We gaan eens even kijken naar 7 originele youngtimer occasions!
Enkele dagen geleden namen we de aandachtspunten door voor het youngtimer-rijden. Het is een zeer gevoelig onderwerp voor velen. Er zijn duidelijke voor- en tegenstanders. Ook bestaan er de nodige verwarringen erover. Spotgoedkoop een dikke bak rijden lijkt het geval te zijn, maar dat klopt niet.
De meeste auto’s die worden gekozen om als youngtimers te rijden, kosten relatief gezien een dikke duit om rijdend te kunnen houden. Ook al valt het relatief mee. Ook moet je even rekening houden met dingen als een BTW-correctie en de winst als je ‘m doorverkoopt (en af hebt geschreven tot nul).
Maar OK, je bent autoliefhebber en je geeft liever wat geld uit aan een ‘echte’ auto dan aan een modernere wagen met kleine downsize-motor, veel elektronica en allerlei milieu-maatregelen die de autotechniek niet ten goede komen. Je stelt rijden als een vorst boven rijden door een binnenstad. Natuurlijk zijn er voldoende Audi’s, BMW’s, Porsches en Mercedessen die dan voldoen daaraan. Maar wat als je een originele youngtimers wenst die iets origineler zijn. Wat zijn dan de opties? We zochten er een paar voor je op.
Lexus IS250 Sport (XE20)
€ 11.950
2006
115.000 km
We beginnen heel erg bescheiden met de originele youngtimer occasions. De Lexus IS250 is een BMW 3 Serie alternatief. Destijds vond men het design te ingetogen en bescheiden. Tegenwoordig is zo’n IS250 aanzienlijk fraaier oud geworden dan de E90 uit dezelfde periode. De Lexus IS250 is minder sportief dan zijn voorganger (IS200, XE10). Daarnaast is de motor geen zes-in-lijn, maar een V6. Het is voor Nederland precies goed genoeg om vlot te zijn, zonder dat meteen je rijbewijs wordt ingenomen.
Maak niet de fout om een diesel te kiezen, want dat zijn zeldzame misperen qua betrouwbaarheid. Qua uitvoering ziet zo’n Sport er het beste uit met die grote wielen. De prijzen zijn nog relatief stevig. Er staan er niet veel te koop en er zijn voldoende petrolheads die geen nieuwe konden betalen, maar een occasion wel zien zitten.
Volkswagen Phaeton 4.2 V8 4Motion
€ 14.950
2005
65.000 km
Als het gaat om topklasse sedans, kijken we meteen naar de Mercedes-Benz S-Klasse. Logisch, dat is een icoon in zijn klasse. Daarachter zien we de Audi A8 en BMW 7 Serie. Op zich niet onaardig, maar waarom naar N*SYNC luisteren als je de Backstreet Boys op kunt zetten? Of je doet het compleet anders met de Phaeton. De Phaeton is een auto van uitersten. Want het design is zeer strak en bescheiden, daardoor ziet ‘ie er niet heel verouderd uit.
Aan de andere kant zijn de kosten van onderhoud en reparaties erg hoog. Ja, ook voor een auto in deze klasse valt het niet mee. Daarnaast is er maar een zeer kleine schare liefhebbers voor deze Phaeton. Het is niet zoals met een M5 of C63 AMG dat er altijd wel een volgende klant klaar staat. Deze auto’s zijn zeer moeilijk te verkopen, vandaar de lage aanschafprijs. Maar hey, je hebt wel een zeer originele originele youngtimer occasion.
Chrysler 300C Touring SRT-8 (LX)
€ 17.750
2006
145.000 km
Snelle stationwagons, een categorie die de petrolheads wel waarderen. Normaal gesproken zien we voornamelijk snelle Duitsers of Zweden voorbij komen. Er zijn genoeg andere naties die er of meer geproduceerd hebben. Er zijn echter weinig Amerikaanse sportieve stationwagons. De gaafste is de Cadillac CTS-V Wagon, maar dat is nog geen youngtimer. Deze 300C is dat wel.
In heel Europa stonden er maar drie te koop, dus je moet sowieso even je best doen om er eentje te vinden die je aanstaat. De hoofdattractie is de 6.1 liter V8 met 426 pk. Het geluid en de power ervan zijn verslavend. Zie het als een soort muslecar in plaats van een snelle stationwagon. Ook qua raffinement, overigens. Maar net als met Jeremy Clarkson is dat juist de charme.
Seat Leon Cupra (1P)
€ 8.250
2007
150.000 km
Je moet wel even wachten, en dan kan je deze auto als Youngtimer rijden. Kijk, in de meeste gevallen denkt men aan dikke Mercedessen als Youngtimer. Maar elke auto van 15 jaar of ouder kun je als youngtimer inzetten. De Seat Leon Cupra is zo’n auto die eigenlijk heel erg leuk, bereikbaar, praktisch en snel is. Je krijgt in principe meer voor minder in vergelijking met een Golf GTI van hetzelfde bouwjaar. Het gaat immers om youngtimer occasions die het net even anders doen.
De Leon Cupra heeft de 240 pk sterke TFSI (de ‘BWJ’), in plaats van de minder krachtige Golf GTI unit (de Leon FR is daar meer gelijkwaardig aan). Als je een paar leuke modificaties gepland hebt, zijn er zeel veel mogelijkheden met die blok. Qua uiterlijk oogt het model nog altijd heel erg fris. Het interieur is niet fraai oud geworden (nooit geweest ook). Maar een puike zitpositie met uitstekende stoelen zijn aanwezig. Vijf deuren zijn standaard.
Volvo C70 Cabrio
€ 16.500
2005
140.000 km
Het is een beetje een vreemde eend in de bijt. De eerste C70 was gebouwd op basis van de C70, een soort E-segment coupé. De C70 is stiekem in technisch opzicht een Focus, een C-segment auto. Deert het? Nee, niet echt. De Volvo C70 is een auto die enkele kwaliteiten biedt die uniek zijn voor het merk. Eh, waren. Denk aan fijne stoelen, fraai leer en een volromige vijfcilinder.
De T5 heeft lekker wat potentie (ook om te tunen), maar de C70 is juist gebouwd om op koppel te toeren. Gelukkig kan de vijfpitter dat ook uitstekend. Het is nog altijd de enige klapdak-cabriolet die écht een fraaie achterzijde heeft. Helaas is het neusje wel erg kort. Wel een voordeel, een Volvo cabriolet zal tot in lengte van dagen stijlvol zijn, iets dat een Duitse cabrio niet lukt.
Land Rover Range Rover Sport V8 (L320)
€ 14.950
2003
135.000 km
Aanvankelijk wilde we de originele Range Rover gaan aanraden. Dat is een briljante auto en een échte Range Rover. De ‘Sport’ is geen Range Rover én hij is niet sportief. De auto is verrassend krap voor een 2.700 kg wegend bakbeest. Maar het zijn wel geweldige auto’s om mee onderweg te zijn. De zitpositie is perfect, hoog, rechtop en alsnog in een cocoon van leer en hout. Het is niet zo weelderig als een echte Range Rover, maar het is niet zo agrarisch als een Discovery uit die periode.
Sla de diesels over, die hebben nogal wat betrouwbaarheidsissues. Dat komt mooi uit, want er zijn twee Jaguar V8 motoren beschikbaar. De 4.4 klinkt het beste, de 4.2 S/C is het snelst. Alhoewel de snelheid relatief meevalt. Zie het als een speedboot voor op het asfalt. In het terrein is het overigens een geweldig capabele auto en in de juiste kleurstelling is het nog altijd een geweldig fraaie auto. Misschien wel een even sterk ontwerp als dat van de eerste Range Rover?
YOLO: Maserati Quattroporte Automatica (M139)
€ 24.500
2006
110.000 km
Ah, ja. Hoe kunnen we ook anders dan een Maserati Quattroporte als Yolo rekenen in de categorie originele youngtimer occasions? De auto is de belichaming van de term. Een Quattroporte valt in de Youngtimer regeling en is relatief betaalbaar. Daarnaast zijn alle petrolheads het met je eens. De kosten om het rijdend te houden zijn bizar hoog. Een goede specialist vinden kan soelaas bieden, maar onderdelen blijven prijzig.
Koop dus een Quattroporte voor 20-25k als je een budget hebt voor 50-75k. Dan is het leuk. Die kosten kun je allemaal zakelijk verrekenen, waardoor de belasting op het inkomen een stukje lager wordt. Maar dan nog: je moet het alleen doen als je een Quattroporte écht heel erg gaaf vindt én je voldoende financiële reserves hebt. Tip: laat de DuoDefect transmissie voor wat het is en opteer voor de ‘Automatica’ met koppelomvormer.
Meer lezen? Deze auto’s werden in 2017 in youngtimer!
alloallo zegt
De Lexus IS prachtig! Hedenmiddag de hond uitgelaten en toevallig eentje zien staan.
SpiderIV zegt
Lekker lijstje. Die 166 3.2V6 als kleine neefje van die QP is ook leuk 😀
mark383 zegt
Zou ook mijn keuze zijn! Loop je niet meteen op leeg…
rikus zegt
@mark383: Het is al 4 april hoor.
vaakbenjetebang zegt
Niet alle auto’s in het lijstje spreken me aan, maar ik snap voor allemaal op één na hoe ze aantrekkelijk kunnen zijn voor een bepaald publiek. Maar dan die Leon. Jeetje. De 1P-generatie van de Leon vond ik al een zeldzaam lelijke auto toen hij nieuw was en hij droogt ook nog eens zeldzaam slecht op, in mijn ogen. En omdat het uiterlijk het enige is dat hem werkelijk onderscheidt van zijn platformbroertjes en -zusjes zie ik echt niks aantrekkelijks of interessants aan het ding – tenzij je natuurlijk graag een auto voor de deur hebt staan die er uitziet alsof hij lokaal half gesmolten is. In dat geval is het een absolute winnaar. Misschien is het omdat mijn prefrontale cortex ze wegfiltert, maar ik zie er gelukkig ook nog maar erg weinig van rijden.
lambo350gt zegt
@vaakbenjetebang: helemaal met je eens, hier op Autoblog wordt vaak gesteld dat deze generatie Leon er nog fris uit ziet, maar daar ben ik het niet mee eens. Vrijwel iedere auto uit die klasse van rond die periode ziet er frisser uit.
Rob zegt
@vaakbenjetebang;
Ja, ik vind het dus wél een mooi model. Niet perse tijdloos, maar ik vind het een leuke periode van SEAT. Sympathieke modellen. Gebaseerd op de prachtige Salsa concepten:
https://www.netcarshow.com/Seat-Altea_Concept-2003-1280-14.jpg
Daarna moest het allemaal weer strak, rechttoe rechtaan. Meh.
vaakbenjetebang zegt
@Rob: Mooi hoe smaken kunnen verschillen. Wat ik denk te zien aan de VAG-periode van Seat, is dat VW verschillende dingen heeft geprobeerd om Seat een eigen identiteit te geven (vooral ook qua design), maar dat het nooit echt gelukt is. zoals dat met Skoda en Audi wel gelukt is. Toegegeven, met de ‘Salsa’- periode waren ze er misschien wel het dichtst bij en zagen ze er onderscheidend (zij het in mijn ogen lelijk) uit, maar om een of andere reden zijn ze daarna toch vrij radicaal naar ‘veilig anoniem strak’ gegaan. De verkoopcijfers zullen die keuze vast ondersteunen, denk ik dan – al zal een flink deel van de Seat-verkopen vooral prijsgedreven zijn, welk design er ook op wordt geplakt.
mrporter zegt
Wat een leeglopers. De Lexus dan maar.
hehe zegt
@mrporter: kom, hoe hoger de onderhoudskosten, hoe aantrekkelijker een auto is om als youngtimer te rijden.
mrporter zegt
@hehe: Dat geldt niet voor mij in ieder geval. En dat terwijl ik ondernemer ben. Ik besteed mijn geld liever aan andere dingen dan (dure) reparaties en de tijd die dat kost.
hehe zegt
@mrporter: die regeling is natuurlijk niet voor iedereen.
Jij geeft waarschijnlijk het geld liever uit aan hogere aanschafprijs of lease en een hogere bijtelling.
Maar als je ook maar een beetje richting dezelfde klasse wil als hier getoond, dan ben je veel meer kwijt.
Mijn punt was dat auto’s met duur onderhoud vaak een lage marktwaarde hebben, als je zo’n auto wil is de youngtimer regeling interessant, niet dat veel geld uitgeven aan onderhoud aantrekkelijk is natuurlijk.
Iets nieuwer rijden en alleen zakelijk met kilometerregistratie is ook een idee voor de autoliefhebbende ondernemer. 0% bijtelling
MarcoM zegt
Die Maserati is nog het meest tijdloos en smaakvol.
mp014 zegt
De quattroporto met het hart en de phaeton met het verstand 👍🏻
SpiderIV zegt
@mp014: dat verstand doet er verstandiger aan om de Lexus te kiezen. Kunt erg leeglopen op deze VW.
MarcoM zegt
@mp014: heb je al eens iemand gesproken met een Phaeton? Vraag eens naar de onderhoudskosten….
cloverleaf zegt
Nissan Murano! Veel ruimte met een dijk van een motor. Of als je geen boot hoeft te trekken en geen kinderen hebt neem gewoon de Z
vaakbenjetebang zegt
@cloverleaf: Zo veel mag een Murano niet trekken door die CVT. Heb er nog naar gekeken als werkpaard voor de auto-ambulance, maar was altijd 1500kjg. Kun je wat mij betreft net niks mee.
cloverleaf zegt
@vaakbenjetebang: daar heb je zeker een punt. Ik heb er voor het vrouwtje naar gekeken maar die wilde hem helaas niet. Is uiteindelijk een 330 touring geworden. Ook leuk ;). Wel iets duurder
fastforward zegt
@cloverleaf: Mijn buurman heeft de 350z. Prachtig uitzicht.
techniekmeneer zegt
In die Range Rover ligt toch de beruchte olie lekkende BMW V8?
willeme zegt
@techniekmeneer:
De echte Range Rover had de eerste paar jaren de BMW-motor, later werd dat de 4.4 en 4.2 S/C van Jaguar. Zelfde als de RRS.
dutchneon zegt
@techniekmeneer nee deze RRS is op basis van de Disco, dus het Ford tijdperk. Beide V8’s zijn een heel stuk beter als de beruchte V8 van BMW. Niet voor niets dat de Range Rover SC’s als aardig omhoog gaan in prijs.
Zie nog maar een nette te vinden onder de 25k….
Die met de BMW V8 vind je nog makkelijk tussen de 10-15
okdoei zegt
Heb even gezocht naar een Lexus IS van voor 2007 met max 120.000 op de teller en voor max €12.500.
In NL staan er 3 te koop met die eisen en zijn van de oudere generatie en IS200.
Gezocht via gaspedaal en marktplaats.
Via Autoscout24 in heel Europa gezocht en staat totaal 4x een IS250 te koop met die eisen.
Dus waar dit vandaan getoverd wordt is mij niet duidelijk.
willeme zegt
Ik heb er vier gevonden voor je. Ik zou ook zeker niet meer gaan betalen voor een 14 jaar oude Lexus IS, ondanks de bewezen betrouwbaarheid. Tijdens het maken van een artikel en het publiceren zit soms wel periode, waardoor de daadwerkelijk auto er niet meer tussenstaat.
Maar er staan voldoende exemplaren met soortgelijke specificaties
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/lexus/m1675428458-lexus-is-250-business-style-automaat-bj-2009-dealer-onderh-n.html?previousPage=lr
https://www.autoscout24.nl/aanbod/lexus-is-250-250-sport-benzine-rood-1f5d9ab7-a75b-2172-e053-0100007f8912?cldtidx=3&cldtsrc=listPage&searchId=-591129949&cldtsrc=listPage&searchId=-591129949
https://www.autoscout24.nl/aanbod/lexus-is-250-sport-leer-keyless-act-xenon-navigatie-n-a-p-benzine-grijs-bceb102b-0675-4a82-af54-9477c442a672?cldtidx=1&cldtsrc=listPage&searchId=-591129949&cldtsrc=listPage&searchId=-591129949
https://www.autoscout24.nl/aanbod/lexus-is-250-sport-leer-keyless-act-xenon-navigatie-n-a-p-benzine-grijs-bceb102b-0675-4a82-af54-9477c442a672?cldtidx=1&cldtsrc=listPage&searchId=-591129949&cldtsrc=listPage&searchId=-591129949
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/lexus/m1675428458-lexus-is-250-business-style-automaat-bj-2009-dealer-onderh-n.html?previousPage=lr
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/lexus/m1675428458-lexus-is-250-business-style-automaat-bj-2009-dealer-onderh-n.html?previousPage=lr
De IS250 is alleen niet zo populair, dus het juiste bouwjaar, km-stand of uitvoering zoeken kan wat lastiger zijn. Bij de C-Klasse, A4 en 3 Serie zijn er voldoende exemplaren ruimschoots te vinden. Er staan er duizenden van te koop. Bij de Lexus heb je het over tientallen.
AlfaFrankY zegt
Honda Accord 2.4i Type S / Rover 75 / Alfa 166 / Lancia Thesis 3.2 V6 / Honda Legend…..
rikus zegt
Jemig.. Als je een budget hebt van 50k-75k, ga dan kijken voor een Maserati van 20k-25k.. Het dubbele van de aankoopprijs apart houden voor de kosten. Lijkt mij een superdeal. Doe mij die ma..
560pk zegt
De Phaethon, maar 60000 km in 16 jaar? Dat is iets van 3750 km per jaar, dat geloof ik gewoon niet. Bij een exoot, oké, maar dit is een “gewoon” gebruiksvoorwerp. Mijn “hobby auto”, die ik soms 5 weken niet gebruik, spoelt nog altijd een kilometer of 6, 7 duizend per jaar op de teller, en dan rij ik er alleen maar mee als ik er echt zin in heb
mondial zegt
Qp met volautomaat kwam pas laat en is dus nog geen youngtimer… heb je niks aan dus
willeme zegt
@mondial: Automaat kwam in 2006. Je moet wel even een paar maandjes wachten. Kun je alvast sparen voor onderhoud ;-).
mopar zegt
Blijf me altijd verbazen hoe zwaar de range rovers (en discovery) uit die tijd waren. 2700kg voor een wagen uit het segment Q7/X5/M is gewoon 5-600kg meer dan gebruikelijk. Zelfs mijn full size Land Cruiser doet “maar” 2500kg…
Ik meen me te herinneren dat de rovers zowel een frame als een monocoque hadden.
willeme zegt
@mopar:
Klopt. Het was een Monocvoque op een ladderchassis. Land Rover wilde een hoge mate van comfort combineren met terreinwaardigheid. Dan was dit de enige oplossing.
Overigens zijn al die Cayennes, X5’en en ML’s ook veel zwaarder. Die Duitse merken jokten er toen vrolijk op los door een crisismodel te pakken en die gewichten te corresponderen. Tegenwoordig mag dat niet meer en lijken auto’s ‘plots’ veel zwaarder. Desalniettemin waren de Land Rovers alsnog 200-300 kg zwaarder dan de concurrentie.
Flatsix zegt
Die Lexus die oogt nog echt wel fris zo anno 2021 wat mij betreft! Prima ook om daar zakelijk mee voor te komen rijden. Qua TCO lijkt me deze ook de beste van het stel.
ttr6 zegt
@aircoooled: ik heb er 9 jaar een gehad en kan bevestigen dat die bijna niks kost in onderhoud. Dus idd uit dit rijtje denk ik verreweg de verstandigste keuze.
Jacco zegt
@willeme
“Misschien wel een even sterk ontwerp als dat van de eerste Range Rover?”
shame on you!!
willeme zegt
@jacco:
Ja. Misschien wel. Ik heb het puur over de lijnvoering, niet de historische significantie. De eerste RRS is behoorlijk strak, vrij weinig overbodige lijnen, minimaal gebruik van chroom en zeer herkenbaar. Goede proporties, ook. Het is dat ‘ie zo zwaar is en er fout publiek in rijdt, maar dat doet niets af aan het feit dat het ik het een zeer sterk ontwerp vind ;-)
Shame on you is wel een beetje onsympathiek. Je hoeft het niet eens te zijn (integendeel), maar kom dan met argumenten ;-).
Jacco zegt
Dag @willeme.
Geen kwade zin, we zitten er allemaal wel eens naast.
Mijn reactie wat uitvoeriger ipv “shame on you”
De classic is beeldbepalend geweest voor ten minste 5 decennia’s er na. Niet alleen voor de Land Rover groep maar voor SUV’s in het algemeen. Al is terreinwagen een betere benaming. Want hem in 1 zucht noemen met een Skoda Kodiac SUV slaptreksel zou dan weer “shame on me “ zijn
De RR sport vind ik daarom niet zo geniaal omdat het een foute patser trekker is die we ons over 30 jaar niet meer herinneren laat staan als klassieker koesteren.
Ik schaar de simpele en geniale eenvoud van de RR classic in hetzelfde rijtje als Porsche 911, 2cv, Saab 900, DS, Jeep wagoneer, Volvo 850 estte, Willys MB en bijvoorbeeld de Jaguar E en XJ.
Baanbrekend, innovatief, relevant , tijd bestendig en beeldbepalend.
Gr Jacco
willeme zegt
@jacco:
Hahaha, helemaal goed ;-).
Met ontwerp bedoelde ik écht puur het design. Dat de originele Range Rover een belangrijkere auto is geweest voor Land Rover, is uiteraard evident!
dutchneon zegt
Dat je op de RRS komt vanwege de brandstof keus snap ik ergens wel… echter dat de diesel broeders allemaal onbetrouwbaar zijn durf ik best te betwijfelen. Rijd op dit moment een TDV8 van 2007, dan wel in de echte Range Rover. Maar met inmiddels ruim 3 ton op de teller doet hij het prima.
Grootste ding is de modificatie van de EGR. Maar geremapped van 278 naar 325pk en nog heel wat meer NM’s is het een beul van een auto. Trek er dagelijks een luchtgeremde aanhanger mee, van 5,5ton en zelfs de automaat vind het nogsteeds prima. Wel een keer extra spoelen.
Oja wwel omgebouwd naar grijs kenteken uiteraard, want met de roettax er bij zou ik anders bijna 4k per jaar aan MRB kwijt zijn!