We hebben goed nieuwe en héél goed nieuws voor de liefhebbers van de Subaru WRX en WRX STI. Zullen we maar beginnen met het goede nieuws?
Het goede nieuws is dat de opvolger van de huidige Impreza WRX en WRX STI modellen gewoon weer een geblazen benzinemotor onder de motorkap krijgen. Uiteraard is dat wel een boxermotor, zoals we van Subaru gewend zijn. Subaru zal dus niet (zoals Mitsubishi) kiezen voor diesel en/of hybride fratsen.
Zoals het er nu uitziet zal de WRX een turbo geblazen 2.0 liter “FB” viercilinder boxer krijgen, het vermogen is nog niet bekend maar het zal ongetwijfeld meer zijn dan de huidige 230 pk. De nog heftigere WRX STI zal zelfs 300+ pk krijgen.
Daarnaast zullen deze modellen een compleet nieuw eigen platform krijgen (volgens Subaru). Het zullen dus géén ” opgeleukte” Impreza’s meer zijn. Dit geeft Subaru de mogelijkheid om iets nog specialers te maken van deze snelle modellen.
De nieuwe WRX & WRX STI zullen dus niet lijken op de nieuwe Subaru Impreza die onlangs onthuld is. Overigens zullen de huidige WRX en WRX STI nog een tijdje in productie blijven aangezien het nog wel enkele jaren kan duren voordat het nieuwe platform en de nieuwe modellen gereed zijn. Het feit dat dit gewoon benzineslurpers worden maakt het wachten wellicht iets dragelijker. (via: caranddriver.com)
euro95 zegt
Persoonlijk geen subaru fanboy.. Dat nieuwe modelletje die ze hadden vond ik mooi. Zonde dat dit niet dat nieuwe model is. ;)
xilver zegt
Laat maar komen die handel… er zijn nooit genoeg Impreza’s!
robbie zegt
@xilver: dit wordt dus geen Impreza meer ;) Wel goed lezen he :D
d15b2 zegt
@xilver: Subaru Justy for the win!
bigcar zegt
nice, ben geen subaru fanboy, maar ik kan het wel waarderen ;)
norge zegt
Het leuke van de Impreza was dat het gebaseerd was op een doodsaai wagentje .
Wat wordt het nou? Een mini GT-R ?
robbie zegt
@norge: het wordt sowieso weer een 4/5-deurs. Dus zeker geen “mini GT-R”. Daarnaast heeft Subaru natuurlijk ook al de BRZ.
Het blijft dus een hatchback/sedan.
masterstig zegt
En nu nog een mooie body eromheen, want dat miste een beetje de laatste jaren.
johanw zegt
het jammere is dat deze autos wat te duur zijn geworden in NL…dat is ook de reden waarom ik toch voor een BMW 335 heb gekozen.
Deze is gewoon voor dat geld meer luxe en die rijders-eigenschappen die de STI extra heeft ga ik toch niet missen in de file en het drukke verkeer!
maar de subaru maakt de weg wel leuker ;-)
kevlard zegt
@johanw: Volgens mij is ook een BMW 335 in file en druk verkeer tamelijk onzin. Dan zijn er nog veel voordeliger keuzes te maken zonder dat je aan comfort inlevert.
Je probeert hier dus iets te rationaliseren wat niet te rationaliseren valt ;-)
jolig zegt
Tijdje geleden gingen nog de geruchten dat er nooit meer een hete Impreza zou komen en dat leek me niet zo raar met die nieuwe coupé hebben ze al een snelle auto. Maar leuk dat ze het toch niet konden laten en lekker ook een rally-achtige gaan bouwen.
robbie zegt
@jolig: maar het wordt dus géén Impreza meer ;) Dat gerucht van een tijdje geleden klopte dus wel :D
dennisr zegt
de pk’s was wel het laatste waar ik me bij een WRX druk om zou maken, het uiterlijk.. dat is wat mij boeit, want ik frees het ergst :lol:
trouwens, ik werkte eergisteren voor het eerst aan een boxermotor, ook in een Subaru.. is toch wel vreemd :lol:
prisma zegt
De wagen moet letterlijk opboxen tegen de nissan GTR, als hij niet beter is, is het een fail!
mazdarx8 zegt
@prisma: Nou nou, het hoeft niet perse een GTR killer te worden om een leuke auto te zijn.
robbie zegt
@prisma: een 4-deurs sedan met 300 pk die 65.000 kost moet het opnemen tegen een sportauto met 550 pk die het dubbele kost? LOL!
De Impreza WRX STI & Nissan GT-R zijn géén concurrenten van elkaar. Ze zijn op geen enkel punt met elkaar te vergelijken.
Behalve dat ze allebei uit Japan komen en AWD hebben.
toyotafortuner zegt
Lekkah! Dat belooft wat! Alleen jammer dat die geldwolven, pardon De Belastingdienst, een sheitload aan belasting heft op zulke pretmobielen!
PS: Wordt het een hatch of sedan eigenlijk?
robbie zegt
@toyotafortuner: dat is volgens mij nog niet helemaal duidelijk… Op dit moment worden beide versies gebouwd, dus wie weet!
pikes83 zegt
Goed bezig subaru!!!!
Flatfour zegt
Opvolger moet vast en zeker ook een Sedan worden; met de anabolen van de alom gepreesde GT Turbo :mrgreen:
agera zegt
Sinds de rallywagen eental jaren terug heb ik een speciale band met Subaru. Subaru dat veel en veel meer aanzien mag hebben ongeloofelijk betrouwbaar en ik kijk echt uit naar de nieuwe WRX STI.
agera zegt
@agera: een aantal
agera zegt
@robbie: zijn er Duitse concurrenten van deze WRX STI?
jdmfan zegt
@agera: de m3 een beetje
jdmfan zegt
En c63 en rs4
utr1984 zegt
Er zitten hier wel wat slapers, de huidige WRX STi heet al geen Impreza meer. De sedan en de hatchback niet. Persoonlijk vind ik ’t een stomme keus, want Impreza bekt lekker en is toch historisch verantwoord.
lincoln zegt
men neme de lelijkste sedan ever/ooit ..
maken daar het top-model van ..
net zolang dat het een cult-status krijgt/heeft/bezit ..
al kost het 30 jaar ..
dat lieve autobloggers .. in volharding en devotie in zijn puurste automotieve vorm ..
theblackdude zegt
altijd al gek op de impreza geweest. dat hatchback model heeft het allemaal beetje verpest maar goed dat ze op de goede weg terug zijn.
Freewarefreak zegt
Dus als ik het goed begrijp heeft Subaru straks twee sport modellen:
– De BRZ Coupe
– De WRX STI
En de Impreza is dan geen sportsedan meer. Dat is dan weer een gewoon model.
gertjuh zegt
ik vind die impreza’s echt te gek hoe snel die naar honderd gaan en zo
sahin zegt
Ziet er wel okay uit
spylegion zegt
Rare jongens die japanners;
Hebben ze een perfect 6cil.boxer blokje , gebruiken ze het maar 1x in een mislukte SUV; een turbo geblazen versie daarvan in een v-spec Euh grote sedan…Doe de wereld een plezier Subaru!
rd200 zegt
@spylegion: Een 4 cilinder turbo geblazen blokje loopt veel beter dan een 6cilinder blok. Zo simpel is het gewoon.
jdmfan zegt
@spylegion: de 6cil. boxer zit ook in de outback en amerikaanse legacy