Rijden in zulke omstandigheden is vragen om problemen.
Net over de Oostenrijkse grens, in het Italiaanse Vinschgau, is afgelopen weekend een Audi R8 (niet de nieuwe) op spectaculaire wijze in tweeën gehakt, nadat de sportwagen in aanraking kwam met een Volkswagen bus. Hierbij kwam de volledige achterkant, die in het proces van de Audi werd gerukt, terecht op de andere weghelft.
Om precies te zijn vond het ongeval plaats op een kronkelige bergweg, gelegen tussen Kastelbell en Latsch. Vanuit het laatstgenoemde dorp rukten de brandweerlieden uit en zij schoten bij aankomst een aantal foto’s van het incident, zodat de wereld de ernst van de crash eveneens kon ervaren. Desondanks is de impact niet dusdanig heftig geweest, want de bestuurder heeft zijn tweede generatie R8 op miraculeuze wijze met lichte verwondingen kunnen verlaten. Hoewel we geen foto’s hebben van zijn auto, schijnt ook de bestuurder van de Volkswagen er met slechts een paar schrammen vanaf te zijn gekomen. Wel moesten de automobilisten kort naar het ziekenhuis.
Het is vooralsnog niet duidelijk hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren. Dat gezegd hebbende, het ligt in de lijn der verwachting dat de Audi-bestuurder de 540 pk die de 5,2-liter V10 in zijn R8 produceert/produceerde niet helemaal onder controle heeft kunnen houden in het regenachtige weer. Diezelfde omstandigheden hebben er overigens voor gezorgd dat het opruimen niet voorspoedig verliep. De hulpdiensten zijn in totaal twee uur bezig geweest met puinruimen. (Bron: Südtirol News)
Beeld: Freiwillige Feuerwehr Latsch
drdre1 zegt
Hulde voor de veiligheid van beide VAG producten dan. Al blijft ’t wel vreemd dat ‘ie in tweeën knakt.
boomhauwer zegt
@drdre1: niet vreemd, zo ontworpen.
drdre1 zegt
@boomhauwer: okaaay, kan je da toelichten? Ben benieuwd.
granlusso zegt
@drdre1: Ik kan het zelf niet toelichten, maar ik heb vaker gezien dat auto’s met een middenmotor doormidden breken bij een ernstige aanrijding, dus het zal vast iets te maken hebben met het ontwerp van dit soort auto’s.
granlusso zegt
@granlusso: Vanuit veiligheidsoogpunt dan. Hoe heftiger een auto in mekaar deukt of uit elkaar scheurt, hoe meer botsenergie er verloren gaat in de constructie.
sameshitdifferentday zegt
@drdre1: https://www.autoblog.nl/archive/2011/02/11/nieuw-stukje-lp700-4-de-monocoque
sameshitdifferentday zegt
@drdre1: https://www.autoblog.nl/nieuws/techniek-het-chassis-de-ruggengraat-van-de-auto-84695
sameshitdifferentday zegt
@drdre1: weet niet zeker of een Audi R8 een monocoque heeft, maar die knakken inderdaad in twee.
Stefje zegt
@sameshitdifferentday: heeft geen monocoque maar is idd wel ontworpen om doormidden te breken.
porschepdk zegt
Iemand interesse in een Audi R4?
ekidey zegt
@porschepdk: deze opmerking deed mij het geluid maken van schakelen met half-ingedrukte koppeling.
Gulli zegt
@porschepdk: alleen als hij voorwielaangedreven is
jooz zegt
Dit soort auto’s zijn gemaakt om zo in tweeën te breken, zo worden de krachten opgenomen door de constructie en niet de mensen in de constructie. Ziet er heftig uit maar is goed bedacht.
dotternetta zegt
Auto’s…het zijn maar wat stukjes plaatstaal (oid) aan elkaar gepuntlast en gelijmd. Dat besef je pas als je een ongeluk hebt meegemaakt.
moveyourmind zegt
Sta je raar te kijken als de helft met de motor en de rest van de aandrijflijn je in komt halen.
Voorsprong voor de techniek.
utregcity zegt
De motor wilde terug naar Lamborghini? ?
henk_he zegt
Gokje: die reed geen 130
phaeton zegt
@henk_he: Dat mag ik hopen ja op zo’n weg. Mogelijk de achterzijde op de andere helft bij uitkomen bocht en pets, daar ga je.
phaeton zegt
Geen foto van de bus? En foto 3 dan? Die geeft weldegelijk een indruk.
iphonistvongates zegt
Het ligt vast aan mij dat ik het wel ironisch vind dat een Audi verliest van een VW bij de botsproef. De vraag die veel van ons stellen; Does It Blend, is hiermee goed beantwoord.
Loek zegt
Klinkt vreemd als je kijkt naar twee halve auto’s, maar dit is toch echt wel een stukje veiligheid.
Die achterkant kun je volledig afschrijven maar de motor lijkt nog redelijk intact te zijn. De voorkant is nauwelijks vervormd. Met de schrik vrijkomen en janken dat je auto kapot is.
unknown32 zegt
@720s: Vooral janken van de schok denk ik…
Knap dat je zoiets kan overleven, dat was 20-30 jaar geleden anders afgelopen.
koekwaus zegt
@unknown32: toch was die bus die de Audi in tweeën reed wel zo oud, en ook daar kwamen de bestuurders met slechts wat schrammen uit. Maar misschien kwam dat ook juist omdat de Audi een hoop van de klap geabsorbeerd heeft bedenk ik me nu.
blackmilo zegt
Di au
isn1981 zegt
@ikschrijfookoverautos : foto 3 aan de rechter kant zie je een witte bus staan waar de voorkant niet helemaal lekker meer eruit ziet. ?
ikschrijfookoverautos zegt
@isn1981: klopt! ik doelde eerder op het feit dat er eigenlijk geen duidelijke foto’s zijn van de voorkant, zoals dat bij de R8 wel het geval is.
Volvo_440_turbo zegt
Met zo een brede banden heb je snel aquaplaning hoor! Niet lang geleden bij wat regen een kleine Audi Q dan nog, over de 4 wielen zien wegschaatsen vlak voor mij, we reden niet sneller dan 100 km/h op een recht stuk…
riddertevoet zegt
Don’t drive a Audi R8 in shit weather.
curbeater zegt
Nieuw, de lego audi r8.
basgti zegt
De velgen kunnen nog op Marktplaats