
En mede daardoor is deze originele Lancer Evolution V niet heel goedkoop.
De Mitsubishi Lancer Evo V was destijds de Tesla van zijn tijd. Niet alleen zozeer omdat er achter een spotgoedkoop interieurtje serieuze techniek schuil ging. Nee, met name de performance was ongekend destijds.
De Lancer Evolution V kwam uit in 1998 en was een sensatie. Het was de eerste Lancer Evo die mondjesmaat ook in Nederland werd geleverd. De Japanse rallyspecial maakte in principe gehakt van alles wat voorbij kwam.

Net als met een Tesla was je koning op de sprint. In tegenstelling tot de Tesla kon de Lancer Evo ook op het circuit of op een B-weg heel goed uit de voeten.
Originele Lancer Evolution V zoeken
Dankzij een slim vierwielaandrijvingssysteem, Active Yaw Control en een hitsige 4G63-motor was de Lancer Evo V (modelcode: CP9A) bijna overal snel. Wellicht op de Autobahn iets minder, de vijfde versnelling was ietwat lang (in vergelijking met de eerste vier. Een zesbak kwam pas vanaf de zevende evolutie.
De Lancer Evo was alleen nog maar de basis, want de auto was zeer goed te kietelen. De motor kun je vrij eenvoudig opvoeren en er zijn talloze tuners die er spulletjes voor in de aanbieding hebben.
Maar in dit geval hebben we een compleet origineel exemplaar gevonden. Om met het slechte nieuws te beginnen: nee, het is niet een origineel Nederlandse auto. Het is een Japanse import, maar ook in Japan (en het Verenigd Koninkrijk) is het lastig om een geheel originele Lancer Evo V te vinden.
Vraagprijs
We zeggen overigens wel originele Lancer Evo V, maar dat is niet helemaal correct. Deze auto is zoals we zo mooi zeggen ‘OEM-plus’. De auto is namelijk voorzien van de nodige Ralliart -accessoires. Nu kan dat geen probleem zijn, Ralliart is immers de huistuner van Mitsubishi. Je gaat ook niet zeuren om te veel AMG-onderdelen op je Mercedes, nietwaar?
Dan komen we nu uit op de prijs. De verkoper wil er graag 28.950 euro voor hebben. Dat is veel geld voor een Japanse C-segment sedan uit 1998. Maar zo moet je er niet naar kijken, dit is een van de meest legendarische rallyspecials van de afgelopen 40 jaar. Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
Meer lezen? Check hier de special over de Mitsubishi Lancer Evolution VI Tommi Makinen Edition!
Altijd meer fan van de Soeberoe geweest.
Nu kopen en volgend jaar als hij 25 jaar oud is en de EVO V in Amerika legaal word dan weer verkopen. Weet zeker dat je dan tussen de 40 en 50k kan vangen ervoor.
Geen eens zo gek veel geld als je kijkt wat escort cosworths tegenwoordig doen.
De Delta is iets ouder… maar ook fors hoge bedragen
Niet dat ik het geld er voor heb liggen hoor…
Voor een beetje goede Integrale ben je al snel 80k kwijt idd…
Ik had ooit één van de weinige originele Nederlanders, bij de proefrit nog een rondje met Erwin Dokter meegereden en dat was een mooie ervaring. Hans Stacy importeerde ze volgens mij toen via grijze import. Bij de RDW stond Mitsubishi CJO en de nieuwprijs stond heel laag.
Valt nog mee van prijs. Een EVO in goeie staat, gelijk welke, doet tegenwoordig wel 30k
Had wel meer verwacht dan 30k
@fruitcake: waarschijnlijk omdat hij rechts gestuurd is.
Dat drukt de prijs.
@maotje: Zijn er maar een paar honderd links gestuurd gemaakt. Waren allemaal rs modellen, dus met standaard lancer remmen en interieur. 90% daarvan is in de motorsport gegaan en dus of afgetrapt of afgeschreven. Kort om, een onverprutste links gestuurde evo v ga je niet vinde ln, en als je hem wel vindt mag je heel veel geld neer gaan leggen.
Als ik deze zou kopen zal hij alsnog getuned worden,, en goed! Het is juist zonde om dit niet te doen
Ik hou de mijne nog even vast lees ik net
Een beest van een auto, ben wel eens meegereden in een rallywagen op Weeze airport en eerlijk gezegd is de verkoopprijs niet eens ze gek.