audicoupe84 zegt
@E34M5Touring: Ik voeg bij voorkeur in met dezelfde, of iets hogere snelheid dan het verkeer op de snelweg. Gebruik ook een groot gedeelte, of hele invoegstrook om snelheid te maken. Heb les gehad in een Datsun 1200, eerste auto was een Manta A 16S. Ik heb jarenlang door Duitsland gereden via Oberhausen. En daarbij vele uren verloren in files veroorzaakt door ongelukken. Wat mij steekt zijn de commentaren dat Nederlanders zich niet aanpassen aan de (niet veel) hogere snelheden in Duitsland. Niet voor niets worden op steeds meer Duitse wegen de snelheden verlaagd. Inderdaad weet ik niet hoe jij rijdt, maar zeker niet foutloos. Dat je nooit schade hebt gereden kan ook dom geluk zijn. Ik heb een reply op jouw naam gedaan maar heb het over iedereen die meent dat Nederlanders in Duitsland niet kunnen rijden, behalve de schrijver.
renezzzz zegt
@audicoupe84: Mee eens! Amen
audicoupe84 zegt
@E34M5Touring: http://www.youtube.com/watch?v=9lbcPKCybP0 Let op de WITTE kenteken platen!
undifined1 zegt
@audicoupe84:
wat is dit nou voor een raar filmpje, een rammelaudi die niet eventjes 20km langzamer wil rijden omdat er een e39 aan het inhalen is. en daarom maar met zijn knipperlichtjes gaat spelen.
neal zegt
I’ll take that engine please :-)
kenner zegt
als je de topspeed van je wagen wilt testen, doe het dan op een rustig moment. Ook is het misschien handig dat te doen op een 3baans weg en niet zoals in het filmpje oa, een 2baans weg. Mensen die jouw snelheid niet goed hebben ingeschat (geef ze eens ongelijk) kunnen dan lekker op de middelste baan blijven.
kaasboerin zegt
@kenner: Ik geef ze ongelijk, bovendien, hoe weet je dat dit geen rustig moment was, betweter. Als je op de autobahn rijdt kijk je gewoon meerdere malen in je spiegel om te kijken hoe snel die dichterbij komt. De bestuurder van dit busje moet dan ook gewoon een dikke boete krijgen als straf.
kenner zegt
@kaasboerin: over de situatie met de M5 neem ik aan dat het geen rustige situatie was omdat anders de linker rijbaan wel vrij was. Daar is niks betweterigs aan. Ik rij zelf ook wel eens in Duitsland en ken de wegen en de mensen die er rijden aardig. Als je 250-300 wilt rijden zorg dan dat het kan, je hebt ook de verantwoordelijkheid voor andere weggebruikers. Dat busje in het filmpje schrikt zicht waarschijnlijk ook een ongeluk. Je kijkt en ziet misg een stipje in de verte, volgende x dat je kijkt zit ie al achter je.
jzaero zegt
@kenner: Maar om van een oprit meteen twee banen op te schuiven kan jij als linkerbaanplakker er niks aan doen (enige verklaring als de invoeger echt schuldig is).
renezzzz zegt
@kenner: Mee eens!
moondustfocus zegt
En hoe is die hond er vanaf gekomen?
jzaero zegt
@moondustfocus: Alledrie zwaargewond maar levend
kaasboerin zegt
… En overleefd ook.. Alle 3.. Top reclame dit weer, wel verdiend.
E34M5Touring zegt
@kaasboerin: Wou zeggen, denk dat die van mij er een stuk slechter had uitgezien.
timberleek zegt
@kaasboerin:
Inderdaad, er zijn wel eens lui die zich afvragen wat er nou van de hedendaagse auto overblijft bij een crash met 120km/h. Nou deze doet het even met iets meer.
Hij is volledig verrot, maar het frame (met name de cabine) zit nog aardig goed in elkaar (alleen het dak wat minder)
Rhyo zegt
Hele goede auto dit. Met zo’n snelheid overleven. Ik zeg wow..
desjonnies zegt
Met het huifige verkeer vind ik dit soort snelheden gewoon not done.
En is dit niet goed te praten.
Verder neem ik aan dat de BMW bestuurder een onbegrensd verlangen heeft om de hemelpoorten te bezoeken.
’t is nu goed afgelopen, maar twee inhalende vrachtwagencombinaties met een 38 ton treingewicht, voor wie het schier onmogelijk is om dit soort snelheden van achteropkomend verkeer juist in te schatten hadden er in dit geval voor kunnen zorgen dat deze M5 door een brievenbus had gepast.
En juist de BRD is een doorgaansland geworden voor veel Oost Europese vrachtrijders, waarvan we kunnen vaststellen dat niet iedereen een even goede rijopleiding heeft genoten.
Joel_D zegt
@desjonnies: Als je 200 rijdt en je ziet een vrachtwagen moet je gewoon alle snelheid eruithalen.
Met zo’n snelheid een vrachtwagen inhalen is levensgevaarlijk.
desjonnies zegt
@Joel_D:
Yes, daar zeg je zowat.
Ooit lang heel lang geleden een ouwe trouwe 7-serie getest in Duitsland om te kijken wat’ie ging doen bij 250 km/u
(waren ze toen op begrensd)
En zelfs met die zware 7-serie moesten we van het gas af als we een rijtje vrachtwagens naderden
Omdat de klap van het luchtdrukverschil de 7-serie gewoon licht maakte.
Toen was ik nog iets onbezonnen
Joel_D zegt
@desjonnies:
Klopt, je komt natuurlijk ineens in een windluw gedeelte terecht, dus als je achter de vrachtwagen vandaan komt krijg je ineens een klap.
Onze auto gaat ook 250+ maar dat doen we echt alleen als er niemand rijdt, en bij invoegstroken, rijtjes auto’s en vrachtwagens halen we gewoon de snelheid eruit. Je weet nooit wat er gaat gebeuren.
jzaero zegt
@desjonnies: Ik ben nog jong (20) en val dus volgens de meesten onder een risicogroep (naar aanleiding van je laatste zin). Ik rijd regelmatig al met auto’s die boven de 200pk hebben en zelf met een net onder de 200pk en dus gemakkelijk 240-250 kunnen halen, maar 200 op een lege weg is toch heel anders dan inderdaad langs een vrachtwagen met 200 rijden. Ik zelf rijd in Duitsland 150-160 afhankelijk van de drukte. Als er stukken open vallen rijd ik nog weleens 200+, maar wel met het besef dat mensen die bijvoorbeeld achter vrachtwagens rijden weleens plots naar links kunnen komen. Ik praat dan ook niet de rijstijl van de bestuurder goed, maar het is uiteraard ook vervelend als mensen verkeerd invoegen. Ik zou zelf nooit 300 rijden langs anderen tenzij ik zeker weet dat het een lege weg betreft.
jermir zegt
knap dat ze het overleefd hebben… dak is helemaal plat, blijven toch zwak die daken. waren ze maar net zo sterk als die saab daken van vroeger. was eens te zien bij topgear
jolig zegt
@jermir: Die A-stijl ziet er toch goed uit? Volgens mij is hij ook in die hoek uit de fabriek komen rollen.
powerofdreams zegt
@jermir: Het beste onderdeel is de linker koplamp… ;) Blijkt dus wel uit dat hij z’n lichten aan had. Wel zo verstandig als je high speed run aan het doen bent op de A’bahn…
Anoniem zegt
@jermir: http://www.autoblog.nl/archive/2010/07/20/nederlands-gezin-stort-in-afgrond-en-vertelt-het-na
arno zegt
Die vent in dat filmpje kan niet rijden;
Ten eerste ga je niet met zo’n snelheid langs invoegend verkeer en ten tweede, mocht er een situatie voordoen zoals in dit filmpje ga je niet op je toetertje duwen maar VOL in de remmen.
Het is dat die van weer naar rechts ging….anders had ie toch echt beter harder kunnen remmen.
RoT___ zegt
@arno: Hij drukt pas op de claxon op het moment dat hij naast de bus rijdt?
2SLOW4ME zegt
Die is afgeschreven… Wel een veilige auto zo te zien. Ik heb in het verleden auto’s gezien die er vele malen slechter uitzagen na een vergelijkbaar ongeval.
vliegendetosti zegt
Ik reed met mijn pa in onze scirocco R bijna 250 toen er een een Nederlandse renault mét caravan ineens van baan wisselde op een lege autobahn met rokende banden en een scirocco (gelukkig) op het gras als gevolg..
RuVi zegt
@vliegendetosti:
naderhand wel even de renault ingehaald en
..|.. o( ^_^ )o ..|.. gegeven?
RoT___ zegt
@RudyV: En een wat?
TimoBac zegt
@vliegendetosti: Nederland op de autobahn zijn een enorme pain in the ass! Let op mensen die 200 rijden en kijk verdomme in je spiegels.. Als iets hard aankomt wacht dan even! Je ben niet in Nederland waar de auto’s meestal max 140/150 rijden. Het gaat daar een stuk harder!
bartsmit zegt
@TimoBac:
Duitsers gaan ook gewoon naar links. Reed ooit 240km/u in mijn Golf V GTI en rechts reeds een Ford Focus zonder dat er iemand voor ‘m reed, het was rustig. Zie ik die klote-bak gewoon naar links komen, de spiegels raakte zowat de vangrails en de remmen stonken. Die kerel schok zich de pleuris, wat een eikel.
norge zegt
Als je met zo’n snelheid aan komt kakken ben je gewoon verantwoordelijk voor de schade in Duitsland tot je zelf het tegendeel kunt bewijzen .
BeQuietAndDrive zegt
Ik rij ook wel eens fors te hard (ook in Nederland) met snelheden die rond of boven de 200 liggen. Ik doe dat alleen op stukken waar het m.i. kan, als er teveel verkeer is pas ik me aan. Ook realiseer ik me dat niet iedereen in de gaten heeft hoe snel je aan komt rijden. Altijd opletten en als iemand mijn snelheid verkeerd inschat, dan word ik daar ook niet boos om of zoiets. Heeft geen zin, je kunt wel lekker op de claxon gaan hangen bij 240 zoals in het filmpje, maar dat gaat nergens over natuurlijk.
ThomasBol zegt
Dat is best wel sick eigenlijk.
mercedesclsfan zegt
Wrsch een nederlander die zonder een hersencel te gebruiken direct naar het linkse vak ging om de vrachtwagen in te halen over 2 km, heb ik vaak genoeg meegemaakt in duitsland. 50u rijles en ze weten nog niet waarvoor de achteruitkijkspiegel dient in nederland.
rikus zegt
Misschien één van z’n zonen degene die aan het invoegen was..
Want met een M3 of M6 kan dat prima!
mrs250 zegt
Damn, die gasten hebben geluk gehad dat ze het in eerste instantie overleefd hebben (voor het labeltje zwaargewond moet je ook vaak al flink je best doen, dus laten we hopen dat ze het redden). Met 300 overleven is op zich niet zo knap; liever met 300 van de Autobahn afschieten en een flink spoor van onderdelen achter me laten en een auto die al z’n energie overduidelijk goed heeft opgevangen, dan met 120 een brug, boom of ander stevig gebouwd voorwerp op m’n weg tegenkomen. Dat is hun geluk geweest.
Maarja, 300 is gewoon heel hard. De mijn gaat niet harder dan 270, maar eigenlijk anticipeert ook in Duitsland 70% al niet meer goed als je 220+ gaat. Daarboven moet je vaak gewoon heel hard in de ankers. Op de openbare weg rekent niemand op je, in mijn ogen kan je het die andere bestuurder dan ook niet kwalijk nemen (zo op het eerste gezicht). Waarschijnlijk heeft hij ook op dit moment nog niet door waar hij mede veroorzaker van is geweest…
bartsmit zegt
@mrs250:
Wat een pauperbak rij jij zeg! Niet harder dan 270km/u op de teller is zoooo 2011….
Vreddy_B zegt
Of we nou allemaal de schuld geven aan de invoeger. Volgens is het zo dat in Duitsland voor dat in en uitvoegstrook beginnen er altijd borden staan met een max. snelheid van 120.
Jimmy zegt
@Vreddy_B: Nog nooit geweest dus?
Vreddy_B zegt
@Jimmy:
??
kenner zegt
@Vreddy_B: Die M5 zal heus niet 300 op de rechterrijbaan hebben gereden he. Waarschijnlijk ging die ‘invoeger’ naar de linker rijbaan en zag die de M5 over het hoofd. Tja met 250-300 is het vragen om moeilijkheden. gelukkig hebben ze het overleefd
Vreddy_B zegt
@kenner:
Maakt toch niet uit of het de linker of de rechter baan is? Ik ben geen moraal ridder. Maar dat soort snelheden rijden daar waar verkeer invoegt is ontzettend dom.
bungabungastig zegt
@kenner: De M5 reed op de rechter rijbaan.
“Der schnell fahrende BMW-Fahrer erschrak und lenkte dann nach links, wodurch er ins Schleudern kam und in die Leitplanken prallte. Der Wagen geriet dann nach rechts aufs Bankett, überschlug sich mehrmals und kam 100 Meter weiter zum Liegen.”
mrs250 zegt
@Vreddy_B: Ik zie hier maar weinig mensen die niet op z’n minst zeggen dat de beemer niet slim bezig is geweest en het grootste deel van de schuld heeft hoor. Net zoals dat stuk van die gozer die met 308 over een N-weg knalt, dat kan ook bij 95% hier niet op goedkeuring rekenen. Autoblog is geen tuftufclub (of hoe heten ze tegenwoordig?)…
Vreddy_B zegt
@mrs250:
Ik zeg toch nergens dat autoblog dat wel is? Er staan veel reacties in over ‘slechte rijdende Nederlanders etc’ vandaar. ;-) No hard feelings.
mrs250 zegt
@Vreddy_B: maar we rijden toch ook slecht met z’n allen? In Duitsland heb ik ook altijd plaatsvervangende schaamte voor de Nederlanders hoor, als het mocht zou ik er ook een witte plaat op schroeven… ;)
Vreddy_B zegt
@mrs250:
Owja we behoren zeker niet tot de betere chauffeurs… Al vinden we dat van ons eigen persoontje dan weer wel ;-).
Btw. Er zijn ook genoeg Duitsers die het rijden niet uitgevonden hebben hoor..
kenner zegt
@Vreddy_B: Richting aangeven schijnen ze bijvoorbeeld niet kunnen daar..
koelkast zegt
Die ziet er nog goed uit gezien de crashsnelheid. Even een duit in het zakje; ik zeg invoegende Nederlander ;-)
volvo850t5r zegt
Ik snap al die reacties niet van dat het een wonder is dat ze een crash van 300km/h overleefd hebben… Het is niet zo dat ze met 300 km/h tegen een betonnen muur aan hebben gereden oid. Het ‘ongeluk’ was begonnen met die snelheid.
Neemt niet weg dat het erg bijzonder is dat ze levend uit de auto zijn gekomen (ik ontken namelijk niet dat de eerste klapper is gemaakt met een enorme snelheid)
turbowoes zegt
@volvo850t5r: dus als ze met 200 gaan crashen en rollen valt het wel mee toch? Blijft mazzel als je ‘goed’ uitstapt lijk mij..?
meneersander zegt
Wtf? Mensen komen hier levend uit?
Anoniem zegt
@meneersander: http://www.youtube.com/watch?v=5aCZiuZiXaM
bozewolf zegt
Tsja, je moet ook niet 300 rijden met veel andere auto’s in de buurt, inhalend, invoegend.
Ik reed vorig weekend terug naar huis vanuit Tukkerland, was mooi ’s nachts en rustig dus kruis-snelheid 150/155 was prima te doen.
Toen ik dichtbij een Golfje op de rechterbaan was, dreef die klaphaspel toch een lekker stuk naar links opeens.
Was prompte ABS-test.
En dat was met de halve snelheid van deze jokers…dom, dom. Maar goed, auto kaputt en beiden in ’t ziekenhuis, hopelijk denken ze na voor ze het nog eens doen.
silly zegt
Dit heeft helemaal niets met goede of slechte chauffeur te maken.
Op een circuit rijden ze allemaal tussen de 200 en 300,dus weet je het !!!
Iemand die denkt van rijstrook te veranderen,en ziet in zijn spiegel een auto van ver weg aankomen,kan moeilijk zijn snelheid inschatten……dusss iemand die 300 rijdt is in dit geval de sukkel die situaties niet in kan schatten.
dooddoorschuld zegt
Pff, de reacties lezende merk ik dat er toch wel veel onverantwoordelijke malloten op dit forum zitten. Dit soort snelheden rijd je op het circuit, niet op de openbare weg. Ook als er geen snelheidslimiet is hoor je je verstand te gebruiken, en dan rijd je geen 300. Als er in je spiegels een auto opdoemt die 200-250 rijd ga ik juist naar de linkerbaan, dat soort idioten verdienen namelijk geen rijbewijs.
Joel_D zegt
@dooddoorschuld: Jezelf en anderen de dood injagen. Je hebt je naam wel goed gekozen zeg.
j00rs zegt
@Joel_D: Je was me net voor
E34M5Touring zegt
@dooddoorschuld: Vooral blijven doen zou ik zeggen, maak je je nickname nog wel een keer waar.
kenner zegt
@dooddoorschuld: ik was het helemaal met je eens, tot de laatste zin !!! have u lost ur mind
bartsmit zegt
@dooddoorschuld:
Realiseer je je dat jij dan het meeste gevaar loopt? Als je met 130km/u naar links gaat omdat je zelf voor politieagent wil spelen dan heb je een probleem. Ooit wel eens gezien hoe ze in Amerika een achtervolging laten eindigen. Je tikt de achterkant even aan en het is klaar.
http://www.youtube.com/watch?v=QTVnpr2ZqZg
kaasboerin zegt
@bartsmit: Kijk, zo zie ik het graag, dat zijn nou agenten. Prachtig hoe ze eerst goed kijken of er geen andere automobilisten in de buurt zijn, en dan omstebeurt die kerel aantikken. Vakmanschap.
mrs250 zegt
@dooddoorschuld: trust me. Als ik op de Autobahn met 250 aankom en jij komt op m’n pad met zo’n geintje, dan ga ik echt niet allerlei halsbrekende toeren uithalen om te proberen je in paniek te ontwijken. Daar komen de ongelukken van die we hierboven zien. Ik ga hard in de ankers en als er een goede uitweg is, dan pak ik die, maar anders mik ik gewoon zo breed mogelijk op je achterkant.
Dan zullen we nog wel zien wie het grootste probleem heeft, in veel gevallen jij omdat je de stabiliteit verliest… Zo hard rijden is onverantwoord, expres opzij gaan om een schrikreactie uit te lokken nog veel meer.
Freewarefreak zegt
Het blijft moeilijk dat inschatten als iemand je inhaalt met zo een snelheidsverschil. Denk maar aan dat Chevrolet Corvette Flyby filmpje. Dat gaat ook achterlijk.. zo was het met deze BMW ook.
http://www.youtube.com/watch?v=cHQKiTT6fak
bartsmit zegt
@Freewarefreak: WTF Die Corvette rijdt op dat moment zeker 240km/u. Bizar dat je dat durft. Het gemak waarmee deze auto’s over de 200km/u gaan maakt het ook makkelijk.
kaasboerin zegt
@bartsmit: 240? Die rijdt zeker om en nabij de 300.. De tering!
Joel_D zegt
@kaasboerin: Ik denk dat dit zelfs 320-330km/h is.
johnny23 zegt
@Joel_D:
Volgens de officiële lezing rijdt hij op dit moment 320 km/h ;)
agera zegt
@Freewarefreak: Duitsers kunnen rijden, kijk die filmpje heel de linkerstrook is leeg voor doorrijders.
Die gasten rijden hard maar weten ook dat ze na het inhalen naar rechts moeten voor een eventuele achterligger die hem zou willen paseren. Zo ontstaan er geen ergernissen, irritaties, gevaarlijke situaties of zelfs aanrijdingen.
Reden ze maar in elk land zoals Duistland.
xilver zegt
@agera: Idd, alsof ze weten dat die linkerrijstrook dient voor doorvlammers! Zo zou het overal moeten zijn.
Onehp zegt
@xilver & co:
Jullie hebben ook nog niet veel in duitsland gereden dan, met de linker rijstrook helemaal vol en bijna niemand rechts…
Het idee dat je met een auto nog snel mag/kan rijden wordt steeds meer een illusie. Zelfs in duitsland… En misschien maar goed ook, heb daar al veel zware ongevallen gezien.
johnny23 zegt
@Onehp:
Ik rij heel veel in Duitsland, en als het even kan rond de 270 km/h, want dat is de begrenzer op mijn auto. Grootste risico zijn over het algemeen de gele kentekens die menen dat hun bekrompenheid voor iedereen moet gelden en die zonder uit te kijken invoegen op de linkerbaan.
NL betekent in Duitsland niet voor niets Nur Links, Nur Langsam.
En ja, als ik met een geel kenteken aan kom, dan zijn de Duitsers ook eerder geneigd om naar links te komen. Rij ik in de Duitse auto van een collega, heb ik daar duidelijk minder last van. Zal dan toch wel iets te maken hebben met het gestuntel van gele kentekens op de Autobahn.
jordy14 zegt
Ik denk totallos..
bugatti2405 zegt
Als de eigenaar hem kwijt wilde kon die hem ook bij op de stoep zetten hoor!
clioracing zegt
Die hebben wel goed mazzel gehad. Aan de weg moet het niet gelegen hebben. Uit ervaring weet ik dat de A81 tussen Stuttgart en (Autosalon)Singen zeer geschikt is om hard te rijden. Het hoeft helemaal niet zo gevaarlijk te zijn als sommige moraalridders, die al bij 200 klamme handjes krijgen, beweren. Zie het volgende filmpje dat is opgenomen op de A81: http://www.youtube.com/watch?v=Mpi69oTmWM8
agera zegt
@clioracing: Mooi filmpje en dit komt mij bekend voor aangezien ik vaak in Duitsland kom.
Ik zeg het vaak eerlijk is eerlijk die Duitsers kunnen rijden, lekker doorrijden doen ze, niet onnodig links blijven rijden, geen bumperkleven.
Op zo’n prachtige weg is het dan een genot om op te rijden.
consumptieverplicht zegt
Dat polijst je er wel uit. Zondag even goed in de wax zetten.
agera zegt
Rijden is het niet zo moeilijk of gevaarlijk zoals velen beweren.
Als men zich houdt aan een paar basic regels, is het smullen geblazen op een strakke asfaltweg.
Zolang mensen niet onnodig links blijven rijden, of als ze niet gaan bumperkleven wordt het niet gevaarlijk.
BmwMPower zegt
@agera: Wat een nutteloze comment van je.
Moedig je nu iedereen aan hard te rijden?
agera zegt
@BmwMPower: Lekker doorrijden betekent niet mensen aanmoedigen tot hard te rijden, zoalng ik de snelheidslimiet in NL niet overschrijd is er niets aan de hand.
xilver zegt
Djeezez… 300km/u… geen doden en je kan nog zien dat het ooit een M5 is geweest… ze weten wel veilige hokken te bouwen bij BMW…
jaapiyo zegt
@xilver: Inderdaad…veilig karretje zo’n 5 serie kennelijk.
jaapiyo zegt
@xilver: En de linkervoorlamp doet het ook nog prima trouwens.
kaasboerin zegt
@xilver: Daar zit de meerprijs van dat ‘premium’ dus in.. :oops:
BmwMPower zegt
@kaasboerin: Nou, dan zijn we eruit.
Iets is pas premium als het nog functioneert na een crash van 300 km/h.
jaapiyo zegt
@BmwMPower: http://www.autoblog.nl/archive/2007/03/02/boom-vs-audi-rs6
OH NO HE DID NOT! ;)
xilver zegt
@jaapiyo: Maar lees verder ;-) de dude van die RS6 is er ZONDER kleerscheuren vanaf gekomen. Audi premium much? xD.
Deze is dan weer iets minder premium. Maar het geeft wel een aardige benadering van een welversierde kerstboom.
leone zegt
Die eerste reactie van Upstream is wel zo ongehoord onnozel. Mag je met sneeuw ook met 50 door de bocht in de bebouwde kom? Ja natuurlijk mag dat, als jij dat wil en graag schade rijdt.
spylegion zegt
Brembo’s got a little hot on you, didn’t they…
http://www.youtube.com/watch?v=Nkk_LNZ8liY
kaasboerin zegt
@spylegion: Brembo’s? Waar?
spylegion zegt
@kaasboerin: luisteren naar wat er gezegd wordt?!
rooster zegt
Het is simpel. Net als voor Spider-man geld ook hier: “with great power comes great responsibility”
Wil je heel hard rijden zul je heel goed moeten uitkijken.
Je (on)verantwoordelijkheid op een ander afschuiven is dan zeker uitgesloten.
Onehp zegt
@rooster:
+1
En nog een: de kunst van snel rijden is weten wanneer je moet vertragen….
rogierrs zegt
ik gok dat de inzittende dan vaak naar de kerk gaan, want hoeveel van die engelen heb je wel niet nodig om een crash van 300 km/h te overleven
mustang84664 zegt
Die m3, m5, en m6 hebben in iedergeval voor de crash de lol van hun leven gehad
nomar zegt
op een 2vaksbaantje tegen 300 gaan peren, gaat misschien verschillende keren goed, maar het hoeft maar een keertje fout te gaan…
jippie zegt
Tja, als je 200+ snelheden rijdt dan is raadzaam om snelheid te minderen als auto’s nadert. Het is dan geen vanzelfsprekendheid meer dat mensen je snel genoeg zien in de spiegels en dan ook kunnen inschatten hoe groot het snelheidsverschil is. In Nederland is dat al helemaal kansloos maar ook in Duitsland blijft het linke soep.
Maar dat is mijn mening.
isobmw zegt
R.I.P M5
maxx1 zegt
Ik zie een M6 en ook nog een M3. Overduidelijk dat die gewoon aan het racen waren. Maximale uit de auto’s aan het halen.
32ocd zegt
Ik denk denk dat je er soms niks aan kan doen.
Want wat zou hier nu misgelopen zijn met deze 1M ?
Aquaplanning?
http://www.youtube.com/watch?v=4iHqzufd_ZE&feature=player_embedded
mrs250 zegt
@32ocd: Voor aquaplaning heb je diepe plassen nodig, dat was hier niet het geval. Hij denkt gewoon stoer een drift te maken, maar kan het gewoon niet. 1M is een vreselijk goede wagen, mits je ermee overweg kunt.
pier zegt
Knap dat die gasten het overleefd hebben! Vandaag nog ff een stuk 210 gereden over de A31 naar Groningen. Gaat wel lekker maar als het ook maar iets drukker wordt (met vrachtwagens) moet je toch flink in de ankers en schiet het eigenlijk ook niet zo op (accelereren en weer remmen). Leuk voor even maar lekker de cruise control op 150/160 en je verbruik is ook een stuk beter.
henko zegt
Discussie hier is weer typisch Nederlands. In DLD weet je dat er laagvliegende raketten op links rijden. Ga je dan sloom doen dan weet je dat dit levensgevaarlijk is. “Ga geen sherrifje” spelen zei BNN Bart ooit eens toen ie nog leefde.
Drie baans? Ga dan lekker in het midden rijden. Denk je dat je stoer bent met 150? Forget it. Met busjes en vrachtwagens moet je gewoon rechts blijven. Recht op voorrang is geen vrijbrief om blindelings de weg op te knallen.
johnny23 zegt
@henko:
Precies mijn gedachten. Al die betwetertjes hier zijn de gevaren op de Autobahn!
johnny23 zegt
Al het gezeur over hardrijden: Elk jaar wordt meer dan 10.000.000 keer zwart op wit bewezen dat harder rijden niet gevaarlijk is.
Al die snelheidsovertredingen zijn volgens experts nog maar het topje van de ijsberg, in 30 km/h gebieden schijnt 100% van de automobilisten ’te hard’ te rijden.
Maar als het inderdaad om het topje van de ijsberg gaat, dan mogen we aannemen dat er in Nederland alleen al jaarlijks meer dan 100.000.000x te hard wordt gereden. Hoeveel bewijs heb je nodig?
Persoonlijk durf ik het wel toe te geven: Als ik ’s nachts om drie uur niet wat meer gas geef ga ik of in slaap vallen, of afleiding zoeken. Wat is dan veiliger?
undifined1 zegt
dit is de manier waarop het hoort:
http://www.youtube.com/watch?v=VpvrRB79koU
gewoon op een heel rustig moment zodat je de hele tijd rechts kan rijden, gewoon het epdaal naar beneden.