Mazda zit in een lastig parket. Alle automerken moeten zich tegenwoordig verplicht een groen imago aanmeten, en de ‘Renesis’ wankelmotor die de Japanners al sinds jaar en dag in hun topmodellen gebruiken is nou niet direct een toonbeeld van zuinigheid en lage emissies. Maar het is wel een stukje geschiedenis waar ze trots op zijn, en dat willen ze niet zomaar aan de kant zetten. De oplossing? Waterstof natuurlijk.
Het merk experimenteert al een tijdje met waterstof en heeft met de RX-8 Hydrogen RE een mooi testmodel in handen. Er wordt nu door insiders gesuggereerd dat de opvolger van de RX-8, waarschijnlijk logischerwijs RX-9 geheten, inderdaad met een motor zal worden uitgerust die zowel op benzine als op waterstof kan draaien. Net als BMW’s Hydrogen 7 dus, alleen zou deze auto al in 2012 voor het gewone publiek te koop zijn.
Net als bij de BMW is er ook bij de Mazda een hoop minder power voorhanden wanneer er op waterstof wordt gereden; het scheelt zo’n 20%. Volgens ingenieurs is het daarom ideaal voor stadsverkeer. Wanneer er meer vermogen nodig is, kan er op benzine overgeschakeld worden.
De RX-9 krijgt uiteraard achterwielaandrijving en zal zijn styling deels bij de Taiki concept vandaan halen. De auto zal verkrijgbaar zijn met een handbak of automaat en in totaal 20% zuiniger zijn dan de RX-8, zo schrijft AutoExpress.
toegriel zegt
20% zuiniger / 20% minder vermogen… *zucht* daar schiet je toch niets mee op?
RubenBaeten zegt
Nee toegriel, 20% minder vermogen dan als ie op benzine loopt. Wie weet hoeveel vermogen ie dan zal hebben.
kevin zegt
als ie even betrouwbaar is als de huidige rx 8 (welke daar toch wel enkel steken laat vallen) dan pas ik…
(heb zelf één gehad en na 109.560km had ik exact 2 motoren vervangen, 3 startmotoren, roest aan de deur laten repareren en al 100de liters olie bijgevuld… en aan de rijstijl zal het niet liggen denk ik, mijn volvo T4 had ervoor 270000km)
Kawouter zegt
Nou: standaard zo 200 pk, dus dan hou je d’r nog steeds 160 over.
En je kunt uit de uitlaat drinken. Is dat nu geen bonus?
lincoln zegt
blijven toch rare stijfkoppen bij Mazda ..
en maar gewoon doorgaan met die wankel .. respect ..
Citrofiel zegt
@ Kawouter; Uit de uitlaat drinken lijkt me niet verstandig aangezien de RX-9 dus ook op benzine zal kunnen lopen. Dat laat toch resten achter…
.Memphis. zegt
Ben helemaal te vinden voor conversie van benzine motoren naar waterstof.
Nu eindelijk eens een netwerk van waterstof-tankstations uitrollen en we zouden in feite op een paar jaar tijd de dure benzine volledig vaarwel kunnen zeggen.
Dat zou tenminste een snelle en efficiënte oplossing zijn ipv eeuwig te blijven wachten op electrische alternatieven en andere rommel, terwijl de olie ondertussen onbetaalbaar wordt.
rikkon zegt
Er zijn 3 generaties RX-7 geweest. Waarom dan al na 1 generatie een RX-9?
Volvo_440_turbo zegt
@ Kevin, ik weet dat die olie zuipen, maar over de betrouwbaarheid van die motoren heb ik toch nog nooit iemand horen klagen… was het echt dan zo erg bij jou?
Roy zegt
waterstofverbrandingsmotor is echt geen oplossing. Want je kunt hooguit 5kg waterstof tanken, aangezien waterstof enorm veel ruimte in neemt. Hoe ver kom je op 5kg?
Wouter zegt
@Kevin
Ofwel ben je nu leugens aan het vertellen, ofwel heb je hem op de zwarte markt gekocht of anders heb je heel veel pech gehad.
Mazda staat al bekend voor zijn qualiteit; en de wankelmotor gaat heel lang mee (mits goed onderhoud)
Bartje zegt
Wel ideaal, om altijd een alternatief te hebben: in het begin wanneer er bijna geen waterstofstations zijn, heb je nog de kans om altijd op benzine te rijden.. na verloop van tijd wanneer er meer waterstofstations komen tank je altijd waterstof.
Er zijn hier al enkele alternatieven op autoblog verschenen over zelf watertof produceren, want de distributie van waterstof is net het grote probleem, niet de productie, als dat dan kan met bijvoorbeeld een windmolen in je tuin, ben je pas écht “groen” bezig. Momenteel kost het produceren van waterstof meer energie dan het opbrengt (door distributie en dergelijke).
RenesisHP zegt
@Kevin.
Er zaten een paar produktiefoutjes tussen, maar over het algemeen doen de wankels het goed.
Daarbij is de service van Mazda heel erg goed met betrekking tot de rx8, ook na de garantietermijn.
RenesisHP zegt
Ik vind waterstof wel een goede ontwikkeling. Alleen jammer dat het vermogen kost als je het benut.
Martincb zegt
Ik ben dan wel een echte petrolhead, maar het is toch jammer dat de olieprijzen dalen. (niet gelijk boe roepen).
Als de prijzen hoger blijven zal dat een impuls geven aan het werken aan een alternatief, wat in mijn ogen waterstof is. Auto’s die alleen op elektriciteit lopen zijn gewoon niet praktisch, want je moet ze altijd ergens opladen en aangezien ik mijn auto niet in m’n tuin kan parkeren wordt dat lastig. Ook aan een lantarenpaal is geen optie want als een lolbroek die er ’s nachts uittrekt kun je ’s ochtends niet naar je werk.
Enige nadeel van waterstof blijft de hoge energie kosten van het produceren. Kernenergie daarvoor gebruiken is een tijdelijke oplossing, maar ook Uranium gaat op. Daarom is zonne energie de enige oplossing (met misschien wat wind en waterkracht). Gooi die oude olievelden in het midden oosten maar vol met zonnepanelen en splitsen maar.
Erwin zegt
We kunnen ook gewoon waterstof toevoegen aan de benzine bij de verbranding. Dit zorgt voor minder uitstoot, betere verbranding, en een zuiniger verbruik. Dit alles d.m.v. electrolyse. Zie de volgende link voor meer informatie:
http://www.smacksboosters.110mb.com/
Bishop zegt
De wankelmotor is van de verbrandingsmotor de meest geschikte motor voor waterstof, dit is wel een goeie slag van de mannen bij mazda hoor.
Bij benzine heb je een vlammenfront wat zich in verhouding met waterstof langzaam voorbeweegt door de ontbrandingskamer. Dit vlammenfront dooft op het moment dat het bij de wand komt en voorkomt dat het het oliefilm daar verbrand. Een probleem wat je bij waterstof wel hebt omdat het bij ontbranding alles in een keer ontbrand en dus die oliefilm verband.
Dit probleem is er “niet” bij de wankelmotor van wegen zijn kromming in de verbrandingskamer.
Turbo-tje erop meer lucht erin, meer toeren, jammie jammie jammie
Jip zegt
standaard heeft de RX8 Renesis HP 231 pk dus 0,8 x 231 = 185 pk afgerond.
GOD zegt
@ mx5/rx8owner
netjes jonge, gewoon een eerlijk antwoord zonder gelijk een weerwoord en dergelijke zoals de meesten hier, zo hoort het ook.
on topic:
Ik heb die 7 serie Hydrogen in de gaten gehouden en heb er veel over gelezen en gezien inclusief een filmpje met Jay Leno
daar kwam uit dat je niet eens in de gaten hebt dat je op hydrogen rijd en dat dit een zeer goede techniek is.
dus Mazda doet goede zaken.
Martincb zegt
@ Erwin
Dat is natuurlijk heel mooi, maar we moeten realistisch zijn en inzien dat we van het gebruik van minerale olie als brandstof af moeten. Die olie hebben we veel harder nodig voor andere zaken zoals medicijnen, maar ook gewoon kunststof enz. Ik ben absoluut geen natuurfreak (sterker nog) maar ik hoor zo veel mensen roepen dat het allemaal wel meevalt met het opraken van de olie. Hoe bedoel je “je kop in het zand steken”? Olie gaat op of we het nu willen of niet en met 90 miljoen vaten per dag gaat dat best rap.
Ik zeg go go waterstof zodat we iig gewoon een verbrandingsmotor houden ipv zo’n elektromotor
Volvo_440_turbo zegt
Btw, ik dacht er net aan, ik hoorde van iemand dat je een wankelmotor MOET doorrijden omdat als je er lui mee rijd ie kapot gaat.
Aan de wankelspecialisten, klopt dit?
Anyway, ik lees het volgende week wel, ik ga in Frankrijk wat relaxen :p
Groeten
Martijn zegt
@Roy, het ligt maar net aan de compressie. 5 kg waterstof is inderdaad niet veel, waterstof is dan wel het lichtste element maar het heeft ook de laagste dichtheid. Dat betekent dat het alleen interessant is onder compressie. En momenteel mag je 250 bar hebben ofzo (zo zit dat in die bussen dan). Terwijl er om het een beetje leuk te houden bij waterstof dan heel veel tanks op die 250bar nodig zijn, of gewoon één tank op 800 bar. Dat laatste zal bij auto’s wel moeten, omdat je niet, zoals in een bus, meerdere grote tanks kan plaatsen.
Waterstof weegt vloeibaar per liter zo’n 71g. Dus 5 kg komt overeen met zo’n 70 liter aan waterstof. Het grappige is echter dat 10 liter waterstof overeenkomt met 1 liter benzine in verbrandingswaarde. Dan zou zo’n tank van 5kg ineens overeenkomen met ongeveer 7 liter benzine. En dan kom je inderdaad tot de conclusie dat zo’n waterstof verbrandingsmotor helemaal niet zo’n slim idee is. De branstofcel heeft een veel hoger rendement, maar het staat allemaal nog in de kinderschoenen. Ik zie ons de komende 10 jaar in ieder geval nog niet op waterstof gaan rijden.
zanthrax zegt
Luie motoren zijn zowiezo een fabeltje. Een wankel moet je af en toe flink de sporen geven om het opgebouwde koolstof eruit te blazen.
Een wankel die olie verbruikt is geen klacht. Een wankel die stopt met olieverbruiken, dat is pas een probleem. D enige manier om ze
zanthrax zegt
Luie motoren zijn zowiezo een fabeltje. Een wankel moet je af en toe flink de sporen geven om het opgebouwde koolstof eruit te blazen.
Een wankel die olie verbruikt is geen klacht. Een wankel die stopt met olieverbruiken, dat is pas een probleem. De enige manier om een wankel te smeren is door olie aan het brandstof/luchtmengsel toe te voegen, ze lopen dus op mengsmering.
Maar 3e gen RX-7 is 15 jaar oud, 135.000km en rijdt nog perfect op de originele motor.
Neal zegt
Mazda heeft al 3 jaar een stuk of 8 waterstof RX8’en lopen bij de Japanase overheid.
De wankels zijn (in tegenstelling tot ottomotoren) in de mpogelijkheid om een flexifuel systeem te gerbruiken waarbij traploos kan overgeschakeld worden tussen beznine en waterstof. Dit wvanwege het wankel concept. Amerikaanse studenten heb al meerder motoren gebouwd om dit aan te tonen.
Niet alleen de RX8 maar ookd enieuwe MPV van MAzda wordt verwacht met een Wankel waterstof/electrische motor.
Bas zegt
…”Wanneer er meer vermogen nodig is, kan er op benzine overgeschakeld worden.”…
Wanneer er meer vermogen nodig is?
Wat heeft een RX8 voor vermogen…231 of 191 pk
20% minder is..
185 of 153 pk
Nee dat is zoooo ontzettend behelpen dat je wel de keuze MOET hebben om over te schakelen op benzine….sodemieter toch op.
Laat maar uitkomen…maar wel het liefst MET keuze mogelijkheid om die extra 20% dan in te schakelen.
Pieter zegt
Misschien een rare vraag, maar hoe smeer je een wankel op waterstof? Waterstof-olie mengsmering lijkt me geen optie..