Deze week wordt de eerste ‘over-the-air’ (OTA) update gepland voor Volkswagen ID.3 en ID.4 eigenaren. Eindelijk!
Het is immers 2021 nietwaar? Tesla bedient zich al enige tijd van updates waarvoor je niet naar de Tesla dealer (bestaat er zoiets?) hoeft. Nu is Volkswagen ook zover. Sterker nog. Vandaag kunnen de eerste ID.3 eigenaren in Nederland via het forum zich opgeven voor deze update. Dan volgt een opt-in per e-mail.
Nadat Volkswagen het ‘Over-the-Air’ updaten eerst bij 1000 eigen auto’s heeft geprobeerd is het nu dus tijd voor de eerste klanten om dit te ervaren. In juli zullen 3.500 klanten die Volkswagen rekent tot de ‘First Movers Club’ de update kunnen downloaden. In 2 stappen, dus met 2 keer een download en een installatie. Volgens Volkswagen Nederland zijn er in NL 280 ID.3’s die in die ‘First Mover’ categorie vallen. Onze zakelijke leasepartner Mobility Service kijkt met spanning uit naar de telefoontjes van klanten die vandaag geen idee hebben wat hen overkomt.
Meer precies geeft Volkswagen Nederland aan dat na aanmelden de 12e van juli deel 1 gepusht wordt en de week erop deel 2.
Waarom OTA ID.3 en ID.4 Updates?
Volkswagen zegt:
- Het geeft de mogelijkheid om verbeteringen sneller te kunnen delen
- Bugs kunnen sneller gefixt worden.
- Kosten besparing voor dealers en klanten (want je hoeft geen afspraak in te plannen)
- Het geeft een restwaarde boost volgens Volkswagen, want auto is up-to-date bij verkopen
- Met een software update kan de auto geschikt worden gemaakt voor nieuwe business modellen (car sharing, etc.)
- Opties later alsnog kopen. Leuk voor jou als er nieuwe functies zijn, maar ook leuk voor Volkswagen die daar geld voor kan vragen (denk aan zaken als gepersonaliseerde schermen op je dashboard en ‘custom’ led designs)
Wat wordt er precies ge-update?
In ID.Software 2.3 zoals Volkswagen het noemt komen vooral de volgende zaken aan bod
- Verbeterd gebruiksgemak en aanpassingen in het ontwerp van het infotainment systeem.
- Nieuwe functies in ID. Light
- Verbeteringen in de camera waardoor omgevingsherkenning verbeterd en dynamische koplamp verstelling ook geoptimaliseerd kan worden
- ‘Andere prestatie en stabiliteits verbeteringen’
Draait de OTA update tijdens het rijden met je ID.3 of ID.4 ?
Nee, je kunt wel tijdens het rijden de update downloaden. Maar om deze daadwerkelijk te installeren moet je echt geparkeerd zijn en dient de auto afgesloten te zijn.
Dan kun je inderdaad NIET rijden. De eerste update zou 40 minuten in beslag moeten nemen om te installeren en de tweede maar liefst een kleine 3 uur. Hou er dus rekening mee dat je de update alleen installeert wanneer je echt enige tijd niet hoeft te rijden!
Komen er meerdere updates voor de ID. modellen?
Jazeker, Volkswagen denkt circa 4 maal per jaar een aantal updates in pakketten aan te bieden aan eigenaren die ze ‘Over-the-Air’ kunnen downloaden en installeren. De verbeteringen in deze downloads zullen gratis zijn. Maar Volkswagen sluit dus niet uit dat zij voor extra features een prijs gaan vragen.
Wil je geen updates, dan heeft dit geen invloed op je garantie!
OTA heeft daarnaast ook geen invloed op gewone beurten die gewoon nog bij de dealer moeten gebeuren. Het 2 jaar service interval blijft gewoon van kracht voor de ID. modellen.
Voor de duidelijkheid. Volkswagen begint met de ID.3 en voor de ID.4 wordt het later pas beschikbaar. Dus voor onze ID.4 duurtester moeten we nog even geduld hebben..
escort77 zegt
4 updates per jaar, dat is meer dan de Autoblog-app 😉
Verder helemaal prima natuurlijk, je zult dit steeds vaker gaan zien bij meer fabrikanten. En iedereen weet ook dat hackers ook zeer geïnteresseerd zijn.
tinnemans zegt
@escort77; In het artikel staat “Maar om deze daadwerkelijk te installeren moet je echt geparkeerd zijn en dient de auto afgesloten te zijn. “. Misschien moet je dat met de app ook doen?
SpeedGeek zegt
@escort77: hij maakt ‘m gewoon!
potver7 zegt
Een update van drie uur? Met de werkplaatstarieven van tegenwoordig is het inderdaad maar beter dat ze die OTA doen…
bischero zegt
@potver7: kun je ook maar een beter een beetje vlot AP op de oprit monteren, 3 uur en afgesloten. Doen ze bij Tesla toch beter (en nee, ik heb geen Tesla).
mashell zegt
Bij (sommige?) Tesla heb je een WiFi verbinding nodig, bij VW kan het gewoon via de ingebouwde 4G. In de achtergrond downloaden en dan in de nacht installeren.
pramm zegt
Diverse updates van Tesla komen ook gewoon via 4g binnen. De oude 3g modems kregen dat niet zo goed voor elkaar.
Robert zegt
De eerste update zou 40 minuten in beslag moeten nemen om te installeren en de tweede maar liefst een kleine 3 uur.
*slik*
Powered by Microsoft?
Pascal zegt
Aan de user interface te zien draait er Windows 3.1 op inderdaad. Een update tijd tot 3 uur bevestigt dat er ook een processor uit die tijd in zit. Dit doet Tesla inderdaad beter, daar duurt ‘t nooit langer dan 30 min.
rutgerg zegt
Schat de bevalling begint we moeten nu naar het ziekenhuis. Ja sorry de auto staat te updaten over 3 uur kunnen we gaan….
allesmetturbo zegt
Beter bestellen ze wat M1 chips bij apple. Een update van 3 uur is toch niet meer van deze tijd..
MarcoM zegt
@allesmetturbo: Windows 95
osmo zegt
Toch geen probleem. Denk dat de meeste wagens ’s nachts meer dan 3 uur stil staan ;)
net10 zegt
Updates van maar liefst 3 uur, en dan al die tijd je auto niet kunnen gebruiken klinkt niet bepaald als vooruitgang.
ukbob zegt
M’n BMW heeft dat ook, tijdens rijden download je de update (of in de app op je telefoon en dan > naar de auto) en voordat de update start komt idd de melding dat auto even moet stilgestaan en afgesloten moet zijn. Duurde echter bij lange na geen 3 uur!
Na een korte tijd (Max half uur ofzo) een berichtje in de connected app dat de auto ge-update is en wat info / release Notes.
mashell zegt
Psst. Wat Volkswagen doet is wel even iets anders. Die ID.3 was veel te laat en kwam uiteindelijk met een erg karige software omvang. Dat wordt nu deels gecorrigeerd, dat betekent dat meerdere ECU’s geupdate moeten worden.
Instyle zegt
Karige software omvang? zijn Duitsers hé hoe minder hoe beter ;-)
Golf 7, vorige A3, Polo, Ibiza of Passat waren zo gek nog niet.
Bernadette zegt
VAG die je auto ’n software update stuurt? Neem aan dat ie op de testbank minder stroom verbruikt dan op de weg? 😁
Evelien zegt
Ik kreeg al een paar dagen terug een update melding. Was aan het rijden, kwam telefoontje door heen. Resultaat : popup verdwenen en update bericht ook nergens meer te vinden. Heel vaag.