Heerlijke Italiaanse taferelen weer bij Fiat. Het merk maakt nu reclame voor een auto die het helemaal niet meer bouwt.
In 2016 kwam Fiat redelijk uit het niets op de proppen met een nieuwe Fiat 124 Spider. De spirituele voorganger van de auto kwam uit medio jaren ’60 en werd uiteindelijk geleverd tot en met 1985. Hoewel de auto vanaf 1982 niet meer als Fiat 124, maar als Pininfarina Spidereuropa door het leven ging. Daarna stond er, geheel naar goede Italiaanse traditie, geen opvolger klaar. Tien jaar later pas kwam Fiat met een nieuwe open tweezitter in de vorm van de Barchetta. Die verdween op zijn beurt in 2005 van de markt, uiteraard zonder opvolger. En dus weer ongeveer tien jaar later, zag de nieuwe 124 het daglicht.
Aanvankelijk was dat helemaal nooit de bedoeling geweest. Eigenlijk had de 124 de nieuwe Alfa Romeo Spider moeten worden. Maar voor de ontwikkeling van de auto, had moederconcern FCA (nu Stellantis) een dealtje gesloten met Mazda. Zoals echte kenners weten, is de auto feitelijk een omgekatte Mazda MX-5 met een T-Jet in het vooronder. Op zich geen enkel probleem zou je zeggen, want dit moest dan wel de meest betrouwbare Alfa ooit worden. Echter, enkele puristen hoog in de boom bij Alfa Romeo, besloten in al hun wijsheid dat Alfa’s alleen maar in Italië gebouwd mochten worden. Een Alfa made in Japan dat kon echt niet volgens deze lieden. Dus werd de Alfa Spider een Fiat 124. Niks mis mee.
Ondergetekende heeft wel wat met dit model. Al is het maar omdat de auto in de winter van 2015-2016 ooit onderwerp was van een van de twee bij een nondescripte Places 2 Meet in Utrecht geschreven proefartikelen, die dienden als sollicitatie bij autoblog. Voor de rest hebben echter maar weinig mensen wat met de nieuwe 124 kennelijk. De productie ervan is inmiddels namelijk vorig jaar alweer gestaakt, wat vast niet het geval zou zijn als er enorm grote vraag naar was.
Des te opvallender is het, dat Fiat USA stug doorgaat met het promoten van de 124 op de socials. Mooie plaatjes van een ondergaande zon en teksten over vrijheid en dergelijke, je kent het wel. Moet iemand die paarse broeken misschien even influisteren dat de fabriek ze niet meer maakt?
Nou, misschien ook niet. Het sneue is namelijk dat Fiat in Amerika eigenlijk alleen nog maar de 500X in de aanbieding heeft. De 500 is in 2019 van de markt verdwenen en de 500L en 124 werden vorig jaar geschrapt. De 500X is zelf ook niet direct een hardloper, dus ja, je moet toch wat als social media held van Fiat USA.
Wellicht dat het nog effect heeft ook. Door de voorraadmodellen die nog bij de dealers stonden, is de 124 officieel de best verkochte Fiat in Amerika dit jaar. In de eerste zes maanden werden er 873 verkocht, terwijl er 668 500X-en over de toonbank gingen. De twee modellen zijn dus ongeveer net zo exclusief als een Ferrari in ‘Murica. Waarvan akte.
E34M5Touring zegt
Ze maken reclame omdat er nog zat voorraad staat. Zoals het artikel ook zegt. Er staan zelfs nieuwe 2019 modellen te koop. Dus wellicht toch die Insta maar ff spammen.
tinnemans zegt
Kan iemand de term ‘de paarse broeken’ even uitleggen?
sportabgasanlage zegt
@tinnemans Dat is Geenstijltaal voor mensen werkzaam in de marketing.
https://www.geenstijl.nl/1495511/etymologie_van_paarse_broek/
O plaat zegt
Een foto zegt meer dan 1000 woorden https://www.pinterest.com/pin/681521356086411501/
boomhauwer zegt
@shiva: wat is dat?
E550 zegt
Dat is ’they/them’.
Robert zegt
@tinnemans: de geuzennaam die men aan mensen toedicht die zich bezig houden met ‘marketing’, ‘content creation’, ‘early adopter product development’ en meer van dat soort commerciële crea-bea beroepen.
tinnemans zegt
Dank @rrrobert, @shiva en @sportabgasanlage 👍
MarcoM zegt
Als cabrio blijf ik het een mooi model vinden, je ziet ze amper, dus daarom des te mooier.
ericd zegt
MX5 had een Alfa spider kunnen opleveren. Klaar. Niemand zat op een opvolger van de Fiat 124 te wachten. Kardinale fout, waardoor momentum mist in het Alfa modellen aanbod. Had Alfa rijders ook aan hun reet kunnen roesten of een Alfa perse 100% Italiaans moet zijn, zeker als daardoor het merk behouden kan worden.. Er was in het verleden al een Alfa Arna.
SpiderIV zegt
@ericd: die Alfa Arna was niet bepaald een succes hoor
alfafever zegt
Het gaat er niet om dat hij perse in Italië gebouwd moet zijn, het gaat erom dat een Alfa wel als een Alfa moet rijden. Niet dat een MX-5 nou zo beroerd rijdt, maar toch.
Dat gezegd hebbende, een MX-5 zou wel een ideale basis zijn voor een nieuwe Alfa Spider, alleen dan wel door Alfa onder handen genomen..
SpiderIV zegt
@alfafever: ik rijd al ruim 35 jaar Alfa. Heb er op dit moment 6 (yep een reserve is altijd handig). Oudere spiders hebben iets speciaals maar ten opzichte van een 916 en 939 is de MX5 een leukere rijdersauto. Mede door de achterwielaandrijving. Kortom ik ben erg Alfa minded maar die Mazda is gewoon erg erg goed.
alfafever zegt
Eigenlijk begrijp ik precies wat je bedoelt. Ik heb dat geschreven met de 164 in gedachten. 12 jaar lang 164 TD geleden. Gedeeld platform, VM motor voorin, maar dusdanig ver-Alfa-d dat het als een Alfa de aanvoelde. Nu rijd ik al 10 jaar een 159 JTD, en die ging pas een beetje als een Alfa rijden nadat ik bij Squadra langs was geweest. Maar (veel) te zwaar is hij natuurlijk altijd gebleven.
alloallo zegt
De Arna was een onlogische combinatie van Japans design en Italiaans design. De Alfa spider had de perfecte combinatie kunnen zijn van Italiaans design en Japanse kwaliteit.
spidermann zegt
@alloallo: Arna zak wel combinatie zijn van Japs design en Italiaanse kwaliteit.
alloallo zegt
Sorry voor typo! Inderdaad correct
E550 zegt
Hij staat nog wel op de site van Fiat USA. Ook de configurator is online, als 2020 model.
bernoulli zegt
Volkswagen doet bijna niet anders dan oude modellen in hun reclames verwerken.