En nee, dit keer geen Duitse drie.
Het is zo’n makkelijk toevluchtsoord: premium Duitse automerken. Wij Nederlanders kunnen er geen genoeg van krijgen. Het is niet zozeer een uiting van luxe, prestaties en exclusiviteit. Je ziet ze overal, de meeste hebben amper 140 pk onder de kap en ze zijn vaak erg kaal uitgerust.
Tot die conclusie kwam Autoblog lezer Jarno. Ondanks dat hij zijn eerste comment nog moet achtergelaten, leest hij Autoblog al sinds 2010 elke dag. Waarvoor dank! Hij leest ook de AB Advies rubriek en na een aantal jaar een leaseauto gereden te hebben, kan hij eindelijk een verzoek indienen. Jarno heeft jarenlang diverse Saabs 9-5 gereden en daarna twee lease auto’s, waaronder een Outlander PHEV en tegenwoordig een Passat GTE. Nu is Jarno op zoek naar een keurige occasion. Hij gaat aanzienlijk minder kilometers maken en heeft de leaseauto niet meer nodig. Hij zal de auto af en toe zakelijk gebruiken, maar voornamelijk voor familiezaken.
Jarno wil graag een luxe, krachtige representatieve auto. Je zou dus denken aan een mooie Audi, BMW of Mercedes, maar dat wil Jarno niet. Ten eerste omdat de hele straat al vol staat met die apparaten. Ten tweede omdat je weinig waar krijgt voor je geld. Het liefst AWD, maar het hoeft niet per se een SUV te zijn (dat mag wel overigens). Sowieso géén MPV en ook geen R-Klasse, dat is te veel van het goede. Ook een auto die veel onderhoud vereist (Range Rover) is niet gewenst. Het liefst heeft Jarno weer een Saab, maar die worden te oud. Wat zijn dan de opties?
De eisen en wensen van Jarno in een tabel:
Huidige /vorige auto's: | Volkswagen Passat Station PHEV, Outlander PHEV, veel Saabs 9-5 |
Koop / lease: | Koop |
Zakelijk / privé: | Privé, beetje zakelijk |
Budget: | 20.000 euro. Iets meer als het echt de moeite waard is kan eventueel. |
Jaarkilometrage: | niet meer an 15.000 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine, bestaat LPG nog? |
Reden aanschaf andere auto: | Minder zakelijke kms, auto voornamelijk voor gezin |
Gezinssamenstelling: | 2 volwassenen en 2 kinderen |
Voorkeursmerken/modellen: | Saab, Volvo, Alfa Romeo |
No-go modellen / merken: | Aud, BMW en Mercedes-Benz. Porsche ook niet, maar dat zal het budget toch niet toelaten. |
Wat mis je door de no’go:
BMW 5 Serie Touring F11, dus. In principe is dit standaardkeuze in zijn klasse. Het is een bijkans perfecte auto. De 5 Serie is behoorlijk ruim en zeer comfortabel. Een perfecte metgezel om mee te reizen. Als je wilt, stuurt het ook nog eens heel behoorlijk, alhoewel de ‘F11’ 5 Serie meer op comfort is afgestemd dan zijn voorganger, de ‘E61’ 5 Serie. In de prijsklasse zijn ze goed te vinden, maar houdt er rekening mee dat er enorme verschillen zijn tussen kaal of luxe en traag of vlot. Als je niet te vele kilometers wilt en flink wat uitrusting, ga je het niet redden met het budget. Dus ja, te weinig waar voor je geld en je ziet ze op elke straathoek rijden. Maar daar zijn dus (hele goede) redenen voor.
Opel Insignia Turbo Cosmo 4×4 (A)
€ 19.990
2014
45.000 km
De Opel Insignia is een auto die redelijk vaak voorkomt bij deze rubriek. Ook nu komt ‘ie weer langs. Da’s gek, want nieuw was het geenszins de vedette in zijn klasse. De Insignia is een heel nuchtere keuze: dankzij de flinke eerste afschrijving heb je gewoon heel veel auto voor weinig geld. Daarmee bedoelen we niet alleen 250 pk, vierwielaandrijving en een zeer luxe uitrusting, maar ook een relatief jonge auto (van na de facelift!) met heel erg weinig kilometers. Daarbij oogt het model nog altijd zeer vers en kun je exemplaren met 24 maanden dealergarantie vinden.
Jaguar XF V6 Portfolio (X250)
19.950
2010
60.000 km
De Jaguar is het tegenovergestelde van de Insignia. Je buurman gaat je wel even vragen naar je aandelenportfolio of dat je niet s’nachts ergens bijklust. Nog altijd heeft de Jaguar XF een zeer moderne uitstraling, ondanks dat het ontwerp uit 2007 stamt. Het facelift model is aanzienlijk mooier, maar lastiger te vinden in het budget. De Portfolio is de uitvoering die je wil hebben: want alle belangrijke opties zitten er dan wel op. De V6 is dezelfde stokoude unit als in de S-Type, maar is met 240 pk voldoende sterk. De grote kracht van de XF is echter het onderstel, dat ook rechtstreeks van de S-Type afkomstig is. Zie het als een moderne variant van de S-Type en je zit warm. Qua onderhoud is zo’n Jaguar wel wat duurder dan een Opel.
Volkswagen CC V6 FSI 4Motion
€ 19.995
2012
75.000 km
Wil je exotische techniek, dan moet je bij Volkswagen zijn. De CC is het facelift-model van de Passat CC a.k.a. de Passerati. Het is een Passat met wat extra sjeu. In deze uitvoering lukt dat goed. De 3.6 VR6 motor klinkt veel beter dan welke V6 dan ook en levert met 300 pk meer dan voldoende vermogen. De DSG-bak schakelt uitstekend (wel even checken) en je hebt vierwielaandrijving. Kortom, een ideale auto voor alles seizoenen. Nog een voordeel is het luxe niveau, want veel zescilinders zijn uitstekend uitgerust. Qua materialen en afwerking benadert de CC het premium niveau. Nadelen? de kofferbak is niet waanzinnig ruim en de hoofdruimte valt ietwat tegen. En je moet uitleggen dat je een Volkswagen rijdt, maar wel een hele mooie.
Ford Focus Estate ST (DYB)
€ 19.500
2014
75.000 km
Eveneens goed te vinden in het budget is de Focus ST Estate. Het is alleen een compleet andere benadering van het concept familie auto. Voor zijn klasse is de Focus Estate best wel ruim, de kofferbak is zelfs enorm groot. Een groot voordeel is het lage gewicht. Net als de bovenstaande auto’s heeft de Focus ST 250 pk, maar vanwege het lage gewicht (en het motorkarakter!) is het een snelle auto, in plaats van ‘best vlot’. Qua uitrusting zit je in de meeste gevallen wel goed, de ST was al vrij compleet en de meeste eerste eigenaren hebben de laatste paar opties er ook op besteld. Let even op: je had deze uitvoering ook met dieselmotor en die zijn aanzienlijk goedkoper (en minder leuk).
Volvo V70 T6 Summum
€ 20.950
2011
140.000 km
Waar de Focus potent aanvoelt voor een auto met 250 pk, voelt de Volvo bijzonder loom aan voor een auto met 306 pk. Dat heeft een paar oorzaken: denk aan het gewicht en de wat trage automaat. Ook is de V70 voornamelijk op comfort afgestemd. Ondertussen gaat het best hard: die zes-in-lijn sleurt er stiekem best aan. De V70 in Summum uitvoering is lekker compleet. Wel is de auto iets minder ruim dan je aanvankelijk zou denken. Niet dat het tegenvalt, maar het is meer ‘Mondeo’ dan E-Klasse. Klopt overigens ook, want de V70 staat op de bodemplaat van een Ford Mondeo.
YOLO: Lexus LS460 (XF40)
€ 18.950
2008
90.000 km
Als je echt onopvallend wilt genieten, kijk niet verder en koop een Lexus LS460. Voor de styling zul je het niet doen, want zo strak als een A8 of chique als een S-Klasse is het niet. De Lexus LS is overigens wel zeer groot, dus je maakt echt wel indruk. Het interieur is ook niet op het niveau van een A8, bij lange na niet, eigenlijk. Maar op het gebied van betrouwbaarheid staat de LS460 wél op eenzame hoogte. Zorg ook dat je een uitvoering hebt met Mark Levinson geluidsinstallatie. Het rijden is een bijzondere ervaring, alles is zeer afstandelijk. Maar laat je niet in de luren leggen, dankzij de 381 pk die de V8 levert, zit het qua snelheid wel snor.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
baklava zegt
De Lexus, aangezien daar weinig YOLO aan is.
shibby zegt
Mijn keuze zou de Focus ST wagon zijn uit deze lijst
fanboy zegt
Inderdaad de Lexus, en dan eventueel de GS450h als het wat sportiever moet. Die heeft als bijkomend voordeel dat je de rest eruit rijdt.
bluebird zegt
@fanboy: 1 voor de GS450h
tttijn zegt
CC was de eerste waar ik aan dacht bij t lezen van de titel. Echt een heerlijk motorblok ligt daar in. Lijkt me.een super reisauto.
bimmerfan zegt
Wat een saaie auto’s zeg. Wat maken de duitsers dan leuke auto’s, in vergelijking met dit.
dawid1 zegt
Ford graag
phaeton zegt
Een 2013 GS 450h?
rs18011 zegt
Je kan binnen het budget makkelijk een mooie Jaguar vinden mits je net over de grens zoekt.
205GTI16 zegt
Duidelijk de Yolo
Enorm rare opmerking qua styling trouwens, hij is juist veel strakker en daardoor rustiger dan de Duitse 3, met hun vouwen en scherpe lijnen. Qua interieur geef ik de schrijver gelijk, maar je hebt daarentegen ook weer niet de electronisch malleur die je de A8 wel geeft.
Heb de Yolo gekocht na een zoektocht van bijna 3 maanden en ik kan vermelden dat het een heerlijke wagen is die de taak als gezinswagen meer dan prima uitvoert. Je achterpassagiers zullen het waarderen als je een President uitvoering kan kopen….
frank2b zegt
@205gti16: Je zit in de president-versie beter achterin dan voorin idd. Da kids zijn rustig in elk geval …. :)
205GTI16 zegt
@frank2b:
Vergeet de vrouw niet, de oudste is nu 4 jaar en vind het ook heel leuk om voorin te zitten, uiteraard in zijn stoel en de bijrijdersairbag uit.
De vrouw kan dan even achter genieten van de stoel die naar achteren kan en op haar verwarmde/gekoelde zetel een gekoeld drankje kan drinken tijden het film kijken.
samoht zegt
Alfa Romeo 159 ?
vonklausenburg zegt
Yolo:
Cadillac CTS 3.6 V6 Sport Luxury
https://www.autoscout24.nl/aanbod/cadillac-cts-3-6-v6-sport-luxury-1e-eig-49dkm-car-pass-nap-benzine-rood-56831d1f-24a4-4ae5-8e9f-02059f783300?utm_source=ios-share&utm_medium=copy_link&utm_campaign=share
frank2b zegt
@vonklausenburg: Kijk, dát is nog eens een Yolo.
johnhert zegt
@vonklausenburg: Maar dan wel als station, die zijn prachtig !
moveyourmind zegt
De Citroën C6 kan ik van harte aanbevelen. Voel ik me zelf als Saabliefhebber ook erg in thuis en is weer een keer iets anders dan een Saab 9-5.
En met bovengenoemde Lexus zou ik ook zeker een proefrit maken. Kon je ook nog wel eens heel erg gaan bevallen.
cossiekiller zegt
Een Legacy 3.0L spec B.
Al iets ouder (10 a 15 jaar), maar één van de heerlijkste cruisers waar ik ooit in zat.
sizedoesmatter zegt
@cossiekiller: deze moet het worden!
civicfk3 zegt
@cossiekiller: vond de vering aardig stug en stuur niet in diepte verstelbaar. Had hem graag gehad anders.
sudbina zegt
Waarom staat hier geen Alfa 159 3.2 Q4 tussen?
Lijkt me perfect te voldoen aan de wensen en je houdt nog wat centen in je zak die je nodig hebt voor de nieuwe distributieset ook!
PunicaOase zegt
@sudbina: dat blok is veel minder gaaf dan je van een 6-cil. zou verwachten. Ondanks dat ie er mooi uitziet vond ik het maar een lompe lome bak..
sudbina zegt
@punicaoase: maar wel een Alfa en mooier dan alles in bovenstaande lijstje!
frank2b zegt
@sudbina: Er was ook nog het puntje betrouwbaarheid….
karaya zegt
@punicaoase: 1750 TBI is de betere keuze.
bluebird zegt
@punicaoase: dan pak je de 1750 in Ti uitvoering ?
henkp1 zegt
Alfa Romeo 159!
Lexus is ook ok
Of:
Renault Talisman
Renault Mégane estate
Renault Scénic (perfecte gesinsauto!)
Groninger zegt
@henkp1: Renault? daar wil ik met mijn gesin niet in gesien worden. Oh wacht, hoeft ook niet want staat meestal bij de garage.
bottestudent zegt
@groninger: Mensen die “gesin” en “gesien” typen hebben meer zorgen dan gezien te worden in een Renault.
Groninger zegt
@bottestudent: kijk comment van henkp1, was sarcastisch;)
bottestudent zegt
@groninger: Oeeps zie het nu pas lol. My bad.
bernoulli zegt
Golf VII GTI. Familiebak en funcar in één.
johnhert zegt
@bernoulli: Dat zijn auto’s voor mensen die overdag zo hard mogelijk door de binnenstad willen rijden in plaats van te werken… Lijkt me dat je daar niet mee geassocieerd wil worden…
dolledries zegt
Insignia
SvenskaAeroplanAB zegt
‘Lexus LS interieur niet op niveau van de Duitse 3’. LOL! Gelukkig niet nee! Zeker na een paar jaar, dus in dit geval, is het niveau vele malen hoger..
T5Power zegt
@svenskaaeroplanab:
In mijn 12 jaar oude A8 4.2 TDI met 470.000 km op de klok rammelt nog helemaal niks in het interieur. Dat mag zo’n Lexus dan eerst eens evenaren. En daarna “vele malen overtreffen” :-)
monsieurleloure zegt
@t5power: Eerlijk zeggen hoeveel elektrische componenten hebben het begeven in de A8?
Bij een Lexus LS geen 1 dat kan ik je op een briefje geven.
T5Power zegt
@monsieurleloure: in de 25.000 km die ik hem rijdt is het mmi bedienpaneel overleden. Mag het na 4,5 ton:-)
Audi vraagt 1000€ incl montage echter ik heb een printplaatje uit China laten komen. Voor 99€ plus montage was ik klaar en loopt de boel alweer 15000 km zonder problemen.
T5Power zegt
@t5power: -t
frank2b zegt
@svenskaaeroplanab: Over het algemeen kunnen de auteurs hun persoonlijke voorkeuren slechts met de grootste moeite buiten de vergelijking houden. Het maakt iet uit hoe goed een auto ook is, het is altijd “nog niet op het niveau van … “. Tja. Ook al produceren de Duitse drie een dikke drol, zodra er een Audi, BMW of Mercedes-logo op staat, is het briljant.
Wat dat betreft is het mooi dat er nu eindelijk een aantal zelfstandige denkers opstaan, die niet met de massa willen meelopen, maar eens verder dan de eeuwige standaard meuk kijken.
willeme zegt
@frank2b:
Hallo Frank. Je hebt gelijk, want het lukt dus uitstekend. Mijn persoonlijke voorkeur is namelijk Japans. En ik rijd een Italiaan. De Lexus heeft een keurig interieur, maar overduidelijk onder het Duitse niveau. Dat is niet erg, want dat is waar de Duitse concurrenten erg goed in zijn. Het is gewoon objectief ertegen aankijken. Mij zou het niet heel veel uitmaken. Ik vind veel opties toch niet echt nodig en zo’n Lexus heeft een top-Audio, wat ik belangrijker vind. Maar het interieur is gewoon niet op niveau. Als je het anders ervaart, mag dat. Maar objectief gezien is dat mijn inziens kolder.
frank2b zegt
@willeme: Maak dat ‘objectief’ dan eens meetbaar. Denk dan ook aan zaken als: werkt het allemaal na een aantal jaren nog? Hoe slijtvast is eea?
Volgens mij is de huidige norm vooral uiterst subjectief. De Duitse interieurs worden mooi gevonden – omdat we deze mooi vinden. Maar als ik eens in een Audi rijd, dan zie ik dat het dashboard eenvoudig beschadigt, bij de luchtroosters loslaat – en verder valt me vooral het zwart op. Mercedes? Ik zou het niet spannend durven te noemen. Misschien BMW, daar heb ik niet veel in gereden nog.
willeme zegt
@frank2b:
Ok, ik zal ‘m voor je verklaren. Het infotainment systeem in de Lexus is serieus verouderd. MMI en iDrive zijn nog wel te doen, maar het Lexus systeem was nieuw al erg gecompliceerd en niet uitgebreid: precies de verkeerde combinatie.
De gebruikte plastics in de Lexus zijn veel grover. De afwerking is minder verfijnd. In deze klasse hoort dat gewoon een paar stapjes hoger te staan. Het leer is ok, maar niet op het niveau van de (luxere) bekledingen van de Duitsers, alhoewel Maserati en Jaguar weer beter scoren dan de Duitsers.
Op het punt van betrouwbaarheid sla ik Lexus hoger aan, dat staat ook vermeld in de tekst. Dat wil niet zeggen dat we blind voor alles moeten zijn en het maar de hemel in prijzen als dat niet het geval is. De Lexus is namelijk vreselijk saai en smaakloos. Gericht op mensen die niets met autorijden hebben (perfecte chauffeurslino).
Het interieur was al bij introductie verouderd. Sterker nog, het haalt niet het bij een W220 S-Klasse interoir, laat staan een W221. Het is gewoon ‘een grote’ auto. Als autogek vind ik dat geweldig en kan ik de kwaliteiten waarderen, maar ik begrijp dat het voor andere mensen net even te anoniem is.
Overigens, dat goedkope onderhoud is natuurlijk niet helemaal waard. De kans op storingen en ernstige gebreken is kleiner, maar nog altijd aanwezig: het zijn immers gebruikte auto’s. Als je de sjaak bent met een japanner, ben je vaak goed de sjaak. Onderdelen zijn minder makkelijk aan te komen, specialisten zijn er minder te vinden. Daardoor kan het soms nog best prijzig worden.
Elke luxe segment limo is in mijn ogen een Yolo. Als er een bak kapot gaat of een andere groter probleem, kost het meteen duizenden euro’s. Ook is de belasting erg hoog, evenals het verbruik.
frank2b zegt
@willeme: Het infotainmentsysteem van de Lexus is inderdaad een tegenvaller. Voor wat betreft onderhoudskosten: je kunt met jouw Lexus gewoon terecht bij elke Toyota dealer. Inderdaad kan er ook bij Lexus wat stuk gaan waardoor je de sjaak bent, maar in de regel liggen de onderhoudskosten in de honderden euries, niet in de duizenden. Er is in elk geval voor Lexus geen grote industrie ontstaan om motoren of versnellingsbakken te reviseren. Een zwak punt is hier dan weer wel de wielophanging – ik moet de schokdempers vervangen binnenkort en ja, dat is kostbaar.
creaminator zegt
@willeme: de eerste 460 lijn heeft net als de 430 een zeer eenvoudig te bedienen systeem. Pas in 2012 is er een achterlijk systeem ingekomen. Dat zijn geen 20k auto’s. Het interieur van een w220 vind ik zelf lachwekkend. Vooral de knoppen lijken wel van een zo’n bouwvakkers gsm te komen. De w221 was een reuzesprong. Leer kwaliteit beoordeel ik persoonlijk alleen op duurzaamheid. Een 300.000+ Lexus ziet er van binnen meestal toch een stuk beter uit dan een Europeaan. De knoppen en kunststoffen van de Japanner doen overigens niet onder voor de concurrenten, interieur is gewoon smakeloos ontworpen. En wanneer heb je iets met autorijden? Ik rijd graag zo nu en danin de hardcore impreza Type-R, maar uiteindelijk toch liever in de LS430, petrolheads zijn er nu eenmaal in alle soorten en maten. En dan de betrouwbaarheid van een LS, ja onderdelen zijn duur, maar vandaag bestellen, morgen ophalen, want Lexus, en buiten regulier onderhoud, eigenlijk al tonnen niets.
205GTI16 zegt
@willeme:
Om je even te citeren:
Dat wil niet zeggen dat we blind voor alles moeten zijn en het maar de hemel in prijzen als dat niet het geval is. De Lexus is namelijk vreselijk saai en smaakloos. Gericht op mensen die niets met autorijden hebben (perfecte chauffeurslino).
Dan snap ik niet waarom jullie de duitsers de hemel in prijzen. De benzineversies van de A8 hebben technische en mechanische problemen. De 7Serie heft een V8 waarbij het niet de vraag is of hij kapot loopt maar wanneer hij kapot loopt. Loopt die kapot mag je als eigenaar flink in de buidel tasten, Lexus LS460 heft ook een problem gehad, maar als eigenaar hoef je niet in de buidel te tasten./ S-klasse, ziet er veel te druk en oudbollig uit met zijn uitgebouwde wielkasten en niet zo bijzondere interieur.
Hoe erg jullie de duitserliefhebber zijn, ipv autoliefhebber is mij enorm opgevallen door het feit dat jullie destijds hier een artikel hebben geplaatst over mijn E39M5 waarbij een absoluut gestoorde een stoeptegel door mijn ruit heeft gegooid tijdens het rijden. Dit is destijds ongevraagd geplaatst en begrijp me goed was wel een opsteker.
Jaren later mijn LS460 gekocht, voor de gein eens geupload nooit geplaatst. Tot 3x toe hooggeladen met een document erbij hoe ik bij deze keuze kwam en de zwakte van de premiummerken aangegeven. Niks geplaatst, geen reactie helemaal niks. In dezelfde tijd wordt er notabene wel een scooter geplaatst , want Porsche groen…. Interresanter blijkbaar dan een wagen die je bijna nooit ziet rijden…
Dan nog iets als ex E39 M5 bezitter, Jaguar XJR, Peugeot 205 GTI / 205 rallye / 309GTI16 ben je een autoliefhebber, koop je een LS460, is dezelfde persoon in ene keer iemand die niks met autorijden van doen heeft…… Aparte redenatie en heeft niks met een blog van doen wat neutral zou moeten zijn.
willeme zegt
@205GTI16: de betrouwbaarheid staat buiten kijf! Daarbij moet ik zeker vermelden dat Lexussen over het algemeen gereden worden door liefhebbers. Ik zou sneller een Lexus van een particulier kopen dan een BMW of Mercedes.
Ik doelde meer op de rijeigenschappen, die wel erg Japans/Amerikaans zijn. Hebben meer Lexussen uit die tijd last van.
Lexussen spreken helaas bij veel mensen niet tot de verbeelding. Ik kan het zelf waarderen, maar het merk leeft niet bij velen. De verkoopcijfers bevestigen dat ook een beetje. Zo zie je maar dat betrouwbaarheid niet voor iedereen doorslaggevend is ;-).
sabrerator zegt
@willeme:
Als je nooit iets plaatst dat wellicht minder interesse wekt, krijgen mensen er ook nooit interesse in. Ik zie het nut van foto’s plaatsen van mijn S-Type ook niet, want de honderdmiljoenste Audi met vuilniszakkengrijs kleurtje is blijkbaar veel nieuwswaardiger.
Ik vind het dan ook heel verfrissend dat hier iemand vraagt om juist geen Duitse Drie.
Zie je nog eens iets anders voorbij komen.
willeme zegt
@sabrerator: mij interesseert een vuilniszakgrijze Audi niet zoveel. Via de spotjes delen we zo veel mogelijk. Kan ook van alles zijn: Jaguar, Lexus, Mazda of Audi. Maakt echt niet zoveel uit.
Dat de lezers overwegend meer andere merken kopen dan Lexus en Jaguar is logisch.
205GTI16 zegt
@willeme:
En zo houd je de vooroordelen wel in stand. Ook bij mijn LS moet weleens wat vervangen worden, Xenon lamp bijvoorbeeld is vervangen bij de dealer a 94 euro excl BTW. Bij 99% van de merken betaal je hier meer dan het 3-voudige voor bij de dealer….
Dat de LS niet vaak verkocht is heeft een hele andere reden, dan jij aanhaalt. Een LS heeft geen status en is voor de lease financieel oninteressant. Ergo werd/wordt meer aangeschaft door mensen die het gewoon weg kunnen betalen en die zijn er ook minder in Nederland.
Qua rijeigenschappen, ik weet niet in welke modus jullie rondgereden hebben, waarschijnlijk de normale of comfort stand. Dat is waar deze wagen ook voor gemaakt is, gooi je hem in de sportstand en de powerbutton aan, merk ik weinig verschil met mijn E39 M5. Wil je echt serieus sturen trouwens is een M5 ook de verkeerde wagen veel te zwaar, dan heb je lichter spul nodig, wat je mooi door de bochten kan sleuren.
Geef ook graag even antwoord op de andere gestelde punten, die je zeer diplomatiek uit de weg gaat. Dit zou een AUTOblog moeten zijn, algemeen dus..
willeme zegt
@205GTI16: als je een LS460 op hetzelfde niveau qua rijden ziet als een M5 E39, dan heeft de discussie geen zin natuurlijk. In mijn mijn optiek staat dat mijlenver uit elkaar.
205GTI16 zegt
@willeme:
Heb je ze beiden in bezit gehad?
Beiden zijn niet echt gemaakt om stevig over bochtige weggetjes te rijden. Beiden lenen zich echter wel om stevig rechtdoor te rijden, waarbij de M5 een tandje sportiever aanvoelt wat ook logisch is.
Echter na 6 jaar bezit en 60.000kilomter M5 bezit op hoge snelheden (A31 duitsland is mijn werkroute), kan ik -zonder te blinken met mijn ogen- stellen dat de LS niet alleen stabieler op de weg ligt bij hoge snelheden, maar ook dat de remmen vele malen beter zijn.
Indien je beiden niet in bezit hebt gehad, maar je mening baseert op een dagje of weekje rijden, kunnen we inderdaad geen discussie aangaan. Indrukken kunnen niet opwegen tegen langdurig bezit.
Echter dit was ook nooit het discussiepunt, waar je het nu wel op probeert te gooien…totale kolder dus om jouw woorden te gebruiken in een reply naar iemand anders.
willeme zegt
@205GTI16: ik zou zeggen: geniet van het mooie weekend en van je fraaie Lexus ;-).
willeme zegt
@svenskaaeroplanab: Verklaar je nader. Lexus is een beetje Avensis Plus een beetje meer. Briljante audio, fijne stoelen en veel ruimte. Ook veel nephout, normale afwerking en vrij goedkope materiaalgebruik in vergelijking met een Mercedes of BMW.
dawwg zegt
@willeme: Yep, laatste echte (super-) degelijk & luxe Lexus was de LS430…
SvenskaAeroplanAB zegt
@willeme: Alles met leer bekleed, veel meer verstelmogelijkheden voor de stoelen, alles wat elektrisch bediend kán worden is elektrisch bedienbaar (je gordelhoogte handmatig verstellen is voor Teutoonse paupers…), easy entry-en exit, veeeeel betere climate control (die zet met 13 lasers een grid op het lichaam van de inzittenden en verwarmt/koelt elk individueel deel), individueel dimbaar instrumentenpaneel, en zo kan ik nog wel even doorgaan. En alles doet het net zoals op dag 1! Premiummerder dan dat wordt het niet …
mout zegt
DS5 THP 210?
bluebird zegt
2 volwassenen en 2 kinderen, dan past een Guilietta QV ook wel op het lijstje…
civicfk3 zegt
@bluebird: voor 20k?
bluebird zegt
@civicfk3: jazeker, al zou ik model 2015 of later aanraden. Dan wordt het krap, even gezocht. Maar deze vind ik erg fraai bijvoorbeeld: Gevonden via Gaspedaal.nl
https://www.gaspedaal.nl/redirect/vehicle/115821803/Android?s=34-34-8-8-1-2
T5Power zegt
Wanneer de beenruimte achterin niet ver onder de maat zou zijn dan zou ik 100% zeker (weer) voor een XF van na de facelift gaan. Ik had een babyblauwe 3.0d van 2012 met 275pk en 600nm. Enige minpunten waren de beenruimte achterin alsmede de hoofdruimte. Door jet schuifdak zat ik er eigenlijk net niet lekker in. Maar ik ben dan ook 2.02m;-)
bluebird zegt
@T5Power: dikke kans dat zijn 2 kinderen kleiner zijn, dus dan is het een prima optie. Zelf vind ik het echt een fraaie bak met vrij tijdloze uitstraling.
T5Power zegt
@bluebird: ik bedoel de beenruimte achterin alsmede de hoofdruimte voorin.
Toen ik de auto verkocht is de eerste gegadigde ook afgeknapt op de hoofdruimte voorin…
bernoulli zegt
@T5Power: zat Jet Schuifdak steeds aan de instellingen?
T5Power zegt
@bernoulli: goeie ;-)
frank2b zegt
De Lexus. Zonder twijfel. Kies de hybride motorisering, dan houdt je het verbruik ook nog een beetje in toom. In de regel is de Lexus-techniek onverwoestbaar.
Als gezinswagen voldoet de GS450h mogelijk wat minder, omdat de kofferbak wel erg klein is. Ik heb dat opgelost met dakdragers en een trekhaak. Maar als een SUV ook een optie is, kijk dan eens naar de RX450h.
frank2b zegt
@frank2b: Owh nog ff dit: ik was twee jaar geleden op weg om een Volkswagen CC te kopen. Één blik op het VW-forum en ik was genezen. Tip dus: als je wilt weten wat je aan onderhoud kunt verwachten, vergeet niet om ook even het forum van de wagen van je dromen te bezoeken ….
Op het Lexus-forum zag ik vooral dat de leden bezig waren hun IS-en leuk aan te kleden. Wat je er ook van vinden mag, als forumleden druk bezig zijn met hun hobby en niet met het oplossen van allerlei problemen, dan zit het wel snor.
johnhert zegt
@frank2b: Je laatste opmerking is nogal dubbel. De gemiddelde golf eigenaar geeft liever geld uit aan een subwoofer of schroefset dan de airco de repareren oid. Met jouw beredenering zou de Golf dus technisch de beste auto ooit moeten zijn…
Ot92 zegt
@frank2b: nu wel ik wel benieuwd naar wat er allemaal mis kan gaan met die 3.6. Naar mijn weten scheelt er niet veel aan, behalve de distributieketting, die kan als je pech hebt aan de beurt komen.
frank2b zegt
@ot92: Mijn tip is: kijk even rond op de fora van de diverse merken. Je komt er vrij snel achter wat de trending topics voor ieder model zijn.
Ot92 zegt
@frank2b: Heel toevallig zit ik al best een lange tijd op zo’n forum, maar echt… ik heb het alleen van de ketting gehoord en voor de rest niks geks.
Wij hadden hiervoor een 2.0tdi met siemens pompverstuivers, stond bekend als de slechtste blok die Vw ooit geproduceerd had, in ruim 180dkm nooit geks gehad. Het is maar net hoeveel pech je hebt. Tegenwoordig gaat alles wel een keer stuk imo.
jarnobakker zegt
Ik rij een ford smax met 2.0 ecoboost. Is hetzelfde blok als focus ST. Is echt een super ruime auto en je voelt niet dat je met zo’n grote auto rijd. Als je de achterste rij plat gooit heb je een gigantische kofferbak
sabrerator zegt
Voor een budget van €20.000 zou ik de XF laten staan en een XJ van de X350 generatie halen. Voor die prijs kun je een schitterende 4.2 V8 LWB halen met een leuke kilometerstand.
frederik zegt
Ik heb de F11 met 35i motor en het is een fijne en snelle auto, maar ook wat afstandelijk. Ik kan niets beters bedenken in het segment (daarom heb ik ‘m al vier jaar), maar écht emotie is het niet. Net iets teveel gewicht en de elektronische stuurbekrachtiging is vaak te gevoelloos en kunstmatig zwaar om echt fijn te zijn. Het motorgeluid valt ook wat tegen na mijn vroegere N/A 3-serie. Luxeproblemen! :)
lefty00 zegt
” alles is zeer afstandelijk”. Hmm, maar wel een snelle auto? Ik wil als ik een snelle auto rijdt toch echt controle, en voelen wat er gebeurd. Die lexus combinatie van snel maar afstandelijk lijkt mij persoonlijk dus niet echt een optie. Moet er niet aan denken met 80 een boerenweggetje een slome bocht maar niets voelen.
ablogjunk zegt
De Jaguar is gewoon een lucky shot…..combinatie, kilometerstand en benzine V6 zijn gewoon veelal niet rond de 20k?
trasimo zegt
Sowieso de Jaaaag… fantastisch mooie auto en nét even wat anders. 2e keuze de Lexus, stuk saaier maar je ziet ‘m hier vrij weinig en hij is natuurlijk wel rete-betrouwbaar.
Robert zegt
Die Lexus is eigenlijk de meest rationele keuze, i.p.v. de yolo. De Focus ST of V70 zijn passende alternatieven als je veel waarde hecht aan een vijfde deur.
Ik zou trouwens ook nog een gaan kijken naar de Subaru Legacy Outback, zeker als je de Japanse betrouwbaarheid wil combineren met zo’n vijfde deur.
sizedoesmatter zegt
@RRRobert: mee eens!
cloverleaf zegt
159 170 TBI met Ti pakket. En 8000 euro voor een brute vakantie of een nieuwe keuken.
burger zegt
Yolo: Volvo S80 V8
Burgerlijk: Mazda 6
vpowert zegt
Leuke keuzes! Een fijne Jag of een gekke Lexus is altijd tof. En er is nog meer verrassend moois!
Een Infiniti Q50 bijvoorbeeld. Geen idee hoe dat rijdt, maar uniek is het zeker. Ze schrijven af als een jekko, want voor zo’n 20k heb je er al eentje uit 2015. Dat is nieuwer dan elke andere optie in dit lijstje. Betrouwbaarheid? Geen idee, maar Nissan dus wel oké? Eentje met wat meer KMs vind je hier voor 18k: https://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/infiniti/q50-20t-211pk-aut-performance-meeneemprijs/10377125
Of met weinig kilometers en nog steeds scherp voor 21k: https://www.autowereld.nl/infiniti/q50/2-0t-211pk-aut-business-premium-navi-leder-32224694/details.html
En als Saab in je lijstje met voorkeuren staat, waarom dan geen 9-5 Aero? Super uniek. Heb je ook wel voor 20k, maar zijn ze wel van 2010/2011. https://www.autowereld.nl/saab/9-5/2-0t-aero-xwd-automaat-29789054/details.html
Ik vond ook nog een Chrysler 300C, maar zou niet weten waarom je dat zou kopen.
Dutchdriftking zegt
Mooi lijstje! Je kan een hele mooie 159 kopen voor 20k, maar dat is eigenlijk belachelijk. Een Giulia is helaas net buiten budget. Of je moet een import schade met veel kilometers wensen…. Is een sedan voldoende, of een station toch gewenst? De Passat CC is geniaal, maar wellicht is een Insignia (geen premium maar wel fijn) een betere (ruimere) keuze. Persoonlijk zou ik een knappe 159 kopen voor 10-12k, en de rest gebruiken voor een andere hobby.