Kopen en rijden, want deze Datsun 260Z is een Nederlandse auto.
Sportauto’s uit de jaren zeventig en tachtig hebben geweldige lijnen. De Nissan Z behoort zeker tot de hoogtepunten wat dat betreft. Mocht je in de markt zijn voor zo’n toppertje ananas, dan kun je opteren voor deze oranje Datsun 260Z uit 1977. Het jaar waarin kampioenen op de wereld verschenen (aldus onze 46 jarige hoofdredacteur).
Nederlandse Datsun 260Z
Onder de lange motorkap huist een 2.6 liter grote zes-in-lijn atmosferische benzinemotor. Je moet zelf het werk verrichten met een handgeschakelde versnellingsbak van Nismo. Dit is een zesbak en onderdeel van een lijst met modificaties. Daarover later meer.
Bijzonder aan dit exemplaar is dat het een origineel Nederlandse auto betreft. Je ziet toch vaak met dit soort auto’s dat ze geïmporteerd worden. Dat is hier niet het geval. Er was in 1977 gewoon een landgenoot die de keuze voor deze smakelijke toekomstige klassieker maakte. Daardoor is ook de complete onderhoudshistorie bekend. Van zijn eerste beurt in 1978 tot 2019. In dat jaar heeft hij zijn laatste beurt gehad bij 100.261 km.
Voor een lange tijd was de auto in handen van een Nissan dealer, de klassieker maakte toen onderdeel uit van een privé collectie.
Er staat nu 100.473 op de klok. In de afgelopen jaren is er dus bijna niet gereden met de auto. Wel is onlangs de olie ververst. In al die tijd is er klaarblijkelijk goed omgekeken naar de auto. Volgens de verkopende partij is de Datsun 260Z roestvrij. De coupé heeft zoals gezegd een aantal modificaties ondergaan, dus helemaal origineel is de Japanner niet.
Onder andere een andere uitlaat, de eerder besproken Nismo versnellingsbak, verlagingsveren en een lichtgewicht vliegwiel zijn op de Datsun gemonteerd. Stuk voor stuk mods die de auto vooral leuker maken om te rijden. Het uiterlijk is nog helemaal origineel.
Bieden op deze auto kan via Collecting Cars. Je hebt nog tot en met aanstaande donderdag de tijd om een bod uit te brengen.
Collecting Cars is een internationaal veilingplatform, dat ook in Nederland actief is. Veil je auto zonder kosten en zonder gedoe via Collecting Cars!
micrak11 zegt
Een van de mooiere Japanners als je het mij vraagt
camber24 zegt
Wat een gruwelijk mooie foto’s. Prachtige auto (‘oto’, voor Hans/kniesoor).
kniesoor zegt
Dank, je bent een heer ! En niet eens een jonge 🙂
camber24 zegt
Schitterende reactie 😉
mashell zegt
Hier had een kop “Dit is de gaafste auto die je dit jaar gaat zien op autoblog” bij gemogen.
PunicaOase zegt
Wow, erg gaaf!
smoked zegt
Uiterlijk is niet helemaal orgineel want er zijn andere velgen gemonteerd ;)
Robert zegt
Die modificaties zijn zeker van een toegevoegde waarde. En inderdaad, het geheel is een plaatje wat klopt van voor tot achter. En er is nu al 28k op geboden *slik*
beetec zegt
Mooie auto maar wat voegt het toe dat hij origineel nederlands is? Ik heb verschillende import auto’s gereden en kijk naar de staat van de auto bij aankoop. Waar de auto oorspronkelijk ooit op kenteken is gezet is voor mij bijzaak.
ponnie zegt
Voor mij is dat juist een afknapper, je weet dan namelijk al zeker dat de auto zijn hele leven in een kutklimaat heeft gestaan en misschien zelfs wel aan de zee.
guillaum zegt
Is het origineel in Nederland gemaakt?
pietertje123 zegt
De auto is een metalen ding, maakt geen ruk uit waar die ooit geleverd of op kenteken gezet is. Dat kenteken is maar administratief. Het noemen van ‘origineel NL’ in advertenties – en hier ook – insinueert dat er een meerwaarde aan te hangen valt.
Dat is niet zo, er wordt ook binnen NL ruimschoots gesjoemeld met (onderhouds)historie.
Bij elke auto – dus ook de ‘origineel Nederlandse’ – moet je zelf als koper opletten en naar de historie op zoek gaan. Een import auto met een gedocumenteerde geschiedenis in andere landen als NL (en dat zijn er heel veel) hoeft niets mis mee te zijn.
En dan heb ik het nog niet eens over een door dealer gestempeld boekje, terwijl ik bij het onderhoud dingen tegenkom die totaal niet conform de fabrikant z’n instructies gedaan zijn (of zelfs helemaal niet)
Elke gebruikte auto met een mooi verhaal maar zonder documentatie is verdacht en zul je met je eigen ogen moeten gaan bekijken.
Eduardo Cuvelier zegt
Datsun 260Z Double Dutch – Score :
– Flamingosis : ‘Better Will come’
– https://www.youtube.com/watch?v=eJZ3OKshjA4