Kijk, dat is een toffe aanvraag. Welke originele vierzits coupé kun je kopen voor 35 mille?
Zakelijk rijden is geweldig, totdat je de auto moet inleveren. Het voorkomt Autoblog Eelco, een lezer zo trouw dat hij nog de site meemaakte toen deze in Sanskriet werd gepubliceerd. Sindsdien heeft hij vele auto’s gereden, veelal zakelijk. Lekker, elke drie jaar een nieuwe auto uitzoeken en weer door. Dat gaat voor Eelco nu veranderen, want hij heeft een nieuwe baan gekregen en daarbij hoeft hij geen leaseauto. Simpelweg om de reden dat het een stuk dichterbij huis is en hij minder hoeft te reizen.
Originele vierzits coupé
Voor zichzelf zoekt hij een toffe coupé die er vooral geweldig uitziet. Dat is het belangrijkste. Hij rijdt voornamelijk in Nederland en woont vrij ver van de (Duitse) grens, dus het hoeft geen AMG-Dampfhammer te zijn. Sterker nog, liever geen Duitse premium auto. Eelco heeft ze allemaal geleased en ondanks dat ze goed zijn, zijn het rijdende bibliothecaressen. Aantrekkelijk, maar niet echt spannend.
Daarbij is de familieauto een extreem verstandige Mercedes-Benz E-Klasse, namelijk een E200 Estate. Dus een praktische auto is niet nodig. Wel moet de auto voorzien zijn van twee zitjes achterin zodat de kinderen mee kunnen. We zeggen overigens wel een fraaie vierzits coupé, maar het mag eventueel ook een targa of cabriolet zijn.
De wensen en eisen voor een originele vierzits coupé van Eelco kun je hieronder lezen:
Huidige auto’s | Mercedes E200 Estate / BMW X3 (gaat eruit) |
Koop / lease | Koop |
Zakelijk / privé | Voornamelijk privé |
Budget | 30.000 tot 35.000 |
Kilometrage | 15.000 km |
Brandstofvoorkeur | Nu het nog kan benzine! |
Reden aanschaf | X3 gaat eruit |
Gezinssamenstelling | 2 volwassenen en 2 kleine kinderen (vandaar de achterbank) |
Voorkeursmodellen | Originele vierzits coupé (cabrio of targa mag ook) |
No-go | Standaard Duitse auto’s: het moet leuk zijn |
Hoe komen wij aan de getallen?
- Verbruik: via Spritmonitor, prijs United Consumers (€2,31 p/l Euro98)
- MRB: Provincie Utrecht (via belastingdienst)
- Verzekering: 45 jarige man, 10 schadevrije jaren, Allrisk
Ford Mustang Fastback Performance Parts (S550)
€ 32.850
2016
76.000 km
Wat is het?
De eerste waar Eelco (en wij ook) aan moesten denken. Een Ford Mustang! Deze generatie (S550 voor intimi) was de eerste die je officieel kon krijgen bij de Ford-dealers. Geweldig! Er was keuze uit een 5.0 V8 (de GT) met meer dan 400 pk. De motor is een klein beetje overkill voor Nederland. De 2.3 EcoBoost is allerminst een stakker. De motor (pre-facelift) was goed voor meer dan 300 pk (317 stuks m precies te zijn). Het leuke van een Mustang is dat het er geweldig gaaf uit ziet, iedereen omkijkt, maar dat je er prima elke dag mee kunt rijden.
Hoe rijdt het?
En dan rijst de vraag: hoe rijdt het dan? Nou, niet slecht. Het Is in principe prima. De auto voelt meer aan alsof deze 250 pk heeft, dan 300+. Het is ook niet de scherpst sturende auto of de coupé die het meest tot de verbeelding spreekt. In dit geval vonden we een exemplaar met zo ongeveer de gehele Ford Performance-catalogus, waardoor de meeste nadelen wel zijn aangepakt. De Mustang koop je niet omdat het zo geweldig rijdt, maar omdat de totaalbeleving geweldig is. Tip: ga niet een rondje in de V8 rijden. Ik herhaal: ga NIET in die V8 rijden om te zien wat je mist (en zet het geluid uit bij het bekijken van onderstaande rijtest)
Kosten Ford
- Verbruik: 1 op 10,02
- Brandstofkosten: € 289
- Gewicht: 1.555 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 91 p.m.
- Verzekering: € 110 p.m.
- Totale kosten per maand: € 408
Onderhoudsprognose
Hier pakt de Mustang wel in een paar punten. Zorg in elk geval dat je een Nederlands exemplaar hebt, of tenminste een Europese auto. Let bij import echt even op het schadeverleden, want het zal niet de eerste keer zijn dat er een kromme banaan BPM-vrij het land binnenkomt. Er staat alsnog een hoop import. Waar je op moet letten: die motoren zijn niet extreem betrouwbaar. Met name de pakkingen hebben het zwaar te verduren Check hier het uitgebreide Mustang aankoopadvies van Michel (en check de video van die mooie man!)
Afschrijvingsprognose
De Mustang is een bijzondere auto die in Nederland kan rekenen op een trouwe fanschare. Dit zorgt ervoor dat prijzen bovengemiddeld hoog zijn. Als je kijkt naar zijn voorganger zie je dat deze auto’s erg lang prijzig blijven. Natuurlijk zal de liefhebber liever doorsparen voor de 5.0, maar in Nederland is die 2.3 zo gek nog niet. Hard rijden is hier lastig, de boetes zijn enorm en de brandstof is per liter net zo duur als 18 jaar oude whiskey.
Lexus RC300h F Sport Limited (XC10)
€ 34.500
2017
150.000 km
Wat is het?
De Lexus RC is de coupé-versie van de Lexus IS. In dit geval betreft het de RC300h. Dat is namelijk de enige versie die wij in Nederland konden krijgen, naast de RC F met 5.0 V8. Wat is dat toch met die automerken? Er mag een modelletje tussen, hoor… Enfin, de RC300h is echt de perfecte auto voor Nederland. Het ziet er namelijk fantastisch uit en het interieur is van keurige kwaliteit. Je wordt gek van het infotainment.
Hoe rijdt het?
Dat is heel erg afhankelijk van je rijstijl, want ondanks de achterwielaandrijving en de F-Sport-logo’s is deze auto net zo sportief als Ronald Koeman in 1988. Dat is extreem frustrerend als je een beetje wil doorrijden, want dit zijn geen snelle auto’s. Een Prius blijf je wel voor, maar een Golf 1.5 TSI gaat lastig worden. Aan de andere kant, als je juist ontspannend wil rijden, faciliteert de Lexus dat graag voor je. En als je relaxed rijdt, kun je meer op de elektrische motor doen en dan valt die motor ook minder tegen.
Kosten Lexus
- Verbruik: 1 op 15,29
- Brandstofkosten: € 189 p.m.
- Gewicht: 1.700 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 100 p.m.
- Verzekering: € 95 p.m
- Totale kosten per maand: € 384
Onderhoudsprognose
Het is een Lexus. Dus als je gewoon geregeld onderhoud uitvoert, is er niet veel aan de hand. Onderdelen kunnen wel verrassend prijzig zijn.
Afschrijvingsprognose
Tja, als er 100 mensen staan te springen om een Lexus RC300h in Nederland, is het veel. Maar ja, er zijn er nog veel minder van verkocht en er staat bijna niets te koop. Dus wij schatten zo in dat je wel redelijk safe zit. Wel een dingetje om rekening mee te houden is dat deze auto in kwestie staat bij een merkdealer staat (de importeur zelfs) en veel op de klok heeft staan. In dat kader bezien is de vraagprijs enigszins te begrijpen, maar je maakt wel een groter sprongetje qua afschrijving.
Cadillac ATS Coupe 2.0T
€ 24.995
2015
113.000 km
Wat is het?
Een BMW 4 Serie concurrent en een rechtstreekse ook. De Cadillac ATS was de opvolger van de BLS. Het verschil tussen die twee is enorm. De BLS was een omgekatte Saab 9-3 die alleen in Europa leverbaar was, de ATS is een achterwielaangedreven sportsedan die een betere BMW 3 Serie doet dan de BMW 3 Serie. De ATS Coupé is daar dan de tweedeurs variant van.
Hoe rijdt het?
Veel beter dan je zou denken. Dat klinkt een beetje onaardig, want er zijn zat Cadllics die goed rijden. Deze auto is op de thuismarkt een BMW 420i concurrent, echter heeft de Cadillac een strakker onderstel, betere besturing, veel meer vermogen een een sper standaard. Dit zijn leuk rijdende en sportief ingestelde auto’s waar je elke dag Rima mee kunt rijden. Leuk!
Kosten Cadillac
- Verbruik: 1 op 11,05
- Brandstofkosten: € 262 p.m.
- Gewicht: 1.591 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 91 p.m.
- Verzekering: € 120 p.m.
- Totale kosten per maand: € 473
Onderhoudsprognose
De ATS is zo’n product waar General Motors goed zijn best op heeft gedaan, want de Cadillac ATS is verregaand een betrouwbare auto. Het voordeel is dat ze die 2.0 Ecotec turbomotor in alles hebben gelepeld, dus onderdelen zijn nog wel te vinden. Om de zuigerringen te enigszins te ontzien is 98 tanken en geregeld olie wisselen verstandig, met name bij vroege bouwjaren.
Afschrijvingsprognose
Dit is de grote onbekende. We kijken af en toe online, en er staan meestal 1 of geen van die auto’s te koop. De spoeling is echt flinterdun, ook in Duitsland. Dit zorgt ervoor dat de afschrijving lastig vast te stellen is. Het zal een beetje zo rond de genoemde 420i liggen. Het nadeel is dat je voor een Cadillac een liefhebber nodig hebt, terwijl boeren, burgers en buitenlui in een BBB 420i komen voorrijden.
YOLO: Jaguar XK 5.0 Coupé (X150)
€ 33.000
2012
108.000 km
Wat is het?
Als je dan toch een gave, fraaie en originele vierzits coupé wenst, gaan dan voor de gaafste en fraaist, toch? De huidige F-Type heeft als probleem dat ‘ie nog net te duur is en slechts plaats biedt aan twee personen. De XK is een ander type auto dan de F-Type. Meer een Grand Tourer dan een onbehouwen sportauto. Het is daarnaast ook een van de mooiste auto’s van de 25 jaar. Tegenwoordig likkenbaarden we van een Ferrari Roma, maar bij Jaguar stond er dus jarenlang een mooiere auto in de showrooms.
Hoe rijdt het?
Als een Jaguar. Dus in eerste instantie heel erg gerieflijk en relaxed. Alles is dusdanig afgesteld om het je aangenaam te maken. Eventueel op hoge snelheid. De Jag beschikt echter wel over enorme reserves, want dankzij de grote 5.0 motor heb je veel koppel én een directe gaspedaalrespons. Het leuke is dat als je wil boenderen, je goed bediend bent met de Jaguar. Onder de smoking gaat een fitte butler schuil. Het grootste nadeel is die automaat. Deze is niet zozeer slecht, maar wel een tikkeltje verouderd. Bij normaal gebruik is de ZF 6HP met voldoende koppel echt een keurige transmissie, maar met name bij benzinemotoren haalt de bak er te veel vaart uit bij het overschalen.
Kosten Jaguar
- Verbruik: 1 op 7,79
- Brandstofkosten: € 371
- Gewicht: 1.660 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 100 p.m.
- Verzekering: € 140
- Totale kosten per maand: € 611
Onderhoudsprognose
Het zijn Jaguars, dus ga je leeg lopen op onderhoud. Dat is tot zekere hoogte het geval. Kijk, het is een luxe GT van meer dan 10 jaar oud met een 5.0 motor onder de kap. Het basis onderhoud is gewoon een stuk hoger. Banden, bobines, bougies, remmen: het is allemaal wat prijziger. Deze late modellen hebben daarentegen niet uitgesproken zwakke punten. Die transmissie kan een hoop aan, de motor is relatief ongestresst 9met supercharger is 550 pk met fabrieksgarantie geen probleem).
Afschrijvingsprognose
Hier ga je je geld terugwinnen. Je loopt leeg op onderhoud en brandstof, maar de afschrijving valt behoorlijk mee. De vorige generatie zakte uiteindelijk door tot 15 mille, maar dan heb je het over eenvoudige vroege modellen. Het lijkt ons heel erg sterk dat deze late modellen ook zo ver dalen. Onze inschatting is dat de 20 mille de bodem gaat worden, als ze dat al halen. Niet alleen wordt de Jaguar elke dag bijzonderder, het geld wordt ook minder waard. Dus geef het uit en geniet ervan.
Conclusie originele vierzits coupe
Nou, we zijn eruit: ga voor de Chevrolet Camaro! Als het een viercilinder moet zijn, dan is de Camaro de betere optie dan de Mustang. Het probleem is dat we geen geschikte auto vonden tijdens de zoektocht. De Camaro heeft fraaier interieur, betere wegligging en betrouwbaardere viercilinder. Gaat het om deze auto’s, zouden we die Cadillac aantippen: snel, stijlvol, niet al te dorstig en lekker exclusief. Een originele vierzits coupé die niet eens in de buurt komt van het maximum budget.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
O plaat zegt
De Mustang moet je met een V8 hebben om hem tot zijn recht te doen komen. Als je een unieke Amerikaan wilt ga voor de Cadillac, de 4 cilinder is bij GM wel betrouwbaar en de auto zit beter in elkaar. De mustang zijn interieur is één stap boven de Focus. De Caddy heeft een interieur dat op kon tegen een BMW. Het gebrek aan merk dealers moet je niet afschrikken. GM heeft prima service van onderdelen binnen Europa. Je zal niet langer wachten dan op stukken voor je 4 serie.
Johanneke zegt
Welke heeft een handbak? Die nemen. Anders moet je een EV pakken. 15k per jaar rijden, als je dat nog op benzine wilt doen moet je het leuk maken, dus rwd, handbak, minimaal 6 cilinders. Want je bent sneller, goedkoper, en comfortabeler in een EV.
creative zegt
Hier schrijft een denker.
por100 zegt
Ben toch wel benieuwd hoe dit lijstje zich financieel zou verhouden tot een coupé van de Duitse premium merken.
De ATS moet voor mij wel een zeer goede optische staat zijn om niet goedkoop over te komen. Jammer dat de lexus wat saai en traag is anders was dat wel een winaar voor mij.
wza1979 zegt
In duitsland is er erg veel aanbod . Ik zou daar kijken voor dikke amerikanen.
pignon zegt
Lijkt me heel leuk om te shoppen voor dit advies. Maar wat zou het leuk zijn als een Uber-YOLO als Aston Martin Rapide haalbaar zou zijn :)
Gulli zegt
@willeme ligt het aan mij of was het stukje over de Camaro te laat ingeleverd om het tot de drukker te halen?
Of is dat gewoon een curveball die je in de conclusie hebt gegooid?
Richmond zegt
nee staat dat ze geen geschikte occasion gevonden hebben
tenaci zegt
Lexus en dan de Caddy wat mij betreft.
620henk zegt
Heb altijd een zwak voor de coupe fiat. Met de 5 cilinder turbo heb je een bijzondere auto die denk ik alleen maar meer waard wordt. Is wel een auto van de jaren 90.
Zelf de 1800 gehad, was prima vervoer voor 4 man. Wel beetje krap maar te doen.
tmenges zegt
Denk niet dat dat erin zit, als je voor 35 k gaat shoppen sla je zo’n ouwe fiat gewoon over.
620henk zegt
Ja ik denk dat je 100% gelijk hebt.
Was een mooi moment om even aan m’n eerste auto terug te denken.
Benny_Weisz zegt
Voor 35k had ik toch uit Duitsland een BMW 650i….ik weet het, het is weer een Duitser maar die verslaat met gemak alle bovenstaande auto’s op elk onderdeel. En is ook nog eens een hele fraaie ook!
Richmond zegt
de aanvrager is juist niet gecharmeerd van duitsers.
SpiderIV zegt
de mooiste Alfa Romeo GT 3.2V6 met busso-blok (nu het nog kan!) voor de helft van het budget.
PunicaOase zegt
Neem vooral ook een kind mee bij de proefrit.. de beenruimte kan nogal verschillen en ze worden snel groot.. Mustanr vond ik nog verrassend goed te doen achterin, maar echt alleen met V8 kopen.. anders neemt echt helemaal niemand je meer serieus.. XK8 is ook gaaf, maar moet je durven..
Oopelkadet zegt
Ik zou voor een Ford Mustang toch altijd de GT 500 met 5.0 V8 optie kiezen. Zeer mooi en rijdt rondjes om een e90 M3. Waarschijnlijk ook de F80. Eindeloos te tunen voor trackdays. Weapon of choice van Savage Geese.
Dit is bloedmooie voor 35k. al ga je wel een stukje BPM betalen https://www.autoscout24.nl/aanbod/ford-mustang-mustang-5-0-v8-gt-500-shelby-look-prachtstueck-benzine-rood-6c5157c5-e111-486e-89a4-0a46382cf5c9?sort=price&desc=0&lastSeenGuidPresent=false&cldtidx=8&position=8&search_id=md7uefecl5&source_otp=t10&source=listpage_search-results&order_bucket=unknown
dunhozzie zegt
De Jaguar.
@willeme ik heb wel een Camero gevonden, in Nederland, binnen budget:
Chevrolet Camaro 6.2 V8 Coupe automatik 2014 Facelift DUIT
First Registration: 01/2014 Mileage: 128,956 km Fuel: Petrol Power: 298 kW (405 Hp)
Price: €24,950
https://link.mobile.de/Wu9DxBe5mwUREUtu9
Ik citeer uit de advertentie: “Mit niederländischer Zulassung inklusive BPM für: 32.950 Euro (inkl. MwSt.).”
Verder is nog niet de Pontiac GTO aangestipt. Alleen die is ook niet in Nederland te krijgen. Deze zou binnen budget prima te doen moeten zijn, maar wel een risico:
https://m.mobile.de/auto-inserat/pontiac-gto-6-0-pusztazamor/370314631.html?ref=srp&refId=dde99a4e-4749-1c27-049c-60d8ec5bad33&searchId=dde99a4e-4749-1c27-049c-60d8ec5bad33&type=ad
camber24 zegt
Lastige situatie. Eelco wil geen standaard Duits. Ik lees niet dat hij helemaal geen Duits wilt. Een aantal van de voorgestelde keuzes lijkt me af te schrijven als een dolle. Die cadillac bv, ga je die ooit nog wel kwijt raken? Eelco geeft aan dat het er mooi uit moet zien. Sluit dan zeker een Audi S5 niet uit. Blijft een mooi en tijdloos ontwerp. En denk anders ook eens aan een Maserati Ghibli. Ja, vier deuren. Maar een prachtig geluid, en een beeldschoon ontwerp. Kunnen je kids nog makkelijk erin ook. Schrijft ook flink af, maar lijkt me veel gaver dan zo’n cadillac..
camber24 zegt
Oh, en ik wil ook nog een andere yolo nomineren. Een Bentley Continental GT. Als je yolo gaat, dan beter ook echt all in.
ArnoldH zegt
De Mustang elke dag van de week. Zelf zou ik wel een us import kiezen want dan kan je ook voor de V6 gaan, wat een blok is met minder problemen dan de ecoboost
vaakbenjetebang zegt
Moet het geld op? Zo niet, kijk dan eens naar een Infiniti G35 of G37. En als het wel op moet: een Q60.
mahansz zegt
Zo’n Q60 is niet te vinden in NL, dan weet ik er nog wel een paar: Lexus RC350 (in rwd of awd, ga altijd voor de rwd). 3.5 V6 atmosferisch i.c.m. betrouwbaarheid Lexus, top combi. Maarja, niet in NL..
creative zegt
996 anyone? Of is dat saai Duits?
petroldrinker zegt
Nee, dat is lelijk duits, blijft een mega lelijke generatie de 996
petroldrinker zegt
35k, Maserati Granturismo, klaaaaaaar! Geen andere keuze te maken, voor dat budget ga je niks mooiers en leukers vinden dan de Maserati