We gaan zoeken naar een originele auto mét automaat, voor 25 mille. Wat zijn dan de opties als het niet saai Duits mag zijn?
Vandaag gaan we op zoek naar een auto voor Manuel. In tegenstelling tot wat je zou denken is hij op zoek naar een auto met een automaat, in plats van een manueel te bedienen transmissie. Ha ha, wat een dijenkletsers hier op de redactie.
Zonder gekheid, het is een hele leuke aanvraag. Manuel heeft nu een Mazda MX-5. Dat is een heel erg leuke auto waar hij de grootst mogelijke lol mee beleeft, maar heel erg praktisch is ‘ie niet. Dus moet er iets groters en meer volwassen komen, ook namens de vriendin van Manuel. Ze zegt dat het van haar niet per se heeft, maar dat hij zelf een grotere auto moet willen, zeg maar.
Originele auto met automaat (dat dan weer wel)
Zonder gekheid: Manuel is er niet helemaal uit. Een Lexus IS-F lijkt ‘m wel wat, maar in het gestelde budget (25k maximaal, het hoeft niet op) is een goede vinden wat lastig. Maar ja, hij heeft ook geen zin in een standaard BMW of Mercedes die je overal al ziet. Het moet wel een beetje origineel zijn.
Manuel is heel erg vaak aan de overkant van de grote plas te vinden, dus als de auto het stuurwiel aan de andere kant heeft zitten, is dat niet direct een probleem. Kortom, wat is er makkelijk naast de Toyota Blade G die vorige week de revue passeerde?
De wensen en eisen voor een originele auto met automaat kun je hieronder bekijken:
Huidige auto’s | Mazda MX-5 Roadster Coupé (NC) |
Koop / Lease: | Koop |
Budget: | € 25.000 (hoeft niet per se op) |
Jaarkilometrage | 20.000 km |
Brandstofvoorkeur | Benzine |
Reden aanschaf andere auto | Iets praktischere auto met automaat |
Gezinssamenstelling | Mijn niet-schakelende vriendin en ik |
Voorkeursmodellen | Lexus IS-F is tof, maar te duur. RC is cool, maar wil geen hybride |
No-go merken / modellen | Saaie 13 in dozijn auto’s |
Hoe komen wij aan de cijfers?
- Verbruik: via Spritmonitor en/of Fuelly
- Brandstofkosten: via United Consumers, Super 98 a 2,219 per liter
- Verzekering: gemiddelde van diverse aanbieders, Utrecht, 5 schadevrije jaren
- MRB: via belastingdienst, provincie Utrecht
Infiniti G37S Coupe (CV36)
€ 19.990 (Duitsland, handelaar)
2011
45.000 km
Wat is het?
De eerste auto die naar boven kwam! Ga voor iets bijzonders en kies deze Infiniti G37! Dit zijn zwaar onderschatte auto’s. De hele wereld rijdt weg in Duitse Premium, maar deze Infiniti mag er ook zijn. Qua techniek komt er het een en ander overeen met de Nissan 370Z. Deze Infiniti biedt een welkome lading verfijning die de 370Z een beetje mist. De Infiniti is veel luxer én voorzien van twee extra zitplaatsen.
Hoe rijdt het?
Beter dan een BMW? Misschien wel. Het hangt af van wat je belangrijk vindt. Die VQ37 motor klinkt zeer herkenbaar en maakt graag toeren. Het is een atmosferische motor die onderin ook goed wakker is. Een zeer puike Hubraummotor, zouden de Duitsers zeggen. Standaard heb je een keurig onderstel én een sper (dat niet heel agressief spert, overigens).
Kosten Infiniti G37S Coupé
- Verbruik: 1 op 7,81
- Brandstofkosten: € 474
- Gewicht: 1.660 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 100
- Verzekering: € 70
- Totale kosten per maand: € 644
Onderhoudsprognose
Het is een Infiniti en dus een Nissan en dus zit je wel safe met deze auto’s. Er zijn wel een paar aandachtspuntjes. Latere modellen hebben een andere oliepakking, die geen lekkage vertoont. Die pakking is niet zo duur, maar het is nogal lastig om hierbij in de buurt te komen. Zoals gezegd is het differentieel niet heel agressief, maar dus ook niet enorm sterk. Net als bij de 370Z kan deze wat issues vertonen. Check dus goed op gierende en zingende bijgeluiden. Oh, en check even voor natte vloeren (even vloermatten optillen). Dit komt door lekkage van het schuifdak, of vanwege broze rubbers bij de voorruiten. Verder alleen beurtjes en gaan met die banaan.
Afschrijvingsprognose
Dit is wel een opmerkelijke. Aanvankelijk zijn grote Japanners helemaal niet courant. De men sen willen dan graag Duits en Dik. Maar naarmate de jaren verstrijken, wordt Japans telkens interessanter. Bij een paar jaar oude auto vindt je betrouwbaarheid immers ook belangrijk. Dan komt de markt erachter dat er veel te weinig mooie Japanners verkocht zijn. Met name bij Lexus zie je dit fenomeen, maar Infiniti’s lijken relatief langzaam af te schrijven.
Lexus RC200t F Sport
€ 17.995 (specialist, Engeland)
2016
41.000 mijlen
Wat is het?
De Lexus RC is de coupé-versie van de Lexus IS. Een beetje zoals een 4 Serie zich verhoudt ten opzichte van een 3 Serie. Alhoewel: de RC heeft een kortere wielbasis dan de IS. De voorsectie is afkomstig van de GS, de achterzijde van de IS. In Nederland is deze auto ook geleverd, maar met een zeer beperkt motorenpalet. Het begon bij een RC300h (een hybride) of juist een RC F met 5.0 V8. Buiten ons land is de RC ook leverbaar geweest met een 3.5 V6 (RC350) en dus deze RC200t, met een 2.0 turbomotor onder de kap.
Hoe rijdt het?
Geen idee. We hebben er nog nooit in gereden, namelijk. Wel in de andere RC-modellen. Dat waren geen sportieve auto’s, zelfs de RC F eigenlijk niet. Het doet wat Amerikaans aan, maar de balans is zeker goed. Dit zou weleens een heel erg fijne aandrijflijn kunnen zijn. Met 245 pk heb je meer dan voldoende power en een achttrapsautomaat klinkt aantrekkelijker dan een CVT die de hybride heeft. Ook is dit de lichtste RC die Lexus maakt. De F-Sport uitvoering ziet er niet alleen sportiever uit, maar heeft ook fijne stoelen én grotere remmen. De RC200t heeft altijd achterwielaandrijving (de 350 zie je nog weleens als AWD).
Kosten Lexus RC200t*
- Verbruik: 1 op 9,1
- Brandstofkosten: € 407
- Gewicht: 1.750 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 100
- Verzekering: € 65
- Totale kosten per maand: € 572
Onderhoudsprognose
Net als met de Infiniti, maar dan in het kwadraat. Het is een relatief jonge Lexus. Qua onderhoudskosten zijn de vooruitzichten heel erg goed. Check eventjes of al het onderhoud goed is uitgevoerd en dat was het eigenlijk wel.
Afschrijvingsprognose
Het kan natuurlijk niet te mooi zijn. De afschrijving is enorm, want je koopt ‘m in het VK en moet ‘m naar Nederland importeren. Hier zit niemand op een RC te wachten met het stuur links, laat staan met het stuur rechts. Re-import lijkt dan ook de meest verstandige keuze, daar men in Engeland vaak een bredere autosmaak hebben.
Toyota Crown Majesta V (S200)
€ 22.000 (Duitsland, particulier)
2009
117.000 km
Wat is het?
Een van de (vele) topmodellen van Toyota. Dat komt namelijk omdat elke markt weer een iets ander topmodel heeft. De Toyota Crown Majesta is een soort Century voor mensen die de Celsior niets vonden. Qua chassis en motor komt de auto nog het dichtste in de buurt van de Lexus GS460, die je ook in Nederland kon bestellen (we betwijfelen of iemand dat daadwerkelijk gedaan heeft maar dat terzijde). Het is een relatief moderne Japanner, dus geen motor die op 276 pk begrensd is. Nee, je hebt gewoon 342 pk tot je beschikking. Het is dus een soort praktische sleeper!
Hoe rijdt het?
Ehhhhh, geen idee. We gaan ook niet positief zijn, want de Lexus GS van deze generatie is geen rijdersauto. Je hebt niet de sportiviteit van een BMW 5 Serie, niet het comfort van een Mercedes-Benz E-Klasse of de grip van een Audi A6 quattro. Als cruiser werkt ‘ie uiteraard het best, dus heel storend is het stuur aan de verkeerde kant niet.
Kosten Toyota Crown Majesta V
- Verbruik: 1 op 8,47
- Brandstofkosten: € 437
- Gewicht: 1.780 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 108
- Verzekering: € 120 (schatting)
- Totale kosten per maand: € 665
Onderhoudsprognose
Dit wordt een korte alinea vanwege twee redenen. Ten eerste omdat we niet zo heel erg veel weten van de Crown Majesta en de specifieke aandachtspunten. De auto deelt techniek met de Lexus GS van de S190-generatie. Check dus vooral of alles werkt. Die motor is zo goed als onverwoestbaar.
Afschrijvingsprognose
Wederom is dit heel erg koffiedik kijken. Er is een hele kleine markt die dit op waarde weet te schatten. In dat opzicht is 22 mille nog best een hoop geld voor een 14 jaar oude Toyota sedan die je nog moet importeren. Vanwege die prijs, ga je nog wat afschrijven. Wat dat betreft kun je deze auto beter rijden als hobbyauto voor erbij, want de handel geeft hier niets voor.
YOLO: Bentley Continental GT
€ 17.950
2004
225.000 km
Wat is het?
Een echte Bentley! Alhoewel de fanboys gaan roepen dat het eigenlijk een Phaeton is. Na ja, dat zijn ook briljante karren. We vonden bij een Porsche-specialist een Bentley Continental GT met het stuur aan de verkeerde kant. Kijk, een RHD-auto halen uit het VK zet eigenlijk geen zoden aan de dijk. Dit wel. Deze auto is onverkoopbaar vanwege het stuur aan de verkeerde kant, dus daar je voordeel mee! De auto an sich hoeven we bijna niet meer aan je voor te stellen. Het is een fraaie 2+2 GT met enorme 6.0 W12 biturbomotor en vierwielaandrijving. Ziet het als een chique Audi RS8 Coupé om een idee te krijgen hoe de auto te positioneren.
Hoe rijdt het?
Ja, heel erg weldadig. Heel oneerbiedig gezegd, rijdt het als een Audi RS uit die periode, maar dan met een fraaiere koets. Dat betekent dus een zeer snelle, veilig en capabele auto. Wel is de auto wat afstandelijk en bij een Bentley is dat niet erg. Sterker nog, in vergelijking met een oude Rolls is dit alsnog een kart. Het prestatiepotentieel is van een andere planeet: deze auto’s zijn erg snel, nog steeds.. Van alle auto’s is deze het minst erg om het stuur aan de andere kant te hebben. Je hoeft niet te schakelen, de bediening is logisch en het gaat om de luxe, niet om het scheuren.
Kosten Bentley Continental GT
- Verbruik: 1 op 7,82
- Brandstofkosten: € 473
- Gewicht: 2.350 kg
- Motorrijtuigenbelasting: € 152
- Verzekering: € 150
- Totale kosten per maand: € 635
Onderhoudsprognose
Dit is waar je op leeg gaat lopen. Het is niet eens zo dat dit slechte auto’s zijn. In tegendeel, voor een enorm luxe, dure en Britse coupé valt het heel erg mee. Het is gewoon een enorm grote, dure en zware auto. Ze kunnen hun banden opvreten. En je zit gewoon met alle twaalfcilinder ongein. Dus ook een oliewissel met nieuwe bougies zal al flink in de papieren lopen. Daarbij zit er ook veel op dat kapot kan gaan. Het is zaak een nette Continental GT te vinden, er zijn al zat exemplaren die een paar jaar aan liefde en onderhoud gemist hebben.
Afschrijvingsprognose
Meer dan 18 mille ga je er niet op afschrijven. Dat is makkelijk in te calculeren. Houdt er rekening mee dat deze auto in een lastig parket komt. Want de liefhebber die een Bentley wil, spaart liever 10K verder, er is namelijk geen gebrek aan deze auto’s. Dus ondanks de redelijke scherpe prijsstelling zul je er alsnog iets op afschrijven. Of je moet ‘m in Engeland verkopen, alhoewel ze daar ook niet heel erg duur zijn.
Conclusie originele auto met automaat
Tja, in principe is het antwoord simpel. Zoek de fraaiste Infiniti G37 op die je kan vinden en voor een paar leuke mods uit. Er is enorm veel voor te krijgen als je over de grens kijkt. Het zijn fraaie, goed rijdende en leuk klinkende auto’s. Daarbij is het weliswaar een exotische keuze, maar heb je het stuur aan de goede kant zitten, valt de afschrijving mee en is de auto nog in Nederland geleverd, dus qua onderdelen en onderhoud kun je nog terecht bij de Nissan-dealer. Wil je per se een auto met het stuur aan de andere kant, dan raden wij aan om de particuliere aanbieders in de gaten te houden. Het is extreem lastige en specifieke handel.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droomauto!
Johanneke zegt
Is maar hoe oud je wilt gaan, want bij Lexus is er erg mooi spul te koop 2ehands, ook uit 2008 enzo. Kwaliteit is nog top, geef eens 1000 extra uit aan een modern infotainment en nog wat dingetjes, rij je heerlijk.
Maar zo’n G37 is ook echt leuk ja. Mooi en enigszins exotisch want ze bestaan bijna niet.
dunhozzie zegt
Die GT is idd wel cool:
https://www.autotrack.nl/a/bentley-continental-gt-benzine-2004-54825922?_ga=2.165716606.1921267001.1705152021-734703128.1694347156
Maar stiekem vind ik dit ook wel leuk (er staat er 1 onder 25.000 online, maar volgens mij is die al verkocht)
https://www.autotrack.nl/a/bentley-continental-flying-spur-benzine-2006-54866904?_ga=2.68387153.1921267001.1705152021-734703128.1694347156
De G37, maar cabrio en in NL
https://www.autotrack.nl/a/infiniti-g37-benzine-2010-54658040
henk123456 zegt
Van een MX-5 naar zo’n flying Spur is toch wel 2 uitersten
dunhozzie zegt
Absoluut en wat denk je van het verschil in onderhoud. Maar het is wel een heel volwassen auto, een aparte verschijning en er viel er 1 in budget. Dus het kan wel.
minimoke1984 zegt
Volgens mij kan je voor dat geld ook een mustang 2.3 T vinden
Dutchdriftking zegt
Niet heel ingewikkeld toch? Gewoon een Giulia kopen.
lpgbarrel zegt
Met een agrarische aandrijflijn?
Paul58 zegt
Verklaar je nader? Deze begrijp ik niet helemaal. RWD bedoel je? Of zf bak?
Giulia lijkt me ook een leuke keuze. Beste rijdersauto in het segment en lekker vlot met 300pk. En past perfect bij je voorkeur ‘geen saaie auto die je op elke straathoek ziet’. Blijkbaar ook erg waardevast, duur nog tweedehands.
SpiderIV zegt
Helemaal eens, origineel want je komt ze bijna niet tegen en voor die 25k kan het zolangzamerhand
BMWinhetkwadraat zegt
Ik vond in Nederland nog een Jaguar XK binnen het budget, zeker yolo maar ook erg fraai. Of als het geen coupe moet zijn dan is de XF ook wel mogelijk met een mooi blok. En er zijn nog verschillende Amerikaanse opties zoals een ATS of een CTS
dunhozzie zegt
Goede keuze, een Jag is altijd cool:
XJ met relatief weinig km, v8 en LWB:
https://www.autotrack.nl/a/jaguar-xj-benzine-2010-54685842?_ga=2.143221237.1921267001.1705152021-734703128.1694347156
Of deze
https://www.benbakkerautos.nl/collectie/jaguar/xj/5-0-v8-portfolio-lwb-comfort-kracht-luxe-306317/
Of een gewone XJ
https://www.autotrack.nl/a/jaguar-xj-benzine-2010-52953691?_ga=2.231386591.1921267001.1705152021-734703128.1694347156
Of als die te groot zijn, de auto die @Willeme me zelf heeft aangeraden:
https://www.autotrack.nl/a/jaguar-xf-benzine-2013-54466820?_ga=2.130707023.1921267001.1705152021-734703128.1694347156
Of toch die magistrale V8, maar dan nog kleiner in een XK:
https://www.vanleukenautomotive.nl/collectie/35716299
BMWinhetkwadraat zegt
Boel keuze bij Jaguar, ik zat mij net te bedenken dat de XF ook met V8 is geleverd. En als het geld op kan waarom dan niet een XF-R?
https://www.autoscout24.nl/aanbod/jaguar-xf-xfr-5-0-v8-supercharged-511pk-benzine-zwart-6a0004fc-7364-44a6-be72-748cb59a2149?sort=standard&desc=0&lastSeenGuidPresent=false&cldtidx=6&position=6&search_id=nkowpegdva&source_otp=t30&source=listpage_search-results&order_bucket=5
Of bij een particulier netjes binnen budget: https://www.autoscout24.nl/aanbod/jaguar-xf-xfr-5-0-v8-supercharged-benzine-zwart-fb1635c8-074d-4981-95f8-7a2a682bf381?sort=power&desc=1&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=2&position=2&search_id=tjjqvfy45q&source_otp=t10&source=listpage_search-results&order_bucket=unknown
Of de normale V8 die nog iets ouder en goedkoper is:
https://www.autoscout24.nl/aanbod/jaguar-xf-4-2-v8-sv8-supercharged-nl-auto-nap-417-pk-b-benzine-grijs-b1342e37-c6c8-4c56-9664-3fe75e038d72?sort=power&desc=1&lastSeenGuidPresent=true&cldtidx=6&position=6&search_id=tjjqvfy45q&source_otp=t10&source=listpage_search-results&order_bucket=unknown
normalantrieb zegt
Cadillac ATS
Hyundai Veloster
ArnoldH zegt
Is een hybride dan een probleem. Zolang je geen stekker nodig hebt lijkt het mij ideaal en daarom zou ik voor die rc als dat je wat lijkt.
SpiderIV zegt
Erg kort lijstje dit keer WillenE.
Nog wat snelle ideeen
– Alfa Giulia
– Jaguar XE
– Jaquar XF
– Mini wel wat Duits maar niet zo saai
– Volvo C70
pitapita zegt
In de UK heb je wat bedrijfjes zitten die auto’s uit Japan importeren. Veelal Impreza’s, Skyline’s, Celica’s, Supra’s en zo, maar ook exotisch spul variërend van allerlei kei-cars tot hier onbekende MPV’s als Toyota Vellfire en Honda Freed.
Robert zegt
Waarom zou je vrijwillig in een auto gaan rijden waar je met dit kilometrage plus verbruik vast zit aan 400 tot 500 euro per maand aan tank bonnetjes? Er zitten hier maar één voordeel aan: de lokale pomphouder is je nieuwe BFF.
Voor 25 mille moeten er toch legio leuke dieselstokers met Euro6 en automaat te vinden zijn?
Steven zegt
Erg leuk die toyota, maar veel info staat hier niet bij. Zo ook als je ooit een ongeval krijgt, of simpelweg een kapotte voorruit. Moet je dan alle specialisten van de benelux af voor je onderdelen?
Robert zegt
Als je pech hebt, duurt het weken of zelfs maanden. Ik heb zelf ooit anderhalve week moeten wachten op een achterruit van een Honda Accord. En die moest ‘gewoon’ uit Engeland komen. En toentertijd zaten ze nog gewoon in de EU.
milanomt zegt
Ik zou serieus voor de yolo gaan en aansluiten bij een sleutelclub voor dit soort auto’s. En zorgen dat je een redelijk OK back-up auto hebt, tweedehands onderdelen goed verkrijgbaar. In het VK trouwens ook veel bedrijven gespecialiseerd die tegen zeer concurrerende tarieven reparaties en modificaties aan bieden. Dat geld gaat toch altijd op en je zal terugkijken op een prachtperiode. Zelf een paar keer dit soort gekkigheid gedaan en eigenlijk altijd meegevallen.
mc96 zegt
Die Bentley is de nieuwe Maserati BiTurbo. Goedkoop te vinden, met een reden. Een exclusieve auto blijft een exclusieve auto, ook als de aanschafprijs laag is geworden. Rest van het lijstje zullen hele goede auto’s zijn maar ik word er niet warm van. Wel van zo’n saaie duitser uit beieren 😀.
sizedoesmatter zegt
Daar merk jij iets interressants op; is er dan ècht geen Maserati te vinden voor deze prijs?
En al bij de Franse merken gekeken?
Rob zegt
Het wordt mij uit de tekst niet helemaal duidelijk wat de aanvrager nu prcecies zoekt. Dus ik ga allen carrosserie varianten even af:
Opel Cascada
Volkswagen Arteon
Kia Pro Ceed
Peugeot RCZ
MINI Cooper
In mijn ogen stuk voor stuk prachtige auto’s, die ook net dat beetje specialer zijn dan ‘de rest’. Voordeel bij deze auto’s is dat het onderhuids gewoon ‘normale’ auto’s zijn. Die gewoon naar de garage om de hoek kunnen en waarbij je geen tweede hypotheek nodig hebt voor het benzine verbruik. Want zo’n Bentley of Toyota Crown is leuk; totdat je hem zelf hebt.
smoked zegt
Dit schreeuwt “Citroen C6”.
michiel_vandelft zegt
Weet hij zeker dat hij geen Manual wilt..? Pun intended :)
joki zegt
Niks van Cadillac? Die hadden toch ook een paar toffe modellen waarvan er zelfs een paar een goed weggedrag blijken te hebben?
Rob zegt
@Joki; de ATS is een mooie karretje. Maar als je die dan naast die Lexus zet, kan ik me voorstellen dat je voor Lexus gaat.
JelmerS zegt
Duits maar toch origineel en exclusief, neem een Z4 E86 coupe. De 3 liter is dan meer dan prima en en pak zuiniger dan die infinity en Lexus
julez zegt
Bij de Bentley kloppen de €635 totale kosten per maand niet; €473 + €152 + €150 = €775