Lexus lijkt een pagina uit het boekje van Mercedes te nemen bij de opvolger van de LC.
Toyota’s premiummerk Lexus lijkt altijd goed te kijken naar de concurrentie. Vanaf het begin al, de Lexus LS was een regelrechte concurrent voor de Mercedes S-Klasse (W140). Net als wat Audi, BMW en Mercedes bij elkaar doen, lijkt Lexus veel dingen te leren van de premium concurrentie. Het sportlabel F om AMG, RS en M een hak te zetten, in elk segment een luxueuze sedan aanbieden (waar bij de IS net als een 3 Serie sportieve aspiraties te bemerken zijn) en een grote inzet op SUV’s. Iets wat de petrolhead wel bevalt: Lexus heeft ook maar liefst twee premium coupés in de aanbieding. Allebei ofwel als hybride ofwel met V8 en met achterwielaandrijving. Dan hebben we het natuurlijk over de Lexus RC en Lexus LC.
Lexus coupés
Waar bij de RC de jaren wel beginnen te tellen (wij krijgen ‘m al niet meer, Japan en andere markten nog wel), is de Lexus LC eigenlijk nog zo fris als een hoentje. Het bijzondere design van de grootste coupé van het Japanse merk is gedurfd, maar verjaart lang niet zo erg als dat we van tevoren bedacht hadden. Maar goed, de Lexus LC wordt -niet schrikken- dit jaar zeven jaar oud. Niet gek dat Lexus dan langzaam maar zeker richting een opvolger werkt.
Twee in één
Volgens BestCarWeb is die opvolger onderweg en gepland voor 2025. We hadden het al over goed spieken bij premium concurrenten, want de strategie lijkt te passen bij wat Mercedes recent deed. Mercedes had door dat de marges op coupés wel erg klein zijn in de huidige tijd, dus een C- en E-Klasse Coupé blijven aanbieden werd overkill. In plaats daarvan kwam de CLE, een auto die beide modellen opvolgt en er ook een beetje tussenin zit. Lexus gaat datzelfde doen volgens Best Car.
Een nog niet nader genoemd nieuw model gaat tussen de Lexus RC en LC inzitten, en beide opvolgen. Als het net als de CLE wordt, gaat het om een RC-platform, maar dan wat uitgerekt om ook LC-kopers te bedienen.
Hybride
Dan de vraag der vragen: blijft de Lexus LC- en RC-opvolger beschikbaar met V8? Neen. Het heeft er alle schijn van dat Lexus de V8 overboord gooit en in plaats daarvan de aandrijflijn van de Lexus LC 500h de dikste versie wordt. Dan hebben we het over een 3.5 liter V6 met hybride ondersteuning. Best Car noemt een systeemvermogen van 380 pk, maar dan hopen we stiekem dat er nog een F-versie boven komt. De motoren uit Amerikaanse modellen, zoals de 3.4 liter hybride V6 uit de Tundra en Sequoia of de 2.4 liter I-FORCE MAX hybride viercilinder uit de Tacoma, zouden ook een rol kunnen spelen.
Hoe de Lexus RC en LC-opvolger gaat heten is nog niet bekend. Wel dus dat we hem al in 2025 zouden kunnen verwachten.
Oopelkadet zegt
Als Lexus geen CVT zou gebruiken reed ik al 90 jaar in zon auto. Fantastisch maar dat gegier elke keer is echt dom en vervelend.
Rokende Wielen zegt
Het schijnt dat het met de laatste jaren dat gegier met die CVT wel meevalt. En als je dat echt niet wil, de genoemde V8-modellen in het artikel zijn zonder CVT. En ze klinken fantastisch. Dus, koop dan!
pechweg zegt
Als daily rijd ik nu al een hele poos met een CT 200h. Ik zocht echt iets zuinigs, betrouwbaars en comfortabels daar mijn andere auto’s dit totaal niet zijn. En ik moet zeggen; het is de beste auto die ik ooit gehad heb (en de saaiste tegelijkertijd).
Kost niks om hem rijdend te houden, alle luxe aan boord die ik wil en brandstofkosten zijn een lachertje. Maar het rijdt daarentegen wel weer doodsaai en zonder enige vorm van uitdaging (zo zuinig mogelijk rijden misschien…).
Die CVT stoorde mij in het begin wel, maar zodra je er mee leert rijden is het totaal geen issue meer. Ik stoor mij in mijn andere auto’s juist meer aan typerende zaken van die merken/modellen. Wat mij betreft dus een van de beste merken die je kan kopen, ongeacht de CVT, die neem je voor lief.
Dr.Dre zegt
De V8 versies van een aantal modellen zijn al heel lang op de markt met een acht- of tientraps automaat op de markt, dus wat let je om er één te kopen 😄? Daarnaast heeft Lexus ook een aantal hybride varianten uitgebracht met een reguliere automaat.
Het adagium “een CVT staat voor gegier en weinig beleving” getuigt van geen kennis van de actualiteit en/ of ervaring qua rijden met dergelijke modellen. De CT200h ligt al ver achter ons, ga maar een met een LC hybride met de 3.5 V6 met CVT rijden, wereld van verschil.
406_v6 zegt
Rij al jaren in een GS450h met cvt; niks geen gegier, je weet duidelijk niet waar je over praat.
JelmerS zegt
heel gaaf model is deze LC. Jammer dat de occasion handelaren er ook zo gehecht aan zijn; de prijzen van het handjevol occasion zijn hoog terwijl er weinig verkocht wordt.
Huib zegt
Die eeuwige kritiek op de CVT is echt een mindset-dingetje. Als je je er aan stoort,, denk het eens om: je motor draait gegeven de vermogensvraag altijd op het meest optimale toerental (=beter dan conventionele automaat); het is relatief eenvoudige techniek en daardoor super betrouwbaar (kom daar es om bij de DSG-bakken van VAG); het rijdt volledig schokvrij en daarmee comfortabel (dus superieur aan de koppelomvormers) en last but not least, ze zijn zuinig, Met mij RX450H rijd ik bij 120KM/u 1.150 toeren…en een verbruik van 1 op 13,…en dat voor een bak van 2.200KG. Kortom het is gewoon superieure techniek die met name bij een beheerste rechtervoet veel fijner is dan een conventionele automaat.
cdlop01 zegt
Wij hebben een Lexus ES, totaal geen klachten over de automaat, de auto is zelfs extreem stil. Geen idee waar iedereen het over heeft maar zeker is dat ze nooit Lexus gereden hebben, zeker geen model van recente datum….
Oopelkadet zegt
Bedankt voor alle geruststellingen. Misschien moet ik toch eens een bij de Lexus dealer langsgaan. De CVT in mijn Yaris was iig gewoon niet fijn. Je kan in je leven gewoon niet zonder een Lexus in eigendom gehad hebben vind ik. Zoals ik dat gedicht van Gerard Reve erbij denk:”leven (of geen leven), een Lexus, en dan de dood”.
cdlop01 zegt
Er komt boven deze LC een supersportwagen van Lexus in zeer gelimiteerde oplage. De LC en RC worden dan 1 model daaronder.
In de laatste uitgave van AutoVisie maakt de 7 jaar oude Lexus gehakt van de Sl, op elk aspect…..vooral afwerking en bouwkwaliteit stellen zwaar teleur bij Mercedes en matige rijeigenschappen, torderende carrosserie.