Dat de opvolger van de huidige C63 AMG zijn overheerlijke 6.2-liter V8 zonder turbo’s zou kwijtraken hadden we stiekem wel verwacht, maar als alternatief hadden we eigenlijk de nieuwe 5.5-liter V8 met turbo’s in gedachten. Helaas gaat dat feestje niet door.
Downsizen, downsizen, downsizen. Ook bij AMG kunnen ze er tegenwoordig iets van. Dus lijkt het erop, als we de laatste geruchten mogen geloven, dat de opvolger van de C63 AMG een V8 met een inhoud van 4 liter en twee turbo’s gaat krijgen. Zeg maar 2x de motor van de A45 AMG.
De A45 AMG en CLA45 AMG krijgen allebei een nieuwe 2.0-liter viercilinder met turbo’s en directe injectie onder de motorkap. Voor de C-Klasse (en SLK) zou AMG (simpel gezegd) 2 van die motoren aan elkaar willen smeden om een nieuwe V8 te ontwikkelen. Deze nieuwe V8 zou dan ook zijn weg vinden naar de nieuwe SLC AMG (aka mini-SLS).
Het minimale vermogen van deze nieuwe V8 zou zo’n 450 pk zijn, maximaal zou er 600 pk uit komen. We zijn benieuwd. (via: autocar.co.uk)
Of de naam C55 AMG tegen die tijd ook weer terugkeert is nog niet bekend, maar het zou zomaar kunnen.
jrk68 zegt
Downsizen, downsizen, downsizen.
Ik vind het meer terugkeren naar de realiteit. De tijd van steeds groter is over zijn top heen.
Als deze trend eraan bijdraaft dat auto’s weer lichter worden kan ik dat alleen maar toejuichen. Ik geloof namelijk niet dat het vermogen zal lijden onder die cc krimp.
Wat er dan dus overblijft is een lichtere, achielere en dus beter rijdende auto.
Hupke zegt
@jrk68:
Kleinere motor betekend niet per se lichter. Die 63amg motor was nog wel een pluimgewichtje, lichter dan de 4.0 uit de M3.
Als je weinig gewicht wil maak je een 3.6 turbo 3cilinder, maar good luck om dat in een (luxeauto waardig) verkoopbaar stadium te krijgen.
jrk68 zegt
@Hupke:
Daarom begint die hypothese ook met ALS….
kickass zegt
@jrk68: Downsizen vind ik niet erg. Het is alleen jammer dat er dan zoveel van het geluid verloren. Kia’s, VW’s, etc. mogen ze van mij allemaal een tweepitter geven bij wijze van spreken, maar de performance auto’s moeten een dikke motor met een rauw geluid hebben.
patrick043 zegt
C63 klinkt toch zoveel beter als C40..
KaCh1ng zegt
@patrick043: de v8 van de rs6 klinkt echt niet slecht.. zelfs heel goed
jrk68 zegt
@patrick043:
Waarom zou het C40 worden? De 2 liter A-klasse AMG noemen ze immers A45.
De cijfers corresponderen al lang niet meer met de cilinderinhoud….
robbie zegt
@jrk68: daarom gok ik ook op C55 AMG ;)
jrk68 zegt
@robbie:
Yep, ik had de tekst wel gelezen….
Lijkt mij trouwens ook logisch en misschien een hoger nummer voor de sterkere versies.
En laten we wel zijn, dat 63 was ook al fake….
C220AMG zegt
@jrk68: nep nep… Komop man, dit gebeurt al jaren bij diverse merken vaak met als enige reden “marketing” ook bij 63 maar dut is echter wel een historische verwijzing naar de 6.3 sel
jrk68 zegt
@C220AMG:
Dat het bij meerdere merken gebeurt weet ik ook wel.
Het is ook geen aantijging tegen Mercedes.
Jammer dat je gelijk op je fanboyteentjes getrapt bent en niet ff verder denkt….
C220AMG zegt
@jrk68: jammer dat een verklarende uitleg gezien wordt als fanboy reactie….
ej20g zegt
@jrk68: de benaming 63 in de 63 AMG’s heeft niks maar dan ook niks te maken met de cilinderinhoud van het 6,2 liter grote blok.
jrk68 zegt
@ej20g:
Dat was ook mijn punt. Maar fijn dat je het nog even uitlegt voor mensen die begrijpend lezen nog niet onder de knie hebben.
ej20g zegt
@jrk68: het leek even alsof je bedoelde dat het door Mercedes was bedoeld om mensen te laten geloven dat het een 6.3 liter is. Ik snap je punt nu wel. My bad!
HDM zegt
@robbie: want dat is nu ook gebeurd met de E, CLS, S, CL, SL etc? Nee dus.
Pordon zegt
@robbie: Waarom gok je op C55? De SL, S, E, CL, ML, GL heten toch nog steeds xxx 63 AMG na de invoeringen van de 5.5l biturbo V8. Alleen de SLK heet nog 55 AMG omdat die nooit de 6.2l heeft gehad. We zullen wel zien wat het wordt.
Burdy zegt
Bij AMG kunnen ze ook lekker klinkende turbo-motoren maken ;)
timmyaudifreak zegt
Ok!
heyaudi zegt
Lame. Wie zal ik hier eens voor bedanken?
ej20g zegt
@heyaudi: milieuhippies.
ej20g zegt
Doodzonde. Krijgen de milieuhippies toch langzaamaan wat ze willen.
racerx zegt
Still a V8… Waarschijnlijk nog beter voor de gewichtsverdeling ook.
HDM zegt
Ben benieuwd, AMG kan er wel wat van met die atmosferische V8 naar 630pk brengen, en dan weer 350+ uit een 2 litertje.
”Of de naam C55 AMG tegen die tijd ook weer terugkeert is nog niet bekend, maar het zou zomaar kunnen.”
Gaan we weer. Hoevaak is er al wel niet van motor veranderd en is de benaming hetzelfde gebleven? Waarom zou dat nu ineens anders gaan? Is er een 221 S55? Een 212 E55? Een 216 CL60? Jullie zeggen toch altijd ”natuurlijk verlagen ze het nummer niet, dat is marketingtechnisch nauwelijks uit te leggen richting de klanten”.
fejjie zegt
@HDM: Inderdaad, daar sta je dan met je nieuwe C45 langs de buurman zijn ‘oude’ C63.
tunefuldjmike zegt
@fejjie: en dan trek je hem er waarschijnlijk nog uit ook, dan snap niemand er nog wat van
fkbmw zegt
Eco-fascists krijgen wat ze willen. Niet dat ik het zo erg vind eigenlijk. Het is toch een beetje gek om een 6 liter V8 in zo een kleine sedan te steken.
sacha zegt
@fkbmw: dat is niet gek, dat is briljant.
fkbmw zegt
@sacha: Dat is het zeker, maar nu ze jammer genoeg rustig aan verdwijnen, laat ze dan maar eerst uit de “entry-level sedans” verdwijnen en daarna uit de grote “full-size sedans” en SUVs. Ik vond het eerst verschrikkelijk toen ze een 6 cylinder in de S5 en S4 stopten, terwijl ik het nu eigenlijk niet meer dan normaal acht. Het zou me niks verbazen als de volgende generatie van de RS5, M3 en de op een na volgende C[weet ik veel welk nummer nu] AMG ook op een 6 Cylinder zullen lopen.
gerritdriessen zegt
@sacha: haha +1
jordy14 zegt
AMG kennende zal het geluid toch machtig zijn.
4991 zegt
misschien blijft de 5.5 bestaan en blijft ie 63 amg heten en wordt de nieuwe 4.0 55 amg genoemd?
kapiteinaudi zegt
Boeit me eigenlijk niet veel, ik ben nooit fan geweest van de C63. Koop gewoon een RS4.
jrk68 zegt
@kapiteinaudi:
Als het je toch niet boeit, waarom reageer je dan…?
thejoker zegt
@jrk68:
Waarom reageer jij überhaupt nog !? Ga lekker een stukje in je skelter rijden ….
lambo4all zegt
@kapiteinaudi: ik begrijp je wel hoor, ik word namelijk ook altijd zoo bang als ik met een achterwielaandrijver rij. Brrr nee je wilt geen perfect sturende m3 of brullende c63 je wilt gewoon je lease slet met silveren spiegelkappen!
kapiteinaudi zegt
@lambo4all: Daar gaat het niet over. De RS4, en ook de M3, zijn gewoon betere auto’s dan de C63. De C63 ziet er veel minder mooi uit dan een RS4 of M3. Vooral dat interieur is lelijk en de kwaliteit trekt op geen reet.
4991 zegt
@kapiteinaudi: das subjectief
ej20g zegt
@kapiteinaudi: onzin. De RS4 is altijd al de neutrale geweest, de M3 was altijd de sportiefste en de C-AMG altijd de comfortabelste (en rechtuit de snelste). Die volgorde is er nu nog steeds. Zowel Mercedes als Audi en BMW hebben hoogwaardige interieurs maar doen niets voor elkaar onder in kwaliteit. Dit zijn feiten. De dingen die jij opnoemt zijn allemaal fanboy gelul.
kapiteinaudi zegt
@ej20g: Ik ben helemaal geen Mercedes hater, maar komaan je kunt nu toch niet zeggen dat een C63 er even goed uitziet vanbinnen als een RS4 of een M3. En eerlijk gezegd (ik weet dat de M3 al wat ouder is) ziet de M3 er eigenlijk nog minder goed uit vanbinnen dan de C63. En dat is complete onzin dat de kwaliteit van Mercedes even goed is als die van Audi en BMW. Ik heb genoeg ervaring met de drie merken en Mercedes is kwalitatief gewoon minder goed.
En dit is helemaal geen fanboy gelul. Deze hele site staat vol met fanboy gelul dat BMW en Mercedes beter zijn dan Audi, wat dus de grootste onzin is. En omdat er hier nu eens iemand zegt dat Audi beter is begint iedereen te zeiken.
jrk68 zegt
@kapiteinaudi:
Het is al goed hoor Kapitein Iglo….
Blijf jij maar dromen van je kapsones VW….
Ik heb nog nooit zulke waardeloze onbetrouwbare hokken gereden….
Pordon zegt
@kapiteinaudi: ik heb ook genoeg ervaring met de 3 merken en kwalitatief doen ze niets voor elkaar onder. Ik persoonlijk vind het interieur van de huidige C mooier dan dat van de A4(voornamelijk in het donker met die vreselijke rode verlichting bij Audi) en het exterieur van de C velen malen mooier.
RubenPriest zegt
4,6,7 liter kan mij t schelen. Als die maar gromt
lincoln zegt
bij MB weten ze dondersgoed hoe het breintje van hun klanten werkt ..
hoe hoger het cijfer dat ze erop plakken ..
hoe meer de klant betaald ..
het wordt dus C85 AMG ofzo ..
oldest trick in the book .. doen ze bij BMW en Audi ook ..
althans .. als Louis Vuitton volk je klanten zijn ..
RubenPriest zegt
@lincoln: en kunstmatige prestatie cijfers natuurlijk
fkbmw zegt
@lincoln: Ja inderdaad. Tegenwoordig liegen ze over hun motoren. Bij Audi is het wel moeilijker omdat daar de motorinhoud niet in de typenaam van de auto zit. Een A8 4.0 zal een 4.0 zijn. Een BMW M550D doet een V8 vermoeden, maar is een 3.0 V6.
jrk68 zegt
@fkbmw:
3.0 zes in lijn, de V6 heeft zijn intrede nog niet gedaan in het BMW motorenpalet.
fkbmw zegt
@jrk68: Inderdaad, denkfout haha.
berlinetta zegt
@fkbmw: BMW heeft in haar hele geschiedenis nog nooit een V6 gebouwd.
wolfssjrd zegt
En dan nog plakken ze een 6,3 badge aan de zijkant…
ej20g zegt
@wolfssjrd: niks te maken met cilinderinhoud.
germancarsftw zegt
@wolfssjrd: Waarschijnlijk zullen ze nu net als bij de huidige AMG modellen het opschrift V8 Biturbo aan de zijkant vermelden.
baasbas zegt
Is er een introductiedatum bekend? Al dan niet in het roddelcircuit? Dan weet ik hoeveel tijd ik nog heb om de loterij te winnen
Hupke zegt
Allemaal de schuld van het petjesvolk. Zij zijn ermee begonnen en op de duur geloven BMW en mercedes nog dat hun 1.6jes 2.5 of 2.8’s zijn.
In principe is een supercharger een je cilinderinhoud vergroten zonder dat je hem aanpast. Als ze die lijn doortrekken zijn de cijfers wel te verklaren.
Het zal ook wel iets met marketing en idioten te maken hebben maar waarom C63 beter staat dan C32 of C40 snap ik nu wel niet. De prijs die aan die badge hangt is toch altijd hoog genoeg om mee te kunnen pronken.
Ik vraag me vooral af wat er dan gebeurt met de gewone 500 en 600.
jrk68 zegt
@Hupke:
Vroeger hanteerde de FIA een omrekenfactor van 1.4 voor turbo motoren en 1.7 voor wankels.
Dus als je het zo berekend is kan je een 4.0 turbo zelfs een 56 noemen….
lambo4all zegt
@Hupke: ja maar wat ook raar was dat de vorige generatie x500 van mercedes geen 5L maar een 5,5 liter v8 had. Waarom? Want dat is weer de andere kant op.
HDM zegt
@Hupke: de huidige 250’s zijn ook 2.0’s en geen 2,5’s.
Hupke zegt
@HDM:
1.8 dacht ik.
jrk68 zegt
@Hupke:
Om het overzichtelijk te houden, de A 250 is 1991cc en 155kw de C 250 is 1796cc en 150kw.
banjaloeloe zegt
Mooizo, 6.3 komop man, je zou er een boete voor moeten krijgen
faalhaas zegt
Offtopic: http://youtu.be/u22GXrkBEYw
K moest hem toch even delen!
salberts93 zegt
R.I.P. dat was zo’n beetje de best klinkende motor in productie! hopelijk houden ze hem voorlopig wel in de SLS! nu moet ik zeggen dat ik alle vertrouwen heb in een nieuwe Mercedes-motor hoor, die 5.5 bi-turbo is ook een geweldig ding
meneersander zegt
Eigenlijk helemaal logisch. Jammer? Misschien. Maar ik ben er van overtuigd dat ze bij AMG een turbo blok ook lekker kunnen laten klinken.
rimram zegt
downsizing..zucht..downsizing..downsizing..zucht..DOWNSIZING!!!
xilver zegt
Zolang het geluid maar prima blijft… en ze moeten van hun epische V12 (65-varianten) afblijven!
fortuna zegt
Die A45 AMG klinkt al niet slecht, het dubbel daarvan kan dan ook niet verkeerd uitkomen…
germancarsftw zegt
Als het geluid maar goed blijft, dan mogen ze wat mij betreft deze motor zijn intrede laten doen! Als dan ook nog eens het verbruik en gewicht omlaag gaan is het helemaal mooi. Jammer is natuurlijk wel dat je nu niet meer kunt pronken met het feit dat je een 6,2 liter V8 onder de kap hebt liggen…
gerritdriessen zegt
Eigenlijk moet niemand zich er zo druk om maken.. Zoals anderen al zeggen: de prestaties gaan er vast wel op vooruit, ook gewichtverdeling enzo. En t geluid blijft ook vast lekker!
Dus waarom niet lekker die 4liter erin proppen? Ik zie er alleen maar voordelen in maar correct me if i’m wrong..
bordeaux zegt
Kuuuuut…..
E320cdi zegt
C55 lijkt me dan onlogisch, C43 lijkt me waarschijnlijker. Maar ja, wat boeien die twee cijfertjes eigenlijk, de 0-100 tijd is belangrijker!
E34M5Touring zegt
@E320cdi: De A45AMG en dan de C43AMG? Nee, snap je punt wel (de eerste C had ook een 43AMG maar dan zou ie onder de A komen qua benaming. Ik denk dat 55AMG prima kan. Heeft ook in de C klasse van eerder gelegen.