• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Opvolger Mercedes C63 AMG krijgt een 4.0 V8

Auteur: robbie, gepost 26 december 2012 om 14:55 – 71 Reacties

Mercedes C63 AMG Coupe


Dat de opvolger van de huidige C63 AMG zijn overheerlijke 6.2-liter V8 zonder turbo’s zou kwijtraken hadden we stiekem wel verwacht, maar als alternatief hadden we eigenlijk de nieuwe 5.5-liter V8 met turbo’s in gedachten. Helaas gaat dat feestje niet door.

Downsizen, downsizen, downsizen. Ook bij AMG kunnen ze er tegenwoordig iets van. Dus lijkt het erop, als we de laatste geruchten mogen geloven, dat de opvolger van de C63 AMG een V8 met een inhoud van 4 liter en twee turbo’s gaat krijgen. Zeg maar 2x de motor van de A45 AMG.

De A45 AMG en CLA45 AMG krijgen allebei een nieuwe 2.0-liter viercilinder met turbo’s en directe injectie onder de motorkap. Voor de C-Klasse (en SLK) zou AMG (simpel gezegd) 2 van die motoren aan elkaar willen smeden om een nieuwe V8 te ontwikkelen. Deze nieuwe V8 zou dan ook zijn weg vinden naar de nieuwe SLC AMG (aka mini-SLS).

Het minimale vermogen van deze nieuwe V8 zou zo’n 450 pk zijn, maximaal zou er 600 pk uit komen. We zijn benieuwd. (via: autocar.co.uk)

Of de naam C55 AMG tegen die tijd ook weer terugkeert is nog niet bekend, maar het zou zomaar kunnen.

Ook interessant!

  • Mercedes-AMG onthult viercilinder en V8 hybride constructie
  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • 'Zoveel vermogen gaat de 2021 C63 AMG met vierpitter leveren'
  • Video: nét gewassen Mercedes C63 krijgt facelift

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Een lekker gekke TVR op Nederlands kenteken
  • Audi RS6 met 1.100 pk is hypercar voor het hele gezin
  • Video: je auto verliezen door een dom ongeluk
  • Nieuwe wankelmotor komt uit onverwachte hoek
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, c-klasse, c63, Mercedes, motor, slk

Vorig bericht: « Video: Lamborghini Gallardo speelt in de sneeuw
Volgend bericht: Honda S2000 Modulo Climax – Leuke voorbode? »

Lees Interacties

Reacties

  1. jrk68 zegt

    26 december 2012 om 15:01

    Downsizen, downsizen, downsizen.
    Ik vind het meer terugkeren naar de realiteit. De tijd van steeds groter is over zijn top heen.
    Als deze trend eraan bijdraaft dat auto’s weer lichter worden kan ik dat alleen maar toejuichen. Ik geloof namelijk niet dat het vermogen zal lijden onder die cc krimp.
    Wat er dan dus overblijft is een lichtere, achielere en dus beter rijdende auto.

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      26 december 2012 om 16:02

      @jrk68:

      Kleinere motor betekend niet per se lichter. Die 63amg motor was nog wel een pluimgewichtje, lichter dan de 4.0 uit de M3.
      Als je weinig gewicht wil maak je een 3.6 turbo 3cilinder, maar good luck om dat in een (luxeauto waardig) verkoopbaar stadium te krijgen.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        26 december 2012 om 16:07

        @Hupke:
        Daarom begint die hypothese ook met ALS….

        Login om te reageren
    • kickass zegt

      26 december 2012 om 23:30

      @jrk68: Downsizen vind ik niet erg. Het is alleen jammer dat er dan zoveel van het geluid verloren. Kia’s, VW’s, etc. mogen ze van mij allemaal een tweepitter geven bij wijze van spreken, maar de performance auto’s moeten een dikke motor met een rauw geluid hebben.

      Login om te reageren
  2. patrick043 zegt

    26 december 2012 om 15:02

    C63 klinkt toch zoveel beter als C40..

    Login om te reageren
    • KaCh1ng zegt

      26 december 2012 om 15:05

      @patrick043: de v8 van de rs6 klinkt echt niet slecht.. zelfs heel goed

      Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      26 december 2012 om 15:06

      @patrick043:
      Waarom zou het C40 worden? De 2 liter A-klasse AMG noemen ze immers A45.
      De cijfers corresponderen al lang niet meer met de cilinderinhoud….

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        26 december 2012 om 15:13

        @jrk68: daarom gok ik ook op C55 AMG ;)

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          26 december 2012 om 15:17

          @robbie:
          Yep, ik had de tekst wel gelezen….
          Lijkt mij trouwens ook logisch en misschien een hoger nummer voor de sterkere versies.
          En laten we wel zijn, dat 63 was ook al fake….

          Login om te reageren
          • C220AMG zegt

            26 december 2012 om 15:51

            @jrk68: nep nep… Komop man, dit gebeurt al jaren bij diverse merken vaak met als enige reden “marketing” ook bij 63 maar dut is echter wel een historische verwijzing naar de 6.3 sel

            Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              26 december 2012 om 15:59

              @C220AMG:
              Dat het bij meerdere merken gebeurt weet ik ook wel.
              Het is ook geen aantijging tegen Mercedes.
              Jammer dat je gelijk op je fanboyteentjes getrapt bent en niet ff verder denkt….

              Login om te reageren
              • C220AMG zegt

                26 december 2012 om 20:11

                @jrk68: jammer dat een verklarende uitleg gezien wordt als fanboy reactie….

          • ej20g zegt

            26 december 2012 om 16:02

            @jrk68: de benaming 63 in de 63 AMG’s heeft niks maar dan ook niks te maken met de cilinderinhoud van het 6,2 liter grote blok.

            Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              26 december 2012 om 16:09

              @ej20g:
              Dat was ook mijn punt. Maar fijn dat je het nog even uitlegt voor mensen die begrijpend lezen nog niet onder de knie hebben.

              Login om te reageren
              • ej20g zegt

                26 december 2012 om 17:31

                @jrk68: het leek even alsof je bedoelde dat het door Mercedes was bedoeld om mensen te laten geloven dat het een 6.3 liter is. Ik snap je punt nu wel. My bad!

        • HDM zegt

          26 december 2012 om 15:18

          @robbie: want dat is nu ook gebeurd met de E, CLS, S, CL, SL etc? Nee dus.

          Login om te reageren
        • Pordon zegt

          26 december 2012 om 16:34

          @robbie: Waarom gok je op C55? De SL, S, E, CL, ML, GL heten toch nog steeds xxx 63 AMG na de invoeringen van de 5.5l biturbo V8. Alleen de SLK heet nog 55 AMG omdat die nooit de 6.2l heeft gehad. We zullen wel zien wat het wordt.

          Login om te reageren
    • Burdy zegt

      26 december 2012 om 15:25

      Bij AMG kunnen ze ook lekker klinkende turbo-motoren maken ;)

      Login om te reageren
  3. timmyaudifreak zegt

    26 december 2012 om 15:03

    Ok!

    Login om te reageren
  4. heyaudi zegt

    26 december 2012 om 15:12

    Lame. Wie zal ik hier eens voor bedanken?

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      26 december 2012 om 15:13

      @heyaudi: milieuhippies.

      Login om te reageren
  5. ej20g zegt

    26 december 2012 om 15:13

    Doodzonde. Krijgen de milieuhippies toch langzaamaan wat ze willen.

    Login om te reageren
  6. racerx zegt

    26 december 2012 om 15:16

    Still a V8… Waarschijnlijk nog beter voor de gewichtsverdeling ook.

    Login om te reageren
  7. HDM zegt

    26 december 2012 om 15:17

    Ben benieuwd, AMG kan er wel wat van met die atmosferische V8 naar 630pk brengen, en dan weer 350+ uit een 2 litertje.

    ”Of de naam C55 AMG tegen die tijd ook weer terugkeert is nog niet bekend, maar het zou zomaar kunnen.”

    Gaan we weer. Hoevaak is er al wel niet van motor veranderd en is de benaming hetzelfde gebleven? Waarom zou dat nu ineens anders gaan? Is er een 221 S55? Een 212 E55? Een 216 CL60? Jullie zeggen toch altijd ”natuurlijk verlagen ze het nummer niet, dat is marketingtechnisch nauwelijks uit te leggen richting de klanten”.

    Login om te reageren
    • fejjie zegt

      26 december 2012 om 15:21

      @HDM: Inderdaad, daar sta je dan met je nieuwe C45 langs de buurman zijn ‘oude’ C63.

      Login om te reageren
      • tunefuldjmike zegt

        26 december 2012 om 15:31

        @fejjie: en dan trek je hem er waarschijnlijk nog uit ook, dan snap niemand er nog wat van

        Login om te reageren
  8. fkbmw zegt

    26 december 2012 om 15:19

    Eco-fascists krijgen wat ze willen. Niet dat ik het zo erg vind eigenlijk. Het is toch een beetje gek om een 6 liter V8 in zo een kleine sedan te steken.

    Login om te reageren
    • sacha zegt

      26 december 2012 om 17:40

      @fkbmw: dat is niet gek, dat is briljant.

      Login om te reageren
      • fkbmw zegt

        26 december 2012 om 20:55

        @sacha: Dat is het zeker, maar nu ze jammer genoeg rustig aan verdwijnen, laat ze dan maar eerst uit de “entry-level sedans” verdwijnen en daarna uit de grote “full-size sedans” en SUVs. Ik vond het eerst verschrikkelijk toen ze een 6 cylinder in de S5 en S4 stopten, terwijl ik het nu eigenlijk niet meer dan normaal acht. Het zou me niks verbazen als de volgende generatie van de RS5, M3 en de op een na volgende C[weet ik veel welk nummer nu] AMG ook op een 6 Cylinder zullen lopen.

        Login om te reageren
      • gerritdriessen zegt

        26 december 2012 om 22:16

        @sacha: haha +1

        Login om te reageren
  9. jordy14 zegt

    26 december 2012 om 15:20

    AMG kennende zal het geluid toch machtig zijn.

    Login om te reageren
  10. 4991 zegt

    26 december 2012 om 15:23

    misschien blijft de 5.5 bestaan en blijft ie 63 amg heten en wordt de nieuwe 4.0 55 amg genoemd?

    Login om te reageren
  11. kapiteinaudi zegt

    26 december 2012 om 15:28

    Boeit me eigenlijk niet veel, ik ben nooit fan geweest van de C63. Koop gewoon een RS4.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      26 december 2012 om 15:30

      @kapiteinaudi:
      Als het je toch niet boeit, waarom reageer je dan…?

      Login om te reageren
      • thejoker zegt

        26 december 2012 om 15:42

        @jrk68:

        Waarom reageer jij überhaupt nog !? Ga lekker een stukje in je skelter rijden ….

        Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      26 december 2012 om 15:44

      @kapiteinaudi: ik begrijp je wel hoor, ik word namelijk ook altijd zoo bang als ik met een achterwielaandrijver rij. Brrr nee je wilt geen perfect sturende m3 of brullende c63 je wilt gewoon je lease slet met silveren spiegelkappen!

      Login om te reageren
      • kapiteinaudi zegt

        26 december 2012 om 15:54

        @lambo4all: Daar gaat het niet over. De RS4, en ook de M3, zijn gewoon betere auto’s dan de C63. De C63 ziet er veel minder mooi uit dan een RS4 of M3. Vooral dat interieur is lelijk en de kwaliteit trekt op geen reet.

        Login om te reageren
        • 4991 zegt

          26 december 2012 om 16:16

          @kapiteinaudi: das subjectief

          Login om te reageren
        • ej20g zegt

          26 december 2012 om 17:37

          @kapiteinaudi: onzin. De RS4 is altijd al de neutrale geweest, de M3 was altijd de sportiefste en de C-AMG altijd de comfortabelste (en rechtuit de snelste). Die volgorde is er nu nog steeds. Zowel Mercedes als Audi en BMW hebben hoogwaardige interieurs maar doen niets voor elkaar onder in kwaliteit. Dit zijn feiten. De dingen die jij opnoemt zijn allemaal fanboy gelul.

          Login om te reageren
          • kapiteinaudi zegt

            26 december 2012 om 19:07

            @ej20g: Ik ben helemaal geen Mercedes hater, maar komaan je kunt nu toch niet zeggen dat een C63 er even goed uitziet vanbinnen als een RS4 of een M3. En eerlijk gezegd (ik weet dat de M3 al wat ouder is) ziet de M3 er eigenlijk nog minder goed uit vanbinnen dan de C63. En dat is complete onzin dat de kwaliteit van Mercedes even goed is als die van Audi en BMW. Ik heb genoeg ervaring met de drie merken en Mercedes is kwalitatief gewoon minder goed.

            En dit is helemaal geen fanboy gelul. Deze hele site staat vol met fanboy gelul dat BMW en Mercedes beter zijn dan Audi, wat dus de grootste onzin is. En omdat er hier nu eens iemand zegt dat Audi beter is begint iedereen te zeiken.

            Login om te reageren
            • jrk68 zegt

              26 december 2012 om 19:28

              @kapiteinaudi:
              Het is al goed hoor Kapitein Iglo….
              Blijf jij maar dromen van je kapsones VW….
              Ik heb nog nooit zulke waardeloze onbetrouwbare hokken gereden….

              Login om te reageren
            • Pordon zegt

              26 december 2012 om 23:15

              @kapiteinaudi: ik heb ook genoeg ervaring met de 3 merken en kwalitatief doen ze niets voor elkaar onder. Ik persoonlijk vind het interieur van de huidige C mooier dan dat van de A4(voornamelijk in het donker met die vreselijke rode verlichting bij Audi) en het exterieur van de C velen malen mooier.

              Login om te reageren
  12. RubenPriest zegt

    26 december 2012 om 15:30

    4,6,7 liter kan mij t schelen. Als die maar gromt

    Login om te reageren
  13. lincoln zegt

    26 december 2012 om 15:30

    bij MB weten ze dondersgoed hoe het breintje van hun klanten werkt ..

    hoe hoger het cijfer dat ze erop plakken ..
    hoe meer de klant betaald ..
    het wordt dus C85 AMG ofzo ..

    oldest trick in the book .. doen ze bij BMW en Audi ook ..
    althans .. als Louis Vuitton volk je klanten zijn ..

    Login om te reageren
    • RubenPriest zegt

      26 december 2012 om 15:43

      @lincoln: en kunstmatige prestatie cijfers natuurlijk

      Login om te reageren
    • fkbmw zegt

      26 december 2012 om 15:59

      @lincoln: Ja inderdaad. Tegenwoordig liegen ze over hun motoren. Bij Audi is het wel moeilijker omdat daar de motorinhoud niet in de typenaam van de auto zit. Een A8 4.0 zal een 4.0 zijn. Een BMW M550D doet een V8 vermoeden, maar is een 3.0 V6.

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        26 december 2012 om 16:19

        @fkbmw:
        3.0 zes in lijn, de V6 heeft zijn intrede nog niet gedaan in het BMW motorenpalet.

        Login om te reageren
        • fkbmw zegt

          26 december 2012 om 16:35

          @jrk68: Inderdaad, denkfout haha.

          Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        26 december 2012 om 16:20

        @fkbmw: BMW heeft in haar hele geschiedenis nog nooit een V6 gebouwd.

        Login om te reageren
  14. wolfssjrd zegt

    26 december 2012 om 15:51

    En dan nog plakken ze een 6,3 badge aan de zijkant…

    Login om te reageren
    • ej20g zegt

      26 december 2012 om 18:00

      @wolfssjrd: niks te maken met cilinderinhoud.

      Login om te reageren
    • germancarsftw zegt

      26 december 2012 om 20:52

      @wolfssjrd: Waarschijnlijk zullen ze nu net als bij de huidige AMG modellen het opschrift V8 Biturbo aan de zijkant vermelden.

      Login om te reageren
  15. baasbas zegt

    26 december 2012 om 15:56

    Is er een introductiedatum bekend? Al dan niet in het roddelcircuit? Dan weet ik hoeveel tijd ik nog heb om de loterij te winnen

    Login om te reageren
  16. Hupke zegt

    26 december 2012 om 15:59

    Allemaal de schuld van het petjesvolk. Zij zijn ermee begonnen en op de duur geloven BMW en mercedes nog dat hun 1.6jes 2.5 of 2.8’s zijn.

    In principe is een supercharger een je cilinderinhoud vergroten zonder dat je hem aanpast. Als ze die lijn doortrekken zijn de cijfers wel te verklaren.

    Het zal ook wel iets met marketing en idioten te maken hebben maar waarom C63 beter staat dan C32 of C40 snap ik nu wel niet. De prijs die aan die badge hangt is toch altijd hoog genoeg om mee te kunnen pronken.

    Ik vraag me vooral af wat er dan gebeurt met de gewone 500 en 600.

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      26 december 2012 om 16:05

      @Hupke:
      Vroeger hanteerde de FIA een omrekenfactor van 1.4 voor turbo motoren en 1.7 voor wankels.
      Dus als je het zo berekend is kan je een 4.0 turbo zelfs een 56 noemen….

      Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      26 december 2012 om 16:07

      @Hupke: ja maar wat ook raar was dat de vorige generatie x500 van mercedes geen 5L maar een 5,5 liter v8 had. Waarom? Want dat is weer de andere kant op.

      Login om te reageren
    • HDM zegt

      26 december 2012 om 18:50

      @Hupke: de huidige 250’s zijn ook 2.0’s en geen 2,5’s.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        26 december 2012 om 19:15

        @HDM:

        1.8 dacht ik.

        Login om te reageren
        • jrk68 zegt

          26 december 2012 om 19:23

          @Hupke:
          Om het overzichtelijk te houden, de A 250 is 1991cc en 155kw de C 250 is 1796cc en 150kw.

          Login om te reageren
  17. banjaloeloe zegt

    26 december 2012 om 16:05

    Mooizo, 6.3 komop man, je zou er een boete voor moeten krijgen

    Login om te reageren
  18. faalhaas zegt

    26 december 2012 om 16:06

    Offtopic: http://youtu.be/u22GXrkBEYw

    K moest hem toch even delen!

    Login om te reageren
  19. salberts93 zegt

    26 december 2012 om 16:32

    R.I.P. dat was zo’n beetje de best klinkende motor in productie! hopelijk houden ze hem voorlopig wel in de SLS! nu moet ik zeggen dat ik alle vertrouwen heb in een nieuwe Mercedes-motor hoor, die 5.5 bi-turbo is ook een geweldig ding

    Login om te reageren
  20. meneersander zegt

    26 december 2012 om 16:50

    Eigenlijk helemaal logisch. Jammer? Misschien. Maar ik ben er van overtuigd dat ze bij AMG een turbo blok ook lekker kunnen laten klinken.

    Login om te reageren
  21. rimram zegt

    26 december 2012 om 17:37

    downsizing..zucht..downsizing..downsizing..zucht..DOWNSIZING!!!

    Login om te reageren
  22. xilver zegt

    26 december 2012 om 19:07

    Zolang het geluid maar prima blijft… en ze moeten van hun epische V12 (65-varianten) afblijven!

    Login om te reageren
  23. fortuna zegt

    26 december 2012 om 19:52

    Die A45 AMG klinkt al niet slecht, het dubbel daarvan kan dan ook niet verkeerd uitkomen…

    Login om te reageren
  24. germancarsftw zegt

    26 december 2012 om 20:54

    Als het geluid maar goed blijft, dan mogen ze wat mij betreft deze motor zijn intrede laten doen! Als dan ook nog eens het verbruik en gewicht omlaag gaan is het helemaal mooi. Jammer is natuurlijk wel dat je nu niet meer kunt pronken met het feit dat je een 6,2 liter V8 onder de kap hebt liggen…

    Login om te reageren
  25. gerritdriessen zegt

    26 december 2012 om 22:20

    Eigenlijk moet niemand zich er zo druk om maken.. Zoals anderen al zeggen: de prestaties gaan er vast wel op vooruit, ook gewichtverdeling enzo. En t geluid blijft ook vast lekker!
    Dus waarom niet lekker die 4liter erin proppen? Ik zie er alleen maar voordelen in maar correct me if i’m wrong..

    Login om te reageren
  26. bordeaux zegt

    26 december 2012 om 22:30

    Kuuuuut…..

    Login om te reageren
  27. E320cdi zegt

    27 december 2012 om 16:05

    C55 lijkt me dan onlogisch, C43 lijkt me waarschijnlijker. Maar ja, wat boeien die twee cijfertjes eigenlijk, de 0-100 tijd is belangrijker!

    Login om te reageren
    • E34M5Touring zegt

      27 december 2012 om 16:12

      @E320cdi: De A45AMG en dan de C43AMG? Nee, snap je punt wel (de eerste C had ook een 43AMG maar dan zou ie onder de A komen qua benaming. Ik denk dat 55AMG prima kan. Heeft ook in de C klasse van eerder gelegen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North