Het is inmiddels 10 dagen geleden dat Sandy huishield aan de oostkust van de Verenigde Staten, en de zaken beginnen er weer een beetje op de rails te lopen. Wat is de rol van autofabrikanten (geweest) in de wederopbouw?
Voor de autoindustrie is het verlies van minstens 15.000 nieuwe auto’s, en een veelvoud daarvan dat beschadigd is en gerepareerd dient te worden (zoals deze Bentley), een geluk bij een ongeluk. wanneer je bij een dergelijke natuurramp adequaat reageert kan je dit wel eens veel goodwill en dus extra verkopen opleveren. Goede PR is het in ieder geval.
Chrysler, toch wel het merk dat je als eerste identificeert met patriottisme en all things American reageerde bliksemsnel en doneerde 20 Ram Trucks and $100.000 aan het Amerikaanse Rode Kruis. Heel praktisch, een goede zet.
Volvo biedt mensen die te lijden hebben gehad van de storm ‘employee pricing’ op haar producten, en springt bovendien voor een bedrag van tot $1,000 bij voor de schadekosten van de slachtoffers.
Ferrari, dat ook al zijn goede kant toonde na de Italiaanse aardbeving, veilt de eerste Amerikaanse F12berlinetta voor het goede doel: de opbrengst gaat naar het Amerikaanse Rode Kruis. De veiling vindt plaats op 17 november, rond de Amerikaanse Grand Prix. Daarnaast is er een website in het leven geroepen waarop mensen die dat willen kunnen doneren.
Dus: Chrysler geeft trucks, Volvo geeft korting, en Ferrari geeft de veilingopbrengst van een F12berlinetta. En Nissan? Nissan geeft de getroffen New Yorkers een zelfgenoegzaam persbericht dat ze beter elektrisch hadden kunnen rijden (..). Ga je schamen, Nissan!
Maar gelukkig toont het merk zich ook van de andere kant: getroffen mensen krijgen, net als bij Volvo, korting op de aanschaf van een nieuwe auto. Ook Ford gaat hier in mee, net zoals waarschijnlijk een hoop andere fabrikanten. If it’s good for business..
Ondertussen is de brandstof in New York nog steeds op rantsoen. Het is nog niet duidelijk hoe lang dit gaat duren, maar tot die tijd kunnen brandstofmelkers er misschien nog een extra zakcent aan verdienen.
Update – Ook BMW zet zijn beste beentje voor: het maakte op 2 november bekend 1 miljoen USD aan het Amerikaanse Rode Kruis over te maken.
norge zegt
Ik geef ook niks, moet ik me ook gaan schamen?
nsmeijer zegt
@norge: er zit nog wel verschil tussen niks geven en reclame maken met de situatie.
staat die reclame ergens?
roberto zegt
@nsmeijer: Nou eigenlijk was het Toyota, die stiekem onder Nissan’s naam een ‘reclame’ de deur uit deed, beetje net als hier in NL met Metro-man Luuk Koelman en de hoofdredactrice van het Katholiek Nieuwsblad, Mariska Orbán-de Haas… ;)
nsmeijer zegt
@roberto: dat is dan wel weer een goede zet, niet zo sympathiek maar toch
CapsLock zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
matthisl zegt
Ik zie niet op welke manier het geven van kortingen op een nieuwe auto, en dan 500 dollar op 25.000 dollar, bijdraagt aan het oplossen van de teringzooi die daar is ontstaan… Populistisch reclame gelul.. Flikker toch op man. Doneer dan inderdaad 20 trucks aan het rode kruis, hebben ze nog wat aan. Of mis ik nu iets?
sir_smokalot zegt
@matthisl: Nee, de actie van Chrysler zal inderdaad de meeste sympathie oproepen, en ook voor Chrysler veel effect hebben. Chauvinistische Amerikanen zullen nu nog sneller een Chrysler/Dodge kopen.
bempi zegt
Nu ik dit zo lees vraag ik me af wat de mensen kregen na de Tsunami, Fukushima, L’Aquila en Haïti ? Met uitzondering van de belspelletjes geleid door Paul de Leeuw e.a bn-ers op tv welk land het snelst een paar honderd miljoen kan ophoesten om vervolgens in eigen zak te steken. :)
jack_abarth zegt
@bempi:
Binnenkort moeten de landen leiders, waaronder ook Rutte, weer even op schoot komen zitten bij Ome Obama.
mout zegt
Samen hebben de autofabrikanten bijgedragen aan de CO2 die mede aan de wieg stond van deze krachtige storm.
nsmeijer zegt
@mout: Blaat
straatpiraat zegt
@mout: Hoor ik daar een mug poepen?
Onehp zegt
@mout: nee met zoiets moet je hier niet komen, iedereen hier weet – geheel zonder eigenintresse – dat dat onzin is. En al zeker in de VS, daar kán de auto niks mis doen zelfs al zit ie met zn hela arm in de honingpot ;)
Rob zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
bungabungastig zegt
@Rob: klopt, de zelfgenoegzaamheid van Nissan is door autoblog.nl geannexeerd.
pieter-jan_catteeuw zegt
En (bak)fietsen in guatemala (sp?)? Of schoenen? Kousen?
The360box zegt
Amerika is een welvarend land en komt er net als Japan wel goed bovenop. De autofabrikanten hebben in mijn oordeel al teveel geleden ondanks dat ze een deel kunnen verhalen.
W115 zegt
Heel flauw van Volvo, korting op iets wat je niet nodig hebt is totaal nutteloos.
imdoctorbob zegt
Oftopic: Vanaf deze hoek is die F12 echt een plaatje.
eevee zegt
En BMW North America doneert U$ 1.000.000,-… http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=765311
sir_smokalot zegt
Toegevoegd!
FelixF zegt
VW Group of NA doneert $500.000
lowbird zegt
Als de huizen in Amerika net zo degelijk in elkaar werden gezet als een ouderwets Amerikaans auto chassis, dan kon men de aardbol ophangen aan de gemiddelde schotelantenne.
tom_daem zegt
Mercedes USA donneert ook 1m: http://www.benzinsider.com/2012/11/mercedes-benz-usa-donates-1-million-for-hurricane-sandy-relief/
Esprit_de_Flandre zegt
Betekent dit ook een versnelde invoering van de Nissan NY Cabs?
Frankypanky zegt
Belachelijk deze donatie’s.
We hebben het over een land dat een budget van ruim 730 miljard dollar heeft voor haar leger.