Ja zeg, staat die configurator net live, gaan de Ferrari Purosangue orderboeken alweer dicht. Voor altijd.
En daar was ‘ie dan opeens, de Ferrari Purosangue. Na alle andere luxemerken onder de zon, is Ferrari ook eindelijk overstag. Het steigerende peerd heeft een heuse cash cow in de vorm van een SUV ontwikkeld. Wat bij andere merken soms een beetje een cynische moneygrab lijkt, is bij Ferrari…een cynische moneygrab met atmosferische V12 onder de kap. Hier geen geblazen achtpitter of elektromeuk, maar gewoon een stampende twaalfpitter.
Daarbij gaat Ferrari maximaal twintig procent van de jaarlijkse productie alloceren aan de Purosangue. Je vraagt je af of het dan nodig was een SUV te bouwen. Maar zeker is dat de auto extreem populair is. We schreven bij de introductie al dat de jaarproductie al vergeven was. Maar het blijkt nu dat de héle productie al zo goed als de deur uit is. Ferrari’s marketing-man Enrico Galliera claimt zelfs dat Ferrari spoedig noodgedwongen zal zijn de orderboeken te sluiten:
We risk not being able to satisfy demand, and maybe we will need to close the order intake very soon.
Enrico Galliera, heeft een vinaccia-kleurige broek
Als Ferrari 15.000 auto’s per jaar gaat maken, kunnen er volgens de zelfopgelegde regels maar 3.000 een Purosangue zijn. De moderne levenscyclus van een Ferrari is soms maar vijf jaar. In dat geval komen er in totaal ‘maar’ 15.000 Purosangue’s. Opvallend genoeg zegt Galliera dat de vraag naar de SUV explodeerde toen Ferrari aankondigde dat de auto een V12 zou hebben.
Mocht je er nou een willen hebben, heeft Galliera wel een top tip voor je. Eigendom van een andere Ferrari, geeft je een streepje voor:
Every (Ferrari owner) wants to have a Purosangue, and we need to reward them, as they are the ones that made Ferrari what it is today.
Enrico Galliera, is een ons-kent-ons type dude
Waarvan akte.
Jens zegt
Jammer, dat ga ik net niet redden……
Elise zegt
Misschien over een tijdje tweedehands proberen, als ze wat betaalbaarder zijn.
jaapiyo zegt
Ja wie weet hè…Waarschijnlijk knallen ze de komende tijd voor 1,5 à 2 keer zoveel de deur uit. Maar aan alles komt een eind.
kniesoor zegt
Enige tijd geleden werd er gemeld, dat Ferrari een doorsnee winstmarge van 71% op z’n oto’s heeft. Als dat voor de Purosangue ook geldt, komt er in 5 jaar tijd om en nabij de EUR 4 miljard in het laatje voor enkel en alleen deze kar. Bovenop hetgeen er met de andere modellen verdiend wordt. Daar worden aandeelhouders en directie ongetwijfeld heel blij van 🙂
jaapiyo zegt
De winstmarge daar zitten ook de petjes en sleutelhangers bij toch? Dat is meer dan de helft van de business en daarop zijn de marges het hoogst. Op de auto’s zullen ze ook vast lekker verdienen, daar niet van.
CYBRTRK zegt
Ferrari had vorig jaar een winstmarge van 25,5% per auto
PunicaOase zegt
Ik ga wel voor de RangeRover SV dan.. lijkt me sowieso beter en comfortabeler.. en snel zat..
e36thuglife zegt
Ik doe alleen chicks met slipjes en strings dus hou maar lekker dicht die Ferrari onderbroek.
Rob zegt
Een volstrekt lachwekkend gevaarte. Dat interieur ook; alsof je in een arcade hal zit…
En laat ze alle bumpers eens in carrosseriekleur spuiten joh.
mashell zegt
Voor jou is er de Mazda CX5.
Argyris zegt
De bumpers in carrosserie gaat het nooit worden! Alleen ingevallen kippengaas.
:-D
tjorque zegt
Ik weet niet of het triest of triester is, jezelf tijdelijk prostitueren voor geld dat je niet nodig hebt…
Of uber triest dat ze meelopen met de kudde (Aston Martin, Lamborghini,… ?) die het (misschien wel, misschien niet) nodig hebben.
Richmond zegt
Het is inspelen op de vraag van de markt.
sonnybonds zegt
Deze auto is voor mij het diepte punt in de automobiel historie. Kan niet anders zeggen
pomoek zegt
De auto ziet er toch een beetje uit als een uitgebouwde Renault Clio. Met die zwarte instapdorpels.
Rick-dos zegt
Lekker dan. Heb je een aanbetaling gedaan, ga je 5 jaar wachten op je nieuw bestelde Ferrari, reken je de auto af staat er een paar maanden later de opvolger alweer in de showroom.