Sergio Marchionne laat zijn opvolger in een spreekwoordelijke puinhoop achter.
De wereld heeft even een week de tijd gehad om te rouwen om de topman van FCA en Ferrari Sergio Marchionne. De Italiaan laat echter een groot bedrijf achter die in handen valt van Mike Manley voor FCA en Louis Carey Camilleri voor Ferrari. Bij Ferrari gaan de zaken echter nu al niet precies meer van een leien dakje. Sterker nog, het bedrijf gaat financieel hard achteruit.
Al was Camilleri dicht betrokken bij de beslissingen van Marchionne, hij vond de beslissingen voor het bedrijf op korte termijn een beetje ambitieus en vol met risico’s. Komt eigenlijk wel overeen met de Sergio Marchionne die wij kennen, denk maar aan de plannen voor Alfa. Maar Sergio kwam er meestal mee weg. Hij heeft wel mooi een set nieuwe Alfa’s de weg op gestuurd die het publiek zeer tevreden stellen. Op Lancia na doet FCA het eigenlijk over het algemeen wel prima.
Voor Camilleri pakt het anders uit. De Italiaan dropte de claim in een gesprek met analisten, die het presenteerden alsof ’te ambitieuze plannen’ betekenen dat de plannen op geen enkele manier haalbaar zijn. Zo verliezen aandeelhouders het vertrouwen in het merk met het steigerende paard, waardoor de marktwaarde keldert. Dalen tot 12% zijn gemeten in New York, wat de ergste daling sinds 2016 is. Ferrari zal aan de bak moeten om deze cijfers weer om te keren tot positief nieuws. Wanneer kwam die SUV?
Bij Manley van FCA gaat het wel de goede kant op. Door de positieve verkoopcijfers van 2018 tot zover lijkt er door aandeelhouders wél genoeg vertrouwen in FCA te zijn. De kelderende aandelen van Ferrari vonden plaats rond het middaguur van 1 augustus, maar ze zitten momenteel weer in de lift. We hopen dat beide bedrijven stabiel blijven, zodat Sergio’s werk voor de concerns niet voor niks is geweest. (via Bloomberg)
cloverleaf zegt
Zijn nog nooit zoveel paardjes over de toonbank gegaan…
Edge zegt
Wel fijn voor iedereen die graag aandelen wilde kopen
boomhauwer zegt
@edge: zo groot is het verlies nog niet.
tinus28 zegt
@edge: ik heb ze gehad in ferrari. Toen ze nog rond de 50 stonden
davelepeef zegt
Had maandag aandelen gekocht, leek na de dip na ome Sergios voortijdige vertrek wel aardig. Who knew… Maar overdreven is het wel, het zijn ook gewoon ambitieuze plannen en ieder die dat niet dacht is sowieso niet helemaal bij. Daarbij heeft de toko op praktisch alle vlakken beter gepresteerd dan voorgaande perioden. Wat ook tegenzit is dat veel kopers misschien al 2 jaar op hun aandelen à 50$ zitten en nu maar cashen. Kan ze geen ongelijk geven. Winst komt vanzelf wel, het duurt alleen nu wat langer :)
vroaaar zegt
@davelepeef: had nou maar aandelen Tesla gekocht… die zijn ook te ambitieus en draaien daarnaast dik verlies, maar stijgen toch.
davelepeef zegt
@vroaaar: tja. Aan Tesla is al helemaal geen touw vast te knopen… Ferrari trekt zeker weer bij, staat nu nog 2% in de min. Leuk detail is dat waar de koers/winst-verhouding van Ferrari met ruim 30 vrij hoog ligt (maar redelijk voor een luxe product), Tesla dezelfde k/w-verhouding heeft, alleen dan negatief :D De plannen bij Ferrari zijn mistig, productie etc is in orde. Beide bedrijven hebben ambitieuze plannen.
moveyourmind zegt
Als je dat grafiekje van de aandelenkoers ziet zou je bijna denken dat de aandelenkoers bijna naar het absolute nulpunt gezakt is doordat een deel van de grafiek is ‘weggelaten’.
Gelukkig voor Ferrari en de aandeelhouders draaien ze de laatste jaren mooie cijfers als nooit tevoren. Ik zou me geen zorgen maken als ik er aandelen van zou hebben.
awesome zegt
@moveyourmind: stel je voor dat de grafiek wat afgevlakt Word, dan ligt het niet sensationeel meer.
Gulli zegt
@moveyourmind: tja, kunstzinnige Y-assen, wie is er niet groot mee geworden.
http://xkcd.com/2023
macready zegt
Ferrari kan niet zo veel doen voor FCA, nu het onafhankelijk is en FCA zelf geen aandelen Ferrari meer bezit.
hans75 zegt
beetje veel telegraaf niveau…
inderdaad, “how to lie with statistics”, de y-as manipuleren zodat het lijkt alsof ze bijna failliet zijn…
bovendien is de dip in een paar dagen tijd weer weggewerkt…, dus er is eigenlijk niets aan de hand
simppa zegt
Laat die SUV nou maar komen. Want die gaat er uiteindelijk toch komen. Positioneer hem onder de California als entry level en maak hem goedkoper dan de Urus.
bespottelijk zegt
Italiaans management, wat had je dan verwacht
Orichy zegt
Ik las vanmiddag toevallig het engelstalig verhaal, over de plannen van Louis Carey Camilleri voor en met Ferrari en daaruit kon ik alleen maar een positieve vertaling van Louis Carey Camilleri’s woorden maken. Meer in de trant van, dat hij de ambitieuze groei ondersteunde, omdat hij die samen met Sergio had gemaakt en zo die stappen door wilde zetten, omdat die stappen met een bepaald doel waren opgezet.
Waarschijnlijk heeft iemand een vertaalfout gemaakt, zal niet de eerste keer zijn, maar dat kan je wel veel problemen opleveren.
davelepeef zegt
@Orichy: nuance zit er wel in dat die plannen in september verder worden uitgediept. Hij kwam in ieder geval niet stellig over, maar dat zou ik ook niet snel doen als ik net de hele handel van een ander in m’n handen heb gekregen. Dus ik snap de omzichtig woorden wel, en blijkbaar hebben veel mensen eieren voor hun geld gekozen. Vergeet niet dat er rond het wegvallen van Marchionne al een dip was, dikke kans dat er meer investeerders hebben gewacht tot de Q2 presentatie.
crosske zegt
“Op Lancia na doet FCA het eigenlijk over het algemeen wel prima.” Logisch, want Lancia bestaat niet meer
acizane80 zegt
@crosske: als merk bestaat lancia wel, ze verkopen enkel noets en hebben geen modellen inde showroom. En waarschijnlijk ook geen toekomstplannen.
gregorius zegt
Jongens, dit verhaal slaat als een lul op een drumstel.
Als eerste: dalen tot 12% zijn gemeten. Dit is niets bijzonders voor een aandeel wat, als je naar verschillende ratio’s kijkt, zeer overvalued is. Er zit veel emotie in.
Overigens zullen weinig ‘autokenners’ zijn die een probleem ziet bij Ferrari; ze maken kwalitatief de beste auto’s uit hun geschiedenis en ze laten hun zelf-opgelegde limieten een beetje varen: wat bij de tijd past.
Het probleem (en het verhaal) zit m bij FCA. Daar maken ze oude meuk in een nieuw jasje. Sergio M heeft een hoop oude meuk in een hoop oude jasjes samengevoegd naar minder oude meuk in een nieuw jasje en dat heeft de verkopen en de beurswaarde goed gedaan. Ja: Alfa heeft een middenklasse auto ontwikkeld die ze voor bijna-premium prijzen weten te verkopen; in verschillende model vormen. En in de US hebben ze volgens mij 1 echt nieuw uitgebracht in de afgelopen 5 jaar of zo. Dus, als je een artikel wil schrijven over hoe het bedrijf na Sergio het nu doet, kijk dan naar het FCA aandeel: dat is gelijk na de dood van Sergio M van ongeveer 16.50 naar 14.50 gezakt: dat is 13% en daar is ook nog geen verandering in gekomen.
davelepeef zegt
@gregorius: Ferrari is ook bijna 10% gedaald in de week na Sergios overlijden. En deze week nog eens, alleen nu weer redelijk aangetrokken.