Volgens het Zweedse Auto Motor Sport is de opvolger van de Volvo XC90 geannuleerd.
Oorspronkelijk zou de nieuwe XC90 in 2009 op de markt komen. Er zouden verscheidene redenen waarom moedermaatschappij Ford dit doen. Voor de XC90 zijn geen nieuwe motoren beschikbaar en geen hybride techniek. Wegens de noodzaak om gewicht te besparen moet er gebruik worden gemaakt van dure (magnesium) lichtgewicht componenten en productie technieken. De combinatie van hoog verbruik en de hoge prijs zouden de nieuwe XC90 moeilijk verkoopbaar op de Amerikaanse markt.
Voor Volvo is het lucratiever om zich op de kleinere modellen zoals de XC60, XC50 en XC30 te concentreren. De XC90 zou dan ook een facelift krijgen om in 2012 pas van de markt te verdwijnen. Een mogelijke opvolger zou moeten worden gebaseerd op een Ford platform, maar zelfs dat plan is niet zeker. Het blijkt overigens weer dat de paus goed was ingelicht, want hij had Volvo al de rug toegekeerd en voor een nieuwe G-klasse gekozen.
Met dank aan Glenn en Thomas voor de tip (via worldcarfans.com)!
UPDATE: het Zweedse magazine geeft enige nuance… Er komt WEL een opvolger maar inderdaad eerst een facelift. De nieuwe XC90 wordt in 2012 verwacht.
CasperH zegt
Mooi, want de sufste auto ooit die ik gereden heb. Nog minder leuk als de leensuzuki swift sedan uit 1912 waar ik momenteel in rijd.
Knorrit zegt
Edit deze zinnen even, ze kloppen niet helemaal:
“Er zouden verscheidene redenen waarom moedermaatschappij Ford dit doen.”
“De combinatie van hoog verbruik en de hoge prijs zouden de nieuwe XC90 moeilijk verkoopbaar op de Amerikaanse markt.”
Enne, jammer dat er geen opvolger komt aan de ene kant. Ik zie persoonlijk liever een Volvo dan een dikke braadworstbak op de straat, maar goed.
VonStroke zegt
Vreemd, de verkoop was denk ik toch bijlange niet slecht en zelfs Clarkson himself vond hem goed. (hij had er zelfs een)
3-serie zegt
De XC90 was zo’n beetje het meest suucesvolle model in jaren. en nu ontbeekt geld voor een opvolger…
lijkt erop dat ford zelf op zwart zaad zit en kapitaal uit volvo trekt. ziekenhuiscontructie anywhone….
Roel zegt
Vreemd, ik neem aan dat Volvo goed verdiend aan dergelijke auto´s, die je toch erg vaak tegen komt, zelfs in NL.
NuttelozeBPM zegt
Het is eigenlijk best wel een degelijke auto, en niet de duurste in zijn segment.
Belachelijk wat die hippies vandaag de dag toch wel niet bereiken:(.
Knorrit zegt
@Casper:
1912? Wow…8-O
Hahaha! :lol:
Donny zegt
Kan ik me toch niet voorstellen. Hij is toch nog altijd een gigantisch succes en ook al geweest. Dit bericht lijkt me erg onwaarschijnlijk.
Jerro zegt
Jammer, was een superpraktische auto geweest, maar ben zelf vooral benieuwd naar die XC50, een SUV op basis van de V50, althans zo lijkt dat op die plaatjes..
Robin zegt
@casper,
Dan heb jij niet de v8 versie gereden. Want dat ding klapt er echt goed op…
on-topic:
Maar hoezo xc30 en xc50 dan? Gaan ze daar ook al terrein versies van maken ja,… afgezaagd
CasperH zegt
@ Robin; Je hebt helemaal gelijk, daar heb ik niet in gereden, maar laten we eerlijk zijn: dat doet elke auto waar je een V8 induwt. Heb ik liever die V8 in de leenSwift, heb ik er nog véél meer lol mee.
Bart Tuijthoff zegt
Jalours Casper op een auto die luxer, mooier, groter, eleganter, stijvoller is dan en die suzuki uit 1912…Yeah right! Ga jij eerst maar eens kijken wat stijl is dan ag je weer spreken!
Guan zegt
Zelfde vraag als Robin; XC50 en XC30? heb ik iets gemist?
Rick dos zegt
Ach ja, beter deze beslissing dan dat ze een omgebouwde Ford America product inzetten. Zoals GM dat bij SAAB had gedaan…
Alwood zegt
uiteindelijk vind ik de XC90 wel wat hebben… nog steeds geen wagen die ik zou kopen, de stations blijven een aantrekkingskracht op me hebben :P
Waar ik me wat zorgen om maak is de mate waarin ford zich mengt met volvo… Er wordt veel te veel met modellen gemixt en ford voert binnen volvo een veel te sterk beleid.
Volvo heeft een machtige geschiedenis, sterke naam en degelijke auto’s maar onderscheid zich ieder jaar weer een beetje minder van ford. Ik hoop dat ze de kans krijgen weer 1 of 2 echt eigen modellen te ontwikkelen. En dat bijvoorbeeld het uiterlijk van de huidige V70 wat bijgeschaafd wordt. Het moet allemaal een stuk strakker en minder ingewikkeld(lees: minder frutsels) aan de buitenkant.
De mooiste volvo’s hadden een ontzettend strak en sober design. 1800ES, Amazone, 164, 780, 850 T5-R…
Guan zegt
480 :P
MrSelected zegt
Zou jammer zijn! Het was de enige SUV die je met geldige argumenten kon verdedigen. Hij was veilig, relatief zuinig, conventioneel qua uiterlijk en natuurlijk veilig. (Ja 2x veilig).
vla zegt
@ Alwood
damn straight!
jammer dat hij uit de productie wordt gerukt…but times can change, perhaps in our favour (schrijf ik dat juist?) ik vond hem wel heel erg gezellig, en ik vergeet nooit dat mijn vader hier eens aankwam met een XC90 en ik eens meemocht, dat was eerste keer dat ik erin zat, de laatste keer dat ik in een XC90 zat ‘moest’ ik hem zelfs verzetten! :) (vakantiejob hé)
Jasper zegt
@ Casper
Open je ogen kerel. Suffe auto? Nee, een Swift is lekker :P Ik rijdt zelf een XC90, niets mis mee. Oke, hij heeft een draaicirkel van een olietanker, maar verder een prachtauto, al zeg ik het zelf..
Floryn zegt
dat is heel goed ik vind zoiezo dat volvo niet echt bij deze markt past en dat ze zich hier ook niet te veel op moeten focussen
Floryn zegt
laat volvo zich nu maar eens bewijzen op het gebied van zuinigheid, gewichtsbesparing en rijdynamiek
Bas zegt
Gelukkig….verstandige beslissing van Volvo. Want…laten we ff eerlijk wezen…het was al SUF achterna-loperij dus daar zat eigenlijk al niemand op te wachten (behalve natuurlijk de Volvo liefhebber) en nu hebben ze dus besloten om de rest niet meer achterna te lopen….eigenzinnig en dus Volvo.
Beetje karakter tonen…dat juich ik toe.
wollie zegt
Jammer, is toch een van de mooiste van de SUV’s.
Thijs zegt
Zonde. Om alle eerder genoemde redenen.
CasperH zegt
Mensen, mensen, voelt u zich niet zo aangevallen. Ik vind het een übersuffe auto, en ik rij liever in iets anders. Dat heeft niets met jaloezie of wat dan ook te maken maar met smaak.
En als er “leen” voor een auto staat betekent dat doorgaans dat die auto geleend wordt, en dus weinig zegt over de sufheidsfactor van iemand’s autosmaak. Overigens rijd ik doorgaans in een Clio, die niet eens van mijzelf is. En die is ook suf. Donkergroen zelfs, dat maakt het er niet beter op. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om de XC90. En die is nóg suffer.
@ Bart Tuijthof; Ik heb wel stijl, alleen hij is minder suf dan die van jou.
@ Jasper; ik zou willen dat ik me er één kon veroorloven. Maar als dat kon ging ik niet voor dat merk én niet voor die klasse. Fijn dat je gelukkig bent met je auto, lekker blijven ook, maar het is gewoon niet my cup of tea.
peter zegt
past ook niet bij de goede naam van volvo.
Ze zijn zogezegd begaan met veiligheid (ook van derden) en met milieu.
2 dingen die niet te combineren vallen met het woord SUV. Spijtig dat ze toch nog dwerg SUFs op markt willen brengen.
BennyB zegt
dwegSUF’s zou ik het nu niet noemen… Op hun thuismarkt wordt er hier om gevraagd. Neen, niet om SUV’s, maar wel om gewone modellen met vierwielaandrijving die ietsje hoger van de grond liggen. Heeft niets met een SUV te maken, enkel met de noordelijke wegen en weersomstandigheden…
peter zegt
ah excuseer – das goed nieuws dan. Niets verkeerd met 4WD
Jerudo zegt
@VonStroke
Dat Clarkson de XC90 goed vond wil niets zeggen. Hij rijdt ook met een SLK en dat voor sommigen hier een kappersauto. De SLK kreeg trouwens verre van positieve kritiek van hem.
De XC90 vind hij fantastisch voor wat je er mee kan doen inzake functionaliteit. Over hoe het ding rijdt heeft hij in Top Gear al eens laten vallen dat dat maar armzalig was. Maar misschien zijn de meeste SUV’s dat wel en is de XC90 dan toch één van de betere in zijn klasse.
Bliz zegt
Mijn vader heeft een xc90 en ik vind het erg lekker rijden nee het is niet zoals de befaamde 960 of de comfortabele S80 maar het is dan ook een suv. Mijn vader heeft een D5 en ik en mijn vader rijden bijna 1 op 14 ermee, niet slecht toch?
De xc90 heeft verschrikkelijk goed verkocht en een aantal technologieen die er voor zijn ontwikkeld zijn ook nu ook terug te vinden in andere Ford modellen. Dom van Ford om de xc90 te schrappen, het is niet echt bepaald een goedkope auto en ik heb nog nooit een volvo rijder naar een ford zien overstappen.
Benny1 zegt
Ik kan het wel begrijpen dat ze de XC90 weg doen na 2012, hij kon namelijk nu de concurrenten niet aan en dan denk ik alleen nog aan zijn duitse collega’s, daar staan de amerikaanse goedkopere SUV’s dus nog buiten.
Heel erg zonde dat hij dan zal weggaan! Nou zal ik zijn uiterlijk niet echt missen, XC90 is echt de lelijkste volvo van het hele wagenpark.
GL€nn zegt
De populairste laten ze weer vallen dat is om problemen vragen.
Thomas zegt
Stom als hij echt definitief zou verdwijnen in 2012. Is de best verkopende Volvo ooit en verkoopt en veel landen vele malen beter dan bijvoorbeeld de X5 en ML. Het is nog maar een gerucht, dus wie weet staat er in 2012 gewoon een nieuwe XC90 voor de deur.
ML zegt
Volgens Volvo zelf komt er wel een vervolg…!
http://www.telegraaf.nl/autotelegraaf/2822267/_Volvo_geeft_vervolg_aan_XC90__.html
Ik denk zelf dat hij in Noord- of Zuid-Amerika gebouwd gaat worden, in verband met de Dollar koers, in een Ford fabriek, op basis van een Ford-onderstel. Bekekend wel dat ze in Zweden niet helemaal zelf een nieuwe auto hoeven te ontwikkelen.
Thomas zegt
Gelukkig maar, zou ook wel vreemd zijn geweest.
Apache zegt
@ Thomas
Idd. Net als met de S60. Overal werd er rondgebazuind dat hij uit productie gaat, terwijl de S40 juist vervangen wordt door een 3-serieconcurrent met de naam S60. Hierdoor spring Volvo over Audi in klasse, vanwege de basse-classe-A1 en de A4 die een segment lager hangt dan de dreier.
Thomas zegt
Auto Motor & Sport rectificeert nu ook:
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=68301.
In 2009 inderdaad een facelift, maar daarna gewoon een gloed nieuwe met veel nieuwe technologie.
autoblogger zegt
Heb het bovenstaande bericht iets geupdate…
Elke producent zal dit soort berichten natuurlijk ontkennen, tot vlak voor een eventuele stop, we moeten dus maar afwachten wat er gaat gebeuren.
mashell zegt
Hoewel de XC90 een grote auto is zal het geen groot verlies voor de automarkt zijn ;-)
polomen zegt
Volvo dementerar: Nya Volvo XC90 är inte stoppad
Alrik Söderlind – 2007-12-18 12:40
Volvos ledning reagerade starkt på gårdagens nyhet, där vi spekulerade i att Volvo lagt “projekt XC90 generation två” i malpåse.
Man reagerade även på det påstådda skälet: “att Ford stoppat projektet på grund av ekonomi.”
Bo Larsen, Volvos presstalesman: “Produktplanen är anpassad, vi
Volvo dementerar nu att nästa generation XC90 ska läggas ner. Volvo dementerar även att nästa XC90 kommer att se ut som vår illustration… Illustration: Motor Forecast
har flyttat fram den i tid. Den nya XC90 som kommer är väsentligt mycket mer intressant än vad vi har idag.”
Bo Larsen bekräftar det vi skrev i går, att dagens XC90 kommer att faceliftas, innan nästa generation blir aktuell.
Däremot dementeras att Ford bestämmer över Volvos produktplan: “I dagsläget har Ford inga synpunkter på vad Volvo gör. Volvo är mer än någonsin ett självständigt varumärke, visst finns det ett utbyte av idéer och teknik mellan företagen, det är det som är fördelarna med att ingå i en stor koncern. ”
Ik snap het helemaal
Citrofiel zegt
Zeg, wat moeten we met die nuance? Niet iedereen kan Zweeds! :P
En: “waarom moedermaatschappij Ford dit doen” :arrow: “waarom moedermaatschappij Ford dit doet“
Sebastiaan zegt
Volvo doet er zijn best verkopende auto wereldwijd weg?! Lijkt me niet dus…
Zuinigheid is ook erg relatief… In de VS (belangrijkste afzetmarkt) wordt een XC90 V8 als milieuvriendelijk alternatief gezien…
Je kunt er ook met 7 man in.. Als je dan 1 op 14 rijdt (D5), nou niet slecht toch???
Jasper zegt
@ Casper
Zit inderdaad wat in. Ieder z’n smaak natuurlijk.
on-topic: Ik zou het jammer vinden als hij wegging, ik vind hem persoonlijk veel mooier dan de oude X5 of de ML. Overigens vind ik het zeker niet de sufste/lelijkste auto van de volvoreeks. De C30 vind ik persoonlijk niet om aan te zien, de achterkant met name. Maar goed, zoals gezegd, ieder z’n smaak :)
Tombnolz zegt
Nee, daar geloof ik geen ballen van. Zo’n succesmodel – want dat is hij zeker en vast, kijk maar eens rond – níet opvolgen omdat je geen motor voorhanden hebt?! Wel, maak of koop dan een nieuwe motor hé zeg.
LPH zegt
Nu laten ze de Volvo’s waar nog wat Volvo aan zit al een een stille dood sterven, waar gaat dat naar toe?
pimmert zegt
Ford’s probleem met de XC90 is dat hij zo veilig is dat de Fords er bekaaid bij af komen. Volvo mag ook niet meer met het versterkte dak adverteren omdat de officiele mening van Ford is dat een versterkt dak de veiligheid niet verhoogd…. (dat spaart immers geld)
Dus alhoewel de XC90 verkoopt als warme broodjes, en volvo hoe dan ook het best lopende onderdeel is van Ford op het moment, heeft het Ford hoofdkwartier waarschijnlijk een gloeiende hekel aan al die veilige Volvo’s. Typisch geval van schizophrene bedrijfsfilosofie. Ik hoop dat ze volvo snel weer verkopen!
Er is genoeg over te vinden op het internet:
http://www.autosafety.org/article.php?did=1089&scid=41